Wytyczne do przygotowania raportu samooceny.

Akty korporacyjne

PolKA.2012.1.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 stycznia 2012 r.

UCHWALA Nr 1/2012
PREZYDIUM POLSKIEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 26 stycznia 2012 r.
w sprawie wytycznych do przygotowania raportu samooceny.

Na podstawie § 10 ust. 2 pkt 3 Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej ustala, co następuje:
§  1.
1.
Raport samooceny należy przygotować według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały:
1)
nr 1 - w przypadku oceny programowej,
2)
nr 2 - w przypadku oceny instytucjonalnej.
2.
Raport samooceny powinien być syntetyczny (maksymalnie do 40 stron).
3.
Jeżeli uczelnia prowadzi na danym kierunku studiów kształcenie w kilku jednostkach organizacyjnych raport należy przygotować odrębnie dla każdej z nich, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Jeżeli jednostka organizacyjna prowadzi kształcenie w zamiejscowym ośrodku dydaktycznym albo w obiektach położonych w tym samym co siedziba uczelni obszarze metropolitalnym, należy przygotować jeden raport z wyszczególnieniem danych dotyczących tych jednostek.
5.
W przypadku uzyskania oceny warunkowej, raport na temat podjętych działań naprawczych należy przygotować według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
6.
Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio jeżeli pozytywna ocena jakości kształcenia została wydana na okres krótszy niż wskazany w § 18 ust. 6 pkt 2 Statutu Państwowej Komisji Akredytacyjnej, wydanej na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym w jej brzmieniu obowiązującym do 30 września 2011 r.
7.
Uczelnia zobowiązana jest przekazać Polskiej Komisji Akredytacyjnej raport samooceny w pięciu egzemplarzach w przypadku oceny programowej i ośmiu - w przypadku oceny instytucjonalnej, w tym co najmniej jeden w wersji elektronicznej, a raport o podjętych działaniach naprawczych w trzech egzemplarzach, w terminie sześciu tygodni od dnia otrzymania pisma informującego o wyznaczeniu do oceny.
§  2.
Traci moc Uchwała Nr 873/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie wytycznych do przygotowania raportu samooceny, zmieniona Uchwałą Nr 805/2008 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 13 listopada 2008 r., oraz Uchwałą Nr 920/2011 Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 17 października 2011 r.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

RAPORT SAMOOCENY

OCENA PROGRAMOWA

Nazwa szkoły wyższej:

..................................................................................................................................................

Nazwa wydziału (jednostki) prowadzącej oceniany kierunek

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

Nazwa ocenianego kierunku ze wskazaniem:

- profilu kształcenia: ................................................................................................................

- poziomu kształcenia: ............................................................................................................

- formy kształcenia: .................................................................................................................

- obszaru kształcenia oraz dziedzin i dyscyplin naukowych1, do których przyporządkowane zostały efekty kształcenia (kwalifikacje): ..............................................................................

................................................................................................................................................

- informacji o ocenach Państwowej Komisji Akredytacyjnej, jakie uzyskał wizytowany kierunek studiów:

Poziom studiówProfil2Rodzaj ocenyData wydaniaUwagi i zalecenia3

Skład zespołu przygotowującego raport samooceny

Imię i nazwisko Stanowisko/tytuł lub stopień naukowy/funkcja

pełniona w Uczelni

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

Nazwa organu opiniującego raport

...................................................................................................................................................

Program kształcenia.
I.1. Koncepcja kształcenia.
Należy przedstawić koncepcję kształcenia oraz wskazać:

- czy oraz w jaki sposób, i w jakim zakresie koncepcja kształcenia nawiązuje do misji Uczelni i strategii jednostki;

- czy i jacy wewnętrzni i zewnętrzni interesariusze uczestniczyli w procesie kształtowania koncepcji kształcenia?

I.2. Cele i efekty kształcenia.
Należy przedstawić:

- cele i efekty kształcenia odnoszące się do wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Cel kształceniaPrzedmiotTreści kształceniaMetody dydaktyczneFormy zajęćZakładane efekty kształcenia
wiedzawiedza
umiejętnościumiejętności
kompetencje społecznekompetencje społeczne
- porównanie zgodności przyjętych rozwiązań z efektami opisanymi w Krajowych Ramach Kwalifikacji;

- ocenę spójności zakładanych efektów kształcenia, treści kształcenia i stosowanych metod dydaktycznych,

- opis i ocena skuteczności procedur mających na celu dostosowanie efektów kształcenia do oczekiwań rynku pracy.

