Wytyczne działania samorządu i jego organów w latach 2010 - 2013.

Akty korporacyjne

Radc.2010.11.6

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 listopada 2010 r.

Uchwała Nr 5 /2010
IX Krajowego Zjazdu Radców Prawnych
z dnia 6 listopada 2010 r.
w sprawie wytycznych działania samorządu i jego organów w latach 2010 - 2013

Samorząd radców prawnych stanowi ważny i niezbędny element wymiaru sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej. Wyrazem tej pozycji jest konstytucyjna ranga samorządu radców prawnych, jako jednego z samorządów zawodów zaufania publicznego, a także ustawowa regulacja statusu zawodu radcy prawnego i jego samorządu.

Krajowy Zjazd Radców Prawnych z zadowoleniem odnotowywuje mającą miejsce od kilkunastu lat tendencję stałego poszerzania zakresu ustawowych uprawnień zawodowych radców prawnych, uznając to za przejaw uznania ustawodawcy dla pozycji i kwalifikacji zawodowych radców prawnych oraz miejsca samorządu radców prawnych w systemie wymiaru sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej.

Krajowy Zjazd Radców Prawnych wskazuje, że równocześnie występująca w ostatnich kilku latach tendencja do zwiększania ingerencji Państwa w proces uzyskiwania uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego oraz kontroli nad samorządem zawodowym radców prawnych nie stanowi skutecznej gwarancji doskonalenia systemu świadczenia pomocy prawnej. Nadzór Państwa nad funkcjonowaniem samorządów zawodów zaufania publicznego powinien ograniczać się bowiem do niezbędnego minimum determinowanego interesem publicznym i jego ochroną, bez instrumentalnego szermowania interesem publicznym dla uzasadnienia ograniczania roli i znaczenia samorządów, w tym także samorządu radców prawnych, z przyczyn pozamerytorycznych, zwłaszcza wynikających z doraźnych celów politycznych.

Krajowy Zjazd Radców Prawnych z satysfakcjąprzyjmuje fakt stale utrzymującego się dużego zainteresowania absolwentów wydziałów prawa dostępem do zawodu radcy prawnego. Zjazd wskazuje jednakże, zarówno osobomzainteresowanym dostępem do zawodu jak i władzom publicznym, że samo uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu w obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej kraju nie jest równoznaczne z automatycznym uzyskaniem satysfakcjonującej adeptów pozycji zawodowej i materialnej. Jest to konsekwencja między innymi poziomu zamożności społeczeństwa i nadal niezadowalającego poziomu kultury prawnej. Brak jest jak dotychczas dostępu do pomocy prawnej przez wszystkie osoby takiej pomocy potrzebujące, w szczególności osoby ubogie.

W związku z tym Krajowy Zjazd Radców Prawnych uważa za celowe przygotowanie, z udziałem w szczególności czołowych przedstawicieli nauki prawa oraz praktyków, opracowania o charakterze systemowym dotyczącego dostępu do pomocy prawnej wRzeczypospolitej Polskiej oraz roli samorządów zawodów prawniczych w strukturach organizacyjnych Państwa i społeczeństwa obywatelskiego.

Krajowy Zjazd Radców Prawnych potwierdza zasadność i aktualność wytycznych zawartychw Uchwale Nr 1/2010 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 27 lutego 2010 r. w sprawie stanowiska samorządu radców prawnych co do prowadzonych prac legislacyjnych dotyczących zawodów prawniczych, w tym przedstawionego przez Ministra Sprawiedliwości projektu założeń do projektu ustawy o zawodzie adwokata.

Samorząd radców prawnych powinien nieprzerwanie angażować się w przygotowywanie i inicjowanie nowoczesnych ustawowych regulacji dotyczących wykonywania zawodu i funkcjonowania samorządu, uwzględniając dotychczasowe doświadczenia i aktualne uwarunkowania zewnętrzne. Na tej drodze samorząd radców prawnych powinien współpracować z samorządem adwokackim.

