Zalecenia dotyczące sposobu realizacji programu kształcenia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich i położniczych.

Akty korporacyjne

KRASPiP.2019.12.12

Akt nieoceniany
Wersja od: 12 grudnia 2019 r.

UCHWAŁA Nr 96/V/2019
KRAJOWEJ RADY AKREDYTACYJNEJ SZKÓŁ PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
z dnia 12 grudnia 2019 r.
w sprawie zaleceń dotyczących sposobu realizacji programu kształcenia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich i położniczych

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych (Dz. U. poz. 1441), w związku z przepisami rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1573) oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 970) uchwala się, co następuje.
§  1. 
Określa się zalecenia dotyczące sposobu realizacji programu kształcenia w uczelniach prowadzących kształcenie na kierunku pielęgniarstwo na poziomie pierwszego stopnia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich, o których mowa w § 4 pkt 2 lit d rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 970), stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§  2. 
Określa się zalecenia dotyczące sposobu realizacji programu kształcenia w uczelniach prowadzanych kształcenie na kierunku położnictwo na poziomie pierwszego stopnia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności położniczych, o których mowa w § 4 pkt 2 lit e rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 970), stanowiące załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§  3. 
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały tracą moc:
1)
Zalecenia Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego z dnia 13 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu realizacji programu kształcenia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich;
2)
Zalecenia Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego z dnia 13 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu realizacji programu kształcenia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności położniczych.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2020 r.

UZASADNIENIE

Podjęcie niniejszej uchwały wynika z konieczności uwzględnienia przez uczelnie prowadzące kształcenie na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo na poziomie pierwszego stopnia specyfiki wymagań określonych dla uczelni dotyczących bazy dydaktycznej.

Zgodnie z § 4 pkt 2 lit d i e rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 970) uczelnia powinna posiadać bazę materialną i dydaktyczną o strukturze dostosowanej do liczby studentów, w tym pracownie umiejętności pielęgniarskich i położniczych.

Pracownia umiejętności pielęgniarskich i położniczych jest pierwszym miejscem, gdzie student kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo nabywa wiedzę, umiejętności i kompetencje, które później stanowią podstawę jego pracy zawodowej. Edukacja pielęgniarek i położnych powinna być ukierunkowana na metody kształcenia polegające na stwarzaniu możliwości nauki przez doświadczenie w kontrolowanym otoczeniu, przygotowanym w oparciu o warunki występujące w realnym środowisku pracy, co ma m.in. istotny wpływ na odsetek zdarzeń niepożądanych, jak również wpływa na jakość opieki świadczonej przez pielęgniarkę i położną. Stworzenie studentom otoczenia możliwie wiernie symulującego przyszłe środowisko pracy, wpłynie na zwiększenie umiejętności praktycznych absolwentów, wyrobienie odpowiednich nawyków postępowania, jak również pozwoli im na zdobycie doświadczenia zawodowego oczekiwanego przez przyszłych pracodawców w momencie rozpoczęcia pracy. Dlatego też kształcenie studentów w warunkach symulujących pracę w podmiotach leczniczych powinno być realizowane w oparciu o pracownię umiejętności pielęgniarskich, spełniającą podobne wymagania, które stawiane są pokojom łóżkowym oraz gabinetom diagnostyczno-zabiegowym zlokalizowanym w podmiotach leczniczych, zgodnie załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały oraz załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały ".

Jednocześnie, wymagania wskazane w zaleceniach, stanowiących odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do niniejszej uchwały są niezbędne do osiągnięcia przez absolwentów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych określonych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1573).

Wobec powyższego powstała konieczność określenia nowych zaleceń w sprawie sposobu realizacji programu kształcenia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich i położniczych, w brzmieniu nadanym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej uchwały.

