Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów.

Akty korporacyjne

Rewid.2009.11.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 listopada 2009 r.

UCHWAŁA NR 1426/33/2009
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 3 listopada 2009 r.
w sprawie zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649) uchwala się, co następuje:
§  1.
Uchwała określa zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów.
§  2.
Wprowadza się zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów, stanowiące załącznik do uchwały.
§  3.
W sprawach nieuregulowanych w zasadach etyki zawodowej biegłych rewidentów zaleca się korzystanie z Kodeksu etyki zawodowych księgowych Międzynarodowej Federacji Księgowych (IFAC).
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia w trybie przepisów art. 72 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym.

ZAŁĄCZNIK 

ZASADY ETYKI ZAWODOWEJ BIEGŁYCH REWIDENTÓW

Biegły rewident powinien wykonywać swoje zadania w poczuciu odpowiedzialności, z całą rzetelnością i bezstronnością, zgodnie z przepisami prawa i obowiązującymi standardami rewizji finansowej, kierując się w swoim postępowaniu etyką zawodową i niezawisłością. Swoją postawą i postępowaniem powinien przyczyniać się do postrzegania przedstawicieli zawodu jako osób zaufania publicznego. Przy realizacji tego celu należy kierować się postanowieniami niniejszych zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów.

Rozdział pierwszy

DEFINICJE

1.1. Ustawa - ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649).

1.2. Zasady etyki - zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów.

1.3. Biegły rewident - osoba fizyczna wpisana do rejestru biegłych rewidentów prowadzonego przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.

1.4. Podmiot uprawniony - jednostka wpisana na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych, prowadzoną przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.

1.5. Zamawiający - jednostka, na rzecz której podmiot uprawniony świadczy lub oferuje wykonanie czynności rewizji finansowej lub inne usługi zawodowe.

1.6. Czynności rewizji finansowej - badanie, przeglądy sprawozdań finansowych lub inne usługi poświadczające, o których mowa w odrębnych przepisach lub standardach rewizji finansowej.

1.7. Usługi zawodowe - czynności rewizji finansowej oraz inne usługi wymienione w art. 48 ust. 2 ustawy.

Rozdział drugi

OGÓLNE ZASADY ETYKI ZAWODOWEJ

2.1. Obowiązkiem biegłego rewidenta jest przestrzeganie postanowień zasad etyki.

2.2. Biegły rewident powinien wykonywać czynności rewizji finansowej w poczuciu odpowiedzialności, zgodnie z posiadanymi kompetencjami, wiedzą fachową, z całą rzetelnością i starannością, stosownie do przepisów prawa i obowiązujących standardów rewizji finansowej, kierując się w swoim postępowaniu bezstronnością, niezależnością i niezawisłością oraz nie ujawniając osobom trzecim informacji uzyskanych w związku z wykonywaniem czynności rewizji finansowej.

2.3. Biegły rewident, który uczestniczy w wykonywaniu czynności rewizji finansowej, powinien przestrzegać zasady niezależności.

2.4. W swoim postępowaniu biegły rewident powinien kierować się rozsądkiem. Zasada rozsądnego działania może być również wzorowana na postanowieniach Kodeksu etyki zawodowych księgowych Międzynarodowej Federacji Księgowych (IFAC).

2.5. Biegły rewident przyjmujący funkcję z wyboru w organach Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, podejmujący się wykonywania innych czynności na potrzeby samorządu zawodowego, winien to robić rzetelnie, uczciwie, w interesie dobra publicznego.

2.6. Biegły rewident nie powinien brać udziału, ani w jakikolwiek sposób - choćby pośrednio - uczestniczyć w czynnościach albo przedsięwzięciach, które uwłaczałyby godności zawodu lub podważałyby do niego zaufanie. Godność zawodu może naruszyć takie postępowanie biegłego rewidenta, które mogłoby go poniżyć w oczach opinii publicznej lub podważyć zaufanie do zawodu.

Rozdział trzeci

ZAKRES OBOWIĄZYWANIA ZASAD ETYKI ZAWODOWEJ

3.1. Biegły rewident, bez względu na miejsce i charakter zatrudnienia, przy wykonywaniu usług zawodowych, jest zobowiązany do przestrzegania zasad:

a) rzetelności (uczciwości) i bezstronności (obiektywizmu),

b) kompetencji zawodowych i należytej staranności,

c) tajemnicy zawodowej.