Organy samorządu radców prawnych wszystkich szczebli i rodzajów powinny swoimi planami działania obejmować równomiernie realizacje wszystkich zadań jakie ustawodawca postawił przed samorządem i zapisał w art. 41 ustawy o radcach prawnych, korzystając jednocześnie ze wszystkich przyznanych mu już obecnie przez ustawodawcę instrumentów. Krajowa Rada Radców Prawnych powinnazabiegać aby określone ustawą instrumenty realizacji zadań samorządu były dostosowane do oczekiwań stawianych przed samorządem.

Zważywszy na powyższe Krajowy Zjazd Radców Prawnych działając na podstawie art. 57 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. 2010 r. Nr 10, poz. 65, z 2009 r. Nr 216, poz. 1676 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 200, poz. 1326) uchwala wytyczne działania samorządu i jego organów w latach 2010- 2013, a mianowicie:

I. Pozycja zawodu oraz dalsze doskonalenie warunków jego wykonywania.

1. Sytuacja ogólna zawodu

Zjazd stwierdza, że od kilku lat zauważalne są niekorzystne tendencje, jeśli chodzi o warunki wykonywania zawodu i w konsekwencji sytuację zawodową i życiową znaczącej części radców prawnych.

Zauważalna jest przede wszystkim wyraźna rozpiętość dochodów uzyskiwanych z jednej strony przez wielkie mające swoje siedziby w kilku zaledwie miastach metropolitarnych - i często międzynarodowe kancelarie, z drugiej strony przez radców wykonujących zawód w innych formach.

Tendencja ta ma swoje źródło w działaniach środowisk politycznych i mediów kształtujących nierzeczywisty - wręcz wyłącznie lukratywny - wizerunek zawodów prawniczych, a konkretnie radców prawnych i adwokatów. Do tej tendencji przyczynia się również, w szczególności w ostatnich latach, sytuacja społeczno-gospodarcza wpływająca na zubożenie popytu na usługi prawnicze, co z kolei negatywnie wpływa na możliwość pozyskiwania pracy przez radców prawnych, głównie - choć nie wyłącznie - przez tych, którzy licznie wstępują do zawodu.

W tych okolicznościach ustawowe zadanie samorządu, jakim jest ochrona interesów zawodowych radców prawnych powinno stanowić priorytet w działalności organów samorządu wszystkich szczebli.

2. Rozszerzenie kompetencji

Krajowy Zjazd Radców Prawnych z uznaniem przyjmuje i wspiera inicjatywę Krajowej Rady Radców Prawnych w postaci przedłożenia projektu zmian w kodeksie postępowania karnego i kodeksie karnym skarbowym i innych ustawach, dopuszczającego radców prawnych do występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i postępowaniu o przestępstwa skarbowe. Krajowy Zjazd Radców Prawnych obliguje ponadto nowo wybraną Krajową Radę Radców Prawnych do kontynuowania tych działań, celem doprowadzenia do rzeczywistego zrównania kompetencji zawodów radcy prawnego i adwokata.

3. Formy wykonywania zawodu i sprawy z tym związane

Samorząd radców prawnych powinien niezmiennie kontynuować działania zmierzające do ochrony obecnych rozwiązań prawnych, które umożliwiają radcom prawnym świadczenie pomocy prawnej także w oparciu o stosunek pracy (stosunek służbowy).

Krajowy Zjazd Radców Prawnych widzi konieczność nowego ustawowego uregulowania kwestii prowadzenia spraw z urzędu przez radców prawnych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy (stosunku służbowego) przy zachowaniu podstawowego założenia, że forma wykonywania zawodu radcy prawnego nie może różnicować praw i obowiązków radców prawnych wynikających z ich przynależności do samorządu.

Konieczna jest zmiana modelu świadczenia pomocy prawnej z urzędu, w tym tworzenia list radców prawnych zainteresowanych przyjmowaniem spraw z urzędu oraz wprowadzenie mechanizmów przydzielania spraw zgodnie z zainteresowaniami i specjalnością radców.