I.3. Struktura programu kształcenia.
Należy przedstawić opis programu z uwzględnieniem liczby semestrów, liczby godzin zajęć dydaktycznych, rodzaju modułów wraz z przyporządkowanymi do nich przedmiotami i punktami ECTS; wymiaru, zasad i form odbywania praktyk, jeżeli program je przewiduje.
I.4. System ECTS.
Należy przedstawić zasady budowania systemu ECTS, ocenić ich zgodność z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz dokonać analizy wykorzystania przez studentów możliwości stwarzanych przez ten system.
I.5. Proces kształcenia.
1. Liczba studentów.
Należy podać liczbę studentów kierunku, z podziałem na poziomy, lata, profile i formy studiów uwzględniając tylko te formy i profile studiów, które są prowadzone na ocenianym kierunku oraz przedstawić ocenę zmian w tym zakresie.
Poziom studiówRok studiówLiczba studentów studiówRazem
stacjonarnychniestacjonarnych
PO4PP5/6PO4PP5/6
I stopniaI
II
III
IV
II stopniaI
II
jednolite studia magisterskieI
II
III
IV
V
VI
RAZEM:
2. Liczba absolwentów.
Należy podać liczbę absolwentów ocenianego kierunku studiów w ostatnich trzech latach z podziałem na poziomy, profile i formy studiów uwzględniając tylko te, które są prowadzone na ocenianym kierunku studiów.
Poziom studiówRok ukończeniaLiczba absolwentów studiówRazem
stacjonarnychniestacjonarnych
PO7PPPOPP
I stopnia...
...
...
II stopnia...
...
...
jednolite studia magisterskie...
...
...
RAZEM:
3. Organizacja procesu kształcenia.
Należy przedstawić:
- wymagania wstępne dla kandydatów na oceniany kierunek studiów oraz sposób ich selekcji, a także wskazać do jakich kandydatów kierowana jest oferta edukacyjna,

- organizację procesu kształcenia i uzasadnienie przyjętych rozwiązań w kontekście realizacji zakładanych efektów kształcenia,

- rozwiązania w zakresie indywidualizacji procesu kształcenia, w tym kształcenia studentów niepełnosprawnych;

- opis systemu opieki naukowej, dydaktycznej i materialnej, w tym działania wspierające mobilność studentów,

- relację pomiędzy liczbą nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe a liczbą studentów,

- oraz ocenę przyjętych rozwiązań.

* liczba nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe na ocenianym kierunku studiów:.....
* Liczba studentów ocenianego kierunku:.....
Do raportu należy dołączyć: uchwałę Senatu lub innego organu kolegialnego określonego w statucie uczelni, w kompetencji którego pozostaje ustalenie zasad rekrutacji, dotyczącą roku akademickiego, w którym przeprowadzana jest wizytacja, programy kształcenia zawierające opis efektów kształcenia i procesu kształcenia, sylabusy dla poszczególnych przedmiotów, plany studiów, uchwały właściwych organów kolegialnych, w tym uchwałę senatu w sprawie określenia efektów kształcenia oraz uchwałę / decyzję w sprawie utworzenia ocenianego kierunku studiów.
II. Zasoby kadrowe.
II.1. Struktura zatrudnienia
Tytuł lub stopień naukowy albo tytuł zawodowyRazemLiczba nauczycieli akademickich, dla których uczelnia stanowiLiczba pracowników nie będących nauczycielami akademickimi8
Podstawowe miejsce pracy8Dodatkowe miejsce pracy
Ogółemz tego:w pełnym wymiarze czasu pracy9w niepełnym wymiarze czasu pracy
prowadzący zajęcia na danym kierunkuz tego:
stanowiący minimum kadrowe
Profesor()()
Doktor habilitowany()()
Doktor()()
Pozostali()()()
Razem:()()
II.2. Struktura kwalifikacji kadry prowadzącej zajęcia na ocenianym kierunku studiów.
Tytuł lub stopień naukowy albo tytuł zawodowyLiczba nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia
OgółemZ tego reprezentujących
Obszar nauki...Obszar nauki...
Dziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina nauki
Dyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowa
Studia I stopnia
* prof.10()11()()()()()()()()()()()
* dr hab.()()()()()()()()()()()()
* dr()()()()()()()()()()()()
* mgr12
Studia II stopnia
* prof.()()()()()()()()()()()()
* dr hab.()()()()()()()()()()()()
* dr()()()()()()()()()()()()
* mgr
jednolite studia magisterskie
* prof.()()()()()()()()()()()()
* dr hab.()()()()()()()()()()()()
* dr()()()()()()()()()()()()
* mgr
II.3. Rozwój kadry naukowo - dydaktycznej.
Należy podać liczbę stopni i tytułów naukowych uzyskanych przez pracowników jednostki w ostatnich pięciu latach, z wyodrębnieniem stopni i tytułów naukowych uzyskanych przez pracowników prowadzących zajęcia dydaktyczne na ocenianym kierunku.
RokDoktoratyHabilitacjeTytuły profesora
()()()
()()()
()()()
RAZEM:()()()
Należy podać opis i ocenę realizowanej polityki kadrowej oraz systemu wspierającego rozwój kadry naukowo - dydaktycznej.

