Wytyczne organizacyjno-metodyczne do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2016 roku.

Akty korporacyjne

Rewid.2015.8.11

Akt nieoceniany
Wersja od: 11 sierpnia 2015 r.

KOMUNIKAT Nr 1/2015
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 11 sierpnia 2015 r.
w sprawie wytycznych organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2016 roku

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów informuje, że z dniem 1 kwietnia 2015 roku weszły w życie wytyczne organizacyjno-metodyczne do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2016 roku, stanowiące załącznik do niniejszego komunikatu.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE ORGANIZACYJNO-METODYCZNE

DO OBLIGATORYJNEGO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO

DLA BIEGŁYCH REWIDENTÓW W 2016 ROKU

I.

 Przepisy prawa i regulacje dotyczące obligatoryjnego doskonalenia zawodowego

Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (t. j. Dz. U. Nr 77, poz. 649 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 listopada 2014 r. w sprawie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1730).

Uchwała Nr 2892/53/2015 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie zakresu tematycznego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2016 r.

Postanowienie Nr 945/51a/2015 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 28 stycznia 2015 r. w sprawie kosztów recenzji i wizytacji.

Komunikat Nr 48/2015 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 10 lutego 2015 r. w sprawie ubiegania się o wpis do wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.

II.

 Tematyka obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2016 r.

W roku 2016 tematami obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów są:

1) Moduł I - Podatek dochodowy w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym - aktualny stan prawny;

2) Moduł II - Partnerstwo publiczno-prywatne - aspekty podatkowo-bilansowe;

3) Moduł III - Przychody - rachunkowość i rewizja finansowa;

4) Moduł IV - Badanie sprawozdań finansowych organizacji pozarządowych;

5) Moduł V - Dokumentowanie procesu badania w sposób zgodny z wymogami MSRF;

6) Moduł VI - Specyfika rachunkowości i rewizji finansowej Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych;

7) Moduł VII - Specyfika rachunkowości i rewizji finansowej spółdzielni mieszkaniowych;

8) Moduł VIII - Usługi biegłego rewidenta inne niż badanie sprawozdań finansowych w aktualnym stanie prawnym;

9) Moduł IX - Ryzyka specyficzne dla wybranych branż;

10) Moduł X - Wartość godziwa wg MSSF oraz Ustawy o rachunkowości;

11) Moduł XI - Bilansowo-podatkowe aspekty likwidacji i upadłości podmiotów gospodarczych;

12) Moduł XII - Niefinansowe aktywa trwałe działalności operacyjnej - ujęcie bilansowe i podatkowe oraz ich badanie;

13) Moduł XIII - Badanie sprawozdań finansowych małych i średnich jednostek;

14) Moduł XIV - Organizacja systemu kontroli jakości w aspekcie rozmiaru podmiotu uprawnionego;

15) Moduł XV - Podział, łączenie i przekształcanie jednostek w świetle Ustawy o rachunkowości i MSSF w aspekcie bilansowym i podatkowym;

16) Moduł XVI - Zmiany w Ustawie o rachunkowości wynikające z wdrożenia dyrektywy 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 roku;

17) Moduł XVII - Procedury badania zgodności oprogramowania finansowo-księgowego IT z wymogami prawnymi;

18) Moduł XVIII - Inwestycje finansowe - aspekty bilansowe i podatkowe;

19) Moduł XIX - Inwestycje niefinansowe - aspekty bilansowe i podatkowe.

Moduł I.

PODATEK DOCHODOWY W KSIĘGACH RACHUNKOWYCH I SPRAWOZDANIU

FINANSOWYM - AKTUALNY STAN PRAWNY

Podstawowe cele szkolenia

* Aktualizacja wiedzy w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym.

* Identyfikacja różnic pomiędzy ustalaniem wyniku finansowego a podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym.

* Aktualizacja wiedzy w zakresie istniejących uregulowań oraz krajowych i międzynarodowych standardów rachunkowości, dotyczących podatku dochodowego bieżącego i odroczonego.

* Zapoznanie uczestników z definicjami, zasadami ujęcia, wyceny oraz obowiązkami w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych w zakresie podatku dochodowego według przepisów polskich i MSSF.

* Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami ujmowania podatku dochodowego odroczonego.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy MSSF a zasadami określonymi w przepisach polskich.

* Metodologia badania bieżącego i odroczonego podatku dochodowego.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w planowaniu i przeprowadzaniu badania pozycji sprawozdań finansowych dotyczących podatku dochodowego.