3.2. Za przestrzeganie zasad etyki przez osoby niebędące biegłymi rewidentami odpowiada biegły rewident odpowiedzialny za wykonywanie czynności rewizji finansowej w imieniu podmiotu uprawnionego.

3.3. Podmiot uprawniony (kierownictwo) jest zobowiązany do zapewnienia przestrzegania zasad etyki przez zatrudnionych w podmiocie uprawnionym pracowników.

Rozdział czwarty

RZETELNOŚĆ (UCZCIWOŚĆ) I BEZSTRONNOŚĆ (OBIEKTYWIZM)

4.1. Biegłego rewidenta obowiązuje rzetelność (uczciwość) i bezstronność (obiektywizm). Oznacza to, że jego postępowanie powinno być rzeczowe, obiektywne, wolne od uprzedzeń i wpływu rozbieżności zdań (sporów).

4.2. Biegły rewident powinien przestrzegać zasady bezstronności podczas prowadzenia przez niego działalności zawodowej, niezależnie od pełnionej funkcji. Wykonując czynności rewizji finansowej biegły rewident powinien dbać o bezstronność, postępować w sposób wolny od uprzedzeń i nie ulegać naciskom innych osób, usiłujących zmienić jego stanowisko w konkretnych sprawach.

4.3. Jeżeli spór zaistniały pomiędzy biegłym rewidentem a zamawiającym miałby wywrzeć negatywny wpływ na rzetelność lub bezstronność biegłego rewidenta, to biegły rewident powinien zaniechać dalszej współpracy z zamawiającym. W podobny sposób należy postępować z pracodawcą lub zleceniodawcą umów cywilnoprawnych.

Rozdział piąty

KOMPETENCJE ZAWODOWE I NALEŻYTA STARANNOŚĆ

5.1. Obowiązkiem biegłego rewidenta i podmiotu uprawnionego jest świadczenie na rzecz zamawiającego usług wysokiej jakości, zgodnie z dorobkiem i postępem nauki rachunkowości i rewizji finansowej, przepisami prawa i zasadami ugruntowanymi praktyką.

5.2. Biegły rewident, podejmując się świadczenia czynności rewizji finansowej, powinien posiadać kompetencje niezbędne do ich wykonania, rozumiane jako posiadaną wiedzę, nabyte umiejętności i doświadczenie, a świadcząc czynności rewizji finansowej wykorzystywać w pełni te kompetencje. Jeżeli biegły rewident nie ma odpowiednich kompetencji do wykonywania specjalistycznych części usług, wówczas powinien zapewnić sobie doradztwo i pomoc właściwych specjalistów.

5.3. Tytuł zawodowy "biegły rewident" zobowiązuje biegłego rewidenta w szczególności do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym poprzez odbywanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej.

5.4. Biegły rewident powinien wykonywać usługi zawodowe z należytą starannością.

Rozdział szósty

TAJEMNICA ZAWODOWA

6.1. Biegły rewident oraz podmiot uprawniony są zobowiązani zachować w tajemnicy wszystkie informacje i dokumenty związane z wykonywaniem czynności rewizji finansowej. Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej nie jest ograniczony w czasie.

6.2. Biegły rewident może ujawnić informacje i dokumenty tylko wtedy, gdy istnieje przewidziany prawem obowiązek ujawnienia informacji lub przekazywania dokumentów w przypadkach określonych w ustawie lub w odrębnych przepisach.

6.3. Do przestrzegania tajemnicy zawodowej zobowiązane są również inne osoby, którym udostępniono informacje objęte tą tajemnicą, chyba że na ich ujawnienie zezwala przepis ustawy szczególnej.

Rozdział siódmy

NIEZALEŻNOŚĆ ZAWODOWA I BEZSTRONNOŚĆ

7.1. Niezależność zawodowa biegłego rewidenta polega na tym, że w trakcie wykonywania swego zawodu biegły rewident jest samodzielny i niezależny, podlegając wyłącznie przepisom prawa, obowiązującym standardom rewizji finansowej oraz zasadom etyki, w tym w szczególności uczciwości, obiektywizmu, zawodowych kompetencji i należytej staranności oraz zachowania tajemnicy. Na niezależność zawodową może wpływać szereg czynników, a w szczególności:

a) związki z zamawiającym, któremu biegły rewident świadczy w imieniu podmiotu uprawnionego czynności rewizji finansowej,

b) wykonywanie na rzecz zamawiającego obok czynności rewizji finansowej innych usług,

c) związki osobiste i rodzinne,

d) wynagrodzenia i gratyfikacje.