Krajowy Zjazd Radców Prawnych dostrzega konieczność przeprowadzenia badań mających na celu:

1)
analizę czy i na ile zasadne było rozszerzenie kręgu zawodów z którymi radca prawny może wykonywać zawód, zwłaszcza w aspekcie odmiennych zasad deontologii zawodu, odpowiedzialności dyscyplinarnej i zasad ochrony tajemnicy zawodowej oraz podjęcia niezbędnych działań na podstawie wniosków wynikających z tej analizy,
2)
analizę czy celowe i pożądane - zarówno z punktu widzenia poprawienia warunków wykonywania zawodu, jak też z punktu widzenia zasad etyki, w tym w szczególności obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej - byłoby dalsze rozszerzenie form wykonywania zawodu radcy prawnego, np. o spółki kapitałowe.

4. Wizerunek zawodu

1)
W celu propagowania pozytywnego wizerunku radcy prawnego jako osoby zaufania publicznego i podnoszenia poziomu kultury prawnej społeczeństwa:
a)
Krajowa Rada Radców Prawnych powinna występować do właściwych władz z inicjatywami rozszerzania programów nauczania szkół i uczelni o przedmioty kształtujące wiedzę o funkcjonowaniu prawa i organów wchodzących w skład szeroko rozumianego systemu ochrony prawnej w Polsce oraz o skutkach działania wbrew prawu lub bez świadomości prawnej.
b)
za istotne uznać należy przygotowanie podstaw programowych procesu edukacji, przygotowanie - w określonej perspektywie czasowej - podręczników w tym zakresie, oraz prowadzenie akcji edukacyjnej z udziałem praktyków, w tym także w ramach obowiązkowych zajęć w szkołach. Celowe jest zainteresowanie inicjatywą Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Sprawiedliwości oraz samorządów prawniczych zawodów zaufania publicznego, w szczególności adwokatów i notariuszy.
c)
organy samorządu wszystkich szczebli powinny wspierać realizację programów nauczania rozszerzonych o wiedzę o prawie poprzez włączanie się w prowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych w szkołach oraz wydawanie publikacji o charakterze informacyjno-edukacyjnym z wykorzystaniem w takiej działalności Internetu.
d)
organy samorządu powinny dbać o przekazywanie opinii publicznej rzetelnych informacji o kompetencjach zawodowych i zasadach wykonywania zawodu radcy prawnego, wyjaśniać społeczeństwu co decyduje o tym, że zawód radcy prawnego jest zawodem zaufania społecznego oraz natychmiastowo reagować na nieuzasadnione zarzuty i każdą krytykę pod adresem radców prawnych.

Poprzez różne formy bezpośredniego kontaktu ze studentami prawa organy samorządu powinny informować o zasadach wykonywania zawodu w praktyce, w tym o zasadach etyki, oraz umożliwiać studentom "oswojenie się" z problematyką przyszłej aplikacji.

Krajowy Zjazd Radców Prawnych uznaje za istotne poszukiwanie przez Krajową Radę Radców Prawnych i rady okręgowych izb radców prawnych nowych form aktywności zawodowej radców prawnych, publicznej i społecznej, oraz podejmowanie działań w celu ich wdrażania. Postrzeganie zawodu radcy prawnego i samorządu zawodowego następuje również poprzez przejawy aktywności społecznej i udział w życiu publicznym. Przygotowanie zawodowe radców prawnych i doświadczenie wynikające z aktywności zawodowej i pozazawodowej oraz istniejące i stale udoskonalane struktury organizacyjne samorządu zawodowego pozwalają i predestynują do poszukiwania nowych form aktywności radców prawnych.

