Zalecenia dotyczące sposobu realizacji programu kształcenia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich i położniczych.
KRASPiP.2019.12.12
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 96/V/2019
KRAJOWEJ RADY AKREDYTACYJNEJ SZKÓŁ PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
z dnia 12 grudnia 2019 r.
w sprawie zaleceń dotyczących sposobu realizacji programu kształcenia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich i położniczych
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
Zgodnie z § 4 pkt 2 lit d i e rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących kształcenia pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 970) uczelnia powinna posiadać bazę materialną i dydaktyczną o strukturze dostosowanej do liczby studentów, w tym pracownie umiejętności pielęgniarskich i położniczych.
Pracownia umiejętności pielęgniarskich i położniczych jest pierwszym miejscem, gdzie student kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo nabywa wiedzę, umiejętności i kompetencje, które później stanowią podstawę jego pracy zawodowej. Edukacja pielęgniarek i położnych powinna być ukierunkowana na metody kształcenia polegające na stwarzaniu możliwości nauki przez doświadczenie w kontrolowanym otoczeniu, przygotowanym w oparciu o warunki występujące w realnym środowisku pracy, co ma m.in. istotny wpływ na odsetek zdarzeń niepożądanych, jak również wpływa na jakość opieki świadczonej przez pielęgniarkę i położną. Stworzenie studentom otoczenia możliwie wiernie symulującego przyszłe środowisko pracy, wpłynie na zwiększenie umiejętności praktycznych absolwentów, wyrobienie odpowiednich nawyków postępowania, jak również pozwoli im na zdobycie doświadczenia zawodowego oczekiwanego przez przyszłych pracodawców w momencie rozpoczęcia pracy. Dlatego też kształcenie studentów w warunkach symulujących pracę w podmiotach leczniczych powinno być realizowane w oparciu o pracownię umiejętności pielęgniarskich, spełniającą podobne wymagania, które stawiane są pokojom łóżkowym oraz gabinetom diagnostyczno-zabiegowym zlokalizowanym w podmiotach leczniczych, zgodnie załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały oraz załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały ".
Jednocześnie, wymagania wskazane w zaleceniach, stanowiących odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do niniejszej uchwały są niezbędne do osiągnięcia przez absolwentów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych określonych w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1573).
Wobec powyższego powstała konieczność określenia nowych zaleceń w sprawie sposobu realizacji programu kształcenia w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich i położniczych, w brzmieniu nadanym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2020 r., czyli od nowego roku akademickiego 2020/2021. Dlatego też, uczelnie mają czas na przygotowanie i dostosowanie pracowni umiejętności pielęgniarskich i pracowni umiejętności położniczych do nowych wymagań określonych w załącznikach do niniejszej uchwały.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Zalecenia w sprawie sposobu realizacji programu studiów w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich (niskiej wierności)
Zalecenia w sprawie sposobu realizacji programu studiów w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności pielęgniarskich (niskiej wierności)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Zalecenia w sprawie sposobu realizacji programu studiów w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności położniczych (niskiej wierności)
Zalecenia w sprawie sposobu realizacji programu studiów w zakresie standardu wyposażenia pracowni umiejętności położniczych (niskiej wierności)