* Uszczegółowienie wiedzy na temat zastosowania wymogów krajowych i międzynarodowych standardów rewizji finansowej do badania pozycji sprawozdań finansowych dotyczących podatku dochodowego.

* Dokumentacja badania w omawianym zakresie.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych: 8 godzin z bloku Rachunkowość i 8 godzin z bloku Rewizja finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł II.

PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE - ASPEKTY PODATKOWO-BILANSOWE

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie podstaw prawnych oraz form partnerstwa publiczno-prywatnego.

* Uporządkowanie wiedzy w zakresie bilansowo-podatkowych aspektów przedsięwzięć realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego.

* Zapoznanie uczestników z modelami finansowania przedsięwzięć realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego oraz skoncentrowanie uwagi na modelach najczęściej stosowanych w Polsce.

* Przypomnienie i usystematyzowanie różnic pomiędzy rachunkowością jednostek sektora publicznego i prywatnego.

* Ewidencja rozliczeń przedsięwzięć realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie znajomości praktycznych rozwiązań dotyczących ujmowania, wyceny, prezentacji i ujawniania przedsięwzięć realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego z uwzględnieniem różnych modeli ich finansowania.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie wiedzy w zakresie aspektów podatkowych partnerstwa publiczno-prywatnego, w tym w szczególności dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rachunkowość. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł III.

PRZYCHODY - RACHUNKOWOŚĆ I REWIZJA FINANSOWA

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie stanu prawnego w zakresie istniejących uregulowań i standardów rachunkowości dotyczących przychodów.

* Zapoznanie uczestników z definicjami, zasadami ujęcia, wyceny oraz obowiązkami w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych w zakresie przychodów według przepisów polskich i MSSF.

* Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami ujmowania przychodów ze szczególnych rodzajów transakcji.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy MSSF a zasadami określonymi w przepisach polskich.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w planowaniu i przeprowadzaniu badania przychodów.

* Uszczegółowienie wiedzy na temat zastosowania wymogów krajowych i międzynarodowych standardów rewizji finansowej do badania przychodów.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych: 8 godzin z bloku Rachunkowość i 8 godzin z bloku Rewizja finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł IV.

BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

Podstawowe cele szkolenia

* Uporządkowanie wiedzy na temat podstaw prawnych i zasad funkcjonowania organizacji pozarządowych.

* Aktualizacja i pogłębienie wiedzy w zakresie rachunkowości i podatków w organizacjach pozarządowych, w tym przede wszystkim w zakresie praktycznych rozwiązań w zakładowych planach kont oraz sprawozdawczości podatkowej.

* Przedstawienie formy i treści sprawozdań finansowych organizacji pozarządowych.

* Zwrócenie uwagi na specyfikę badania sprawozdań finansowych organizacji pozarządowych, ze wskazaniem na występujące w praktyce problemy.

* Uwypuklenie i zwrócenie uwagi na szczególne obszary ryzyka badania oraz zobrazowanie ich praktycznego wpływu na planowanie i badanie właściwe w organizacji pozarządowej.

* Nabycie lub doskonalenie umiejętności w zakresie formułowania wniosków z audytu organizacji pozarządowej.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z bloku Rewizja finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł V.

DOKUMENTOWANIE PROCESU BADANIA W SPOSÓB ZGODNY Z WYMOGAMI MSRF

Podstawowe cele szkolenia

* Charakterystyka różnic pomiędzy krajowymi i międzynarodowymi standardami rewizji finansowej.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie wiedzy dotyczącej zastosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej.

* Zwrócenie uwagi na znaczenie podejścia do badania sprawozdania finansowego opartego o szacowanie ryzyka.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w zakresie dokumentowania procesu badania sprawozdań finansowych w sposób zgodny z wymogami MSRF.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z bloku Rewizja finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł VI.

SPECYFIKA RACHUNKOWOŚCI I REWIZJI FINANSOWEJ SPÓŁDZIELCZYCH KAS OSZCZĘDNOŚCIOWO-KREDYTOWYCH

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie stanu prawnego w zakresie istniejących uregulowań dotyczących Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych.

* Zapoznanie uczestników z definicjami, zasadami ujęcia, wyceny oraz obowiązkami w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych, w tym w szczególności w zakresie dotyczącym kredytów i pożyczek (wraz z odpisami aktualizującymi) oraz papierów wartościowych.

* Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami ujmowania przychodów z tytułu odsetek, prowizji i opłat dotyczących poszczególnych rodzajów transakcji.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów problemowych wynikających ze specyfiki SKOK.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rewizja finansowa. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł VII.

SPECYFIKA RACHUNKOWOŚCI I REWIZJI FINANSOWEJ SPÓŁDZIELNI

MIESZKANIOWYCH

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie stanu prawnego w zakresie obowiązujących ustaw dotyczących spółdzielni mieszkaniowych.

* Zapoznanie uczestników z rozwiązaniami indywidualnymi zawartymi w regulaminach spółdzielni oraz ich powiązanie z ustawą o rachunkowości.

* Zapoznanie uczestników ze specyfiką spółdzielni mieszkaniowej i jej strukturą działalności.

* Zapoznanie uczestników z zasadami prowadzenia gospodarki zasobami mieszkaniowymi i jej unormowania w polityce rachunkowości.

* Zapoznanie uczestników z zasadami prowadzenia funduszu remontowego i jego unormowania w polityce rachunkowości.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w planowaniu i przeprowadzaniu badania spółdzielni mieszkaniowej.

* Uszczegółowienie wiedzy na temat zastosowania wymogów krajowych rewizji finansowej do badania spółdzielni mieszkaniowej

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rewizja finansowa. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł VIII.

USŁUGI BIEGŁEGO REWIDENTA INNE NIŻ BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH W AKTUALNYM STANIE PRAWNYM

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie stanu prawnego w zakresie rodzaju usług, jakie mogą być świadczone przez biegłych rewidentów.

* Zapoznanie uczestników z wymogami uregulowań prawnych nakładających na jednostki obowiązek korzystania z usług biegłych rewidentów, innych niż badanie i przegląd historycznych informacji finansowych.

* Identyfikacja właściwych standardów dla usług atestacyjnych i pokrewnych odpowiednich dla wymogów regulacyjnych na wybranych przykładach.

* Uszczegółowienie wiedzy na temat zastosowania wymogów krajowych i międzynarodowych standardów świadczenia innych usług atestacyjnych i pokrewnych.

* Omówienie treści i formy raportów biegłego rewidenta z wykonania poszczególnych usług.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z bloku Rewizja finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł IX.

RYZYKA SPECYFICZNE DLA WYBRANYCH BRANŻ

Podstawowe cele szkolenia

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w zakresie identyfikacji specyficznych ryzyk badania sprawozdań finansowych w wybranych branżach.

* Wskazanie procedur badania mających na celu ograniczenie tych ryzyk.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie wiedzy w zakresie procedur badania ryzyka zniekształcenia sprawozdań finansowych w wybranych branżach np. przemysł/energetyka.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rewizja finansowa. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł X.

WARTOŚĆ GODZIWA wg MSSF ORAZ USTAWY O RACHUNKOWOŚCI

Podstawowe cele szkolenia

Omówienie stanu prawnego w zakresie istniejących uregulowań i standardów rachunkowości dotyczących wartości godziwych.

* Zapoznanie uczestników z definicjami, zasadami wyceny oraz obowiązkami w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych w zakresie wyceny do wartości godziwych aktywów i zobowiązań przepisów polskich i MSSF.

* Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami wyceny godziwej.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy MSSF a zasadami określonymi w przepisach polskich.

* Uszczegółowienie wiedzy na temat zastosowania wymogów krajowych i międzynarodowych standardów rewizji finansowej w zakresie badania aktywów i zobowiązań wycenionych w wartości godziwej.

* Zapoznanie uczestników z wymogami dotyczącymi korzystania w trakcie badania z ekspertów powołanych przez biegłego rewidenta i rzeczoznawców.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych: 8 godzin z bloku Rachunkowość i 8 godzin z bloku Rewizja finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XI.

BILANSOWO-PODATKOWE ASPEKTY LIKWIDACJI I UPADŁOŚCI PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie podstaw prawnych i definicji postępowania upadłościowego i likwidacji jednostek gospodarczych.

* Zapoznanie uczestników z czynnościami proceduralnymi i prawnymi dotyczącymi likwidacji jednostek gospodarczych.

* Uporządkowanie wiedzy w zakresie problematyki podatkowej związanej z procesem upadłości i likwidacji jednostek gospodarczych.

* Uszczegółowienie wiedzy w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości finansowej jednostek gospodarczych w okresie ich upadłości i likwidacji.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie wiedzy w zakresie innych problemów związanych z upadłością i likwidacją jednostek gospodarczych.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rachunkowość. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XII.

