Zatwierdzenie sprawozdania z wykonania budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych za rok 2015.
Radc.2016.6.10
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 123/IX/2016
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 10 czerwca 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych za rok 2015
Oddano 28 głosów "za", 3 głosy "przeciw", 6 osób wstrzymało się od głosu.
ZAŁĄCZNIK
Sprawozdanie
z wykonania budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych za rok 2015
Sprawozdanie
z wykonania budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych za rok 2015
Realizacja budżetu KRRP w 2015r.
Budżet Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2015 przyjęty został Uchwałą Nr71/IX/2014 Krajowej Rady Radców Prawnych w sprawie uchwalenia budżetu Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2015 w dniu 13 grudnia 2014r.
W dniu 12 września 2015r. Krajowa Rada Uchwałą Nr 101/IX/2015 dokonała zmian w uchwale budżetowej wprowadzając zmianę wysokości ogólnych wpływów w tym wpływów z tytułu składek, zwiększona została także ogólna kwota wydatków. Wynik budżetu po zmianach wykazywał deficyt budżetowy w wysokości 1 573 210, 52 co stanowiło 13,45% planowanych wpływów. Pozostałe zmiany budżetu dotyczyły strony wydatkowej i spowodowały podwyższenie planowanych wydatków w dziale 2 Informatyzacja, w dziale 9 Działalność zagraniczna, w dziale 15 Wyższa Komisja Rewizyjna, w dziale 16 Komisja wspierania rozwoju zawodowego i nowych technologii oraz w dziale 19 Wizerunek i promocja.
Kolejna zmiana budżetu nastąpiła w dniu 17 grudnia 2015r. w wyniku podjęcia przez Prezydium KRRP Uchwały Nr 200/IX/2015 w sprawie dokonania przeniesień niektórych planowanych wydatków budżetowych. Zgodnie z niniejsza uchwałą dokonano przeniesień planowanych wydatków pomiędzy działami obniżając wydatki Komisji Wykonywania Zawodu o 10.000 złotych natomiast podwyższeniu uległy wydatki Komisji Etyki, obniżono o 7.600 zł wydatki Komitetu stałego ds. Aplikacji na rzecz Komisji do spraw Aplikacji, obniżono o 5000 zł wydatki Komitetu stałego do spraw współpracy z zagranica na rzecz Działalności zagranicznej w kwocie 2.000 i o 3000 złotych podwyższono wydatki Komisji Praw Człowieka
Zgodnie z § 1 pierwotnej Uchwały w sprawie budżetu planowane wpływy powinny być zrealizowane w wysokości 11 360 560,- zł., plan po zmianach 11 700 560 zł.
Planowane wydatki ustalono na poziomie 12 941 170,52 zł., po zmianach wysokość wydatków 13 273 770,52.
Dla porównania przedstawiam, iż wydatki budżetowe w 2014r. ustalone były na poziomie 13 351 492,70,- zł, natomiast w 2013 r. wydatki wynosiły 14.666,878,- zł.
Planowany w 2015r. deficyt wyniósł 1 580 610,52 co stanowiło 13,91 % planowanych wpływów, po zmianach budżetu deficyt wyniósł 1 573 210,52, co stanowiło 13,45% planowanych wpływów. Deficyt wykonany został obniżony do poziomu 602 656,31 złote.
Wynik końcowy zrealizowanego budżetu po stronie wpływów wyniósł 12 000 766,01 co oznacza osiągnięcie wyższych od planowanych wpływów o kwotę 300 206,01 złote.
Planowane wpływy z tytułu składek z podziałem na poszczególne OIRP.
Siedziba OIRP | planowana kwota wpłat |
1.Bygdoszcz | 250 604,10 |
2.Gdańsk | 556 149,90 |
3.Katowice | 700 967,10 |
4.Kielce | 281 583,00 |
5.Koszalin | 155 218,50 |
6.Lublin | 453 666,60 |
7.Łódź | 445 043,40 |
8.Kraków | 818 708,00 |
9.Olsztyn | 270 507,90 |
10.Opole | 299 116,01 |
11.Poznań | 903 621,90 |
12.Rzeszów | 289 938,00 |
13.Szczecin | 220 594,20 |
14.Toruń | 251 650,20 |
15.Wałbrzych | 230 266,80 |
16.Zielona Góra | 157 961,40 |
17.Warszawa | 2 692 194,00 |
18.Wro cław | 621 488,10 |
19.Białystok | 346 209,00 |
W 2015 r. wydatki zrealizowano w wysokości ogółem 12 603 422,32 w stosunku do planowanych 13 273 770,52,70 zł a więc w wysokości niższej od planowanej o kwotę 670.348,20 zł.