Wykaz nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe oraz wykaz pozostałych nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne na ocenianym kierunku studiów, należy przedstawić odpowiednio w załączniku nr 1 i 2 do raportu.

III. Infrastruktura dydaktyczna.
Należy przedstawić opis bazy dydaktycznej, w tym sal wykładowych, pracowni, laboratoriów oraz ich wyposażenia, dostęp do komputerów i internetu, zasoby biblioteczne własne i udostępnione przez inne biblioteki (w tym wirtualne), a także jej dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych, dokonując przy tym oceny zaspokojenia potrzeb w tym zakresie wynikających ze specyfiki ocenianego kierunku studiów, ze szczególnym uwzględnieniem bazy specjalistycznej własnej i udostępnionej.
Dokumenty poświadczające prawo do korzystania z opisanej bazy powinny być przygotowane do wglądu w czasie wizytacji.
IV. Badania naukowe.
Należy przedstawić:

- opis badań naukowych realizowanych w jednostce przez nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia na ocenianym kierunku;

- udział w tych badaniach studentów;

- bazę jaką dysponuje jednostka do prowadzenia badań naukowych związanych z ocenianym kierunkiem studiów;

- źródła i wysokość środków finansowych przeznaczonych na badania i ich rozwój, oraz

ocenić wpływ badań naukowych na proces kształcenia.

V. Internacjonalizacja procesu kształcenia.
V.1. Informacja o wynikach dotychczasowych ocen i akredytacji kierunku dokonanych przez instytucje zagraniczne.
Ocena programowa
Wyniki akredytacji / oceny13Nazwa zagranicznej instytucji akredytującej
V.2. Informacja o udziale studentów i nauczycieli akademickich w programach międzynarodowych oraz o wymianie realizowanej z zagranicznymi ośrodkami akademickimi.
Rok14Rodzaj programu międzynarodowegoLiczba uczestniczących w wymianie
studentównauczycieli akademickich
W15P16WP
Nazwa krajuLiczba nauczycieli akademickich
prowadzących zajęcia za granicąz zagranicy prowadzących zajęcia na ocenianym kierunku
Rok17RokRokRokRokRokRokRokRokRok
Przedstawione dane powinny dotyczyć wyłącznie studentów ocenianego kierunku studiów i nauczycieli akademickich prowadzących na nim zajęcia.
V.3. Informacja na temat współpracy międzynarodowej, z uwzględnieniem wpływu jej czynników na proces dydaktyczny, w tym formułowanie i realizację programów kształcenia i jego efektów.
Rok18Rodzaj współpracyNazwa instytucji partnerskiejLiczba osób uczestniczących w realizacji
Należy przedstawić informacje charakteryzujące współpracę międzynarodową w zakresie dydaktyki (np. udział przedstawicieli instytucji partnerskich w projektowaniu i realizacji kształcenia) i badań naukowych (realizacja wspólnych tematów badawczych) oraz ocenić jej znaczenie dla procesu dydaktycznego.
V.4. Informacja o zajęciach prowadzonych w językach obcych.
RokNazwa przedmiotuForma realizacjiSemestrForma studiówJęzyk wykładowyLiczba studentów
Należy przedstawić informacje odnoszące się do oferty dydaktycznej realizowanej w językach obcych (skala, zainteresowanie studentów, udział zagranicznych nauczycieli akademickich w realizacji zajęć, itp.).
VI. Wewnętrzny system zapewniania jakości
Funkcjonowanie wewnętrznego systemu zapewniania jakości powinno zostać przedstawione ze szczególnym uwzględnieniem następujących aspektów:

