Zmiana uchwały w sprawie regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii.
PAN.2019.9.17
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 58/2019
PREZYDIUM POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 17 września 2019 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii
"14) Zespół Prawny".
"§ 8a. Schemat struktury organizacyjnej Kancelarii Akademii stanowi załącznik do Regulaminu"
""25)
"25) przygotowywanie, we współpracy z merytorycznie właściwymi komórkami Kancelarii Akademii i innymi jednostkami organizacyjnymi Akademii, projektów pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Prezesa i Kanclerza Akademii, innych niż wskazane w pkt 17 i 20;".
"11) koordynacja i obsługa współpracy pomiędzy PAN a Komisją Europejską między innymi poprzez koordynację działalności merytorycznej Biura Promocji Nauki PolSCA Polskiej Akademii Nauk w Brukseli;
12) monitorowanie aktywności międzynarodowej PAN;
13) współpraca z przedstawicielami międzynarodowych baz bibliograficznych.".
"§ 18a. Do zakresu działania Zespołu Prawnego należy w szczególności:
1) występowanie w imieniu Akademii przed sądami, prokuratorem, organami administracji państwowej i samorządowej i innymi urzędami, w każdym trybie postępowania na podstawie udzielonych pełnomocnictw;
2) udzielanie opinii prawnych i wyjaśnień dotyczących przepisów prawa pracownikom Kancelarii Akademii, jednostek naukowych Akademii bez osobowości prawnej i innych jednostek organizacyjnych Akademii w zakresie działalności Akademii oraz na zlecenie Kanclerza Akademii;
3) opiniowanie projektów umów i porozumień Akademii przygotowywanych przez merytoryczne komórki Kancelarii Akademii i inne jednostkami organizacyjne Akademii;
4) opiniowanie projektów pełnomocnictw udzielanych przez Prezesa i Kanclerza Akademii;
5) opiniowanie projektów decyzji Prezesa Akademii, Zarządzeń Kanclerza Akademii, uchwał Prezydium i Zgromadzenia Ogólnego Akademii;
6) pomoc prawna jednostkom Akademii nieposiadającym osobowości prawnej;
7) opiniowanie dokumentów związanych z utworzeniem, reorganizacją, połączeniem, podziałem, likwidacją jednostek naukowych Akademii i innych jednostek organizacyjnych Akademii;
8) regulacja i aktualizacja stanu prawnego nieruchomości Akademii we współpracy z Biurem Organizacyjno - Majątkowym;
9) obsługa prawna Akademii w zakresie funkcjonowania spółek, w których Akademia jest udziałowcem lub akcjonariuszem;
10) prowadzenie spraw związanych z ochroną własności intelektualnej, ochrony danych osobowych, RODO, praw autorskich i praw pokrewnych, a także komercjalizacją wyników badań naukowych a także zagadnienia z zakresu finansowania nauki;
11) opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności Akademii oraz opiniowanie i udział w pracach legislacyjnych nad projektami aktów prawnych dotyczących Akademii, nauki i szkolnictwa wyższego.
"3) Dział Organizacyjny".
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
Od dnia 1 stycznia 20l6r. obsługa prawna Akademii była prowadzona przez zewnętrzną kancelarię prawną. Powodem tej zmiany organizacyjnej była konieczność rozszerzenia zakresu i podniesienia jakości usług prawnych na rzecz Polskiej Akademii Nauk. W związku z zakończeniem umowy na obsługę prawną Akademii pod koniec 2018 r. przeprowadzone zostało postępowanie w trybie art. 138 lit. o, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, którego celem było wyłonienie kancelarii prawnej do świadczenia przedmiotowej usługi na okres kolejnej kadencji władz Akademii. Umowę zawartą pod koniec 2018 roku rozwiązano za porozumieniem stron i rozpisano kolejne postępowanie na obsługę prawną Akademii do końca 2022r.
Wpłynęły dwie oferty, a jedna z nich została złożona przez kancelarię prawną, z którą właśnie rozwiązano umowę. Wstępna analiza złożonych ofert wskazuje, że oferta złożona przez dotychczasową kancelarię jest wyższa od kwoty jaką Akademia ponosi obecnie na obsługę prawną, a druga z ofert przewyższa kwotę jaką Akademia zamierzała przeznaczyć na obsługę prawną o ponad 365 000 zł.
Mając na uwadze, iż obecna umowa na obsługę prawną Akademii kończy się w dniu 30 września 20l9r., po przeanalizowaniu sytuacji na rynku usług prawnych (poziom wynagrodzeń, dostępność prawników z doświadczeniem, radców prawnych, adwokatów itp.) i w efekcie spodziewanych kosztów zatrudnienia 4 osób z wymienionych grup zawodowych jako racjonalne ekonomicznie wydaje się zatrudnienie wskazanych osób na etacie z równoczesnym ograniczeniem outsourcingu usług prawnych tylko do niezbędnego zakresu. Równocześnie nie wyklucza się w przyszłości możliwości dokonania analizy skutków przyjętego rozwiązania funkcjonowania obsługi prawnej Akademii w takiej formule.
Zmiana zakresu działania Biura Współpracy z Zagranicą PAN jest związana z decyzją Prezesa PAN o wprowadzeniu do zakresu zadań realizowanych przez Kancelarię PAN analizy dokonań publikacyjnych i grantowych instytutów Polskiej Akademii Nauk. Takie działania są możliwe tylko w oparciu o zasoby naukowych baz danych, we współpracy z międzynarodowymi organizacjami zarządzającymi tymi bazami i za pomocą narzędzi analitycznych, które te bazy oferują. Ponadto, w związku z aktywnością międzynarodową PAN, w tym aktywnością w zakresie programów ramowych KE uznaje się Biuro Współpracy z Zagranicą jako jednostkę Kancelarii koordynującą działania PAN w tym obszarze m.in. za pośrednictwem koordynacji działalności merytorycznej Biura Promocji Nauki PolSCA Polskiej Akademii Nauk w Brukseli.
Schemat struktury organizacyjnej Kancelarii Akademii określa szczegółową strukturę graficzną Kancelarii Akademii i stanowi załącznik do Regulaminu. Pozostałe zmiany mają charakter redakcyjny.