Budżet w roku 2015, zgodnie z załącznikiem do uchwały KRRP przewidywał wydatki w najwyższej wysokości w następujących działach gospodarki budżetowej:
-działalność administracyjną | 4.715 170,52 |
-koszty wydawnictw " Radca prawny" i Zeszyty Naukowe | 1 718 760,00 |
-finansowanie szkoleń | 2 076 000,00 |
-usługi obce | 1.085 670,52 |
-fundusz płac | 2.658 000,00 |
Szczegółowa analiza wyniku prowadzenia gospodarki budżetowej prowadzi do następujących wniosków:
1. Na wykonanie wyższych wpływów / 300 206,01 zł/ ogółem decydujący wpływ miały wyższe wpłaty z tytułu należnych składek o kwotę 510 630,97 zł; Sta ten wynika z przyjętej zasady planowania wpływów z tytułu składek na poziomie wykonania budżetu.
2. Uzyskano większe od planowanych wpływy z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług o kwotę 167 362,00 zł.
3. Wydatki realizowane były zgodnie z limitami wydatków określonych w działach gospodarki z poniżej prezentowanymi przekroczeniami w stosunku do planu w niektórych pozycjach budżetowych.
W roku 2015 wyższe od planowanych wydatków zrealizowano w poniższych działach:
Kwota przekroczenia | |
Biuro KRRP | 243 468,71 |
Informatyzacja | 19 539,00 |
Komitet ds. współpracy z zagranica | 1.762,57 |
Działalność zagraniczna | 4.565,87 |
Komisja Praw Człowieka | 1.168,60 |
Wyższy Sąd Dyscyplinarny | 6.427,76 |
W związku z występującymi przekroczeniami planu wydatków wyjaśniam, iż zgodnie z przyjętymi przez KRRP "Zasadami Rachunkowości Krajowej Izby Radców Prawnych" określającymi ogólne zasady prowadzenia rachunkowości oraz przyjmującymi Zakładowy Plan Kont "usługi obce inne" obejmują wydatki wynikające z zakupu usług transportowych, usługi naprawy urządzeń ksero, drukarki, ekspresu do kawy, usługę niszczenia dokumentów, usługę sprzątania pomieszczeń, monitoring obiektów, grawerowanie, druk.
Pozycja "usługi księgowe" zwiększone wydatki w związku ze zmianą w trakcie roku umowy o prowadzenie usług księgowych przez zespół doradców finansowo-księgowych Finans-Servis i podwyższeniem wynagrodzenia za świadczenia z uwagi na dodatkowy nakład pracy związany z odzyskaniem podatku od towarów i usług, w umowie pierwotnie zawartej tego rodzaju czynności nie były zlecone.
W pozycji "opłaty i podatki"- inne ujęta została kwota podatku od towarów i usług obliczana zgodnie ze strukturą, jest to podatek VAT, którego nie możemy odliczyć, na koncie 403 ujmowany jest podatek od towarów i usług naliczony, niepodlegający odliczeniu od VAT należnego lub zwrotowi z urzędu skarbowego. Ponadto na koncie tym ujmowane są operacje związane z wnoszeniem opłat gotówkowych o charakterze podatkowym opłacanych z rachunku bankowego.
Pozostałe koszty operacyjne ujmują koszty zwrotu za postępowania sądowe z lat ubiegłych a teoretycznie możliwe jest ujęcie w tej pozycji kosztów księgowanych na koniec roku jako rezerwa na przyszłe koszty.
Koszty finansowe prezentują ujemne różnice kursowe wynikające z rozliczeń zagranicznych, odsetki od zobowiązań, odsetki bankowe.
W tabeli nie jest prezentowana wyższa kwoty wydatków zaksięgowanych w dziale 11 Komisja Kultury, Sportu i Rekreacji albowiem wydatki te zostały zrównoważone wpłatami uczestników Turnieju Tenisa wniesionymi na rachunek KRRP, z uwagi na trudności z wpłatami na konto organizatora.
Pomimo faktu, iż kwoty przekroczonych wydatków nie miały wpływu na wynik wykonania budżetu i w zestawieniu z wieloma pozycjami budżetu, w których nie wykonano planu wydatków, w pewnym znaczeniu zbilansowały się, to z pewnością przyczyny przekroczenia planu spowodowane są wieloma, różnymi przyczynami o charakterze obiektywnym wymagającymi bieżącego nadzorowania.
Zwrócić należy jednak uwagę na konieczność takiego monitorowania comiesięcznego wykonania budżetu aby reagować zwiększeniem wydatków w poszczególnych pozycjach, co staje się szczególnie ważne jeżeli przekroczenie skutkuje zwiększeniem wydatków ogółem w stosunku do planu lub skutkuje pogłębieniem planowanego deficytu budżetowego.
W okresie kadencji Prezydium KRRP otrzymuje comiesięczne zestawienia wydatków zrealizowanych i jest informowane o sprawach finansowych wymagających decyzji kolegialnej lub podjęcia uchwały o zmianie budżetu, w ramach upoważnień udzielonych przez KRRP.
Wynik finansowy budżetu wskazuje na fakt, iż planowane przez KRRP wydatki w wysokości 13 273 770,52 zł nie zostały zrealizowane w 100%, poziom wykonania wydatków to 94,95%. Na łączną kwotę niewykonanych wydatków składają się obniżone wydatki w wielu pozycjach budżetu ale, co istotne, przyczyny nie wiążą się i nie skutkują zaniechaniem wykonania zadań samorządu radców prawnych. Poziom wykonania przychodów w stosunku do planu wyniósł 102, 56%
ROZLICZENIE FUNDUSZY ZA ROK 2015
Krajowa Rada Radów Prawnych utworzyła 4 fundusze tj. celowy, Seniora, Doskonalenia Zawodowego, OBSiL, których finansowanie następuje w wyniku tworzenia odpisów procentowych w różnej wysokości od należnych składek wpłacanych przez OIRP. Zasada finansowania z funduszy działalności Krajowej Rady Radców Prawnych określa, "iż środki niewykorzystane w danym roku budżetowym przechodzą jako saldo księgowe początkowe roku następnego". Według reguły "funduszowania" działalność KRRP finansowania z funduszy powoduje kumulację środków i zwiększa przede wszystkim środki zasobowe /lokaty bankowe/. W kolejnych latach budżetowych, jak wynika ze sprawozdań z lat ubiegłych /vide tabela dot. 2013 r. i 2014r./ wszystkie fundusze wydatkowały środki w wysokości niższej w stosunku do odpisów i stanów początkowych.
Fundusz celowy ze stanem księgowym 1 746 094,76 zł nie ulega zwiększenia z uwagi na nie dokonywanie corocznych odpisów i stan tego funduszu nie zmienia się, również z wstrzymaniem wydatków na cele wynikające z uchwały tworzącej ten fundusz. Fundusz celowy utworzono Uchwałą Nr 576/III/95 z dnia 12 maja l995r. i na tej podstawie przeznaczano 10% wpływów z tytułu składki członkowskiej należnej KRRP. Fundusz celowy utworzony został z ż przeznaczeniem na finansowanie kosztów lokali dla siedzib organów samorządu i wyposażenie tych lokali.
Stan końcowy funduszy "aktywnych" wynosi na dzień 31 grudnia 2015 r.:
Fundusz Seniora: 131 573,79 zł
Fundusz Doskonalenia Zawodowego: 884 345, 16 zł
OBSiL: 713 899,67 zł
Łącznie stan początkowy roku 2015 /bez funduszu celowego/ wynosi 1.767.691,46 zł a z funduszem celowym 3.513.786,22 zł. Szczegółowe zestawienie kwot zrealizowanych w ramach funduszy prezentuje załączona tabela.
ROZLICZENIE FUNDUSZY ZA 2013 ROK - wykonanie za
okres 01.-31. 12. 2013r.