1. Zarządzanie kierunkiem

Należy przedstawić:

- strukturę procesu decyzyjnego, w tym organy i osoby podejmujące decyzje odnoszące się do tworzenia i prowadzenia kształcenia na ocenianym kierunku studiów z uwzględnieniem zakresu ich kompetencji i odpowiedzialności;

- system oceny procesu zarządzania kierunkiem i sposób wykorzystania jej wyników w celu doskonalenia kształcenia na ocenianym kierunku, a także ocenę skuteczności przyjętych rozwiązań.

2. Weryfikacja zakładanych efektów kształcenia.

Należy przedstawić system weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia na różnych jego etapach, w tym:

- opis procedur określania efektów kształcenia oraz monitorowania ich realizacji,

- opis sposobów potwierdzania efektów na każdym etapie kształcenia, w tym:

* system oceny prac zaliczeniowych, projektowych, egzaminacyjnych,

* system weryfikacji efektów uzyskanych w wyniku odbycia praktyk/stażu,

* system sprawdzania końcowych efektów (proces dyplomowania), oraz jeżeli jest to możliwe ze względu na specyfikę i profil prowadzonego kształcenia system monitorowania karier zawodowych na rynku pracy;

- opis udziału interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w procesie określania i weryfikacji zakładanych efektów kształcenia;

- opis mechanizmów mających na celu doskonalenie programu kształcenia i jego efektów;

- opis procedur zapewniających publiczną dostępność opisu efektów kształcenia, systemu ich oceny oraz weryfikacji;

- opis systemu zapobiegania zjawiskom patologicznym, związanym z procesem kształcenia,

oraz dokonać oceny trafności i skuteczności przyjętych rozwiązań.

Należy podać te informacje, które są niezbędne do oceny wpływu funkcjonowania WSZJ na doskonalenie jakości kształcenia na ocenianym kierunku studiów.

Pełna dokumentacja dotycząca funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości, w tym weryfikacji jego efektywności powinna zostać przedstawiona do wglądu w czasie wizytacji.

VII. Perspektywy rozwoju kierunku.

______

1. Użyte określenia: obszar nauki, dziedzina i dyscyplina naukowa, dorobek naukowy, stopień i tytuł naukowy oznaczają odpowiednio: obszar sztuki, dziedziny i dyscypliny artystyczne, dorobek artystyczny oraz stopień i tytuł w zakresie sztuki.

2. Nie dotyczy okresu poprzedzającego wprowadzenie profili kształcenia.

3. Należy podać kryterium, w odniesieniu do którego je sformułowano (np. program kształcenia, minimum kadrowe, itp.). Natomiast działania podjęte przez uczelnię / jednostkę w celu ich usunięcia i efekty tych działań należy szczegółowo opisać w odpowiednich częściach raportu.

4. Profil ogólnoakademicki.

5. Profil praktyczny.

6. Dla danych dotyczących okresu poprzedzającego wprowadzenie profili kształcenia należy wypełnić jedynie kolumnę "profil ogólnoakademicki"

7. Dla danych dotyczących okresu poprzedzającego wprowadzenie profili kształcenia należy wypełnić jedynie kolumnę "profil ogólnoakademicki"

8.. W nawiasie należy podać liczbę osób uczestniczących w procesie dydaktycznym na ocenianym kierunku.

9. W nawiasie należy podać dane dotyczące nauczycieli akademickich zaliczonych do minimum kadrowego ocenionego kierunku.

10. Należy podać dane zgodne z dokumentami o nadaniu tytułów i stopni naukowych (w zakresie sztuki) oraz tytułu zawodowego. W przypadku zmiany profilu badawczego po ostatnim awansie naukowym należy podać informacje dotyczące aktualnego profilu badawczego wraz z komentarzem pod tabelą.

11. W nawiasie należy podać dane dotyczące nauczycieli akademickich zaliczonych do minimum kadrowego ocenianego kierunku.