2)
Samorząd powinien kontynuować działania zmierzające do zwiększania swojej aktywności w życiu publicznym, również poprzezdziałalność pro publico bono. Krajowy Zjazd Radców Prawnych w szczególności zaleca wypracowanie w okręgowych izbach radców prawnych zasad świadczenia pomocy prawnej dla osób ubogich, bezrobotnych oraz znajdujących się z innych przyczyn w trudnej sytuacji życiowej. W szczególności za niezbędne uznać należy wypracowanie modelu takiej pomocy, w tym zasad angażowania radców prawnych i aplikantów radcowskich w jej proces w poszczególnych okręgowych izbach radców prawnych, przy założeniu stałego charakteru tej pomocy i wypracowanie modelu finansowania systemu tejpomocy, również przy udziale środków pozyskiwanych z funduszy europejskich. Krajowy Zjazd Radców Prawnych uznaje za uzasadnione wypracowanie modelu współpracy okręgowych izb radców prawnych z instytucjami i organizacjami działającymi w obszarze pomocy dla osób potrzebujących, takimi jak np. kliniki prawa powołane przy wydziałach prawa i administracji w ramach Programu Uniwersyteckich Poradni Prawnych. W tym zakresie zasadne jest zaangażowanie zarówno radców prawnych jak i aplikantów radcowskich, w zależności od zapotrzebowania tych instytucji i organizacji.

Środki jakimi samorząd zamierza realizować wskazane cele to:

wystąpienia Prezesa oraz członków Prezydium Krajowej Rady Radcó Prawnych w mediach (prasa, radio, telewizja, Internet) i prezentacja stanowisk w sprawach aktualnych, istotnych dla zawodu i samorządu (oświadczenia, wywiady, artykuły prasowe, komentarze),

współpraca Krajowej Rady Radców Prawnych (Prezydium) z profesjonalną agencją public relations, której powierzone byłyby zadania stałego monitorowania mediów oraz przygotowywania i publikowania w nich odpowiednich informacji dla społeczeństwa,

dbanie o poziom merytoryczny oraz wydawniczy "Radcy Prawnego" i "Kancelarii", a także popularyzacja tych periodyków poza środowiskiem radców prawnych wśród członków innych zawodów prawniczych i studentów prawa,

przekazywanie przez poszczególne izby mediom lokalnym informacji o ważnych wydarzeniach w ich działalności (np. ślubowanie radców prawnych, akcje pro publico bono),

współpraca izb z wydziałami prawa wyższych uczelni (spotkania ze studentami, wykłady członków samorządu prezentujące zawód radcy prawnego, współorganizacja konkursów dla młodych prawników),

zorganizowanie w 2012 r., zarówno na szczeblu Krajowej Rady Radców Prawnych jak i w poszczególnych izbach,uroczystości związanych z 30-leciem zawodu radcy prawnego oraz ich odpowiednie nagłośnienie w mediach,

sponsorowanie przez samorząd ważnych przedsięwzięć kulturalnych, edukacyjnych i naukowych,

korzystanie z nowych form docierania do szerokiego kręgu odbiorców np. utworzenie blogu Krajowej Izby Radców Prawnych, newslettera, ulotki (broszury informacyjnej) w Internecie.

5. Obszary aktywności zawodowej

Krajowy Zjazd Radców Prawnych za uzasadnione uznaje również objęcie zawodu radcy prawnego prawem świadczenia usług mediacyjnych. Radcowie prawni, z uwagi na przygotowanie zawodowe i doświadczenie, są osobami szczególnie predestynowanymi do efektywnych działań w zakresie pomocy przy rozstrzyganiu sporów. Uzasadnione jest więc angażowanie się radców prawnych w takie formy działalności, jak mediacje, arbitraż, szkolenia dla samorządu (aplikacja, doskonalenie zawodowe) i poza samorządem. Udział radców jako wykładowców w szkoleniach powinien się zwiększać i obejmować wszystkie dziedziny.