7.2. Niezależność i bezstronność nie jest zachowana, jeżeli biegły rewident:

a) posiada udziały, akcje lub inne tytuły własności w jednostce, w której wykonuje czynności rewizji finansowej, lub w jednostce z nią powiązanej,

b) jest lub był w ostatnich 3 latach przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem), członkiem organów nadzorujących, zarządzających, administrujących lub pracownikiem jednostki, w której wykonuje lub wykonywał czynności rewizji finansowej, albo jednostki z nią powiązanej,

c) w ostatnich 3 latach uczestniczył w prowadzeniu ksiąg rachunkowych lub sporządzaniu sprawozdania finansowego jednostki, w której wykonywał czynności rewizji finansowej, a w szczególności wykonywał czynności polegające na:

- sporządzaniu dowodów księgowych jednostki,

- kontroli dowodów i ich kwalifikowaniu do ujęcia w księgach rachunkowych,

- wykonywaniu procedur rachunkowości stosowanych przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych,

- przeprowadzeniu inwentaryzacji składników aktywów i pasywów na dzień bilansowy,

- sporządzaniu elementów sprawozdania finansowego,

d) osiągnął chociażby w jednym roku, w ciągu ostatnich 5 lat, co najmniej 40% przychodu rocznego z tytułu świadczenia usług na rzecz jednostki, w której wykonywał czynności rewizji finansowej, lub jednostki z nią powiązanej; nie dotyczy to pierwszego roku działalności biegłego rewidenta,

e) jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym w linii prostej do drugiego stopnia lub jest związany z tytułu opieki, przysposobienia lub kurateli z osobą będącą członkiem organów nadzorujących, zarządzających lub administrujących jednostki, w której wykonuje czynności rewizji finansowej, albo zatrudnia do wykonywania czynności rewizji finansowej takie osoby,

f) uczestniczy w podejmowaniu decyzji przez jednostkę, w której wykonuje czynności rewizji finansowej w zakresie mającym związek ze świadczonymi usługami,

g) z innych powodów, po przeprowadzeniu czynności zmierzających do wyeliminowania powstałych zagrożeń, nie może sporządzić bezstronnej i niezależnej opinii lub raportu.

7.3. Zasady bezstronności i niezależności, określone w pkt 7.2 stosuje się odpowiednio do podmiotów uprawnionych, a także członków zarządu i organów nadzorczych tych podmiotów lub innych osób wykonujących czynności rewizji finansowej oraz do sieci, o której mowa w art. 2 pkt 9 ustawy.

7.4. Niezależność biegłego rewidenta i podmiotu uprawnionego może być kwestionowana, jeżeli biegły rewident lub osoby, o których mowa w pkt 7.2 lit. e, albo podmiot uprawniony przyjął od zamawiającego dobra albo usługi o wartości przekraczającej zwyczajowo przyjętą uprzejmość lub gościnność.

Rozdział ósmy

POSTĘPOWANIE W RAZIE SPORÓW I SPRZECZNOŚCI INTERESÓW

8.1. Sprzeczność interesów może powstać wówczas, gdy ktokolwiek namawia albo nakłania biegłego rewidenta do nieprzestrzegania zasad:

a) rzetelności (uczciwości) i bezstronności (obiektywności),

b) kompetencji zawodowych i należytej staranności,

c) zachowania tajemnicy zawodowej,

d) niezależności zawodowej.

Podmiot uprawniony jest zobowiązany do stwarzania warunków wykluczających powstanie sytuacji konfliktowych, a w razie ich powstania - sprawnego i właściwego ich rozwiązywania.

8.2. Biegły rewident powinien być szczególnie wrażliwy na sytuacje, w których występuje oddziaływanie - w różnych formach - na ograniczenie jego niezależności zawodowej, gdy np.:

a) na biegłego rewidenta jest wywierany nacisk przez właściciela lub wspólnika, członków zarządu oraz organów nadzorczych podmiotu uprawnionego lub jednostki powiązanej z tym podmiotem, współpracownika lub inne osoby, aby postąpił wbrew obowiązującym przepisom prawa, standardom rewizji finansowej i zasadom etyki,

b) powstaje sprzeczność między lojalnością biegłego rewidenta wobec podmiotu uprawnionego (w którym jest zatrudniony, którego jest wspólnikiem lub akcjonariuszem, itp.) a postępowaniem zgodnym z obowiązującymi standardami rewizji finansowej i zasadami etyki.

