Zasady prowadzenia postępowań przygotowawczych o przestępstwa finansowe popełniane na szkodę wielu pokrzywdzonych przy wykorzystaniu instrumentów finansowych oraz działalności bankowej.
Prok.2016.8.12
Akt nieocenianyWYTYCZNE
PROKURATORA GENERALNEGO
z dnia 12 sierpnia 2016 r.
w sprawie zasad prowadzenia postępowań przygotowawczych o przestępstwa finansowe popełniane na szkodę wielu pokrzywdzonych przy wykorzystaniu instrumentów finansowych oraz działalności bankowej
PROKURATOR GENERALNY
PK I BP 021.29.2016
Służba prokuratora to służba obywatelom. Spoczywający na każdym prokuratorze ustawowy obowiązek wykonywania zadań w zakresie ścigania przestępstw oraz strzeżenia praworządności nic jest abstrakcyjną normą prawną, lecz realnym zobowiązaniem do ochrony praw i interesów Polaków. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do osób, które z racji swojej niedostatecznej wiedzy o funkcjonowaniu instrumentów rynku finansowego są bezbronne wobec popełnianych na ich szkodę przestępstw finansowych.
Przestępstwa tego rodzaju, związane z działalności bankową, kredytowo- oszczędnościową, ubezpieczeniową, kapitałowo-inwestycyjną, emerytalną, instytucją pieniądza elektronicznego i systemami elektronicznego przekazywania danych, stanowią w ostatnim czasie jedną z najpoważniejszych kategorii przestępstw. Ich sprawcy, dążąc do uzyskania korzyści majątkowych, w sposób świadomy i rozmyślny wykorzystują brak wiedzy i doświadczenia pokrzywdzonych, powodując znaczne szkody w majątku osób fizycznych i prawnych, a w niektórych wypadkach również w majątku państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych.
Przestępstwa finansowe cechuje wysoki stopień szkodliwości społecznej. W przypadku osób fizycznych, pozbawianych oszczędności i środków do życia, czyny te niejednokrotnie prowadzą do osobistych tragedii, a równocześnie godząc w bezpieczeństwo obrotu prawnego podważają zaufanie obywateli do prawidłowości funkcjonowania rynku finansowego i jego instrumentów.
Z tych przyczyn, działając na podstawie art. 13 § 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze (Dz.U. poz. 177), w celu podwyższenia sprawności i efektywności postępowań przygotowawczych prowadzonych w sprawach o przestępstwa popełniane na szkodę wielu pokrzywdzonych przy wykorzystaniu instrumentów finansowych oraz działalności bankowej, przekazuję następujące wytyczne:
I.
Ustalenie osób organizujących i kierujących przestępczym procederem i jego rozmiarów
Ustalenie osób organizujących i kierujących przestępczym procederem i jego rozmiarów
W związku z tym należy każdorazowo dokonać sprawdzenia, czy toczą się inne postępowania dotyczące tego samego podmiotu, lub grupy ludzi stosujących ten sam mechanizm przestępczy. Dla weryfikacji takich danych należy uzyskać informacje, czy określony podmiot gospodarczy znajduje się w obszarze zainteresowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Komisji Nadzoru Finansowego, bowiem do tych instytucji niejednokrotnie wpływają wstępne informacje o zawieranych w sposób nieuczciwy umowach lub nieprawidłowych praktykach w działaniu podmiotów gospodarczych. Na wstępnym etapie postępowania należy także uzyskać wiedzę, czy podmiot gospodarczy jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz dokonać ustaleń, czy wywiązuje się on z obowiązków sprawozdawczych wobec sądu, wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Należy bezwzględnie przestrzegać obowiązku rejestracji w bazie SłP pełnych danych podmiotów gospodarczych, z którymi pokrzywdzeni zawierają umowy, co pozwoli na szybką identyfikację tego rodzaju spraw i ich ewentualne łączenie.
II.
Uzyskanie informacji o podmiotach gospodarczych wykorzystywanych do prowadzenia działalności przestępczej
Uzyskanie informacji o podmiotach gospodarczych wykorzystywanych do prowadzenia działalności przestępczej
Już na początkowym etapie postępowania przygotowawczego należy więc podejmować niezbędne czynności procesowe umożliwiające zobrazowanie działalności podmiotu gospodarczego, co do którego istnieje podejrzenie, że wykorzystuje on dla celów przestępczych instrumenty finansowe lub bankowe. W tym celu należy dążyć do szybkiego zabezpieczenia dokumentacji finansowo-księgowej prowadzących taką działalność finansową podmiotów gospodarczych. Czynność ta w miarę możliwości powinna być przeprowadzana z udziałem biegłego z zakresu finansów i księgowości, który powinien mieć bieżący wpływ na rodzaj i zakres zabezpieczanej dokumentacji. Dokumentację finansową należy ponadto zabezpieczyć także w formie elektronicznej, co ułatwi i przyspieszy pracę biegłego.
