Zaliczanie funduszów inwestycyjnych zamkniętych aktywów niepublicznych do kategorii jednostek zainteresowania publicznego.

Akty korporacyjne

Rewid.2015.2.10

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 lutego 2015 r.

KOMUNIKAT Nr 52/2015
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 10 lutego 2015 r.
w sprawie zaliczania funduszów inwestycyjnych zamkniętych aktywów niepublicznych do kategorii jednostek zainteresowania publicznego

W uzupełnieniu do komunikatu Nr 41/2014 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 25 września 2014 r. w sprawie zaliczania funduszów inwestycyjnych do kategorii jednostek zainteresowania publicznego:

Zgodnie z art. 196 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157; dalej: "ustawa o funduszach inwestycyjnych"), za fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych uznaje się fundusz inwestycyjny zamknięty, który lokuje co najmniej 80% wartości swoich aktywów w aktywa inne niż:

1)
papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez fundusz;
2)
instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego funduszu.

Jednocześnie ustawa o funduszach inwestycyjnych nie ogranicza tej formy prowadzenia działalności do konkretnej grupy funduszy inwestycyjnych zamkniętych, z tego też względu funduszami inwestycyjnymi aktywów niepublicznych mogą być zarówno publiczne fundusze inwestycyjne zamknięte, jak i inne fundusze inwestycyjne zamknięte niż publiczne. Natomiast przed zmianą wprowadzoną ustawą z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 234, poz. 1389), mogły to być zarówno fundusze inwestycyjne zamknięte emitujące publiczne certyfikaty inwestycyjne, jak i niepubliczne certyfikaty inwestycyjne.

Mając powyższe na względzie, należy wskazać, iż fakt wskazania w statucie funduszu inwestycyjnego zamkniętego, iż prowadzi on działalność jako fundusz inwestycyjny aktywów niepublicznych nie może stanowić jednoznacznej przesłanki do klasyfikowania takiego funduszu jako jednostka zainteresowania publicznego.

W ocenie Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (zgodnej z oceną Ministerstwa Finansów), zgodnie z definicją jednostki zainteresowania publicznego zawartą w art. 2 pkt 4 lit. g ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649, z późn. zm.), klasyfikacja ta nie powinna być dokonywana w oparciu o przedmiot lokat funduszu, a z uwagi na charakter emitowanych certyfikatów inwestycyjnych.