Zmiana uchwały nr 4 /IV/2013 z dnia 21 listopada 2013 roku Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych w sprawie określenia szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia.

Akty korporacyjne

KRASPiP.2018.9.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 września 2018 r.

UCHWAŁA Nr 36/V/2018
z dnia 20 września 2018 roku
Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych
w sprawie zmiany uchwały nr 4 /IV/2013 z dnia 21 listopada 2013 roku Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych w sprawie określenia szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia

Na podstawie art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 123, z późn. zm.) oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych (Dz. U. poz. 1441), rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów dla pielęgniarek i położnych, które posiadają świadectwo dojrzałości i ukończyły liceum medyczne lub szkołę policealną albo szkołę pomaturalną, kształcącą w zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. poz. 770), oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych (Dz. U. poz. 970), uchwala się, co następuje:
§  1. 
Zmienia się szczegółowe kryteria oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia w zakresie kadry prowadzącej kształcenie na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo, o których mowa w załącznikach 1-8, część B - "Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie" określonych w uchwale nr 4/IV/2013 z dnia 21 listopada 2013 roku Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych w sprawie określenia szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia:
-
na kierunku położnictwo:
1.
dla studiów pierwszego stopnia w uczelniach, które rozpoczynają kształcenie, stanowią załącznik nr 1a do niniejszej uchwały,
2.
dla studiów pierwszego stopnia na uczelniach występujących o akredytację kolejny raz stanowią załącznik nr 2a do niniejszej uchwały,
3.
dla studiów pierwszego stopnia dla dyplomowanych położnych, stanowią załącznik nr 3a do niniejszej uchwały,
4.
dla studiów drugiego stopnia na uczelniach występujących o akredytację kolejny raz, stanowią załącznik nr 4a do niniejszej uchwały
-
na kierunku pielęgniarstwo:
1.
dla studiów pierwszego stopnia w uczelniach, które rozpoczynają kształcenie, stanowią załącznik nr 5a do niniejszej uchwały,
2.
dla studiów pierwszego stopnia na uczelniach występujących o akredytację kolejny raz stanowią załącznik nr 6a do niniejszej uchwały,
3.
dla studiów pierwszego stopnia dla dyplomowanych pielęgniarek, stanowią załącznik nr 7a do niniejszej uchwały,
4.
dla studiów drugiego stopnia na uczelniach występujących o akredytację kolejny raz, stanowią załącznik nr 8a do niniejszej uchwały.
§  2. 
Określa się szczegółowe kryteria oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia w załącznikach 9 i 10:
-
na kierunku położnictwo:
1.
dla studiów drugiego stopnia w uczelniach które rozpoczynają kształcenie, stanowią załącznik nr 9 do niniejszej uchwały,
-
na kierunku pielęgniarstwo:
1.
dla studiów drugiego stopnia w uczelniach, które rozpoczynają kształcenie, stanowią załącznik nr 10 do niniejszej uchwały,
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2018 r., z zastrzeżeniem, iż zmiany w zakresie załączników objętych niniejszą uchwałą wchodzą w życie odpowiednio w terminach określonych w ustawie z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669) oraz ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668).

Uzasadnienie

Podjęcie niniejszej uchwały wynika z wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668) oraz ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669). Powyższe regulacje wprowadzają m.in. zmianę w określeniu szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia w zakresie kadry prowadzącej kształcenie, zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 123, z późn. zm.) oraz § 13 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych (Dz. U. poz. 1441) oraz § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych (Dz. U. poz. 970). Wobec powyższego powstała konieczność wydania nowych załączników uwzględniających zmiany wynikające z przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1a

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA - KIERUNEK POŁOŻNICTWO W UCZELNIACH, KTÓRE ROZPOCZYNAJĄ KSZTAŁCENIE

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Nauczyciele akademiccy są lub będą zatrudnieni od rozpoczęcia pierwszego cyklu kształcenia na ocenianym kierunku w danej uczelni odpowiednio jako:

Pracownicy badawczo-dydaktycznni,

Pracownicy dydaktyczni

Pracownicy badawczy

TakNie
2.Nauczyciele akademiccy zatrudnieni są na stanowisku:

