Wytyczne działania samorządu radców prawnych w latach 2013-2016.

Akty korporacyjne

Radc.2013.11.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 listopada 2013 r.

UCHWAŁA Nr 7/2013
X KRAJOWEGO ZJAZDU RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 9 listopada 2013 r.
w sprawie wytycznych działania samorządu radców prawnych wiatach 2013-2016

Na podstawie art. 57 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65, z 2009 r. Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 200, poz. 1326 i Nr 217, poz. 1429, z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 142, poz. 830 oraz z 2013 r. poz. 829) uchwala się, co następuje:
X Krajowy Zjazd Radców Prawnych odbywa się w szczególnym czasie. Za nami trzydzieści lat. Trzydzieści lat tworzenia się zawodu i rozwoju jego form oraz zakresu świadczenia pomocy prawnej. Trzydzieści lat organizowania się samorządu oraz umacniania jego roli. W minionym okresie samorząd zwielokrotnił liczbę swoich członków i wzrosła jego rola w życiu społeczeństwa. Stał się on znaczącym czynnikiem wymiaru sprawiedliwości. Trzydzieści minionych lat zaowocowało bogatymi doświadczeniami. Wzbogacony o tę mądrość samorząd staje u progu kolejnego dziesięciolecia gotowy sprostać kolejnym wyzwaniom, które stają przed zawodem i samorządem. W celu sprostania aktualnym wyzwaniom, Zjazd kieruje do wszystkich organów samorządu oraz do wszystkich swoich członków przesłanie, które wytycza, na rozpoczynającą się kadencję, cele i środki ich osiągnięcia.

I.

 Status zawodowy

1.
X Krajowy Zjazd Radców Prawnych z zadowoleniem przyjmuje zmiany ustawowe rozszerzające uprawnienia zawodowe radców prawnych na obrony w sprawach karnych i sprawach karnoskarbowych. Jednocześnie Zjazd opowiada się za konsekwentną ochroną tych obecnych regulacji ustawowych, które umożliwiają radcom prawnym świadczenie pomocy prawnej także na podstawie stosunku pracy (stosunku służbowego) jako jednej z form wykonywania zawodu.
2.
Zjazd zobowiązuje rady okręgowych izb radców prawnych do doskonalenia modelu świadczenia pomocy prawnej z urzędu, w szczególności poprzez tworzenie mechanizmów przydzielania spraw zgodnie z zainteresowaniami i specjalnością (zawodowym doświadczeniem) radców prawnych. Zaleca się także kontynuowanie w okręgowych izbach działań związanych z udzielaniem przez radców prawnych nieodpłatnej pomocy prawnej na rzecz osób ubogich.

II.

 Tajemnica zawodowa

Zjazd zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych do podjęcia działań zmierzających do zainicjowania prac legislacyjnych mających na celu umocnienie prawa radcy prawnego do zachowania tajemnicy zawodowej we wszystkich rodzajach postępowania: karnym, karnoskarbowym, cywilnym, administracyjnym, a także przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postulować należy przyjęcie zasady, że tajemnicą zawodową objęta jest wszelka komunikacja między radcą prawnym a klientem.

III.

 Doskonalenie zawodowe

Zjazd zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych i okręgowe izby radców prawnych do zachowania dotychczasowego systemu szkoleń. Podstawowe znaczenie powinny mieć szkolenia organizowane na szczeblu okręgowych izb, a ich uzupełnieniem powinny być szkolenia organizowane centralnie przez Krajową Radę Radców Prawnych. Zjazd zaleca:
-
rozbudowanie systemu szkoleń poprzez upowszechnianie ich nowych fonu (np. szkolenia e-learningowe), z uwzględnieniem oczekiwań członków samorządu w tym zakresie,
-
systematyczne prowadzenie szkoleń z zakresu zasad etyki radcy prawnego, w celu propagowania właściwych reguł zachowania w coraz liczniejszej grupie zawodowej radców prawnych,
-
stworzenie ogólnodostępnego dla radców prawnych i aplikantów radcowskich (w formie elektronicznej - na stronie internetowej Krajowej Rady Radców Prawnych) zbioru opinii i stanowisk, sformułowanych w sprawach wykonywania zawodu oraz etyki radcy prawnego przez Krajową Radę Radów Prawnych, Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych oraz właściwe komisje Krajowej Rady Radców Prawnych i okręgowych izb radców prawnych.

IV.

 Aplikacja radcowska

1.
Zjazd uznaje aplikację radcowską za preferowaną drogę dojścia do zawodu radcy prawnego. Zjazd zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych i okręgowe izby radców prawnych do konsekwentnej realizacji ustalonych w minionej kadencji zasad prowadzenia aplikacji nastawionych na zdobywanie praktycznych umiejętności zawodowych (nauczanie "prawa w działaniu", a nie "prawa w książkach"). Zaleca się:
-
stosowanie nowoczesnych fonu prowadzenia zajęć z aplikantami, w szczególności dalsze rozszerzenie form ćwiczeniowych (warsztatowych),
-
dbanie o właściwe wykonywanie funkcji przez patronów oraz odpowiednią częstotliwość kontaktów aplikanta z patronem.
2.
Zjazd wskazuje na potrzebę opracowania i wdrożenia projektu współpracy pomiędzy samorządem a organizacjami społecznymi, polegającej na udzielaniu, pod nadzorem radcy prawnego, porad prawnych przez aplikantów radcowskich II (drugiego) i III (trzeciego) roku aplikacji.

V.

 Nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zawodu

1.
Zjazd zobowiązuje rady okręgowych izb radców prawnych oraz rzeczników dyscyplinarnych, do zwracania uwagi na wszelkie przejawy nienależytego wykonywania zawodu, popełniania czynów sprzecznych ze ślubowaniem radcowskim lub Kodeksem Etyki Radcy Prawnego przez radców prawnych i aplikantów radcowskich.
2.
Rzeczników dyscyplinarnych i sądy dyscyplinarne zobowiązuje się do sprawnego rozpoznawania spraw dyscyplinarnych.

VI.

 Nowy Kodeks Etyki Radcy Prawnego

Zjazd zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych do:
1)
opracowania projektu nowego Kodeksu Etyki Radcy Prawnego w oparciu o projekt Kodeksu Etyki Radcy Prawnego załączony do uchwały Nr 197/VIII/2013 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 6 września 2013 r. w sprawie przedłożenia projektu Kodeksu Etyki Radcy Prawnego pod obrady X Krajowego Zjazdu Radców Prawnych oraz w oparciu o propozycje poprawek do tego projektu zgłoszone w czasie X Krajowego Zjazdu Radców Prawnych;
2)
zwołania Nadzwyczajnego Zjazdu w celu uchwalenia nowego Kodeksu Etyki Radcy Prawnego w terminie umożliwiającym jego wejście w życie od dnia 1 lipca 2015 r.

VII.

 Organizacja samorządu

Zjazd wskazuje na potrzebę zainicjowania debaty wewnątrzsamorządowej nad potrzebą zmiany w zakresie ustawowego określenia organu wykonawczego. Ustawa o radcach prawnych stanowi, że organem wykonawczym rady okręgowej izby radców prawnych jest Prezydium tej Rady, zaś organem wykonawczym Krajowej Rady Radców Prawnych jest Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych. Należy rozważyć czy nieustanne zwiększanie zadań samorządu, nie wymaga ustanowienia jako jednoosobowego organu wykonawczego tych organów samorządu, Dziekana Rady i Prezesa Krajowej Rady Radców Prawnych. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość szybszej reakcji na wyzwania dnia codziennego.

VIII.

 Zasady wyborów do Krajowej Rady Radców Prawnych

Zjazd wskazuje na taką samą potrzebę debaty w zakresie sposobu wyborów członków Krajowej Rady Radców Prawnych. Obecny sposób wyboru członków Krajowej Rady Radców Prawnych ogranicza demokrację bezpośrednią na rzecz demokracji pośredniej - wyboru poprzez delegatów. W celu umocnienia demokracji bezpośredniej przy wyborach do Krajowej Rady Radców Prawnych można by było rozważać wybór wszystkich członków Krajowej Rady Radców Prawnych w Izbach, które stanowiłyby okręgi wyborcze.

IX.

 Udział samorządu w procesie kształtowania prawa

Zjazd wskazuje na konieczność aktywnego udziału samorządu w procesie kształtowania prawa, zwłaszcza w tym zakresie, który jest związany z warunkami wykonywania zawodu, w tym z systemem wynagradzania za świadczoną pomoc prawną oraz z systemem pomocy dla ubogich.

X.

 Specjalizacja zawodowa

Zjazd wskazuje na potrzebę podjęcia prac i badań nad możliwością uzyskiwania przez radców prawnych specjalizacji.

XI.

 Integracja środowiska

Zjazd zobowiązuje rady okręgowych izb radców prawnych do przyjęcia zintegrowanego systemu komunikowania.

XII.

 Pomoc dla młodych radców prawnych

Zjazd wskazuje na potrzebę opracowania i wdrożenia samorządowego projektu pomocy dla radców prawnych, podejmujących pracę w zawodzie bezpośrednio po egzaminie radcowskim - "Jak założyć i prowadzić Kancelarię Radcy Prawnego". W przekonaniu Zjazdu wdrożenie takiego projektu stanowiłoby realizację jednego z zadań samorządu i stanowiłoby czynnik integracyjny nowo przyjętych członków z samorządem.

XIII.

 Działalność socjalna samorządu

Zjazd podkreśla wagę i znaczenie rozwijania pomocy socjalnej dla radców prawnych będących w trudnej sytuacji materialnej i życiowej, w szczególności seniorów. W tym celu należy kontynuować i rozwijać działalność w ramach Funduszu Seniora oraz wspierać Fundację Radców Prawnych "SUBSIDIO VENIRE" ("Przyjść z pomocą").

XIV.

 Reforma postępowania dyscyplinarnego

Zjazd rekomenduje popieranie przez Krajową Radę Radców Prawnych rozpoczętego projektu zmian w postępowaniu dyscyplinarnym w kształcie przyjętym przez Krajową Radę Radców Prawnych w maju 2013 r., włącznie z zabieganiem u podmiotów posiadających inicjatywę legislacyjną o przedstawienie tego projektu władzy ustawodawczej.

XV.

 Obecność na forum społecznym

Zjazd pozytywnie ocenia dotychczasową współpracę z mediami i zaleca kontynuowanie tej współpracy z redakcjami mediów publicznych w zakresie przekazywania informacji o zawodzie radcy prawnego, jego misji jako zawodu zaufania publicznego, działalności radców prawnych na rzecz klientów, jak i popularyzacji prawa.

XVI.

 Współpraca zagraniczna

Zjazd wysoko ocenia działalność samorządu w zakresie współpracy międzynarodowej oraz uczestnictwo w różnych europejskich strukturach samorządowych. Zjazd oczekuje, że nowo wybrane organy samorządu będą uczestniczyć w tej współpracy w równie aktywny sposób, pozostawiając jednak tym organom wybór sposobu realizacji tego zadania.