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2020 r., czyli od nowego roku akademickiego 2020/2021. Dlatego też, uczelnie mają czas na przygotowanie i dostosowanie pracowni umiejętności pielęgniarskich i pracowni umiejętności położniczych do nowych wymagań określonych w załącznikach do niniejszej uchwały.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zalecenia w sprawie sposobu realizacji programu studiów w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich (niskiej wierności)

1.
Uczelnia prowadząca kształcenie na kierunku pielęgniarstwo posiada pracownię umiejętności pielęgniarskich niskiej wierności o strukturze i wyposażeniu dostosowanym do liczby studentów studiujących na poziomie studiów pierwszego stopnia.
2.
Pomieszczenie/a uczelni, w których zlokalizowane są pracownie spełniają wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (Dz. U. z 2018 r. poz. 2090).
3.
Pracownia umiejętności pielęgniarskich składa się z pomieszczeń lub wydzielonych funkcjonalnie części pomieszczenia stanowiących pokój łóżkowy oraz gabinet diagnostyczno-zabiegowy.
4.
Pomieszczenia i urządzenia pracowni umiejętności pielęgniarskich w zakresie wyposażenia i organizacji wnętrza spełniają następujące wymagania sanitarne, ogólnobudowlane i instalacyjne w szczególności:
a)
w pomieszczeniach pracowni zapewnia się bezpośredni dostęp światła dziennego,
b)
w pracowni wydziela się, co najmniej jedno:
-
pomieszczenie lub miejsce do składowania bielizny czystej,
-
pomieszczenie lub miejsce do składowania bielizny brudnej,
-
pomieszczenie lub miejsce na odpady,
c)
meble w pomieszczeniach pracowni umożliwiają ich stałe, bieżące mycie oraz dezynfekcję bez pogorszenia lub utraty funkcji użytkowych,
d)
w pomieszczeniach pracowni podłogi, a także połączenia ścian z podłogami wykonuje się z materiałów umożliwiających ich mycie i dezynfekcję,
e)
pomieszczenie części pracowni stanowiącej pokój łóżkowy wyposaża się w umywalkę z ciepłą i zimną wodą, dozownik z mydłem w płynie oraz pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia i pojemnik na zużyte ręczniki,
f)
łóżka w pokoju łóżkowym są dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych stron,
g)
odstępy między łóżkami umożliwiają swobodny dostęp do pacjentów,
h)
w części pracowni stanowiącej gabinet diagnostyczno-zabiegowy wyposażenie umożliwia mycie i dezynfekcję z zachowaniem zasad antyseptyk. Część tę wyposaża się w szczególności w:
-
umywalkę z ciepłą i zimną wodą,
-
dozownik z mydłem w płynie,
-
dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym,
-
pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia,
-
pojemnik na zużyte ręczniki,
-
pojemniki na odpady medyczne i inne odpady,
-
zlew z baterią (niezależnie od umywalek) w przypadku używania narzędzi i sprzętu wielokrotnego użycia.
5.
Wyposażenie wnętrza oraz organizacja pracy w pomieszczeniach pracowni umiejętności pielęgniarskich umożliwia przestrzeganie zasad bezpieczeństwa higieny pracy, bezpieczeństwa pacjenta oraz bezpieczeństwa obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi analogicznie, jakie obowiązują w podmiotach leczniczych.
6.
Pracownia umiejętności pielęgniarskich zapewnia możliwość kształcenia umiejętności pielęgnowania dorosłego i dziecka w warunkach szpitalnych i pozaszpitalnych.