1) profesora;

2) profesora uczelni;

3) adiunkta;

4) asystenta

lub innym przewidzianym w statucie uczelni

TakNie
3.Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenie.TakTak
4.Zajęcia będą prowadzone również przez inne osoby posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
5.Co najmniej 50% godzin zajęć będzie prowadzonych przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracy;TakNie
6.Złożenie oświadczenia przez nauczycieli, że uczelnia będzie ich podstawowym miejscem pracyTakNie
7.Złożenie oświadczenia przez pzostałych nauczycieli o terminie rozpoczęcia zajęć na uruchamianym kierunkuTakNie
8.Przedstawienie przez uczelnię wykazu planowanych przedmiotów i liczby godzin do realizacji przez nauczycieli zatrudnionych lub planowanych do zatrudnienia w uczelni jako podstawowym miejscu oraz pozostałych nauczycieli i in. specjalistówTakNie
9.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
10.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowejTakNie
11.Kształcenie kliniczne odbywać się będzie w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców położnictwa lub pielęgniarstwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności położnych i pielęgniarek. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawyTakNie
12.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) w obrębie nauk z zakresu podstaw opieki połozniczej i opieki specjalistycznej, przedmiotów dotyczących w swojej treści opieki położniczej - opieki sprawowanej przez połozną i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu położnej będą prowadzić nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu połoznej lub pielęgniarki oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, a także inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
13.Zajęcia praktyczne będą prowadzić nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęćTakNie
14.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
RAZEM14 pkt.

Obligatoryjna liczba punktów do uzyskania akredytacji na okres 3 lat A - 48 pkt

B - 14 pkt

C - 27 pkt

D - 8 pkt

Razem 97 pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  2a

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA - KIERUNEK POŁOŻNICTWO W UCZELNIACH WYSTĘPUJĄCYCH O AKREDYTACJĘ KOLEJNY RAZ

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Pracownicy naukowo-dydaktycznymi zostali pracownikami badawczo-dydaktycznymi,

Pracownicy dydaktycznymi zostali pracownikami dydaktycznymi,

Pracownicy naukowi zostali pracownikami badawczymi,

są nauczycielami akademickimi danej uczelni zatrudnionymi odpowiednio w ww. grupach pracowników

TakNie
2.Stanowisko profesora zwyczajnego uczelnia zmieniła na stanowisko profesoraTakNie
3.Stanowiska profesora nadzwyczajnego oraz profesora wizytującego, uczelnia zmieniła na stanowisko profesora uczelniTakNie
4.Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenie.TakNie
5.Inne osoby prowadzące zajęcia posiadają kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
6.Co najmniej 50% godzin zajęć prowadzonych jest przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracyTakNie
7.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiów (w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć), przy czym po raz pierwszy do dnia 30.11.2018TakNie
8.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowej nie częściej niż raz na 2 lata, przy czym: po raz pierwszy - do dnia 31 grudnia 2018r (nowozatrudniony), do dnia 30 listopada 2018r (będący pracownikiem)TakNie
9.Kształcenie kliniczne odbywa się w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców pielęgniarstwa lub położnictwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności położnych i pielęgniarek. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawyTakNie
10.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) w obrębie nauk z zakresu podstaw opieki położniczej i opieki specjalistycznej, przedmiotów dotyczących w swojej treści opieki położniczej - opieki sprawowanej przez połozną i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu położnej prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, a także inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
11.Zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęćTakNie
12.Promotorem pracy licencjackiej (kazuistycznej) jest nauczyciel akademicki posiadający

prawo wykonywania zawodu położnej i co najmniej tytuł zawodowy magistra

TakNie
13.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowejTakNie
14.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu kształcenia i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowychTakNie
Nauczyciele uczestniczą:
15.* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
16.* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
17.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli / stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badań naukowychTakNie
18.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM18 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
Nauczyciele:
19.* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
20.* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
21.Położne / Pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM18+3=21pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  3a

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA - DLA DYPLOMOWANYCH POŁOŻNYCH

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Pracownicy naukowo-dydaktycznymi zostali pracownikami badawczo-dydaktycznymi,