NIEFINANSOWE AKTYWA TRWAŁE DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ - UJĘCIE BILANSOWE I PODATKOWE ORAZ ICH BADANIE

Podstawowe cele szkolenia

* Usystematyzowanie, pogłębienie i aktualizacja wiedzy uczestników z zakresu bilansowo-podatkowych aspektów niefinansowych aktywów trwałych wykorzystywanych w działalności operacyjnej.

* Podniesienie poziomu wiedzy z zakresu uznawania, wyceny, ujmowania, prezentacji i ujawniania niefinansowych aktywów trwałych działalności operacyjnej.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy podejściem bilansowym i podatkowym, a w ramach podejścia bilansowego - pomiędzy przepisami Uor i MSSF dotyczącymi niefinansowych aktywów trwałych działalności operacyjnej.

* Wypracowanie wśród uczestników umiejętności rozwiązywania problemów praktycznych z zakresu uznawania, wyceny, ujmowania, prezentacji i ujawniania niefinansowych aktywów trwałych działalności operacyjnej na podstawie prawa bilansowego (Uor i MSSF) oraz podatkowego.

* Wypracowanie wśród uczestników umiejętności rozwiązywania problemów praktycznych badania niefinansowych aktywów trwałych działalności operacyjnej.

* Promowanie najlepszych zasad (polityki) rachunkowości z zakresu niefinansowych aktywów trwałych działalności operacyjnej.

* Poprawa jakości badania sprawozdań finansowych w obszarze niefinansowych aktywów trwałych działalności operacyjnej.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w rozwiązywaniu problemów praktycznych rachunkowości i badania niefinansowych aktywów trwałych działalności operacyjnej.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych: 8 godzin z bloku Rachunkowość i 8 godzin z bloku Rewizja finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XIII.

BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH MAŁYCH I ŚREDNICH JEDNOSTEK

Podstawowe cele szkolenia

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w zakresie przeprowadzania badania sprawozdań finansowych w sposób zgodny z wymogami Międzynarodowych Standardów Badania.

* Usystematyzowanie, pogłębienie i aktualizacja wiedzy uczestników z zakresu przestrzegania wymogów etycznych i zasad kontroli wewnętrznej podczas wykonywania czynności rewizji finansowej.

* Zapoznanie uczestników szkolenia z celami jakie biegły rewident powinien osiągnąć podczas badania sprzedania finansowego.

* Wypracowanie wśród uczestników umiejętności dokumentowania zrozumienia/poznania badanej jednostki w procesie badania sprawozdania finansowego.

* Zapoznanie uczestników z niezbędnymi procedurami identyfikacji i oszacowania istotnych czynników ryzyka w podjęciu decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu zlecenia, uzgodnienie i udokumentowanie decyzji podjęcia lub odrzucenia zlecenia w sposób zgodny z wymogami Międzynarodowych Standardów Badania.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w zakresie opracowania ogólnej strategii badania sprawozdania finansowego.

* Wypracowanie wśród uczestników umiejętności przeprowadzania i dokumentowania poszczególnych etapów planowania badania.

* Usystematyzowanie, pogłębienie i aktualizacja wiedzy uczestników z zakresu identyfikacji ryzyka istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym oraz zapoznanie uczestników z wytycznymi dotyczącymi charakteru i sposobów identyfikacji znaczącego ryzyka oraz jego skutków w procesie badania sprawozdania finansowego.

* Zapoznanie uczestników szkolenia z wytycznymi dotyczącymi kroków podejmowanych w celu zrozumienia kontroli wewnętrznej istotnej dla badania: ocena modelu i wdrożenia kontroli wewnętrznej oraz dokumentacja tego etapu badania sprawozdania finansowego.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w zakresie ustalenia zakresu testowania jako reakcji na oszacowane czynniki ryzyka istotnego zniekształcenia na poziomie stwierdzeń w procesie badania sprawozdania finansowego.

* Usystematyzowanie, pogłębienie i aktualizacja wiedzy uczestników z zakresu oceny wystarczalności i odpowiedniości dowodów badania mających umożliwić wyciągnięcie uzasadnionych wniosków będących podstawą opinii z badania.

* Wypracowanie wśród uczestników umiejętności przeprowadzania skutecznej dwustronnej komunikacji pomiędzy biegłym rewidentem a osobami sprawującymi nadzór nad jednostką oraz zapoznanie z zakresem przekazywanych informacji.