6. Aplikacja

Konsekwentnie prezentując stanowisko, że aplikacja jest najlepszą drogą dojścia do zawodu radcy prawnego, a także mając na uwadze potrzebę stałej modyfikacji i unowocześniania sposobów prowadzenia aplikacji, Zjazd zobowiązuje Krajową Radę Radców Pawnych do czuwania nad tymaby:

1.1) sprawowany przez nią nadzór nad działalnością okręgowych izbskutkował jednolitym poziomem prowadzenia zajęć z aplikantami, zarówno w zakresie formy jak i kolejności ich odbywania w poszczególnych latach, a także wprowadzeniem i stosowaniem w szkoleniu aplikantów najnowszych sposobów komunikacji,

2.2) w ramach podnoszenia jakości szkolenia aplikantów, organizowane było dokształcenie kadry wykładowców z zakresu nowoczesnych zasad metodologii i dydaktyki z wykorzystaniem bazy regionalnych oraz wyspecjalizowanych ośrodków o których mowa w części II w rozdziale 1,

3.3) w programach aplikacji dominowały zagadnienia praktycznej nauki zawodu, w tym dotyczące funkcjonowania organów i instytucji z kontaktami z którymi wiąże się wykonywanie zawodu, takich jak Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, Krajowa Izba Odwoławcza.

7. Tajemnica zawodowa

Samorząd, w ramach wykonywania ustawowej kompetencji współudziału w procesie kształtowania i stosowania prawa, powinien podjąć działania mające na celu wzmocnienie ochrony tajemnicy zawodowej poprzez opracowanie projektu zmiany aktów prawnych regulujących kwestie zachowania tajemnicy zawodowej oraz przekazanie opracowanych rozwiązań wraz z ich uzasadnieniem podmiotom posiadającym inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie.

Projekty zmian powinny mieć na celu rozszerzenie ochrony przestrzegania tajemnicy zawodowej radców prawnych, i być ukierunkowane na:

1.1) usunięcie istniejących różnic redakcyjnych miedzy treścią przepisów stanowiących o bezwzględnym charakterze tajemnicy zawodowej w obowiązujących aktach prawnych (ustawa o radcach prawnych, Zasady etyki radcy prawnego, kodeks postępowania cywilnego, kodeks postępowania administracyjnego),

2.2) zmiany norm karnomaterialnych, jak i karnoprocesowych zmierzające do pozostawienia radcy prawnemu swobody decyzji odnośnie odmowy składania zeznań, bez możliwości zwolnienia go z tajemnicy zawodowej (charakter bezwzględny tajemnicy zawodowej).

8. Pomoc ze strony samorządu

Szczególna uwaga samorządu radców prawnych powinna się koncentrować na osobach, które wstępują do zawodu radcy prawnego, w taki sposób, aby z jednej strony dawać tym osobom oparcie w kształtowaniu prawidłowych postaw moralnych, budowaniu swojej pozycji zawodowej i pogłębianiu wiedzy, z drugiej zaś wpływać na integrację z własnym środowiskiem zawodowym. Samorząd powinien pomagać radcom prawnym w wykonywaniu obowiązków zawodowych w warunkach dynamicznie zmieniającej się sytuacji społeczno-gospodarczej i systematycznego zwiększania siępotrzeb i oczekiwań ze strony klientów. Świadczenie pomocy prawnej przez radców prawnych powinno odbywać się na najwyższym poziomie profesjonalizmu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i sposobów pracy, a rolą samorządu jest wspomaganie w tym swoich członków. W tym celu samorząd radców prawnych powinien:

a)
umożliwić radcom prawnym otrzymywania newslettera zawierającego informacje na temat aktualnych zmian w prawie wchodzących w życie jak również istotnego orzecznictwa,
b)
umożliwić radcom prawnym zakładającym kancelarie, jak również radcom prawnym dążącym do modernizacji kancelarii, dostępu do źródeł pozyskania know how dotyczącego prawidłowego prowadzenia kancelarii oraz nowoczesnych systemów informatycznych wpływających na poprawę jakości i efektywności pracy radcy prawnego
c)
umożliwiać radcom prawnym dostęp do informacji na temat możliwości pozyskania funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój kancelarii oraz zapewnić wsparcie merytoryczne przy składaniu wniosków,
d)
zbudować platformę informatyczną pozwalającą na wymianę pomiędzy członkami samorządu informacji i ogłoszeń np. na temat poszukiwanych zastępstw, specjalizacji, znajomości poszczególnych dziedzin prawa.
e)
zbudowanie jednolitej platformy informatycznej zawierającej informacje na temat szkoleń zawodowych prowadzonych przez Krajową Izbę Radców Prawnych i poszczególne izby oraz umożliwienie otrzymywania przez radców prawnych informacji o szkoleniach w formie newslettera.