7.
Rodzaj i ilość wyposażenia znajdującego się w pracowni zapewnia możliwość osiągnięcia wskazanych w standardzie kształcenia efektów uczenia się. Przyjmuje się, że pracownia umiejętności pielęgniarskich dla grupy ćwiczeniowej (do 8 studentów) posiada wyposażanie umożliwiające równoczesne ćwiczenie na minimum 3 stanowiskach.
8.
Minimalne wyposażenie pracowni umiejętności pielęgniarskich stanowią:
1.
Łóżko szpitalne dla dorosłego, wersja podstawowa z opcjami pozycjonowania terapeutycznego, wyposażone w materac przeciwodleżynowy pasywny, wysięgnik łóżkowy z uchwytem, barierki ochronne.
2.
Łóżko szpitalne dla dorosłego wielofunkcyjne, sterowane elektrycznie, z możliwością stosowania pozycji Trendelenburga, opcjonalnie elementy wyposażenia ortopedycznego.
3.
Łóżko pacjenta do pielęgnacji w warunkach pozaszpitalnych.
4.
Szafki przyłóżkowe z regulowanym blatem bocznym.
5.
Łóżko szpitalne dla dzieci z barierkami bocznymi.
6.
Łóżeczko noworodkowe.
7.
Stanowisko do pielęgnacji i badania noworodka lub niemowlęcia.
8.
Wielofunkcyjne wózki lub stoliki zabiegowe.
9.
Parawany lub kotary w ilości niezbędnej do zapewnienia intymności pacjentom.
10.
Statywy lub stojaki do wlewów kroplowych.
11.
Sprzęt i środki umożliwiające segregację odpadów medycznych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
12.
Zestawy sprzętu do nauki zabiegów higienicznych u pacjentów dorosłych i dzieci np.: wózek kąpielowy/wózko-wanna, wanienka do kąpieli niemowląt, przenośny zestaw do mycia głowy, inne.
13.
Zestawy materiałów i środków do pielęgnacji osób dorosłych i dzieci, w tym m.in. bielizna osobista i pościelowa, przybory i produkty do codziennej higieny i pielęgnacji, jednorazowe sprzęty sanitarne.
14.
Zestaw sprzętu do nauki przemieszczania i pozycjonowania pacjenta różnymi technikami i metodami oraz profilaktyki przeciwodleżynowej, w tym: wózek inwalidzki, materac przeciwodleżynowy dynamiczny, sprzęt do przemieszczania i transportowania pacjenta, akcesoria do stabilizacji pozycji ciała pacjenta.
15.
Zestaw sprzętu do nauki wykonania pomiarów i oceny parametrów funkcji organizmu oraz nauki wykonania badania fizykalnego, w tym co najmniej:
-
termometr do pomiaru ciepłoty ciała na podczerwień - 3 szt.,
-
termometr do kontaktowego pomiaru ciepłoty ciała - 3 szt.,
-
ciśnieniomierz zegarowy do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi - 3 szt.,
-
ciśnieniomierz oscylometryczny do automatycznego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi - 3 szt.,
-
pulsoksymetr - 3 szt.,
-
pikflometr - 3 szt.,
-
taśma do pomiaru obwodów i długości ciała,
-
waga lekarska ze wzrostomierzem,
-
waga niemowlęca,
-
stadiometr,
-
infantometr,
-
orchidometr,
-
fałdomierz,
-
antropometr,
-
stetoskop - 8 szt., stetoskop dydaktyczny z dwoma lirami - 3 szt.,
-
goniometr,
-
tablice Snellena, tablice Ishihary,
-
oftalmoskop,
-
otoskop,
-
młotek neurologiczny - 3 szt.,
-
stroik laryngologiczny,
-
latarka laryngologiczna,
-
dermatoskop,
-
dynamometr do oceny siły mięśniowej,
-
zestaw sprzętu do nauki wykonywania testów diagnostycznych ze szczególnym uwzględnieniem oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi (glukometr wraz z niezbędnym osprzętem - 2 szt., analizator cholesterolu z akcesoriami, inne testy paskowe).