Pracownicy dydaktycznymi zostali pracownikami dydaktycznymi,

Pracownicy naukowi zostali pracownikami badawczymi,

są nauczycielami akademickimi danej uczelni zatrudnionymi odpowiednio w ww. grupach pracowników

TakNie
2.Stanowisko profesora zwyczajnego uczelnia zmieniła na stanowisko profesoraTakNie
3.Stanowiska profesora nadzwyczajnego oraz profesora wizytującego, uczelnia zmieniła na stanowisko profesora uczelniTakNie
4.Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenie.TakNie
5.Inne osoby prowadzące zajęcia posiadają kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
6.Co najmniej 50% godzin zajęć prowadzonych jest przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracyTakNie
7.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiów (w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć), przy czym po raz pierwszy do dnia 30.11.2018TakNie
8.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowej nie częściej niż raz na 2 lata, przy czym: po raz pierwszy - do dnia 31 grudnia 2018r (nowozatrudniony), do dnia 30 listopada 2018r (będący pracownikiem)TakNie
9.Kształcenie kliniczne odbywa się w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców pielęgniarstwa lub położnictwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności położnych i pielęgniarek. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawyTakNie
10.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) w obrębie nauk z zakresu podstaw opieki położniczej i opieki specjalistycznej, przedmiotów dotyczących w swojej treści opieki położniczej - opieki sprawowanej przez połozną i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu położnej prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, a także inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
11.Zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęćTakNie
12.Promotorem pracy licencjackiej (kazuistycznej) jest nauczyciel akademicki posiadający

prawo wykonywania zawodu położnej i co najmniej tytuł zawodowy magistra

TakNie
13.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowejTakNie
14.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu kształcenia i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowychTakNie
Nauczyciele uczestniczą:
15.* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
16.* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
17.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli / stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badań naukowychTakNie
18.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM18 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
Nauczyciele:
19.* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
20.* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
21.Położne / Pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM18+3=21pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  4a

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA - KIERUNEK POŁOŻNICTWO W UCZELNIACH WYSTĘPUJĄCYCH O AKREDYTACJĘ KOLEJNY RAZ

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Pracownicy naukowo-dydaktycznymi zostali pracownikami badawczo-dydaktycznymi,

Pracownicy dydaktycznymi zostali pracownikami dydaktycznymi

Pracownicy naukowi zostali pracownikami badawczymi

są nauczycielami akademickimi danej uczelni zatrudnionymi odpowiednio w ww. grupach pracowników

TakNie
2.Stanowisko profesora zwyczajnego uczelnia zmieniła na stanowisko profesora,TakNie
3.Stanowiska profesora nadzwyczajnego oraz profesora wizytującego uczelnia zmieniła na stanowisko profesora uczelniTakNie
4.Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenieTakNie
5.Inne osoby prowadzące zajęcia posiadają kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
6.Co najmniej 50% godzin zajęć prowadzonych jest przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracyTakNie
7.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiów (w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć), przy czym po raz pierwszy do dnia 30.11.2018TakNie
8.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowej nie częściej niż raz na 2 lata, przy czym: po raz pierwszy- do dnia 31 grudnia 2018 r (nowozatrudniony), do dnia 30 listopada 2018 r. (będący pracownikiem)TakNie
9.Kształcenie kliniczne odbywa się w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców położnictwa lub pielęgniarstwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności położnych i pielęgniarek. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawyTakNie
10.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) w zakresie opieki specjalistycznej, przedmiotów dotyczących w swojej treści opieki położniczej - opieki sprawowanej przez położną i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu położnej oraz kształcenie praktyczne prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz co najmniej roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, a także inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
11.Zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęć.TakNie
12.Praca dyplomowa jest przygotowywana pod kierunkiem osoby, która posiada co najmniej stopień doktoraTakNie
13.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
14.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu kształcenia i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
15.Nauczyciele uczestniczą:TakNie
16.* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
17.* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych

* publikują swoje osiągnięcia naukowe

TakNie
18.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli / stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badań naukowych.TakNie
19.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM19 pkt.
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
Nauczyciele:
20.* biorą udział w projektach badawczychTakNie
21.* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
22.Położne/ pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM19+3=22pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  5a