II. Umacnianie samorządu.

1. Nowe rozwiązania strukturalne

Dostrzegając konieczność ciągłego podnoszenia profesjonalizmu w działalności samorządu, w szczególności jeśli chodzi o realizację ustawowych zadań:

1)
współdziałania w kształtowaniu i stosowaniu prawa,
2)
przygotowania aplikantów radcowskich do należytego wykonywania zawodu radcy prawnego oraz doskonalenia zawodowego radców prawnych,
3)
prowadzenia badań w zakresie funkcjonowania pomocy prawnej

Zjazd uważa za wskazane powołanie wyspecjalizowanej instytucji której bazą byłaby dotychczasowa infrastruktura organizacyjna Krajowej Rady Radców Prawnych, w tym Ośrodek Badań, Studiów i Legislacji oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego Radców Prawnych, z docelowym stworzeniem przedstawicielstw regionalnych i przedstawicieli przy okręgowych izbach.

Decyzje co do powołania takiej instytucji i jej ostałecznej struktury Krajowa Rada Radców Prawnych powinna podjąć w czasie umożliwiającym sukcesywne, a w konsekwencji pełne osiągniecie celów jej powołania na przestrzeni najbliższej kadencji władz samorządu.

Środki finansowe na działalność instytucji powinny pochodzić nie tylko z wydzielonej części składki radcowskiej, ale także jako wpływy z tytułu realizowanych przez instytucję zleceń - w tym na rzecz izb - i umów sponsorskich. W postulowanym wyżej kształcie instytucja powinna być zarządzana profesjonalnie, przy ustaleniu odpowiedzialności za osiąganie rezultatu.

Instytucja ta powinna pełnić między innymi rolę ośrodka dydaktyczno-naukowego zapewniającego radcom prawnym i aplikantom najwyższy, jednakowy poziom nauczania i kształcenia, w głównej mierze poprzez samodzielną działalność lub koordynowanie działalności izb. Do zadań tej instytucji powinno należeć także monitorowanie i wspieranie rozwoju specjalizacji, jako narzędzia gwarantującego najwyższą jakość świadczonych przez radców prawnych usług.

Szkolenia radców prawnych i aplikantówpowinny rozwijać nie tylko wiedzę prawniczą, ale także umiejętności komunikacji z klientem i budowanie z nim relacji. Zadaniem instytucji winno być ułatwienie odnalezienia się radcom prawnym w zmieniającym się otoczeniu - poznawanie i rozwijanie umiejętności wykonywania nowych pozaprawnych obowiązków spoczywających na radcach prawnych (compliance, ocena ryzyk, zarządzanie kryzysem itp.), informowanie o świadczonych usługach, identyfikowanie potrzeb klientów.

Jednym z zadań w/w instytucji byłoby także stałe podnoszenie poziomu kształcenia w zakresie etyki, jako waloru różniącego radców prawnych od innych, niezrzeszonych w samorządach osób świadczących usługi prawne, a także jako instrumentu budowania przewagi konkurencyjnej radcy prawnego i klienta korzystającego z usług radcy prawnego. Odbywałoby się to między innymi poprzez kształcenie własnych kadr dydaktyczno-szkoleniowych.

Oprócz działalności szkoleniowo - dydaktycznej zadaniem instytucji byłoby prowadzenie własnej działalności legislacyjnej i naukowo-badawczej poprzez ścisłą współpracę ze środowiskiem naukowym w zakresie rozwoju prawa oraz wsparcie naukowe w procesie stanowienia i stosowania prawa w Polsce. Pozwoliłoby to występować samorządowi radców prawnych jako ekspertowi i partnerowi w rozmowach z organami państwowymi i innymi samorządami zawodowymi w procesie inicjowania nowych rozwiązań prawnych, nie tylko dotyczących radców prawnych.