12. Lub równorzędny.

13. Należy podać ocenę oraz uwagi i zalecenia.

14. Należy podać dane dotyczące ostatnich 3-5 lat.

15. W - liczba osób wyjeżdżających za granicę.

16. P - liczba osób przyjeżdżających zza granicy.

17. Dane z ostatnich 5 lat

18. Należy podać dane dotyczące ostatnich 3-5 lat.

Załącznik Nr  1

Kadra naukowo - dydaktyczna.
1. Wykaz nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe.
1. Imię i nazwisko (data urodzenia)

Posiadane stopnie i tytuły naukowe:

doktor nauk ... nadany w ... r., tytuł pracy:

doktor habilitowany nauk ... nadany w ... r., tytuł pracy:

tytuł profesora ... nadany w ... r.

Data i forma zatrudnienia w Uczelni:

w uczelni zatrudniony od ..., w tym od .... na podstawie (umowy o pracę / mianowania) w (pełnym / niepełnym) wymiarze czasu pracy na (ostatnio zajmowanym) stanowisku. Uczelnia stanowi (podstawowe / dodatkowe) miejsce pracy.

Prowadzone zajęcia dydaktyczne:

* wymiar zajęć (wykonanie / plan)19: ..........

* rodzaje zajęć20: ...

Dorobek naukowy:

Należy podać krótki opis:

- dorobku w obszarze wiedzy odpowiadającym obszarowi kształcenia wskazanemu dla ocenianego kierunku, w zakresie jednej z dyscyplin nauki, do których odnoszą się efekty kształcenia dla tego kierunku21, lub

- doświadczenia zawodowego zdobytego poza uczelnią, związanego z umiejętnościami wskazanymi w opisie efektów kształcenia dla ocenianego kierunku22.

Informacja o jednostkach, kierunkach studiów i poziomach kształcenia, na których nauczyciel akademicki stanowi minimum kadrowe:

Do raportu należy dołączyć wykazy publikacji z ostatnich 5 lat, natomiast pozostałe dokumenty potwierdzające powyższe dane powinny być przygotowane do wglądu w czasie wizytacji.
______

19. Należy podać liczbę godzin zajęć dydaktycznych prowadzonych osobiście na ocenianym kierunku; wykonanie dotyczy poprzedniego roku akademickiego, a plan bieżącego roku akademickiego.

20. Należy podać nazwę przedmiotu, liczbę i rodzaj zajęć prowadzonych na ocenianym kierunku.

21. Dotyczy kierunku o profilu ogólnoakademickim

22. Dotyczy kierunku o profilu praktycznym

Załącznik Nr  2

2. Wykaz pozostałych nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne na ocenianym kierunku studiów.
Lp.Tytuł/stopień Naukowy z podaniem dziedziny/ dziedziny i dyscyplinyImię i nazwiskoRok urodz.Specjalność naukowaForma i data zatrudnienia w uczelniPensum wyk./plan godz.23Prowadzone zajęcia dydaktyczne24
1
2
3.
4.
______

23) Należy podać liczbę godzin zajęć dydaktycznych prowadzonych osobiście na ocenianym kierunku; wykonanie dotyczy poprzedniego roku akademickiego, a plan bieżącego roku akademickiego.

24) Należy podać nazwę przedmiotu, rodzaj i liczbę zajęć prowadzonych na ocenianym kierunku.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

RAPORT SAMOOCENY

OCENA INSTYTUCJONALNA

Nazwa szkoły wyższej:

………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………….

założona przez1 .......................................................................................... w roku ...............

Nazwa podstawowej jednostki organizacyjnej podlegającej ocenie instytucjonalnej:

………………………………………………………………………………………………….

Informacja o prowadzonych w jednostce kierunkach studiów i ocenach, jakie zostały sformułowane przez PKA:

Nazwa kierunkuNazwa obszaru kształceniaPoziomProfil2Rodzaj ocenyData wystawieniaUwagi/ zalecenia3
Dziedzina4dyscyplina

Skład zespołu przygotowującego raport samooceny

Imię i nazwisko Stanowisko/tytuł lub stopień naukowy/funkcja

pełniona w Uczelni

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

Nazwa organu opiniującego raport

.....................................................................................................................................................

Część I.

Krótka prezentacja Uczelni i ocenianej podstawowej jednostki organizacyjnej.

1. Misja i cele strategiczne Uczelni a cele strategiczne ocenianej jednostki, ocena ich realizacji i wynikające wnioski.
Należy podać informacje umożliwiające ocenę czy:

- jednostka ma sformułowaną strategię rozwoju?