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA - KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO W UCZELNIACH, KTÓRE ROZPOCZYNAJĄ KSZTAŁCENIE

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Nauczyciele akademiccy są lub będą zatrudnieni od rozpoczęcia pierwszego cyklu kształcenia na ocenianym kierunku w danej uczelni odpowiednio jako:

Pracownicy badawczo-dydaktyczni,

Pracownicy dydaktyczni

Pracownicy badawczy

TakNie
2.Nauczyciele akademiccy zatrudnieni są na stanowisku:

1) profesora;

2) profesora uczelni;

3) adiunkta;

4) asystenta

lub innym przewidzianym w statucie uczelni

TakNie
3.Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenie.TakNie
4.Zajęcia będą prowadzone również przez inne osoby posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
5.Co najmniej 50% godzin zajęć będzie prowadzonych przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracy;TakNie
6.Złożenie oświadczenia przez nauczycieli, że uczelnia będzie ich podstawowym miejscem pracyTakNie
7.Złożenie oświadczenia przez pozostałych nauczycieli o terminie rozpoczęcia zajęć na uruchamianym kierunkuTakNie
8.Przedstawienie przez uczelnię wykazu planowanych przedmiotów i liczby godzin do realizacji przez nauczycieli zatrudnionych lub planowanych do zatrudnienia w uczelni jako podstawowym miejscu oraz pozostałych nauczycieli i in. specjalistówTakNie
9.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
10.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowejTakNie
11.Kształcenie kliniczne odbywać się będzie w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców pielęgniarstwa lub położnictwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności pielęgniarek i położnych. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawyTakNie
12.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) w obrębie nauk z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej i opieki specjalistycznej, przedmiotów dotyczących w swojej treści opieki pielęgniarskiej - opieki sprawowanej przez pielęgniarkę i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu pielęgniarki będą prowadzić nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, a także inni specjaliści, w szczególności pielęgniarki i położne posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
13.Zajęcia praktyczne będą prowadzić nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności pielęgniarki i położne, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęćTakNie
14.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
RAZEM14 pkt.

Obligatoryjna liczba punktów do uzyskania akredytacji na okres 3 lat A- 48 pkt

B. 14 pkt

C. 27 pkt

D. 8 pkt

Razem 97 pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  6a

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA - KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO W UCZELNIACH WYSTĘPUJĄCYCH O AKREDYTACJĘ KOLEJNY RAZ

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Pracownicy naukowo-dydaktycznymi zostali pracownikami badawczo-dydaktycznymi,

Pracownicy dydaktycznymi zostali pracownikami dydaktycznymi

Pracownicy naukowi zostali pracownikami badawczymi

są nauczycielami akademickimi danej uczelni zatrudnionymi odpowiednio w ww. grupach pracowników

TakNie
2.Stanowisko profesora zwyczajnego uczelnia zmieniła na stanowisko profesora,TakNie
3.Stanowiska profesora nadzwyczajnego oraz profesora wizytującego, uczelnia zmieniła na stanowisko profesora uczelniTakNie
4.Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenie.TakNie
5.Inne osoby prowadzące zajęcia posiadają kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
6.Co najmniej 50% godzin zajęć prowadzonych jest przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracyTakNie
7.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiów (później w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć), przy czym po raz pierwszy do dnia 30.11.2018TakNie
8.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowej nie częściej niż raz na 2 lata, przy czym: po raz pierwszy - do dnia 31 grudnia 2018 r (nowozatrudniony), do dnia 30 listopada 2018 r. (będący pracownikiem)TakNie
9.Kształcenie kliniczne odbywa się w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców pielęgniarstwa lub położnictwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności pielęgniarek i położnych. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawyTakNie
10.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) w obrębie nauk z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej i opieki specjalistycznej, przedmiotów dotyczących w swojej treści opieki pielęgniarskiej - opieki sprawowanej przez pielęgniarkę i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu pielęgniarki prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, a także inni specjaliści, w szczególności pielęgniarki i położne, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
11.Zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności pielęgniarki i położne, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęć.TakNie
12.Promotorem pracy licencjackiej (kazuistycznej) jest nauczyciel akademicki posiadający

prawo wykonywania zawodu pielęgniarki i co najmniej tytuł zawodowy magistra.