Instytucja objęłaby również szeroko rozumianą działalność wydawniczą prowadzoną przez samorząd radcowski na bazie dotychczasowych kontynuowanych i modyfikowanych wydawnictw.

W strukturze instytucji mieścić mogłaby się wyspecjalizowana jednostka prowadząca działalność lobbingową po uprzednim zarejestrowaniu w rejestrze zawodowym lobbystów (ewentualnie współdziałanie z firmami marketingowymi/lobbingowymi). Ponadto instytucja ta zobowiązana byłaby również do współpracy z innymi organizacjami skupiającymi radców prawnych - w ramach tworzenia jednolitej komunikacji i budowania obrazu jednolitego i spójnego środowiska radcowskiego. Powyższe pozwoliłoby na zbudowanie przewagi konkurencyjnej radców prawnych na rynku podmiotów świadczących doradztwo prawne.

2. Udział w kształtowaniu i stosowaniu prawa

Wykonując ustawowe zadaniewspółudziału w procesie kształtowania i stosowania prawa Krajowa Rada Radców Prawnych zasięgając między innymi opinii rad okręgowych izb radców prawnych powinna utrzymać wysoki poziom aktywności w procesie tworzenia prawa we wszystkich istotnych jego dziedzinach.

Krajowa Rada Radców Prawnych powinna zapewnić odpowiednie wsparcie instytucjonalne i finansowe, które pozwoli na odpowiednio wczesne reagowanie wobec rozwiązań proponowanych w założeniach i projektach aktów prawnych przedkładanych przez organy władzy ustawodawczej i wykonawczej.

Doświadczenie zawodowe radców prawnych w stosowaniu prawa powinno być odpowiednio wykorzystane w procesie stanowienia prawa. Przejawem takiej działalności powinno być w szczególności prezentowanie z własnej inicjatywy opinii samorządu w zakresie doskonalenia prawa, wykorzystanie konstytucyjnego prawa wnoszenia skarg do Trybunału Konstytucyjnego oraz wypowiadanie się w pełnym zakresie w sprawach dotyczących wymiaru sprawiedliwości.

Szeroko rozumiane kształtowanie porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej obejmujące opiniowanie projektów ustaw i innych aktów prawnych, a także przedstawianie wspólnych z adwokaturą wniosków i postulatów w zakresie tworzenia i stosowania prawa przejawiać się powinno w dbałości o jak najlepsze pojmowanie prawa, prowadzenie działalności popularyzującej właściwe rozumienie treści aktów normatywnych jak i w postaci inicjatyw zmierzających do rozwoju porządku prawnego.

3. Aktualne obszary szczególnego zainteresowania samorządu

Krajowa Rada Radców Prawnych i okręgowe izby powinny prowadzić dalsze prace nad informatyzacją samorządu, popularyzacją wśród radców prawnych narzędzi elektronicznych i Internetu, rozpowszechnianiem stron internetowych w szczególności wśród mniejszych i indywidualnych kancelarii oraz tworzeniem platform informatycznych.

Krajowa Rada Radców Prawnych i okręgowe izby nadal powinny promować innowacyjność w działalności zawodowej radców prawnych i kancelarii, organizować konkursy, przyznawać wyróżnienia oraz propagować osiągnięcia w tym zakresie.

Zadaniem Krajowej Rady Radców Prawnych powinno być ponadto:

1)
opracowanie i wprowadzenie:
a)
jednolitych zasad wyznaczania zastępcy radcy prawnego w przypadkach, o jakich mowa w art. 21 ust. 2 ustawy o radcach prawnych oraz uregulowanie kwestii wynagradzania takiego zastępcy (np. ze środków samorządu), w przypadku, gdy zastępstwo polega na likwidacji kancelarii zmarłego radcy prawnego,
b)
minimalnych standardów w zakresie ewidencji prowadzonych spraw w kancelarii radcy prawnego;
2)
dokończenie przeglądu prawa samorządowego, a w konsekwencji uchylenie wszystkich przestarzałych i nieaktualnych aktów prawnych oraz zastąpienie ich nowoczesnym prawodawstwem a także wypracowanie wysokich standardów jakościowych tworzonego prawa, podejmowanych uchwał i tworzonych materiałów wewnętrznych, publikowanie wszystkich aktów prawnych samorządu na szczeblu krajowym oraz stworzenie bazy i wyszukiwarki przepisów prawa samorządowego.
3)
opracowanie projektu zbioru jednolitych zasad etycznych obowiązujacych przy wykonywaniu zawodów radcy prawnego i adwokata co umożliwiałoby przyjęcie tych zasad w obecnej kadencji.

4. Postępowanie dyscyplinarne

Szczególne znaczenie działalności samorządu w obecnej kadencji przypisać należy usprawnieniu funkcjonowania postępowania dyscyplinarnego, w szczególności w zakresie przyśpieszenia tego postępowania.

5. Aktywizacja środowiska

Konieczne jest dążenie do zaktywizowania jak największej liczby radców prawnych do działalności samorządowej oraz tworzenie nowych możliwości i pól działalności wewnątrz samorządu, a także rozwijanie prac komisji problemowych. Zmiana modelu wyborczego powinna sprzyjać uaktywnieniu radców w procedurach wyborczych, promowaniu powszechnego udziału w zebraniach rejonowych oraz dyscyplinowaniu delegatów do uczestnictwa w zgromadzeniach.

6. Zasób kadrowy

Dla realizacji celu jakim jest dalsze doskonalenie funkcjonowania organów samorządu i realizacji wszystkich jego zadań ustawowych potrzebne jest budowanie silnego zasobu kadrowego samorządu. Z niego, zdaniem Zjazdu, przede wszystkim wywodzić się powinny osoby kandydujące do pełnienia funkcji w organach samorządu wszystkich szczebli.

Zasób kadrowy samorządu stanowić powinno nie tylko, stosunkowo wąskie, mając na uwadze liczebność samorządu, grono funkcyjnych działaczy ale także inni radcowie prawni. Zadaniami Krajowej Izby w szczególności zaś izb okręgowych stają się w takim przypadku:

1)
rozszerzanie kręgu członków samorządu uczestniczących w działalności szkoleniowej i dydaktycznej, nawet kosztem ograniczenia angażowania w tę działalność przedstawicieli innych zawodów prawniczych;
2)
utrzymywanie stałych kontaktów z radcami prawnymi angażującymi się w życie publiczne poza strukturami samorządu;
3)
możliwe jak najszersze konsultowanie prezentowanych przez organy samorządu stanowisk w sprawach dotyczących zawodu w środowisku radców prawnych i aplikantów radcowskich;
4)
popularyzowanie na łamach wydawnictw samorządowych i przy okazji różnego rodzaju spotkań środowiskowych sylwetek osób włączających się w pracę samorządu a nie pełniących żadnych funkcji z wyboru.

7. Działalność międzynarodowa

Zajazd opowiada się za kontynuacją działań na forum międzynarodowym i organizacji prawniczych. Podstawowym forum pozostaje CCBE, ale samorząd aktywnie powinien uczestniczyć w pracach innych organizacji, w szczególności IBA, Federacji Adwokatur Europejskich FBE i inne organizacje.

W ramach współpracy międzynarodowej większą aktywnością powinny wykazywać się izby okręgowe. Izby mogą być członkami organizacji, w szczególności przeznaczonych dla struktur regionalnych (np. FBE), ale też mogą być aktywne we współpracy dwu lub wielostronnej bezpośrednio z organizacjami prawniczymi (adwokackimi) sąsiadujących krajów lub innych.

Zjazd popiera aktywnewłączenie się do prac nad europejską wyszukiwarką prawników, promowanie i propagowanie zawodu radcy prawnego jako odpowiadającego potrzebom klienta, w szczególności biznesowego, który za pośrednictwem wyszukiwarki i innych narzędzi poszukuje pomocy prawnej w Polsce.