8.3. W przypadku występowania sporów biegły rewident powinien stosować się do wewnętrznych procedur postępowania obowiązujących w podmiocie uprawnionym. Jeżeli sporów nie da się rozstrzygnąć, wówczas zaleca się rozważenie przyjęcia następującego sposobu postępowania:

a) omówienie sporu z bezpośrednim przełożonym; w razie gdy nie daje to pozytywnego rezultatu, biegły rewident może zwrócić się do wyższego szczebla zarządzania podmiotu uprawnionego, powiadamiając o tym fakcie bezpośredniego przełożonego,

b) skorzystanie w poufny sposób z porad niezależnego biegłego rewidenta, prawnika lub zarządu regionalnego oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, a jeżeli zajdzie potrzeba, Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, w celu ustalenia trybu dalszego postępowania,

c) odstąpienie od wykonywania umowy wraz z podaniem przyczyny tej decyzji, jeżeli uprzednio wyczerpano wszystkie możliwości rozwiązania sporu.

8.4. W sprawach spornych pomiędzy biegłymi rewidentami lub pomiędzy biegłymi rewidentami a podmiotami uprawnionymi, które nie zostały zakończone rozstrzygnięciami, zgodnie z pkt 8.3 zasad etyki, należy - przed przekazaniem sporu na drogę sądową - zwrócić się do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w celu przeprowadzenia postępowania mediacyjnego.

Rozdział dziewiąty

WYNAGRODZENIA

9.1. Podmioty uprawnione powinny ustalać wynagrodzenie za świadczone usługi w taki sposób, aby były one odzwierciedleniem wartości wykonanych na rzecz klienta czynności rewizji finansowej, biorąc pod uwagę następujące czynniki:

a) umiejętności, doświadczenie i wiedzę konieczne dla danego rodzaju czynności rewizji finansowej,

b) konieczny czas spędzony przez każdą z osób zaangażowanych w wykonywanie czynności rewizji finansowej,

c) zakres ponoszonej odpowiedzialności, jaki pociąga za sobą wykonywanie czynności rewizji finansowej.

9.2. Wynagrodzenie za czynności rewizji finansowej powinno być ustalone na podstawie odpowiednich stawek za godzinę lub za dzień pracy każdej z osób lub grupy osób o tych samych lub zbliżonych kompetencjach, zaangażowanych w wykonywanie czynności rewizji finansowej. Ustalenie stawek powinno być oparte na podstawowym założeniu, że organizacja pracy i przebieg świadczenia usługi są należycie zaplanowane, kontrolowane i zarządzane.

9.3. Wynagrodzenie za czynności rewizji finansowej świadczone przez podmiot uprawniony powinny być określane w umowie zawieranej z zamawiającym.

9.4. Wysokość wynagrodzenia i jego wypłata nie mogą być zależne od czynników wpływających na bezstronność i profesjonalizm biegłego rewidenta, a w szczególności:

a) wynagrodzenie nie może być uzależnione od wyniku czynności rewizji finansowej,

b) wynagrodzenie nie może być kształtowane przez świadczenie dodatkowych usług na rzecz jednostki.

9.5. Nieetyczne jest udzielanie i przyjmowanie prowizji za uzyskane lub przekazywane zlecenia.

Rozdział dziesiąty

STOSUNKI WEWNĘTRZNE

10.1. Biegły rewident ma obowiązek przestrzegania przepisów prawa, dotyczących zakazu nieuczciwej konkurencji.

10.2. Biegły rewident powinien w stosunkach z innymi biegłymi rewidentami i z podmiotami uprawnionymi dbać o zachowanie dobrego imienia zawodu oraz o to, aby interes publiczny nie został naruszony. Dbałość o dobre imię zawodu obowiązuje biegłego rewidenta we wszystkich jego zachowaniach, w tym także w jego publicznych wystąpieniach.

10.3. Biegły rewident powinien dążyć do zachowania harmonijnych stosunków z innymi biegłymi rewidentami i podmiotami uprawnionymi. Wyrażanie ewentualnych krytycznych uwag pod adresem innego biegłego rewidenta powinno odbywać się wyłącznie wobec organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów lub wobec organów regionalnych oddziałów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów przy udziale zainteresowanego.

10.4. Biegły rewident sprawujący funkcję w organie Krajowej Izby Biegłych Rewidentów może występować w postępowaniu dyscyplinarnym i sądowym Krajowej Izby Biegłych Rewidentów bez zgody lub upoważnienia organu, którego jest członkiem, jedynie w roli wynikającej z pełnionej funkcji.