TakNie
13.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
14.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu kształcenia i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
Nauczyciele uczestniczą:
15.* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
16.* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
17.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli / stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badań naukowych.TakNie
18.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM18 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
Nauczyciele:
19.* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
20.* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
21.Pielęgniarki / położne odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM18+3=21pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  7a

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA - DLA DYPLOMOWANYCH PIELĘGNIAREK

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Pracownicy naukowo-dydaktycznymi zostali pracownikami badawczo-dydaktycznymi,

Pracownicy dydaktycznymi zostali pracownikami dydaktycznymi

Pracownicy naukowi zostali pracownikami badawczymi

są nauczycielami akademickimi danej uczelni zatrudnionymi odpowiednio w ww. grupach pracowników

TakNie
2.Stanowisko profesora zwyczajnego uczelnia zmieniła na stanowisko profesora,TakNie
3.Stanowiska profesora nadzwyczajnego oraz profesora wizytującego, uczelnia zmieniła na stanowisko profesora uczelniTakNie
4.Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenie.TakNie
5.Inne osoby prowadzące zajęcia posiadają kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
6.Co najmniej 50% godzin zajęć prowadzonych jest przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracyTakNie
7.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiów (później w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć), przy czym po raz pierwszy do dnia 30.11.2018TakNie
8.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowej nie częściej niż raz na 2 lata, przy czym: po raz pierwszy - do dnia 31 grudnia 2018 r (nowozatrudniony), do dnia 30 listopada 2018 r. (będący pracownikiem)TakNie
9.Kształcenie kliniczne odbywa się w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców pielęgniarstwa lub położnictwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności pielęgniarek i położnych. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawyTakNie
10.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) w obrębie nauk z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej i opieki specjalistycznej, przedmiotów dotyczących w swojej treści opieki pielęgniarskiej - opieki sprawowanej przez pielęgniarkę i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu pielęgniarki prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, a także inni specjaliści, w szczególności pielęgniarki i położne, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
11.Zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności pielęgniarki i położne, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęć.TakNie
12.Promotorem pracy licencjackiej (kazuistycznej) jest nauczyciel akademicki posiadający

prawo wykonywania zawodu pielęgniarki i co najmniej tytuł zawodowy magistra.

TakNie
13.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
14.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu kształcenia i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
Nauczyciele uczestniczą:
15.* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
16.* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
17.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli / stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badań naukowych.TakNie
18.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM18 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
Nauczyciele:
19.* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
20.* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
21.Pielęgniarki / położne odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM18+3=21pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  8a

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA - KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO W UCZELNIACH WYSTĘPUJĄCYCH O AKREDYTACJĘ KOLEJNY RAZ

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Pracownicy naukowo-dydaktycznymi zostali pracownikami badawczo-dydaktycznymi,

Pracownicy dydaktycznymi zostali pracownikami dydaktycznymi

Pracownicy naukowi zostali pracownikami badawczymi

są nauczycielami akademickimi danej uczelni zatrudnionymi odpowiednio w ww. grupach pracowników