-
aparat EKG min. 3 kanałowy, 12-odprowadzeniowy.
16.
Lampa zabiegowa punktowa.
17.
Zestaw sprzętu do nauki gimnastyki oddechowej oraz odśluzowania dróg oddechowych, w tym ssak elektryczny.
18.
Sprzęt do nauki pobierania materiału do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych uwzględniający rodzaj badania i materiału.
19.
Sprzęt do nauki zabiegów p/zapalnych w tym: kompresy żelowe zimno/ciepło, poduszka elektryczna.
20.
Sprzęt do nauki podawania leków drogą doustną.
21.
Sprzęt do nauki podawania leków drogą układu oddechowego w tym sprzęt do tlenoterapii.
22.
Stanowisko do nauki podawania leków drogą wstrzyknięć i pobierania krwi do badań, w tym sprzęt podstawowy oraz pompa infuzyjna strzykawkowa.
23.
Sprzęt do nauki zakładania cewnika do pęcherza moczowego i monitorowania diurezy.
24.
Sprzęt do nauki karmienia pacjenta różnymi metodami: doustnie, przez zgłębnik i przetoki odżywcze (grawitacyjne, perystaltyczne).
25.
Sprzęt do nauki zgłębnikowania żołądka.
26.
Sprzęt do nauki wykonywania zabiegów doodbytniczych.
27.
Automatyczny defibrylator zewnętrzny.
28.
Sprzęt do nagłośniowego udrożnienia dróg oddechowych, rurki intubacyjne i tracheotomijne, laryngoskop, resuscytator silikonowy dla dorosłych i dzieci.
29.
Sprzęt do pielęgnacji i zaopatrzenia wkłucia centralnego, portu naczyniowego i wkłucia doszpikowego.
30.
Drobny sprzęty medyczny (wielorazowego i jednorazowego użytku). konieczny do nauki procedur wynikających z efektów uczenia zawartych w obowiązującym standardzie kształcenia.
31.
Fantomy:
1)
osoby dorosłej do pielęgnacji (pełna postać),
2)
osoby starszej do pielęgnacji (pełna postać),
3)
do badania fizykalnego,
4)
niemowlęcia do podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych,
5)
noworodka do podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych,
6)
do nauki podstawowych zabiegów ożywiających (dorosły, dziecko),
7)
niemowlęcia do resuscytacji krążeniowo-oddechowej,
8)
noworodka do resuscytacji krążeniowo-oddechowej,
9)
ALS osoby dorosłej.
32.
Trenażery do nauki:
1)
zakładania dostępów naczyniowych obwodowych (model ramienia osoby dorosłej i ramienia dziecka),
2)
zakładania dostępu naczyniowego u niemowlęcia (model główki),
3)
iniekcji śródskórnych,
4)
iniekcji podskórnych (w różne okolice np. ramię, udo, brzuch),
5)
iniekcji domięśniowych (w różne okolice np. ramię, pośladek, udo),
6)
pielęgnacji miejsca wkłucia obwodowego, centralnego i portu naczyniowego,
7)
iniekcji doszpikowych,
8)
cewnikowania pęcherza moczowego u kobiety,
9)
cewnikowania pęcherza moczowego u mężczyzny,
10)
cewnikowania pęcherza moczowego u dziecka,
11)
badania gruczołu piersiowego,
12)
badania jąder i gruczołu krokowego,
13)
pielęgnacji stomii,
14)
pielęgnacji ran,
15)
pielęgnacji odleżyn,
16)
zakładania zgłębnika do żołądka,
17)
zabiegów dorektalnych,
18)
zabezpieczania dróg oddechowych u dorosłego,
19)
zabezpieczania dróg oddechowych u niemowlęcia, dziecka,
33.
Zestaw do pozoracji ran i urazów.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zalecenia w sprawie sposobu realizacji programu studiów w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności położniczych (niskiej wierności)