* Usystematyzowanie, pogłębienie wiedzy uczestników z zakresu wytycznych dotyczących wyrażania odpowiednio zmodyfikowanej opinii biegłego rewidenta o badanym sprawozdaniu finansowym w razie takiej konieczności.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z bloku Rewizja finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XIV.

ORGANIZACJA SYSTEMU KONTROLI JAKOŚCI W ASPEKCIE ROZMIARU PODMIOTU UPRAWNIONEGO

Podstawowe cele szkolenia

* Uporządkowanie wiedzy na temat zakresu regulacji ustawowych (europejskich i krajowych) oraz zawodowych dotyczących systemu kontroli jakości w firmie audytorskiej.

* Wyjaśnienie koncepcji i zasadności organizowania systemu kontroli jakości w firmie audytorskiej.

* Wyjaśnienie koncepcji skalowalności standardów kontroli jakości chroniących mniejsze podmioty przed nadmiernym przeregulowaniem organizacji.

* Przedstawienie i omówienie możliwych praktycznych zastosowań wymogów standardu kontroli jakości w wybranych obszarach organizacji firmy audytorskiej.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rachunkowość. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XV.

PODZIAŁ, ŁĄCZENIE I PRZEKSZTAŁCANIE JEDNOSTEK W ŚWIETLE USTAWY O RACHUNKOWOŚCI I MSSF W ASPEKCIE BILANSOWYM I PODATKOWYM

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie stanu prawnego w zakresie istniejących uregulowań i standardów rachunkowości dotyczących połączeń, poddziału oraz przekształceń jednostek.

* Zapoznanie uczestników z metodami rozliczeń połączeń i podziałów jednostek oraz odnośnymi obowiązkami w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych według przepisów polskich i MSSF.

* Zapoznanie uczestników z wymogami oraz praktycznymi aspektami wyceny aktywów i zobowiązań nabywanych jednostek.

* Zapoznanie uczestników z aspektami podatkowymi połączeń.

* Identyfikacja różnic pomiędzy MSSF a zasadami określonymi w przepisach polskich.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rachunkowość. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XVI.

ZMIANY W USTAWIE O RACHUNKOWOŚCI WYNIKAJĄCE Z WDROŻENIA DYREKTYWY 2013/34/UE Z DNIA 26 CZERWCA 2013 ROKU

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie przez uczestników wiedzy na temat zakresu regulacji Dyrektywy 2013/34/UE oraz sposobu jej transpozycji na regulacje prawne w Polsce - zwrócenie uwagi na aktualny status implementacji zapisów Dyrektywy w ustawie o rachunkowości oraz praktyczne aspekty dotyczące wprowadzanych zmian - zarówno dla jednostek sporządzających sprawozdania, jak i dla biegłych rewidentów badających sprawozdania finansowe.

* Identyfikacja obszarów zmian w ustawie o rachunkowości związanych z wdrożeniem Dyrektywy.

* Identyfikacja innych zmian w ustawie o rachunkowości niewynikających z wdrożenia Dyrektywy.

* Zwrócenie uwagi na wpływ zmian w ustawie o rachunkowości na jednostki sporządzające sprawozdania finansowe zgodnie z MSSF UE.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rachunkowość. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XVII.

PROCEDURY BADANIA ZGODNOŚCI OPROGRAMOWANIA FINANSOWO-KSIĘGOWEGO IT Z WYMOGAMI PRAWNYMI

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie wiedzy na temat związku środowiska informatycznego z rzetelnością i kompletnością informacji finansowych.

* Zrozumienie wymagań koniecznych do spełnienia przez system informatycznych wymagań zawartych w ustawie o rachunkowości.

* Nabycie umiejętności wyboru pomiędzy badaniem środowiska informatycznego a badaniem szczegółowym.

* Zdobycie wiedzy na temat właściwego formułowania oczekiwań biegłego rewidenta w odniesieniu do członków zespołu i ekspertów badających systemy informatyczne, ze szczególnym uwzględnieniem ogólnego celu badania.

* Nabycie przez słuchaczy wiedzy o najlepszych praktykach w zakresie badania systemów informatycznych.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rewizja finansowa. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XVIII.

INWESTYCJE FINANSOWE - ASPEKTY BILANSOWE I PODATKOWE

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie stanu prawnego w zakresie istniejących uregulowań i standardów rachunkowości dotyczących inwestycji finansowych.