TakNie
2.Stanowisko profesora zwyczajnego uczelnia zmieniła na stanowisko profesoraTakNie
3.Stanowiska profesora nadzwyczajnego oraz profesora wizytującego uczelnia zmieniła na stanowisko profesora uczelniTakNie
4.Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenie.TakNie
5.Inne osoby prowadzące zajęcia posiadają kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
6.Co najmniej 50% godzin zajęć prowadzonych jest przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracy;TakNie
7.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiów (w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć), przy czym po raz pierwszy do dnia 30.11.2018TakNie
8.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowej nie częściej niż raz na 2 lata, przy czym: po raz pierwszy - do dnia 31 grudnia 2018 r (nowozatrudniony), do dnia 30 listopada 2018 r. (będący pracownikiem)TakNie
9.Kształcenie kliniczne odbywa się w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców pielęgniarstwa lub położnictwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności pielęgniarek i położnych. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawy.TakNie
10.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) z zakresu opieki specjalistycznej oraz przedmiotów dotyczących opieki pielęgniarskiej (opieki sprawowanej przez pielęgniarkę i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu pielęgniarki) prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki oraz co najmniej roczną praktykę zawodową zgodną z nauczanym przedmiotem, a także inni specjaliści, w szczególności pielęgniarki i położne, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
11.Zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności pielęgniarki i położne, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęć.TakNie
12.Praca dyplomowa jest przygotowywana pod kierunkiem osoby, która posiada co najmniej stopień doktoraTakNie
13.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
14.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu kształcenia i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
Kryterium dotychczasowe oraz art. 115 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
Nauczyciele uczestniczą:
15.* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
16.* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
17.* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
18.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli / stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z prowadzeniem badań naukowych.TakNie
19.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM19 pkt.
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
Nauczyciele:
20.* biorą udział w projektach badawczychTakNie
21.* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
22.Pielęgniarki / położne odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM19+3=22 pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  9

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA - KIERUNEK POŁOŻNICTWO W UCZELNIACH, KTÓRE ROZPOCZYNAJĄ KSZTAŁCENIE

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Studia II stopnia na kierunku połoznictwo trwają nie krócej niz 4 semestry (2 lata).

Liczba godzin zajęć i praktyk nie jest mniejsza niz 1300 godzin, w tym:

Tak

Tak

Nie

Nie

* Wybrane zagadnienia z nauk społecznych - 210 godzinTakNie
* Nauki w zakresie opieki specjalistycznej - 215 godzinTakNie
* Praktyki zawodowe - 160 godzinTakNie
* Język angielski - 90 godzinTakNie
* Zajęcia do dyspozycji uczelni- 625 godzinTakNie
Zajęcia fakultatywne stanowią nie mniej niz 10% wszystkich zajęć pozostających do dyspozycji uczelni'TakNie
2.Program kształcenia dla kierunku połoznictwo obejmuje opis zakładanych efektów kształcenia i program studiów, stanowiący opis procesu kształcenia prowadzącego do uzyskania tych efektów.TakNie
Opis zakładanych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych uwzględnia efekty kształcenia właściwe dla kierunku połoznictwo i zgodne ze standardami kształcenia dla tego kierunku studiów.TakNie
Na studiach II stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych na kierunku połoznictwo zapewnione jest uzyskanie tych samych efektów kształcenia.TakNie
5.Program kształcenia:TakNie
* jest zgodny ze standardami kształceniaTakNie
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 5 ustawy o zawodach pielęgniarki i połoznej.

W trakcie trwania cyklu kształcenia nie są wprowadzane zmiany programu kształcenia.

TakNie
6.Program studiów dla kierunku połoznictwo określa:TakNie
* formę studiów (stacjonarne/niestacjonarne)TakNie
* liczbę semestrów i liczbę punktów ECTS konieczną dla uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi studiówTakNie
* moduły kształcenia - zajęcia lub grupy zajęć - wraz z przypisaniem do kazdego modułu zakładanych efektów kształcenia oraz liczby punktów ECTSTakNie
* sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia osiąganych przez studentaTakNie
* plan studiów prowadzonych w formie stacjonarnej lub niestacjonarnychTakNie
* łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentówTakNie
* łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego kierunku, poziomu i profilu kształceniaTakNie
* łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym

* wymiar, zasady i formę odbywania praktyk.