- strategia rozwoju jednostki jest zbieżna z misją Uczelni i nawiązuje do polityki budowy wysokiej jakości kształcenia?

- jednostka opracowała koncepcję kształcenia obejmującą studia I i II stopnia, studia doktoranckie i podyplomowe, spójną z jej celami strategicznymi?

- jednostka identyfikuje swoją rolę i pozycję na rynku edukacyjnym uwzględniając znaczenie jakości kształcenia,

- jednostka ma zidentyfikowanych wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy oraz czy uczestniczą oni w procesie kształtowania oferty edukacyjnej jednostki i budowaniu wysokiej kultury jakości kształcenia, a także

sformułować ocenę przyjętych rozwiązań w tym zakresie oraz wynikające z niej wnioski.

Misja, strategia i polityka jakości powinny być dołączone do raportu, natomiast pozostałe przepisy prawne, które dotyczą pkt. 1 powinny zostać przedstawione do wglądu podczas wizytacji.
2. Pozycja jednostki w Uczelni:
Należy podać informację o kategorii naukowej jednostki oraz uzyskanych przez nią uprawnieniach do nadawania stopni naukowych.

2.1. Liczba studentów, uczestników studiów doktoranckich oraz słuchaczy studiów podyplomowych.

Forma kształceniaLiczba studentówLiczba uczestników studiów doktoranckichLiczba słuchaczy studiów podyplomowych
D.5.L.5B.R.A.6D.5.LB.R.A.D.5.LB.R.A.
U.7J.8U.J.U.J.U.J.U.J.U.J.
Studia stacjonarne
Studia niestacjonarne
Razem:
Charakterystyka i ocena zmian w badanym okresie:

2.2. Liczba nauczycieli akademickich.

Tytuł lub stopień naukowy albo tytuł zawodowyLiczba nauczycieli akademickich zatrudnionych w
Podstawowym miejscu pracyDodatkowym miejscu pracy
Rok ......9Rok ......**rok ......*Rok .....**
w uczelniw jednostcew uczelniw jednostcew uczelniw jednostcew uczelniw jednostce
Profesor
Doktor habilitowany
Doktor
Pozostali
Razem
Charakterystyka i ocena zmian w badanym okresie oraz prowadzonej w tym zakresie polityki kadrowej:

2.3. Rozwój kadry akademickiej.

Rok10Liczba:
dziedzin i dyscyplin nauki, których dotyczą uprawnienia do nadawania stopni naukowychnadanych w Uczelni stopni naukowychuzyskanych tytułów naukowych profesora

na wniosek

stopni i tytułów naukowych uzyskanych poza Uczelnią
DoktoraDoktora habilitowanego
w Uczelniw Jednostcew U.w J.w U.w J.U.J.DrDr hab.Prof.
Dz.11Dys.12Dz.Dys.Dz.Dys.Dz.Dys.Dz.Dys.Dz.Dys.Dz.Dys.Dz.Dys.Dz.Dz.
Razem:
Charakterystyka i ocena uwarunkowań oraz tendencji rozwojowych kadry oraz prowadzonej w tym zakresie polityki kadrowej:
Część II.

Wewnętrzny system zapewniania jakości

1. Wewnętrzne przepisy stanowiące podstawę funkcjonowania systemu.
Należy wskazać poszczególne przepisy i ich zakres normatywny, w tym przepisy:

- konstytuujące wewnętrzny system zapewniania jakości oraz określające kompetencje organów uczelni i jednostki w tym zakresie,

- dotyczące tworzenia programów kształcenia studiów, studiów doktoranckich i studiów podyplomowych, zwanych dalej studiami,

- dotyczące określania i weryfikacji efektów kształcenia, w tym procesu dyplomowania,

- zasad rekrutacji,

- toku studiów,

- oceny nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,

- funkcjonowania biura karier, oraz

- dotyczące pomocy udzielanej studentom w procesie kształcenia.