1.
Uczelnia prowadząca kształcenie na kierunku położnictwo posiada pracownię umiejętności położniczych niskiej wierności o strukturze i wyposażeniu dostosowanym do liczby studentów studiujących na poziomie studiów pierwszego stopnia.
2.
Pomieszczenie/a uczelni, w których zlokalizowane są pracownie spełniają wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (Dz. U. z 2018 r. poz. 2090).
3.
Pracownia umiejętności położniczych składa się z pomieszczeń lub wydzielonych funkcjonalnie części pomieszczenia stanowiących pokój łóżkowy oraz gabinet diagnostyczno-zabiegowy.
4.
Pomieszczenia i urządzenia pracowni umiejętności położniczych w zakresie wyposażenia i organizacji wnętrza spełniają następujące wymagania sanitarne, ogólnobudowlane i instalacyjne w szczególności:
a)
w pomieszczeniach pracowni zapewnia się bezpośredni dostęp światła dziennego,
b)
w pracowni wydziela się, co najmniej jedno:
-
pomieszczenie lub miejsce do składowania bielizny czystej,
-
pomieszczenie lub miejsce do składowania bielizny brudnej,
-
pomieszczenie lub miejsce na odpady,
c)
meble w pomieszczeniach pracowni umożliwiają ich stałe, bieżące mycie oraz dezynfekcję bez pogorszenia lub utraty funkcji użytkowych,
d)
w pomieszczeniach pracowni podłogi, a także połączenia ścian z podłogami wykonuje się z materiałów umożliwiających ich mycie,
e)
pomieszczenie części pracowni stanowiącej pokój łóżkowy wyposaża się w umywalkę z ciepłą i zimną wodą, dozownik z mydłem w płynie oraz pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia i pojemnik na zużyte ręczniki,
f)
łóżka w pokoju łóżkowym są dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych stron,
g)
odstępy między łóżkami umożliwiają swobodny dostęp do pacjentów,
h)
w części pracowni stanowiącej gabinet diagnostyczno-zabiegowy wyposażenie umożliwia mycie i dezynfekcję z zachowaniem zasad antyseptyk. Część tę wyposaża się w szczególności w:
-
umywalkę z ciepłą i zimną wodą,
-
dozownik z mydłem w płynie,
-
dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym,
-
pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia,
-
pojemnik na zużyte ręczniki,
-
pojemniki na odpady medyczne i inne odpady,
-
zlew z baterią (niezależnie od umywalek) w przypadku używania narzędzi i sprzętu wielokrotnego użycia.
5.
Wyposażenie wnętrza oraz organizacja pracy w pomieszczeniach pracowni umiejętności położniczych umożliwia przestrzeganie zasad bezpieczeństwa higieny pracy, bezpieczeństwa pacjenta oraz bezpieczeństwa obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi analogicznie, jakie obowiązują w podmiotach leczniczych.
6.
Pracownia umiejętności położniczych zapewnia możliwość kształcenia umiejętności pielęgnowania kobiety i dziecka w warunkach szpitalnych i pozaszpitalnych.
7.
Rodzaj i ilość wyposażenia znajdującego się w pracowni zapewnia możliwość osiągnięcia wskazanych w standardzie kształcenia efektów uczenia się. Przyjmuje się, że pracownia umiejętności położniczych dla grupy ćwiczeniowej (do 8 studentów) posiada wyposażanie umożliwiające równoczesne ćwiczenie na minimum 3 stanowiskach.
8.
Minimalne wyposażenie pracowni umiejętności położniczych stanowią:
1.
Łóżko szpitalne dla dorosłego, wersja podstawowa z opcjami pozycjonowania terapeutycznego, wyposażone w materac przeciwodleżynowy pasywny, wysięgnik łóżkowy z uchwytem, barierki ochronne.