TakNie
7.Treści kształcenia w poszczególnych grupach (przedmioty / moduły) mają oszacowane punkty ECTS, a ich liczba na studiach II stopnia na kierunku połoznictwo wynosi nie mniej 120, w tym:TakNie
* Wybrane zagadnienia z nauk społecznych - 17 ECTSTakNie
* Nauki w zakresie opieki specjalistycznej - 18 ECTSTakNie
* Praktyki zawodowe - 8 ECTSTakNie
* Język angielski - 7 ECTSTakNie
* Zajęcia do dyspozycji uczelni- 50 ECTSTakNie
* Egzamin magisterski - 20 ECTSTakNie
8.Student otrzymuje nie mniej niz 30 punktów ECTS za zaliczenie kazdego semestru. Punkty ECTS zostały przypisane za:TakNie
* zaliczenie kazdego z zajęć i praktyk przewidzianych w programie kształceniaTakNie
* przygotowanie i złozenie pracy dyplomowej i/lub przygotowanie do egzaminu dyplomowego zgodnie z programem kształcenia.TakNie
9.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane zgodnie ze standardami kształcenia dla kierunku studiów oraz celami kształcenia i podlegają ocenie.TakNie
10.Przebieg kazdej praktyki zawodowej jest udokumentowany.TakNie
11.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
12.Treści programowe, formy zajęć oraz metody dydaktyczne umozliwiają osiągnięcie celów kształcenia i realizację wszystkich efektów kształcenia wynikających ze standardów kształcenia na kierunku połoznictwo.TakNie
13.Powołana jest Komisja Programowa z reprezentacją nauczycieli i studentów kierunku studiów połoznictwo, a jej działalność jest udokumentowana.TakNie
14.Egzamin dyplomowy magisterski będzie obejmował sprawdzenie wiedzy i umiejętności praktycznych zdobytych w całym okresie studiów.TakNie
15.Absolwent uzyskuje dyplom magistra połoznictwa.TakNie
RAZEM42 pkt

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Nauczyciele akademiccy są lub będą zatrudnieni od rozpoczęcia pierwszego cyklu kształcenia na ocenianym kierunku w danej uczelni odpowiednio jako:

Pracownicy badawczo-dydaktycznni,

Pracownicy dydaktyczni

Pracownicy badawczy

TakNie
2.Nauczyciele akademiccy zatrudnieni są na stanowisku:

1) profesora;

2) profesora uczelni;

3) adiunkta;

4) asystenta

lub innym przewidzianym w statucie uczelni

TakNie
3.Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w danej uczelni posiadających kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć oraz przez inne osoby, które posiadają takie kompetencje i doświadczenie.TakTak
4.Zajęcia będą prowadzone również przez inne osoby posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
5.Co najmniej 50% godzin zajęć będzie prowadzonych przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w tej uczelni jako podstawowym miejscu pracy;TakNie
6.Złożenie oświadczenia przez nauczycieli, że uczelnia będzie ich podstawowym miejscem pracyTakNie
7.Złożenie oświadczenia przez pozostałych nauczycieli o terminie rozpoczęcia zajęć na uruchamianym kierunkuTakNie
8.Przedstawienie przez uczelnię wykazu planowanych przedmiotów i liczby godzin do realizacji przez nauczycieli zatrudnionych lub planowanych do zatrudnienia w uczelni jako podstawowym miejscu oraz pozostałych nauczycieli i in. specjalistówTakNie
9.Złożenie oświadczeń przez osoby, które posiadają 5-letnie doświadczenie zdobyte poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację zajęć w ramach programu studiówTakNie
10.Złożenie oświadczeń przez osoby prowadzące działalność naukową o reprezentowanej przez siebie dziedzinie i dyscyplinie naukowejTakNie
11.Kształcenie kliniczne odbywać się będzie w podmiotach leczniczych, pod kierunkiem wykładowców położnictwa lub pielęgniarstwa oraz przy pomocy innych specjalistów, w szczególności położnych i pielęgniarek. Kształcenie kliniczne jest praktyką zawodową w rozumieniu przepisów ustawyTakNie
12.Nauczanie przedmiotów (treści kierunkowych lub zawodowych) w zakresie opieki specjalistycznej, przedmiotów dotyczących w swojej treści opieki położniczej - opieki sprawowanej przez położną i obszarów funkcjonowania pielęgniarstwa i zawodu położnej oraz kształcenie praktyczne prowadzić będą nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz co najmniej roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, a także inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych przedmiotów.TakNie
13.Zajęcia praktyczne będą prowadzić nauczyciele akademiccy posiadający prawo wykonywania zawodu położnej lub pielęgniarki oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz inni specjaliści, w szczególności położne i pielęgniarki, posiadające kompetencje i co najmniej 5-letnie doświadczenie uzyskane poza uczelnią pozwalające na prawidłową realizację programu tych zajęćTakNie
14.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
RAZEM14 pkt.