10.5. Podmiot uprawniony, negocjując świadczenie czynności rewizji finansowej, powinien wyjaśnić, czy potencjalny zamawiający jest związany umową co do tego samego zakresu prac z innym podmiotem uprawnionym. Jeżeli tak, to:

a) w przypadku, gdy dotychczasowy podmiot uprawniony, zwanym dalej "podmiotem dotychczasowym", będzie nadal zatrudniony, mają zastosowanie procedury określone dla przyjmowania nowych zleceń,

b) o ile przyjęcie zlecenia będzie oznaczało, że zastąpi on podmiot dotychczasowy, powinien zastosować się do procedury przewidzianej w niniejszym rozdziale dla zmiany podmiotu uprawnionego.

10.6. Nieetyczne jest takie działanie biegłego rewidenta, które jest sprzeczne z prawem oraz zagraża lub narusza interes innego podmiotu uprawnionego lub zamawiającego, a równocześnie stwarza utrudnienie dostępu do rynku czynności rewizji finansowej, polegające w szczególności na ustalaniu cen usług poniżej kosztów własnych (dumpingu) lub ograniczenie praw innych na rynku oferowanych usług.

10.7. Podmiot uprawniony i biegły rewident nie mogą oceniać pracy innych podmiotów uprawnionych i biegłych rewidentów z wyjątkiem wewnętrznej weryfikacji w podmiotach uprawnionych i weryfikacji zleconej przez podmiot uprawniony, realizacji nadzoru przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów oraz Komisję Nadzoru Audytowego i w sytuacjach określonych w zasadach etyki. Nie wyklucza to możliwości przeprowadzenia ponownego badania sprawozdania finansowego, z zachowaniem procedury określonej dla przyjmowania nowych zleceń w warunkach określonych przepisami prawa.

10.8. Podmiot uprawniony, który składa ofertę na podjęcie się badania sprawozdania finansowego, a przyjęcie oferty oznacza zastąpienie podmiotu dotychczasowego, świadczącego te usługi za rok poprzedni lub za lata poprzednie, powinien oświadczyć w ofercie, że przed podpisaniem umowy, zasady etyki zobowiązują go do nawiązania kontaktu z podmiotem dotychczasowym, w celu wyjaśnienia, czy nie występują powody, dla których nie powinien podjąć się badania sprawozdania finansowego. Równocześnie powinien zwrócić się do przyszłego zamawiającego o wyrażenie na piśmie zgody na udzielenie przez podmiot dotychczasowy wymienionych informacji i uprzedzić o możliwości odmowy zawarcia umowy o badanie sprawozdania finansowego. W przypadku sprzeciwu zamawiającego, podmiot uprawniony powinien odmówić podjęcia się badania sprawozdania finansowego, chyba że istnieje w pełni znana nadzwyczajna okoliczność bądź możliwość zbadania faktów w inny sposób.

Z procedury tej można zrezygnować, gdy niezależny od podmiotu uprawnionego tryb przetargowy wyklucza możliwość jej zastosowania. Podmiot uprawniony może, na własne ryzyko, zrezygnować z opisanej procedury.

10.9. Podmiot dotychczasowy, po otrzymaniu pytania, o którym mowa w pkt 10.8, w terminie nie dłuższym niż 14 dni, ma obowiązek odpowiedzieć na piśmie, wyjaśniając w szczególności czy istnieją:

a) zawodowe powody, dla których podmiot uprawniony, który składa ofertę na podjęcie się badania sprawozdania finansowego, ubiegający się nie powinien przyjąć propozycji świadczenia usługi badania sprawozdania finansowego,

b) inne okoliczności wymagające ujawnienia.

10.10. Jeśli podmiot uprawniony występujący z zapytaniem nie otrzyma w terminie 14 dni odpowiedzi od podmiotu dotychczasowego i nie ma powodów, aby przypuszczać, że istnieją jakieś dodatkowe istotne okoliczności związane z proponowaną zmianą, może zawrzeć umowę o badanie sprawozdania finansowego (czyli założyć, że nie ma zawodowych powodów, dla których nie mógłby podjąć się badania).