* Zapoznanie uczestników z definicjami, zasadami ujęcia, wyceny oraz obowiązkami w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych w zakresie inwestycji finansowych według przepisów polskich i MSSF.

* Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami ujmowania i wyceny bilansowej inwestycji finansowych.

* Zasygnalizowanie aspektów podatkowych związanych z inwestycjami finansowymi.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rachunkowość. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł XIX.

INWESTYCJE NIEFINANSOWE - ASPEKTY BILANSOWE I PODATKOWE

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie istniejących uregulowań prawnych i standardów rachunkowości dotyczących inwestycji niefinansowych.

* Przedstawienie definicji, zasad ujęcia, wyceny oraz obowiązków w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych w zakresie inwestycji niefinansowych.

* Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami wyceny inwestycji niefinansowych w wartości godziwej.

* Zapoznanie uczestników z aspektami podatkowymi inwestycji niefinansowych.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych z bloku Rachunkowość. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

III.

 Metodyka nauczania i sposób organizacji zajęć

Podczas szkolenia:

* preferowane powinny być nowatorskie metody i techniki nauczania, skoncentrowane na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów;

* zalecane jest wykorzystanie aktywizujących form nauczania (sesje analizy przypadków, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków).

W celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne w formie stacjonarnej prowadzone mogą być w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy. Organizacja szkoleń powinna zostać przygotowana w sposób optymalny z punktu widzenia potrzeb i możliwości słuchaczy, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna - 45 minut).

IV.

 Materiały szkoleniowe i pomoce naukowe

Materiały opracowane na potrzeby przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego to:

a) podręczniki opublikowane lub przygotowywane przez KIBR dla celów obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w formie papierowej lub elektronicznej oznaczone Międzynarodowym Znormalizowanym Numerem Książki (ISBN),

b) autorskie materiały merytoryczne przygotowane przez jednostkę uprawnioną na potrzeby obligatoryjnego doskonalenia zawodowego,

c) dostępne publikacje tematyczne (wykaz literatury zalecanej do tematu. Wykaz ten powinien być zapisem bibliograficznym i obejmować akty prawne, normy i standardy, powszechnie dostępne publikacje książkowe i czasopiśmiennicze) wraz z dodatkowymi autorskimi materiałami merytorycznymi przygotowanymi na potrzeby obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.

Jeżeli jednostka uprawniona wskazuje we wniosku, że materiałami merytorycznymi wykorzystywanymi do szkolenia będą podręczniki opublikowane lub przygotowywane przez KIBR dla celów obligatoryjnego doskonalenia zawodowego to w praktyce musi to oznaczać, że materiał taki otrzymuje każdy uczestnik szkolenia.

V.

 Obowiązki jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów

Jednostki uprawnione do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego przekazują Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów drogą elektroniczną na odpowiednich formularzach opublikowanych na stronie internetowej KIBR pisemne informacje dotyczące prowadzonego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, obejmujące:

a) termin, miejsce odbywania szkolenia w formie stacjonarnej i zakres tematyczny obligatoryjnego doskonalenia zawodowego - nie później niż 30 dni przed jego rozpoczęciem (formularz stanowi załącznik nr 2 do komunikatu Nr 48/2015 KRBR z dnia 10 lutego 2015 r. w sprawie ubiegania się o wpis do wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego - dalej: "komunikat"),

b) listy biegłych rewidentów uczestniczących w obligatoryjnym doskonaleniu zawodowym -niezwłocznie po jego zakończeniu (formularz stanowi załącznik nr 3 do komunikatu).

Biegli rewidenci otrzymują od jednostki uprawnionej dokument potwierdzający odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, który zawiera co najmniej:

1) imię i nazwisko oraz numer wpisu do rejestru biegłego rewidenta;

2) formę obligatoryjnego doskonalenia zawodowego (stacjonarne lub e-learning);

3) zakres tematyczny obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;

4) termin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;

5) liczbę godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;

6) nazwę jednostki uprawnionej przeprowadzającej obligatoryjne doskonalenie zawodowe;

7) imię i nazwisko oraz podpis osoby reprezentującej jednostkę uprawnioną przeprowadzającą obligatoryjne doskonalenie zawodowe.

Dokument może zawierać dodatkowe informacje, takie jak np.:

* data urodzenia biegłego rewidenta,

* adnotacja, że biegły rewident ma obowiązek przechowywania dokumentów potwierdzających odbycie szkolenia przez okres 6 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym odbył szkolenie.