2.
Łóżko szpitalne dla dorosłego wielofunkcyjne, sterowane elektrycznie.
3.
Łóżka porodowe.
4.
Fotel ginekologiczny.
5.
Szafki przyłóżkowe z regulowanym blatem bocznym.
6.
Łóżeczko noworodkowe.
7.
Stanowisko do badania i pielęgnacji noworodka.
8.
Inkubator zamknięty.
9.
Detektor tętna płodu.
10.
Wielofunkcyjne wózki lub stoliki zabiegowe.
11.
Parawany lub kotary w ilości niezbędnej do zapewnienia intymności podczas badania pacjentek.
12.
Statywy lub stojaki do wlewów kroplowych.
13.
Sprzęt i środki umożliwiające segregację odpadów medycznych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
14.
Zestawy sprzętu do nauki zabiegów higienicznych u pacjentek i dzieci np.: wózek kąpielowy/wózko-wanna, wanienka do kąpieli noworodka, przenośny zestaw do mycia głowy, inne.
15.
Zestawy materiałów i środków do pielęgnacji pacjentek i dzieci, w tym m.in.: bielizna osobista i pościelowa, przybory i produkty do codziennej higieny i pielęgnacji, jednorazowe sprzęty sanitarne.
16.
Zestaw sprzętu do nauki przemieszczania i pozycjonowania pacjenta różnymi technikami i metodami oraz profilaktyki przeciwodleżynowej, w tym: wózek inwalidzki, materac przeciwodleżynowy dynamiczny, sprzęt do przemieszczania i transportowania pacjenta, akcesoria do stabilizacji pozycji ciała pacjenta.
17.
Zestaw sprzętu do nauki wykonania pomiarów i oceny parametrów funkcji organizmu, nauki wykonania badania fizykalnego oraz pomiarów antropometrycznych w tym u noworodka po porodzie. W zestawie, co najmniej:
-
termometr do pomiaru ciepłoty ciała na podczerwień - 3 szt.,
-
termometr do kontaktowego pomiaru ciepłoty ciała - 3 szt.,
-
ciśnieniomierz zegarowy do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi - 3 szt.,
-
ciśnieniomierz oscylometryczny do automatycznego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi - 3 szt.,
-
pulsoksymetr - 3 szt.,
-
taśma do pomiaru obwodów i długości ciała,
-
waga lekarska ze wzrostomierzem,
-
waga noworodkowa,
-
stetoskop - 8 szt., stetoskop dydaktyczny z dwoma lirami - 2 szt.,
-
aparat EKG min. 3 kanałowy, 12-odprowadzeniowy,
-
miednicomierz - 4 szt.,
-
stetoskop położniczy - 4 szt.,
18.
Sprzęt do nauki pobierania materiału do badań laboratoryjnych i bakteriologicznych stosowanych w położnictwie, neonatologii i ginekologii z uwzględnieniem rodzaju badania i materiału.
19.
Sprzęt do nauki pobierania wymazu do oceny biocenozy z pochwy i szyjki macicy oraz wymazu cytoonkologicznego.
20.
Zestaw sprzętu do nauki wykonywania testów diagnostycznych ze szczególnym uwzględnieniem oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi (w tym: glukometr wraz z niezbędnym osprzętem - 2 szt., analizator cholesterolu z akcesoriami, inne testy paskowe).
21.
Sprzęt do nauki wykonania gazometrii w tym z krwi pępowinowej.
22.
Lampa zabiegowa punktowa.
23.
Zestaw sprzętu do nauki gimnastyki oddechowej oraz odśluzowania dróg oddechowych, w tym ssak elektryczny z akcesoriami.
24.
Sprzęt do nauki zabiegów p/zapalnych w tym: kompresy żelowe zimno/ciepło, poduszka elektryczna.
25.
Sprzęt do nauki podawania leków drogą doustną.
26.
Sprzęt do nauki podawania leków drogą układu oddechowego w tym sprzęt do tlenoterapii.
27.