Rozdział jedenasty

DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA

11.1. Podmiot uprawniony i biegły rewident powinni w sposób godny informować o świadczonych przez siebie usługach zawodowych. Ogłoszenia i inne zabiegi temu służące powinny informować o świadczonych usługach potencjalnych zamawiających w sposób obiektywny, rzetelny i wyważony. Za sprzeczne z określonymi wyżej kryteriami uznaje się zwłaszcza takie działania informacyjne, które:

a) sugerują zdolność ogłaszającego się do wpływania na decyzje organów władzy, administracji itp.,

b) zawierają sformułowania wykraczające poza powszechnie przyjęte stwierdzenia dotyczące jakości, zakresu i terminowości świadczonych usług, posiadanych kwalifikacji lub zdobytego doświadczenia,

c) zawierają wypowiedzi mogące wprowadzić w błąd,

d) czynią porównania z innymi podmiotami uprawnionymi lub innymi biegłymi rewidentami, w tym także w zakresie wynagrodzeń,

e) wykorzystują środki, które niekorzystnie wpływają na wizerunek biegłego rewidenta.

11.2. Pozyskiwanie przez podmioty uprawnione i biegłych rewidentów listów referencyjnych oraz wykorzystywanie ich w postępowaniu ofertowym zmierzającym do pozyskiwania zamówień na czynności rewizji finansowej jest sprzeczne z zasadami etyki.

11.3. Biegły rewident może używać skrótów określających swoje kwalifikacje, określać siebie jako biegłego rewidenta, a także wskazywać nazwę firmy, w której jest zatrudniony i organizacji, do których należy.

Nazwa podmiotu uprawnionego powinna odpowiadać godności zawodu biegłego rewidenta.

Rozdział dwunasty

POZOSTAŁE USTALENIA

12.1. Biegły rewident, wobec którego wszczęto postępowanie dyscyplinarne lub karne, związane z wykonywaniem zawodu, jest zobowiązany w ciągu 14 dni pisemnie powiadomić o tym fakcie podmiot uprawniony, w imieniu którego wykonuje lub ma zamiar wykonywać czynności rewizji finansowej. Podmiot uprawniony jest odpowiedzialny za właściwy dobór usług, które może wykonać biegły rewident, wobec którego wszczęto postępowanie, i jest zobowiązany do poddania prac tego biegłego rewidenta szczególnemu nadzorowi. Jeżeli postępowanie dotyczy biegłego rewidenta, który prowadzi działalność we własnym imieniu i na własny rachunek, jest on zobowiązany do zawarcia umowy z innym podmiotem uprawnionym o nadzór nad świadczonymi przez niego czynnościami rewizji finansowej.

12.2. W przypadku skreślenia podmiotu uprawnionego z listy podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych biegli rewidenci zarządzający podmiotem uprawnionym są zobowiązani do niezwłocznego przekazania niezakończonych czynności rewizji finansowej innym podmiotom uprawnionym. Przekazanie to musi nastąpić z zachowaniem prawa zamawiającego do wyboru podmiotu uprawnionego.

12.3. Jeżeli biegły rewident wykonuje usługi poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i w konkretnych sprawach istnieją różnice między wymaganiami dotyczącymi etyki obu wchodzących w grę państw, należy stosować się do następujących zasad:

a) gdy wymagania dotyczące etyki zawodowej obowiązujące w państwie, w którym wykonywane są usługi, są mniej rygorystyczne niż określone w niniejszych zasadach etyki, należy stosować te ostatnie,

b) gdy wymagania etyczne obowiązujące w państwie, w którym wykonywane są usługi, są bardziej rygorystyczne od wymagań niniejszych zasad etyki, należy stosować wymogi dotyczące etyki tego państwa.

12.4. Biegły rewident zmieniający zatrudnienie w podmiocie uprawnionym (w tym także zakładający nowy podmiot uprawniony) jest zobowiązany do przestrzegania praw podmiotu uprawnionego poprzedniego do wszelkich materiałów, w szczególności szkoleniowych i roboczych, udostępnionych mu dla potrzeb wykonywania czynności rewizji finansowej, a ponadto nie może podejmować żadnych działań, które wskazywałyby na przejmowanie klientów dotychczasowego podmiotu uprawnionego przez nowy podmiot uprawniony.

12.5. Tak biegły rewident, jak i podmiot uprawniony nie mogą wykonywać działalności niedozwolonej przepisami ustawy. Dla celów oceny naruszenia tych postanowień do działalności niedozwolonej nie zalicza się uzyskiwania pożytków z posiadania składników aktywów, jeżeli nie powstały one z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej, której nie powinni oni prowadzić.

12.6. W myśl postanowień zasad etyki nie powinna być podważana nieskazitelność charakteru biegłego rewidenta, jeżeli popełnił on nieumyślnie czyn karalny, niezwiązany z wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta.