Zatwierdzenie sprawozdania z wykonania budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych za rok 2015.

Akty korporacyjne

Radc.2016.6.10

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 czerwca 2016 r.

UCHWAŁA Nr 123/IX/2016
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 10 czerwca 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych za rok 2015

Na podstawie art. 60 pkt 4 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 233), uchwala się, co następuje:
§  1.
Krajowa Rada Radców Prawnych przyjmuje i zatwierdza sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2015 zamykające się po stronie przychodów kwotą 12 000 766,01 złotych oraz po stronie kosztów kwotą 12 603 422,32 złotych, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
W głosowaniu udział wzięło 37 osób.

Oddano 28 głosów "za", 3 głosy "przeciw", 6 osób wstrzymało się od głosu.

ZAŁĄCZNIK

Sprawozdanie

z wykonania budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych za rok 2015

Działając na podstawie art. 60 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych /Dz.U. z 2016r. poz.233/, § 53 pkt 3 Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów oraz § 25, § 26 Regulaminu działalności finansowej samorządu radców prawnych przedkładam sprawozdanie z wykonania budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych w 2015 roku.

Realizacja budżetu KRRP w 2015r.

Budżet Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2015 przyjęty został Uchwałą Nr71/IX/2014 Krajowej Rady Radców Prawnych w sprawie uchwalenia budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2015 w dniu 13 grudnia 2014r.

W dniu 12 września 2015r. Krajowa Rada Uchwałą Nr 101/IX/2015 dokonała zmian w uchwale budżetowej wprowadzając zmianę wysokości ogólnych wpływów w tym wpływów z tytułu składek, zwiększona została także ogólna kwota wydatków. Wynik budżetu po zmianach wykazywał deficyt budżetowy w wysokości 1 573 210, 52 co stanowiło 13,45% planowanych wpływów. Pozostałe zmiany budżetu dotyczyły strony wydatkowej i spowodowały podwyższenie planowanych wydatków w dziale 2 Informatyzacja, w dziale 9 Działalność zagraniczna, w dziale 15 Wyższa Komisja Rewizyjna, w dziale 16 Komisja wspierania rozwoju zawodowego i nowych technologii oraz w dziale 19 Wizerunek i promocja.

Kolejna zmiana budżetu nastąpiła w dniu 17 grudnia 2015r. w wyniku podjęcia przez Prezydium KRRP Uchwały Nr 200/IX/2015 w sprawie dokonania przeniesień niektórych planowanych wydatków budżetowych. Zgodnie z niniejsza uchwałą dokonano przeniesień planowanych wydatków pomiędzy działami obniżając wydatki Komisji Wykonywania Zawodu o 10.000 złotych natomiast podwyższeniu uległy wydatki Komisji Etyki, obniżono o 7.600 zł wydatki Komitetu stałego ds. Aplikacji na rzecz Komisji do spraw Aplikacji, obniżono o 5000 zł wydatki Komitetu stałego do spraw współpracy z zagranica na rzecz Działalności zagranicznej w kwocie 2.000 i o 3000 złotych podwyższono wydatki Komisji Praw Człowieka

Zgodnie z § 1 pierwotnej Uchwały w sprawie budżetu planowane wpływy powinny być zrealizowane w wysokości 11 360 560,- zł., plan po zmianach 11 700 560 zł.

Planowane wydatki ustalono na poziomie 12 941 170,52 zł., po zmianach wysokość wydatków 13 273 770,52.

Dla porównania przedstawiam, iż wydatki budżetowe w 2014r. ustalone były na poziomie 13 351 492,70,- zł, natomiast w 2013 r. wydatki wynosiły 14.666,878,- zł.

Planowany w 2015r. deficyt wyniósł 1 580 610,52 co stanowiło 13,91 % planowanych wpływów, po zmianach budżetu deficyt wyniósł 1 573 210,52, co stanowiło 13,45% planowanych wpływów. Deficyt wykonany został obniżony do poziomu 602 656,31 złote.

Wynik końcowy zrealizowanego budżetu po stronie wpływów wyniósł 12 000 766,01 co oznacza osiągnięcie wyższych od planowanych wpływów o kwotę 300 206,01 złote.

Planowane wpływy z tytułu składek z podziałem na poszczególne OIRP.

Siedziba OIRPplanowana kwota wpłat
1.Bygdoszcz250 604,10
2.Gdańsk556 149,90
3.Katowice700 967,10
4.Kielce281 583,00
5.Koszalin155 218,50
6.Lublin453 666,60
7.Łódź445 043,40
8.Kraków818 708,00
9.Olsztyn270 507,90
10.Opole299 116,01
11.Poznań903 621,90
12.Rzeszów289 938,00
13.Szczecin220 594,20
14.Toruń251 650,20
15.Wałbrzych230 266,80
16.Zielona Góra157 961,40
17.Warszawa2 692 194,00
18.Wro cław621 488,10
19.Białystok346 209,00

W 2015 r. wydatki zrealizowano w wysokości ogółem 12 603 422,32 w stosunku do planowanych 13 273 770,52,70 zł a więc w wysokości niższej od planowanej o kwotę 670.348,20 zł.

Budżet w roku 2015, zgodnie z załącznikiem do uchwały KRRP przewidywał wydatki w najwyższej wysokości w następujących działach gospodarki budżetowej:

-działalność administracyjną4.715 170,52
-koszty wydawnictw " Radca prawny" i Zeszyty

Naukowe

1 718 760,00
-finansowanie szkoleń2 076 000,00
-usługi obce1.085 670,52
-fundusz płac2.658 000,00

Szczegółowa analiza wyniku prowadzenia gospodarki budżetowej prowadzi do następujących wniosków:

1. Na wykonanie wyższych wpływów / 300 206,01 zł/ ogółem decydujący wpływ miały wyższe wpłaty z tytułu należnych składek o kwotę 510 630,97 zł; Sta ten wynika z przyjętej zasady planowania wpływów z tytułu składek na poziomie wykonania budżetu.

2. Uzyskano większe od planowanych wpływy z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług o kwotę 167 362,00 zł.

3. Wydatki realizowane były zgodnie z limitami wydatków określonych w działach gospodarki z poniżej prezentowanymi przekroczeniami w stosunku do planu w niektórych pozycjach budżetowych.

W roku 2015 wyższe od planowanych wydatków zrealizowano w poniższych działach:

Kwota przekroczenia
Biuro KRRP243 468,71
Informatyzacja19 539,00
Komitet ds. współpracy z zagranica1.762,57
Działalność zagraniczna4.565,87
Komisja Praw Człowieka1.168,60
Wyższy Sąd Dyscyplinarny6.427,76

W związku z występującymi przekroczeniami planu wydatków wyjaśniam, iż zgodnie z przyjętymi przez KRRP "Zasadami Rachunkowości Krajowej Izby Radców Prawnych" określającymi ogólne zasady prowadzenia rachunkowości oraz przyjmującymi Zakładowy Plan Kont "usługi obce inne" obejmują wydatki wynikające z zakupu usług transportowych, usługi naprawy urządzeń ksero, drukarki, ekspresu do kawy, usługę niszczenia dokumentów, usługę sprzątania pomieszczeń, monitoring obiektów, grawerowanie, druk.

Pozycja "usługi księgowe" zwiększone wydatki w związku ze zmianą w trakcie roku umowy o prowadzenie usług księgowych przez zespół doradców finansowo-księgowych Finans-Servis i podwyższeniem wynagrodzenia za świadczenia z uwagi na dodatkowy nakład pracy związany z odzyskaniem podatku od towarów i usług, w umowie pierwotnie zawartej tego rodzaju czynności nie były zlecone.

W pozycji "opłaty i podatki"- inne ujęta została kwota podatku od towarów i usług obliczana zgodnie ze strukturą, jest to podatek VAT, którego nie możemy odliczyć, na koncie 403 ujmowany jest podatek od towarów i usług naliczony, niepodlegający odliczeniu od VAT należnego lub zwrotowi z urzędu skarbowego. Ponadto na koncie tym ujmowane są operacje związane z wnoszeniem opłat gotówkowych o charakterze podatkowym opłacanych z rachunku bankowego.

Pozostałe koszty operacyjne ujmują koszty zwrotu za postępowania sądowe z lat ubiegłych a teoretycznie możliwe jest ujęcie w tej pozycji kosztów księgowanych na koniec roku jako rezerwa na przyszłe koszty.

Koszty finansowe prezentują ujemne różnice kursowe wynikające z rozliczeń zagranicznych, odsetki od zobowiązań, odsetki bankowe.