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umozliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
i dysponuje infrastrukturą zapewniającą prawidłową realizację celów i efektów kształcenia, tj. bazą dydaktyczną dostosowaną do specyfiki kierunku studiów połoznictwo oraz trybu studiowania, w tym:TakNie
a/ liczba i powierzchnia sal wykładowych, seminaryjnych, ćwiczeń, laboratoriów, pracowni specjalistycznych i komputerowych jest dostosowana do liczby studentówTakNie
b/ pomieszczenia dydaktyczne - sale wykładowe, / sale ćwiczeń i / lub seminaryjne wyposazone są w odpowiadający współczesnym wymogom sprzęt audiowizualny, komputerowy z odpowiednim

oprogramowaniem i inny sprzęt dydaktyczny gwarantujący prawidłową realizację treści kształcenia i osiągnięcie efektów kształcenia

TakNie
2.Uczelnia zapewnia dostęp do:TakNie
* zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* biblioteki wyposazonej w księgozbiór związany z kierunkiem studiów obejmuje co najmniej aktualne pozycje wskazane jako literatura podstawowa i uzupełniająca dla poszczególnych przedmiotów realizowanych w ramach tego kierunku studiów, w liczbie egzemplarzy zapewniającej studentom swobodny dostępTakNie
* czytelni wyposazonej w podręczny, aktualny księgozbiór związany z danym kierunkiem studiów oraz w odpowiednią do przewidywanej liczby studentów liczbę komputerów z dostępem do Internetu i specjalistycznych baz danych

Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umozliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.

TakNie
3.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* specjalistycznych przedsiębiorstwach podmiotu leczniczegoTakNie
* placówkach oświatowo-wychowawczych..TakNie
4.Uczelnia zapewnia studentom kierunku połoznictwo:TakNie
* bezpłatny dostęp do obiektów sportowych (sali gimnastycznej / boiska / basenu) umozliwiając uprawianie sportu, uczestniczenie w zajęciach rekreacyjnych, w wymiarze co najmniej 30 godzin rocznie

* dostęp do zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.

TakNie
5.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i uwzględniają osiągnięcie załozonych celów i efektów kształcenia na kierunku połoznictwo, uwzględniając w szczególności:TakNie
* rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnychTakNie
* liczbę i kwalifikacje kadry pielęgniarskiej i połozniczejTakNie
* urządzenie i wyposazenie podmiotuTakNie
* wyposazenie stanowisk pracy w sprzęt i materiały medyczne, niezbędne do kształtowania umiejętności praktycznych oraz ochrony przed zakazeniem, urazem i wypadkiemTakNie
* prowadzenie działalności naukowo-badawczejTakNie
* wdrazane przez podmiot programy zapewnienia jakościTakNie
* organizację warunków nauczania.TakNie
6.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie długoterminowych umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM21 pkt

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie -0
1.Uczelnia ma opracowany wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia, obejmujący proces kształcenia na kierunku połoznictwo.TakNie
W Uczelni jest powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia.TakNie
Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
2.Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia umozliwia prowadzenie działań na rzecz doskonalenia programu kształcenia na kierunku studiów połoznictwo, a w szczególności przewiduje:TakNie
* odpowiednie formy weryfikowania wszystkich efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych,TakNie
* dokonywanie oceny przez studentów,TakNie
* uwzględnianie wniosków wynikających z monitorowania kariery zawodowej absolwentówTakNie
3.Na Uczelni opracowano system oceny osiągnięć studentów, w tym studentów kierunku połoznictwo.TakNie
4.Przeprowadzona ocena jakości kształcenia podlega analizie, a jej wyniki są upowszechniane i uwzględniane w doskonaleniu procesu kształcenia na kierunku połoznictwo.TakNie
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta / monitoruje kariery zawodowe absolwentów.TakNie
RAZEM10 pkt

Obligatoryjna liczba punktów do uzyskania akredytacji na okres 3 lat A - 42 pkt

B - 14 pkt

C - 21 pkt

D - 10 pkt

Razem 87 pkt