W sprawach skomplikowanych i obszernych dowodowo należy powołać biegłych z zakresu rachunkowości w celu ustalenia m.in. wartości, tytułów i czasu, w jakim środki finansowe wpływały na rachunki bankowe, ustalenia, czy badany podmiot posiadał własne środki finansowe i z jakich źródeł one pochodziły, a także ustalenia przepływu środków pieniężnych na rachunkach, w tym tytułów poszczególnych transakcji i ilości środków wypływających z rachunków bankowych podmiotu.
III.
Gromadzenie materiału dowodowego
Gromadzenie materiału dowodowego
IV.
Jednostki organizacyjne prokuratury i organy prowadzące postępowanie
Jednostki organizacyjne prokuratury i organy prowadzące postępowanie
Jeżeli pojawią się wątpliwości, która jednostka organizacyjna prokuratury powinna prowadzić takie postępowanie, należy niezwłocznie i przed przekazaniem sprawy lub wdaniem się w spór (zwłaszcza w razie stwierdzenia przesłanek do przyjęcia właściwości więcej niż dwóch jednostek organizacyjnych) powiadomić o zaistnieniu takich wątpliwości właściwą jednostkę prokuratury wyższego stopnia, tj. odpowiednio: prokuraturę okręgową, prokuraturę regionalną lub Departament do Spraw Przestępczości Gospodarczej Prokuratury Krajowej. W takim przypadku przełożony wyższego stopnia może podjąć decyzję o wyznaczeniu jednostki organizacyjnej, która będzie prowadzić postępowanie.
V.
Inne niezbędne czynności
Inne niezbędne czynności
Należy również informować Biuro o istotnych opóźnieniach w realizacji wniosku, w celu podjęcia działań ponaglających.
Przekazana informacja, o ile GI1F nie poczynił uprzednio własnych ustaleń, umożliwi zastosowanie przez Generalnego Inspektora blokady rachunku lub wstrzymania transakcji na podstawie art. l8a tej ustawy. Prokurator już na wstępnym etapie postępowania przygotowawczego uzyska wówczas istotne informacje o stronach transakcji finansowych, których przedmiotem są środki pokrzywdzonych oraz wykorzystywanych przez sprawców rachunkach bankowych.
Dla zrealizowania celów postępowania karnego konieczne jest ustalenie nic tylko osoby (osób), które umowę przedstawiły do podpisu pokrzywdzonemu, lecz przede wszystkim tych osób, które podjęły decyzję o wprowadzeniu do obrotu danego instrumentu, a także opracowały standardowy tekst takiej umowy. Podstawowym elementem wymagającym wyjaśnienia w toku postępowania jest więc ustalenie, czy zawarcie umowy, w kształcie badanym w toku postępowania, było pojedynczym incydentem, czy też stanowi element zorganizowanej i prowadzonej na szerszą skalę aktywności towarzystwa ubezpieczeniowego.
Niezbędne jest także ustalenie zakresu obciążeń finansowych ponoszonych przez ubezpieczającą się osobę, mechanizmu ich wyliczania, a także zakresu informacji o tych elementach umowy udostępnianych osobie zawierającej "polisolokatę". Dopiero ocena wszystkich elementów stanu faktycznego, we wzajemnym powiązaniu ze sobą, pozwoli na ustalenie, czy doprowadzenie do zawarcia takiej umowy wypełnia znamiona przestępstwa z art. 286 § 1 k.k.
Dodatkowo, przy stwierdzeniu wielości zawartych umów ubezpieczenia, należy także dokonać analizy systemu ich dystrybucji pod kątem wyczerpania dyspozycji art. 24a ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
VI.
Wnioski w zakresie wymiaru kary oraz czynności o charakterze pozakarnym
Wnioski w zakresie wymiaru kary oraz czynności o charakterze pozakarnym
Celowe jest też dokonanie ustaleń (w drodze badania akt rejestrowych podmiotów gospodarczych), czy ewentualne zaniechanie obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości, przede wszystkim w zakresie sprawozdawczości, spotkało się z podejmowaniem przez sąd czynności przymuszających. W przypadku stwierdzenia nieuwiązywania się z owych obowiązków, należy podjąć działania w celu wdrożenia przez sąd stosownych procedur.