W tabeli nie jest prezentowana wyższa kwoty wydatków zaksięgowanych w dziale 11 Komisja Kultury, Sportu i Rekreacji albowiem wydatki te zostały zrównoważone wpłatami uczestników Turnieju Tenisa wniesionymi na rachunek KRRP, z uwagi na trudności z wpłatami na konto organizatora.

Pomimo faktu, iż kwoty przekroczonych wydatków nie miały wpływu na wynik wykonania budżetu i w zestawieniu z wieloma pozycjami budżetu, w których nie wykonano planu wydatków, w pewnym znaczeniu zbilansowały się, to z pewnością przyczyny przekroczenia planu spowodowane są wieloma, różnymi przyczynami o charakterze obiektywnym wymagającymi bieżącego nadzorowania.

Zwrócić należy jednak uwagę na konieczność takiego monitorowania comiesięcznego wykonania budżetu aby reagować zwiększeniem wydatków w poszczególnych pozycjach, co staje się szczególnie ważne jeżeli przekroczenie skutkuje zwiększeniem wydatków ogółem w stosunku do planu lub skutkuje pogłębieniem planowanego deficytu budżetowego.

W okresie kadencji Prezydium KRRP otrzymuje comiesięczne zestawienia wydatków zrealizowanych i jest informowane o sprawach finansowych wymagających decyzji kolegialnej lub podjęcia uchwały o zmianie budżetu, w ramach upoważnień udzielonych przez KRRP.

Wynik finansowy budżetu wskazuje na fakt, iż planowane przez KRRP wydatki w wysokości 13 273 770,52 zł nie zostały zrealizowane w 100%, poziom wykonania wydatków to 94,95%. Na łączną kwotę niewykonanych wydatków składają się obniżone wydatki w wielu pozycjach budżetu ale, co istotne, przyczyny nie wiążą się i nie skutkują zaniechaniem wykonania zadań samorządu radców prawnych. Poziom wykonania przychodów w stosunku do planu wyniósł 102, 56%

ROZLICZENIE FUNDUSZY ZA ROK 2015

Krajowa Rada Radów Prawnych utworzyła 4 fundusze tj. celowy, Seniora, Doskonalenia Zawodowego, OBSiL, których finansowanie następuje w wyniku tworzenia odpisów procentowych w różnej wysokości od należnych składek wpłacanych przez OIRP. Zasada finansowania z funduszy działalności Krajowej Rady Radców Prawnych określa, "iż środki niewykorzystane w danym roku budżetowym przechodzą jako saldo księgowe początkowe roku następnego". Według reguły "funduszowania" działalność KRRP finansowania z funduszy powoduje kumulację środków i zwiększa przede wszystkim środki zasobowe /lokaty bankowe/. W kolejnych latach budżetowych, jak wynika ze sprawozdań z lat ubiegłych /vide tabela dot. 2013 r. i 2014r./ wszystkie fundusze wydatkowały środki w wysokości niższej w stosunku do odpisów i stanów początkowych.

Fundusz celowy ze stanem księgowym 1 746 094,76 zł nie ulega zwiększenia z uwagi na nie dokonywanie corocznych odpisów i stan tego funduszu nie zmienia się, również z wstrzymaniem wydatków na cele wynikające z uchwały tworzącej ten fundusz. Fundusz celowy utworzono Uchwałą Nr 576/III/95 z dnia 12 maja l995r. i na tej podstawie przeznaczano 10% wpływów z tytułu składki członkowskiej należnej KRRP. Fundusz celowy utworzony został z ż przeznaczeniem na finansowanie kosztów lokali dla siedzib organów samorządu i wyposażenie tych lokali.

Stan końcowy funduszy "aktywnych" wynosi na dzień 31 grudnia 2015 r.:

Fundusz Seniora: 131 573,79 zł

Fundusz Doskonalenia Zawodowego: 884 345, 16 zł

OBSiL: 713 899,67 zł

Łącznie stan początkowy roku 2015 /bez funduszu celowego/ wynosi 1.767.691,46 zł a z funduszem celowym 3.513.786,22 zł. Szczegółowe zestawienie kwot zrealizowanych w ramach funduszy prezentuje załączona tabela.

ROZLICZENIE FUNDUSZY ZA 2013 ROK - wykonanie za

okres 01.-31. 12. 2013r.

Lp.FUNDUSZCELOWYSENIORADOSKONALENIA

ZAWODOWEGO

OBSILPROMOCJI

ZAWODU

1Stan początkowy (saldo księgowe początkowe)1 746 094.7623 133,90379 737,49703 009,10-16 613,19
3Odpis zaksięgowany*0,00448 729,652 106 927,37841 368,09841 368,09
ze składek448 729.651 682 736,17841 368,09841 368,09
ze szkoleń424 191,20
ze sponsoringu
z otrzymanych darowizn
4Wydatkowano1:656 5 9,90674 637,31'
5Stan końcowy1746 094,7636 313,95830 144,96936 907,57150 117,59

ROZLICZENIE FUNDUSZY

ZA 2014 ROK

Lp.FUNDUSZCELOWYSENIORADOSKONALENIA

ZAWODOWEGO

OBSIL
1Stan początkowy (saldo księgowe początkowe)1 746 094,7636 313,95830 144,96936 907,57
3Odpis zaksięgowany*0,00570 681,852 013 846,45570 681,85
ze składek570 681,851 369 636,44570 681.85
ze szkoleń644 210,01
ze sponsoringu
z otrzymanych darowizn
4Wydatkowano-458 963,142 215 151,98516 770,05
5Stan końcowy1 746 094,76148 032,66628 839,43990 819,37
ROZLICZENIE FUNDUSZY ZA ROK 2015
Lp.FUNDUSZCELOWYSENIORADOSKONALENIA

ZAWODOWEGO

OBSIL
1Stan początkowy (saldo księgowe początkowe)1 746 094.76- 148 032,66628 839,43990 819,37
3Odpis zaksięgowany*0.00495 031,551 791 022,07495 031.55
ze składek495 031,551 188 075,72495 031,55
ze szkoleń602 946,35
4Wydatkowano511 490,421 535 516,34771 905,42
5Stan końcowy1 746 094,76131 573,79884 345,16713 945,50

Wykonanie Funduszu OBSiL skorygowano o 45,83 złote z uwagi na błędne księgowanie i w wyniku tego stan Funduszu w pozycji wydatki wynosi 771 859,59 natomiast stan końcowy 713 899,67 złote.

Reasumując powyższe dane o wykonaniu budżetu w roku 2015 r. należy wskazać, iż należy stale dążyć do utrzymania zasady realizowania wydatków do wysokości kwot ujętych z zatwierdzonej przez Krajową Radę Radców Prawnych uchwale budżetowej. Zwiększenie wydatków w poszczególnych pozycjach budżetu powinno wynikać z wyprzedzającej wydatek uchwały Prezydium KRRP w granicach wynikających z udzielonego upoważnienia a przy braku upoważnienia konieczność występowania do Krajowej Rady Radców Prawnych o dokonanie zmian w budżecie na poziomie wyższym niż wynika to z udzielonego Prezydium KRRP upoważnienia.

Należy także dokonywać bieżącego egzekwowania przychodów KRRP, tak aby wpłaty składek z okręgowych izb radców prawnych obliczane były comiesięcznie od składek należnych, w celu wyeliminowania zaliczkowego przekazywania stałych / innych niż należne/ kwot. Ponadto Skarbnik KRRP został zobowiązany do sygnalizowania opóźnień płatniczych tak aby członkowie KRRP i Dziekani Rad mogli nadzorować własne służby finansowe w zakresie płatności z tytułu należnych składek członkowskich.

W celu bieżącego monitorowania i egzekwowania należności wynikających z postępowań dyscyplinarnych należy na bieżąco występować do osób ukaranych z wezwaniem do zapłaty kwot orzeczonych przez Wyższy Sąd Dyscyplinarny. W roku 2015 zostały wykonane zmiany organizacyjne, w tym obieg dokumentów, co zdecydowanie poprawiło skuteczność dochodzenia należności w poz. "Koszty postępowań dyscyplinarnych"

Ponadto istotne jest wymaganie rzetelnego i terminowego rozliczania zaliczek wypłacanych pracownikom i przedstawicielom organów, tak aby okres rozliczeniowy przypadał chociażby na dany rok budżetowy. Ponadto realizowany był obowiązek rozliczania delegacji w terminie niezwłocznym po zakończeniu podróży służbowych i z zastrzeżeniem, iż naruszenie terminu rozliczenia spowoduje brak zwrotu poniesionych wydatków. Z uwagi na utrwaloną praktykę rozliczania delegacji z wielomiesięcznym opóźnieniem powstawało zniekształcenie wyniku wykonania budżetu.