Zm.: uchwała nr 1/2002 Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 8 lutego 2002 r. - Regulamin działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Akty korporacyjne

Podat.2004.2.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 4 lutego 2004 r.

UCHWAŁA Nr 1/2004
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 04 lutego 2004 r.
w sprawie zmiany uchwały nr 1/2002 Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 8 lutego 2002 r. - Regulamin działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych

§  1.
W uchwale nr 1/2002 Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 8 lutego 2002 r. - Regulamin działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Krajowa Rada Doradców Podatkowych działa na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jednolity Dz.U. z 2002r., Nr 9, poz. 86 ze zm.), Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych stanowiącego załącznik do uchwały nr 13/2002 Pierwszego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych z dnia 27 stycznia 2002 r. w sprawie Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych, innych uchwał Pierwszego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych oraz przepisów Regulaminu działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych."

2)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Regulamin określa zasady i tryb działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych oraz jej Prezydium."

3)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:

1. Izbie - rozumie się przez to Krajową Izbę Doradców Podatkowych,

2. Zjeździe - rozumie się przez to Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych,

3. Nadzwyczajnym Zjeździe - rozumie się przez to Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych,

4. Radzie - rozumie się przez to Krajową Radę Doradców Podatkowych,

5. Przewodniczącym - rozumie się przez to Przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

6. Przewodniczącym posiedzenia - rozumie się przez to Przewodniczącego lub osobę prowadzącą w jego zastępstwie posiedzenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

7. Wiceprzewodniczącym - rozumie się przez to Wiceprzewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

8. Sekretarzu - rozumie się przez to Sekretarza Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

9. Sekretarzu posiedzenia - rozumie się przez to sekretarza posiedzenia Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub Komisji Krajowej Rady Doradców Podatkowych lub Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

10. Skarbniku - rozumie się przez to Skarbnika Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

11. Prezydium - rozumie się przez to Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

12. Komisji - rozumie się przez to Komisję lub Zespół Krajowej Rady Doradców Podatkowych powołane uchwałą Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

13. Przewodniczącym Komisji - rozumie się przez to Przewodniczącego Komisji lub Zespołu Krajowej Rady Doradców Podatkowych,

14. Biurze - rozumie się przez to Biuro Krajowej Izby Doradców Podatkowych, dla którego zadania i organizację oraz zasady funkcjonowania i wynagradzania pracowników określa regulamin organizacyjny Biura Krajowej Izby Doradców Podatkowych uchwalony przez Krajową Radę Doradców Podatkowych,

15. Dyrektorze Biura - rozumie się przez to Dyrektora Biura Krajowej Izby Doradców Podatkowych,

16. Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 5 lipca 1996 r o doradztwie podatkowym (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., Nr 9, poz. 86 ze zm.),

17. Statucie - rozumie się przez to Statut Krajowej Rady Doradców Podatkowych stanowiący załącznik do uchwały nr 13/2002 Pierwszego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych z dnia 27 stycznia 2002 r. w sprawie Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych,

18. Regulaminie - rozumie się przez to Regulamin działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych."

4)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Rada kieruje, w zakresie swoich zadań, działalnością Izby w okresach między Zjazdami.

2. Do zadań Rady należy w szczególności zakres obowiązków wynikających z § 21 Statutu."

5)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. W skład Rady wchodzi Przewodniczący oraz pozostali jej członkowie.

2. Rada wybiera na pierwszym posiedzeniu, spośród swoich członków od 2 do 6 Wiceprzewodniczących, Sekretarza oraz Skarbnika.

3. Odwołanie i powołanie Wiceprzewodniczącego, Sekretarza oraz Skarbnika, na uzasadniony wniosek Członka Rady, odbywa się w głosowaniu tajnym."

6)
w § 7 ust. 2-6 otrzymują brzmienie:

2. Z każdego posiedzenia Rady, w ciągu 20 dni sporządza się projekt protokołu i przesyła drogą elektroniczną do członków Rady w celu umożliwienia im zgłoszenia uwag. Po rozpatrzeniu uwag przez Przewodniczącego posiedzenia oraz sekretarzy posiedzenia, projekt protokołu jest przedkładany Radzie, na jej najbliższym posiedzeniu, w celu zatwierdzenia. Zatwierdzony protokół jest podpisywany przez Przewodniczącego oraz Sekretarza.

3. W posiedzeniach Rady mają prawo uczestniczyć Przewodniczący Zarządów Regionalnych Oddziałów Krajowej Izby Doradców Podatkowych, bez prawa do głosowania.

4. Przewodniczący może zaprosić na posiedzenie reprezentantów innych organów Izby oraz inne osoby. Przewodniczący podaje do wiadomości Rady na wstępie posiedzenia listę zaproszonych oraz obecnych osób.

5. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć Przewodniczący Krajowej Komisji Rewizyjnej lub członek Krajowej Komisji Rewizyjnej delegowany przez Przewodniczącego Krajowej Komisji Rewizyjnej, Rzecznik Dyscyplinarny lub jego zastępca oraz Przewodniczący Wyższego Sądu Dyscyplinarnego lub jego zastępca.

6. Komplet materiałów na posiedzenie Rady wydawany jest za pokwitowaniem wyłącznie członkom Rady. Jawne materiały wydawane są osobom upoważnionym."

7)
dodaje się § 71 - 712 w brzmieniu:

"§ 71. 1. Obradami Rady kieruje Przewodniczący lub w jego zastępstwie Wiceprzewodniczący.

2. Na początku posiedzenia na wniosek Przewodniczącego posiedzenia, Rada powołuje spośród obecnych członków dwóch Sekretarzy posiedzenia. Do zadań Sekretarzy posiedzenia należy obliczanie głosów w trakcie głosowania jawnego i imiennego oraz pomoc Przewodniczącemu posiedzenia w prowadzeniu obrad.

3. Członek Rady zabierający głos na posiedzeniu Rady, może wnieść o umieszczenie jej w treści protokołu.

4. Niezwłocznie po głosowaniu Sekretarze posiedzenia poświadczają swoimi podpisami zgodność treści podjętej uchwały z treścią uchwały poddanej pod głosowanie.

5. Biuro sporządza protokół z posiedzenia Rady. Za sporządzenie projektu protokołu z posiedzenia Rady odpowiada Sekretarz.

6. Członkowie Rady składają na piśmie uwagi do treści protokołu przed zatwierdzeniem protokołu.

7. Spory, co do treści protokołu rozstrzyga Rada na podstawie zapisu dźwiękowego z posiedzenia.

§ 72. 1. Członka Rady obowiązuje obecność i czynny udział w posiedzeniach Rady.

2. Obecność Członka Rady na posiedzeniu Rady potwierdzana jest na liście obecności.

3. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Rady, Członek Rady jest obowiązany zawiadomić niezwłocznie Przewodniczącego Rady o swojej nieobecności.

§ 73. Członkowie Rady mogą w każdym czasie przeglądać i sporządzać odpisy dokumentów Izby, z wyłączeniem akt w sprawach dotyczących postępowań przed Rzecznikiem Dyscyplinarnym, Sądem Dyscyplinarnym lub Wyższym Sądem Dyscyplinarnym.

§ 74. 1. Głosowaniu na posiedzeniu można poddać wyłącznie projekty uchwał przewidziane w porządku obrad Rady, z zastrzeżeniem § 76.

2. Projekty uchwał, wraz z uzasadnieniem, powinny być złożone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu oraz poczty elektronicznej.

3. Przepisu § 74 ust. 2 i 3 nie stosuje się w sprawach uchwał dotyczących wpisu na listę, skreślenia z niej, uchwał dotyczących przekształceń oraz uchwał, o których mowa § 78 ust. 6.

§ 75. 1. Projekt uchwały przedkłada Radzie jej członek.

2. Projekt uchwały powinien być zaopiniowany przez każdą Komisję właściwą ze względu na przedmiot uchwały. Za zgodą Rady dopuszcza się możliwość rozpatrywania projektu uchwały bez opinii właściwej Komisji, jeżeli Komisja nie przedstawiła opinii w terminie 1 miesiąca od dnia otrzymania projektu.

3. Projekty uchwał powinny być w miarę możliwości opiniowane przez radcę prawnego Izby.

§ 76. 1. Rada rozpatruje uchwały nieprzewidziane w porządku obrad:

1) jeżeli jest to konieczne ze względu na ochronę podstawowych interesów Izby,

2) w sprawach opinii, o których mowa w art. 56 ust. 2 pkt 7 Ustawy.

2. Rada rozpatruje uchwały nieprzewidziane w porządku obrad po uprzedniej zmianie tego porządku.

§ 77. 1. Porządek głosowania jest następujący:

1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został postawiony,

2) głosowanie poprawek do poszczególnych przepisów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

3) głosowanie projektu w całości w brzmieniu zaproponowanym przez wnioskodawcę, ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

2. Głosowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 odbywa się nad pisemnym projektem uchwały zawierającej poprawki.

§ 78. 1. Porządek obrad przyjmuje Rada na początku posiedzenia.

2. Zmiana porządku obrad po jego przyjęciu może nastąpić wyłącznie w sprawach objętych dyspozycją § 76 ust. 1.

3. Przewodniczący udziela głosu w sprawach objętych porządkiem obrad posiedzenia.

4. Udzielanie głosu następuje według kolejności zgłoszeń.

5. Każdy członek Rady ma prawo zabrania głosu w sprawie aktualnie omawianego punktu porządku obrad oraz w sprawach formalnych.

6. Przewodniczący posiedzenia udziela głosu poza porządkiem obrad posiedzenia lub w związku z dyskusją jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub sprostowania błędnie zrozumianego lub nieściśle przytoczonego stwierdzenia mówcy.

7. Wnioski formalne mogą dotyczyć wyłącznie spraw będących przedmiotem porządku obrad i przebiegu posiedzenia.

8. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:

1) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia,

2) przyjęcie tajności głosowania lub posiedzenia,

3) zamknięcie listy mówców,

4) odroczenie lub zamknięcie dyskusji,

5) przejście do porządku obrad,

6) odesłanie do komisji,

7) głosowanie bez dyskusji,

8) zmianę w sposobie prowadzenia dyskusji,

9) zmianę w sposobie przeprowadzenia głosowania,

10) stwierdzenie quorum,

11) przeliczenie głosów,

12) reasumpcję głosowania.

9. W sprawie wniosku formalnego Rada rozstrzyga po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie nie więcej niż dwóch głosów przeciwnych.

§ 79. 1. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący posiedzenia oznajmia, że Rada przystępuje do głosowania. Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub w sprawie porządku głosowania i to jedynie przed wezwaniem członków Rady do głosowania.

2. Uchwały Rady zapadają większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego posiedzenia.

3. Dla ważności uchwał Rady wymagana jest obecność co najmniej połowy jej członków.

4. W przypadku głosowania jawnego odbywa się ono przez podniesienie ręki.

5. Głosy przeliczają Sekretarze posiedzenia.

§ 710. 1. O przeprowadzeniu głosowania imiennego decyduje Rada większością głosów.

2. Głosowanie imienne odbywa się w taki sposób, że członkowie Rady kolejno, w porządku alfabetycznym, wyczytywani przez Sekretarza posiedzenia głosują do protokołu przez złożenie oświadczenia "za", "przeciw" lub "wstrzymuję się".

3. Wyniki głosowania imiennego Przewodniczący posiedzenia ogłasza na podstawie protokołu przedstawionego przez Sekretarzy posiedzenia dokonujących obliczenia głosów.

§ 711. 1. W nadzwyczajnych przypadkach można przeprowadzić reasumpcję głosowania.

2. Wniosek o przeprowadzenie reasumpcji głosowania może być zgłoszony wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie.

3. Reasumpcja głosowania może dotyczyć tylko głosowania jawnego.

§ 712. 1. Decyzje Rady dotyczące wpisu na listę doradców podatkowych oraz skreślenia z tej listy, a także przekształcenia wpisu warunkowego we wpis podejmowane są po zasięgnięciu opinii właściwej Komisji.

2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się postanowień § 75 ust. 2 zdanie drugie.

§ 713. 1. Opinie w zakresie projektów ustaw i rozporządzeń przygotowuje Komisja Prawa Podatkowego.

2. Przygotowane opinie są przedstawiane przez Komisję Prawa Podatkowego Radzie - na najbliższym od daty sporządzenia opinii posiedzeniu Rady.

3. W sprawie opinii dotyczących prawa podatkowego Rada może podejmować uchwały.

§ 714. Rada podejmuje uchwały zgodnie z procedurą określoną w § 75 do § 710 w sprawach wniosków dotyczących zmian prawa podatkowego formułowanych przez Radę."

8)
§ 8 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. 1. Przewodniczący:

1) reprezentuje Radę,

2) kieruje jej pracami,

3) przewodniczy na posiedzeniach,

4) zapewnia wykonanie uchwał Rady,

5) podpisuje decyzje, o których mowa w art. 7 i 10 ustawy

2. Przewodniczący wyznacza spośród Wiceprzewodniczących osobę, która wykonuje obowiązki Przewodniczącego podczas jego nieobecności.

3. Przewodniczący powiadamia członków Rady, a także zaproszonych gości, o terminie i miejscu posiedzenia. Do zawiadomienia o posiedzeniu Rady Przewodniczący obowiązany jest dołączyć projekt porządku obrad, materiały i dokumenty, które będą przedmiotem obrad Rady.

4. Biuro wysyła powiadomienia wraz z materiałami najpóźniej na 10 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia Rady. Za terminowe rozesłanie powiadomień odpowiada Dyrektor Biura. Corocznie, do 31 stycznia, Przewodniczący informuje członków Rady o planowanych w tym roku terminach posiedzeń Rady.

5. W sprawach szczególnej wagi Przewodniczący może zwołać nadzwyczajne posiedzenie Rady.

6. Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady również na wniosek co najmniej 10 członków Rady, uwzględniając w porządku obrad propozycje oraz termin posiedzenia zgłoszony we wniosku.

7. Powiadomienie o nadzwyczajnych posiedzeniach Rady Biuro wysyła najpóźniej na 7 dni przed przewidywanym terminem posiedzenia. W pozostałych sprawach dotyczących posiedzeń nadzwyczajnych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące posiedzeń zwyczajnych.

8. Rada może zobowiązać Przewodniczącego do zwołania posiedzenia Rady w określonym terminie."

9)
§ 124 otrzymuje brzmienie:

"1. Zadania KRDP w zakresie opiniowania projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących prawa podatkowego wykonuje Komisja Prawa Podatkowego.

2. Do zadań Komisji Prawa Podatkowego należy w szczególności:

1) opracowywanie projektów opinii o planowanych zmianach ustaw i rozporządzeń dotyczących prawa podatkowego oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,

2) opracowywanie projektów aktów normatywnych Rady w zakresie zleconym przez Radę,

3) przygotowywanie projektów dokumentów związanych z decyzjami Ministra Finansów wydanymi na podstawie art. 62 ust. 2 oraz 63 ust. 3 Ustawy."

§  2.
Uchwała wchodzi w życie w terminie 7 dni od dnia uchwalenia.