Stanowisko do nauki podawania leków drogą wstrzyknięć i pobierania krwi do badań, w tym sprzęt podstawowy oraz pompa infuzyjna strzykawkowa.
28.
Sprzęt do nauki zakładania cewnika do pęcherza moczowego u kobiety i dziecka i monitorowania diurezy.
29.
Sprzęt do nauki karmienia osoby dorosłej, niemowlęcia i noworodka różnymi metodami: doustnie, przez zgłębnik i przetoki odżywcze (grawitacyjne, perystaltyczne).
30.
Sprzęt do nauki zakładania zgłębnika do żołądka w tym u niemowlęcia i noworodka.
31.
Sprzęt do nauki wykonywania zabiegów doodbytniczych.
32.
Automatyczny defibrylator zewnętrzny.
33.
Sprzęt do nagłośniowego udrożnienia dróg oddechowych, rurki intubacyjne i tracheotomijne, laryngoskop, resuscytator silikonowy dla dorosłych i dzieci.
34.
Sprzęt do pielęgnacji i zaopatrzenia wkłucia centralnego i portu naczyniowego.
35.
Sprzęt do pielęgnacji i zaopatrzenia kikuta pępowinowego, ran i wkłucia obwodowego.
36.
Zestaw do odciągania pokarmu z akcesoriami.
37.
Położnicze udogodnienia porodowe np.: worek sacco, piłka "fasola", inne.
38.
Drabinka gimnastyczna, materac gimnastyczny/maty.
39.
Drobny sprzęty medyczny (wielorazowego i jednorazowego użytku). konieczny do nauki procedur wynikających z efektów uczenia zawartych w obowiązującym standardzie kształcenia.
40.
Fantomy:
1)
osoby dorosłej do pielęgnacji (pełna postać),
2)
położnicze (symulatory porodu),
3)
do nauki badania fizykalnego (korpus osoby dorosłej),
4)
do nauki badania ginekologicznego,
5)
niemowlęcia do podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych,
6)
noworodka do podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych (płeć żeńska i męska),
7)
noworodka niedojrzałego,
8)
do nauki podstawowych zabiegów ożywiających (dorosły, dziecko),
9)
ALS osoby dorosłej,
10)
niemowlęcia do resuscytacji krążeniowo-oddechowej,
11)
noworodka do resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
41.
Trenażery do nauki:
1)
zakładania dostępów naczyniowych obwodowych (model ramienia osoby dorosłej i ramienia dziecka),
2)
zakładania dostępu naczyniowego u noworodka (model główki),
3)
iniekcji śródskórnych,
4)
iniekcji podskórnych (w różne okolice np. ramię, udo, brzuch),
5)
iniekcji domięśniowych (w różne okolice np. ramię, pośladek, udo),
6)
pielęgnacji miejsca wkłucia obwodowego,
7)
cewnikowania pęcherza moczowego u kobiety,
8)
cewnikowania pęcherza moczowego u dziecka,
9)
badania gruczołu piersiowego,
10)
badania pachowych węzłów chłonnych,
11)
szycia krocza,
12)
pielęgnacji ran,
13)
pielęgnacji odleżyn,
14)
zakładania zgłębnika do żołądka,
15)
zabiegów dorektalnych,
16)
pielęgnacji stomii,
17)
zabezpieczania dróg oddechowych u dorosłego,
18)
zabezpieczania dróg oddechowych u niemowlęcia, dziecka,
42.
Modele:
1)
macierzyński do oceny ASP,
2)
macierzyński do badania Chwytami Leopolda,
3)
do oceny stopnia rozwarcia szyjki macicy,
4)
rozwoju płodu,
5)
miednicy kostnej,
6)
demonstrujący ułożenia odgięciowe,
7)
do badania kobiety w ciąży,
8)
do oceny etapów rozwarcia szyjki macicy,
9)
symulator do planowania rodziny,
10)
macica normalna i patologiczna,
11)
do nauki badania i opieki poporodowej,
12)
łożyska i pępowiny,
13)
do badania wielkości płodu,
14)
do nauki etapów porodu,
15)
model anatomiczny noworodka,
16)
wcześniaka 24 tygodnie,
17)
wcześniaka 30 tygodnie.
43.
Zestaw do pozoracji ran i urazów.