Lp. | FUNDUSZ | CELOWY | SENIORA | DOSKONALENIA ZAWODOWEGO | OBSIL | PROMOCJI ZAWODU |
1 | Stan początkowy (saldo księgowe początkowe) | 1 746 094.76 | 23 133,90 | 379 737,49 | 703 009,10 | -16 613,19 |
3 | Odpis zaksięgowany* | 0,00 | 448 729,65 | 2 106 927,37 | 841 368,09 | 841 368,09 |
ze składek | 448 729.65 | 1 682 736,17 | 841 368,09 | 841 368,09 | ||
ze szkoleń | 424 191,20 | |||||
ze sponsoringu | ||||||
z otrzymanych darowizn | ||||||
4 | Wydatkowano | 1:656 5 9,90 | 674 637,31' | |||
5 | Stan końcowy | 1746 094,76 | 36 313,95 | 830 144,96 | 936 907,57 | 150 117,59 |
ROZLICZENIE FUNDUSZY
ZA 2014 ROK
Lp. | FUNDUSZ | CELOWY | SENIORA | DOSKONALENIA ZAWODOWEGO | OBSIL |
1 | Stan początkowy (saldo księgowe początkowe) | 1 746 094,76 | 36 313,95 | 830 144,96 | 936 907,57 |
3 | Odpis zaksięgowany* | 0,00 | 570 681,85 | 2 013 846,45 | 570 681,85 |
ze składek | 570 681,85 | 1 369 636,44 | 570 681.85 | ||
ze szkoleń | 644 210,01 | ||||
ze sponsoringu | |||||
z otrzymanych darowizn | |||||
4 | Wydatkowano | - | 458 963,14 | 2 215 151,98 | 516 770,05 |
5 | Stan końcowy | 1 746 094,76 | 148 032,66 | 628 839,43 | 990 819,37 |
ROZLICZENIE FUNDUSZY ZA ROK 2015 | |||||
Lp. | FUNDUSZ | CELOWY | SENIORA | DOSKONALENIA ZAWODOWEGO | OBSIL |
1 | Stan początkowy (saldo księgowe początkowe) | 1 746 094.76 | - 148 032,66 | 628 839,43 | 990 819,37 |
3 | Odpis zaksięgowany* | 0.00 | 495 031,55 | 1 791 022,07 | 495 031.55 |
ze składek | 495 031,55 | 1 188 075,72 | 495 031,55 | ||
ze szkoleń | 602 946,35 | ||||
4 | Wydatkowano | 511 490,42 | 1 535 516,34 | 771 905,42 | |
5 | Stan końcowy | 1 746 094,76 | 131 573,79 | 884 345,16 | 713 945,50 |
Wykonanie Funduszu OBSiL skorygowano o 45,83 złote z uwagi na błędne księgowanie i w wyniku tego stan Funduszu w pozycji wydatki wynosi 771 859,59 natomiast stan końcowy 713 899,67 złote.
Reasumując powyższe dane o wykonaniu budżetu w roku 2015 r. należy wskazać, iż należy stale dążyć do utrzymania zasady realizowania wydatków do wysokości kwot ujętych z zatwierdzonej przez Krajową Radę Radców Prawnych uchwale budżetowej. Zwiększenie wydatków w poszczególnych pozycjach budżetu powinno wynikać z wyprzedzającej wydatek uchwały Prezydium KRRP w granicach wynikających z udzielonego upoważnienia a przy braku upoważnienia konieczność występowania do Krajowej Rady Radców Prawnych o dokonanie zmian w budżecie na poziomie wyższym niż wynika to z udzielonego Prezydium KRRP upoważnienia.
Należy także dokonywać bieżącego egzekwowania przychodów KRRP, tak aby wpłaty składek z okręgowych izb radców prawnych obliczane były comiesięcznie od składek należnych, w celu wyeliminowania zaliczkowego przekazywania stałych / innych niż należne/ kwot. Ponadto Skarbnik KRRP został zobowiązany do sygnalizowania opóźnień płatniczych tak aby członkowie KRRP i Dziekani Rad mogli nadzorować własne służby finansowe w zakresie płatności z tytułu należnych składek członkowskich.
W celu bieżącego monitorowania i egzekwowania należności wynikających z postępowań dyscyplinarnych należy na bieżąco występować do osób ukaranych z wezwaniem do zapłaty kwot orzeczonych przez Wyższy Sąd Dyscyplinarny. W roku 2015 zostały wykonane zmiany organizacyjne, w tym obieg dokumentów, co zdecydowanie poprawiło skuteczność dochodzenia należności w poz. "Koszty postępowań dyscyplinarnych"
Ponadto istotne jest wymaganie rzetelnego i terminowego rozliczania zaliczek wypłacanych pracownikom i przedstawicielom organów, tak aby okres rozliczeniowy przypadał chociażby na dany rok budżetowy. Ponadto realizowany był obowiązek rozliczania delegacji w terminie niezwłocznym po zakończeniu podróży służbowych i z zastrzeżeniem, iż naruszenie terminu rozliczenia spowoduje brak zwrotu poniesionych wydatków. Z uwagi na utrwaloną praktykę rozliczania delegacji z wielomiesięcznym opóźnieniem powstawało zniekształcenie wyniku wykonania budżetu.