Zmiana decyzji w sprawie regulaminu powoływania oraz zakresu działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii.

Akty korporacyjne

PAN.2017.2.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 lutego 2017 r.

DECYZJA Nr 5 /2017
PREZESA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 3 lutego 2017 r.
zmieniająca decyzję w sprawie regulaminu powoływania oraz zakresu działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii

Na podstawie § 29 ust. 2 statutu Polskiej Akademii Nauk, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 8/2010 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 listopada 2010 r. zatwierdzonego przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 27 grudnia 2010 r., zmienionego uchwalą Nr 8/2012 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 25 września 2012 r., zatwierdzonego przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 26 listopada 2012 r. oraz uchwałą Nr 1 /2015 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 19 marca 2015 r., zatwierdzonego przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 8 czerwca 2015 r., postanawiam, co następuje:
§  1.
W Regulaminie powoływania oraz zakresu działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii, stanowiącym załącznik do decyzji nr 16 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie regulaminu powoływania oraz zakresu działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii, zmienionego decyzją Nr 16/2014 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 28 maja 2014 r. wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

" 1. W skład Rady wchodzi co najwyżej dwunastu dyrektorów jednostek naukowych Akademii, które są objęte zakresem działania właściwych wydziałów Akademii lub nadzorem właściwych wiceprezesów Akademii.";

2)
w § 3:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dyrektorzy jednostek naukowych Akademii dokonują wyboru kandydatów do Rady podczas zebrań zwołanych przez przewodniczących właściwych rad kuratorów.",

b)
ust. 3 uchyla się,
c)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Kandydatów do Rady wybierają spośród siebie dyrektorzy jednostek naukowych Akademii, objętych zakresem działania właściwych wydziałów Akademii:

1) Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych, Wydziału II Nauk Biologicznych i Rolniczych oraz Wydziału III Nauk Ścisłych i Nauk o Ziemi - po trzech,

2) Wydziału IV Nauk Technicznych - dwóch,

3) Wydziału V Nauk Medycznych - jednego.

6. Wyboru kandydatów na członków Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii, o których mowa w ust. 5, dokonuje się w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby uprawnionych dyrektorów jednostek naukowych.";

3)
§ 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"§ 4. 1. Członkiem Rady zostaje kandydat powołany przez Prezesa spośród kandydatów na członków Rady wybranych w trybie określonym w § 3.

2. Prezes Akademii może odwołać ze składu Rady wybranego członka Rady, w sytuacji utraty do niego zaufania.

§ 5. 1. W przypadku śmierci, rezygnacji, odwołania lub zakończenia pełnienia funkcji dyrektora przez dotychczasowego przedstawiciela dyrektorów jednostek naukowych Akademii do Rady dokonuje się niezwłocznie wyboru nowego kandydata, w trybie określonym w § 3 ust. 2-6 oraz w § 4 ust. 1.

2. W razie zmian w składzie osobowym Rady w trakcie trwania kadencji, okres pełnienia funkcji przez nowo powołane osoby kończy się z upływem kadencji tej Rady.";

4)
w § 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku śmierci, rezygnacji, odwołania lub zakończenia pełnienia funkcji dyrektora jednostki naukowej Akademii przez dotychczasowego przewodniczącego Rady, zastępca przewodniczącego Rady niezwłocznie zwołuje posiedzenie Rady w celu dokonania wyboru nowego przewodniczącego Rady, w trybie określonym w ust. 2.";

5)
w § 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W posiedzeniach Rady uczestniczy Prezes lub Wiceprezes wskazany przez Prezesa.";

6)
w § 9:
a)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:

"2. Posiedzenia Rady są protokołowane.

3. Protokoły z posiedzeń Rady są rozsyłane do wiadomości Prezesa Akademii, Wiceprezesów Akademii, Przewodniczących rad kuratorów wydziałów Akademii, Dziekanów wydziałów Akademii, Kanclerza Akademii, Dyrektorów jednostek naukowych Akademii i Dyrektorów biur Kancelarii Akademii.".

§  2.
1.
Przepisy § 1 pkt 1, 2 i pkt 3 w zakresie dotyczącym § 4 ust. 1 Regulaminu, nie mają zastosowania do Rady kadencji trwającej w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.
2.
Wybory uzupełniające do Rady kadencji trwającej w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji oraz powoływanie w skład Rady przedstawicieli do Rady wybranych w takich wyborach, odbywają się według przepisów dotychczasowych, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
W wyborach uzupełniających skład Rady kadencji trwającej w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji nie może zostać powołany na przedstawiciela do Rady członek Rady odwołany przez Prezesa Akademii.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podjęcia.