Zagwarantowanie środków finansowych dla uczelni medycznych na pokrycie skutków wynikających z procedowanego projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej.

Akty korporacyjne

KAAUM.2016.11.24

Akt nieoceniany
Wersja od: 24 listopada 2016 r.

UCHWAŁA Nr 13/2016
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 24 listopada 2016 r.
w sprawie: zagwarantowania środków finansowych dla uczelni medycznych na pokrycie skutków wynikających z procedowanego projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej

Na podstawie § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
1. 
Wnioskuje do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o zagwarantowanie środków finansowych dla uczelni medycznych, celem pokrycia skutków zmian wynikających z procedowanego projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej.
2. 
Uzasadnienie niniejszej Uchwały stanowi Załącznik Nr 1.
§  2. 
Upoważnia Przewodniczącego KRAUM do przekazania Uchwały Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministrowi Zdrowia, Ministrowi Finansów oraz Przewodniczącemu KRASP, a także innym organom oraz instytucjom właściwym dla § 1.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Uzasadnienie do Uchwały KRAU

w sprawie zagwarantowania środków finansowych dla uczelni medycznych na pokrycie skutków wynikających z procedowanego projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej

Aktualnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11.12.2013 r. w sprawie wynagradzania za pracę i przyznawania świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej 1  w tabeli w § 5 określa jedynie maksymalne stawki wynagradzania nauczycieli akademickich za pracę w godzinach ponadwymiarowych.

Natomiast w projekcie rozporządzenia, do stawek maksymalnych dodano stawki minimalne wynagradzania nauczyciela akademickiego za pracę w godzinach ponadwymiarowych, określając je na poziomie 1,8% stawki dla poszczególnych grup stanowisk. Planowana zmiana skutkować będzie wzrostem kosztów wynagrodzeń w uczelniach publicznych, w tym medycznych.

Równocześnie zarówno w procedowanym akcie, jak i dokumentach towarzyszących, nie określono źródeł finansowania ww. zmian oraz nie zawarto zapisów gwarantujących uczelniom przyznanie środków pozwalających na pokrycie konsekwencji finansowych powyższego.

Zauważyć należy, że w pierwotnej wersji pkt 6 pt.: Wpływ na sektor finansów publicznych Oceny Skutków Regulacji z dnia 21.06.2016 r. wskazano, że wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Powyższe zostało zakwestionowane przez Ministra Finansów, który na etapie uzgodnień brzmienia aktu uznał, że MNiSW winno odnieść się do wpływu zmian na cały sektor publiczny, gdyż przywołane sformułowanie jest niewystarczające.

W kolejnej wersji OSR z dnia 27.09.2016 r. MNiSW zastosowało się do wniosku Ministra Finansów przyznając, iż cyt.: "Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Spośród jednostek sektora finansów publicznych regulacja może spowodować - począwszy od roku akademickiego 2017/2018 - skutki finansowe dla uczelni publicznych w związku z określeniem minimalnych stawek za pracę w godzinach ponadwymiarowych oraz zmian dotyczących wypłaty oraz przyznawania tego składnika wynagrodzenia".

Pomimo potwierdzenia przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, że wprowadzenie zmian wpłynie na sytuację ekonomiczną uczelni, w pozycji OSR pt.: "Źródła finansowania" nie wskazano tych źródeł. Równocześnie dodano, że nie jest jednak możliwe oszacowanie skali skutków finansowych z uwagi na brak tak szczegółowych danych statystycznych.

Przywołany fragment oznacza, że MNiSW nie przewiduje wystąpienia do Ministra Finansów o przyznanie środków na zabezpieczenie proponowanej przez Resort nauki zmiany wynagrodzeń w szkołach wyższych. Uczelnie publiczne otrzymują środki na kształcenie w formie dotacji podmiotowej z budżetu państwa. Oznacza to, iż wbrew uzasadnieniu MNiSW w Ocenie Skutków Regulacji, projektowane rozporządzenie faktycznie powoduje skutki finansowe dla budżetu państwa.

Z powyższego wynika, że nie zagwarantowano uczelniom środków na wprowadzenie kosztownych zmian, których konsekwencje będą ponosić w kolejnych latach. Tymczasem tylko w sytuacji zabezpieczenia przez MNiSW zwiększonej dotacji podmiotowej jest możliwa realizacja zapisów nowotworzonego aktu.

Przebieg zmian zapisów projektu rozporządzenia na kolejnych etapach opiniowania i konsultowania pozwala wysunąć wniosek, ze przygotowano projekt regulacji nie przeprowadzając uprzednich badań, czy analiz co do jej wpływu na szkoły wyższe, a w konsekwencji na budżet państwa.

W związku z powyższym KRAUM za niezbędne uznaje podjęcie przez MNiSW niezwłocznych działań mających doprowadzić do zabezpieczenia środków finansowych dla uczelni, w tym medycznych, celem pokrycia ujemnych skutków wynikających z projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków wynagradzania za pracą i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej.

1 Dz. U. poz. 1571