Zasady przeprowadzania akredytacji przez Polską Komisję Akredytacyjną.

Akty korporacyjne

KRASP.2015.10.16

Akt nieoceniany
Wersja od: 16 października 2015 r.

UCHWAŁA
ZGROMADZENIA PLENARNEGO KRASP
z dnia 16 października 2015 r.
w sprawie zasad przeprowadzania akredytacji przez Polską Komisję Akredytacyjną

Dokument nr 46/VI

Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich

Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich z niepokojem przyjmuje treść uchwał nr 127/2015 oraz nr 128/2015 Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 12 marca 2015 r., dotyczących zasad przeprowadzania wizytacji przy dokonywaniu oceny programowej i instytucjonalnej.

Przepisy tych uchwał, wynikające - po części - z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie podstawowych kryteriów i zakresu oceny programowej i oceny instytucjonalnej, skutkują stosowaniem przez Polską Komisję Akredytacyjną (PKA) nadmiernie rozbudowanych procedur, wiążących się z koniecznością przedstawiania przez ocenianą jednostkę licznych dokumentów oraz danych, które są powszechnie dostępne i mogłyby być pozyskane przez aparat administracyjny PKA.

Prowadzona według przyjętych przez PKA kryteriów i zasad akredytacja, godząca niekiedy w gwarantowaną prawem autonomię programową uczelni, nie dostarcza zewnętrznym interesariuszom rzetelnej informacji na temat jakości oferty dydaktycznej uczelni i poziomu prowadzonych zajęć, nie przyczynia się też dostatecznie do podnoszenia jakości kształcenia.

Uznając potrzebę dokonywania oceny jakości kształcenia w szkołach wyższych, postulujemy nadanie jej takiej formy, która w znacznie większym stopniu niż obecnie służyć będzie promowaniu najlepszych rozwiązań i sprzyjać rozwojowi kultury jakości kształcenia, w duchu przyjętej w maju 2015 r. nowej wersji Standardów i Wskazówek Zapewniania Jakości w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego (ESC).