Pełna dokumentacja dotycząca funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości powinna zostać przedstawiona do wglądu podczas wizytacji.
2. System zarządzania jakością.
Należy przedstawić system podejmowania decyzji dotyczących zarządzania jakością ze wskazaniem upoważnionych organów i zakresu ich kompetencji oraz określeniem roli interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych.
3. Wewnętrzne procedury zapewnienia jakości stanowiące podstawę weryfikacji wszystkich czynników wpływających na jakość kształcenia.
Należy przedstawić procedury / procesy dotyczące:

- weryfikacji osiągania zakładanych efektów kształcenia;

- zapewnienia studentom dydaktycznego, naukowego i materialnego wsparcia w procesie uczenia się;

- prowadzenia badań naukowych w zakresie obszaru / obszarów, do których zostały przyporządkowane prowadzone studia;

- zasad oceniania studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych;

- monitorowania i oceny efektów kształcenia na rynku pracy;

- udziału pracodawców i innych przedstawicieli rynku pracy w określaniu i ocenie efektów kształcenia;

- publicznego dostępu do informacji o programach studiów, efektach kształcenia, organizacji i procedurach toku studiów;

- weryfikacji poziomu naukowego jednostki;

- weryfikacji zasobów materialnych, w tym infrastruktury dydaktycznej i naukowej;

- polityki finansowej,

- oceny doboru kadry prowadzącej i wspierającej proces kształcenia, w tym nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe (tabele 3.1, 3.2, 3.3).

4. Mechanizmy weryfikacji i doskonalenia wewnętrznego systemu zapewniania jakości.
Należy przedstawić procedury i procesy dotyczące oceny efektywności wewnętrznego systemu zapewniania jakości, doskonalenia tego systemu i korygowania polityki zapewniania jakości oraz ich ocenę.

3.1. Struktura zatrudnienia nauczycieli akademickich jednostki.

Nazwa rodzaju studiów i kierunku studiówRazemLiczba nauczycieli akademickich, dla których uczelnia stanowi
Podstawowe miejsce pracyDodatkowe miejsce pracy
Prof.Dr hab.DrPozostaliW pełnym wymiarze czasu pracyW niepełnym wymiarze czasu pracy
Prof.Dr hab.DrPozostaliProf.Dr hab.DrPozostali
Kierunek X,

I stopień

()13()()()14()()()()
Kierunek X,

II stopień

()()()
Kierunek Y,

I stopień

()()()()()()()()
Kierunek Y,

II stopień

()()()
Kierunek Z, jednolite studia magisterskie()()()
Studia doktoranckie
Studia podyplomowe

3.2. Struktura kwalifikacji nauczycieli akademickich jednostki.

Tytuł lub stopień naukowy, albo tytuł zawodowyLiczba nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia
OgółemZ tego reprezentujących
Obszar nauki ...Obszar nauki ...
Dziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina nauki
Dyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowa
Studia I stopnia
* prof.15
* dr hab.
* dr
* mgr16
Studia II stopnia
* prof.
* dr hab.
* dr
* mgr
jednolite studia magisterskie
* prof.
* dr hab.
* dr
* mgr
Tytuł lub stopień naukowy, albo tytuł zawodowyLiczba nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia
OgółemZ tego reprezentujących
Obszar nauki ...Obszar nauki ...
Dziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina nauki
Dyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowa
Studia doktoranckie
* prof.
* dr hab.
* dr
* mgr
Studia podyplomowe
* prof.
* dr hab.
* dr
* mgr

3.3. Udział kadry spoza Uczelni w realizacji prowadzonego w jednostce kształcenia17.

Rodzaje instytucji
Szkoły wyższeinstytuty naukowo - badawczeplacówki PANinstytucje gospodarczeinstytucje społeczneinstytucje kultury
ZUC-PZUC-PZUC-PZUC-PZUC-PZUC-P
Studia I stopnia
* kierunek ...()()()()()()
* kierunek ...()()()()()()
* kierunek ...()()()()()()
Studia II stopnia i jednolite studia magisterskie
* kierunek ...()()()()()()
* kierunek ...()()()()()()
* kierunek ...()()()()()()
Studia doktoranckie
* w zakresie ...
* w zakresie ...
* w zakresie ...
Studia podyplomowe
* w zakresie (...)
* w zakresie (...)
* w zakresie (...)
W nawiasach należy podać liczbę nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe:

۔ Z - świadczących pracę w ramach stosunku pracy;

۔ UC-P - świadczących pracę w ramach umów cywilno-prawnych.

Część III.

Studia doktoranckie.

1. Informacja o prowadzonych w jednostce studiach doktoranckich.
Nazwa studiów doktoranckichForma studiówLiczba doktorantówRok18Rok19
stacjonarneprzyjętych:
którzy ukończyli studia uzyskując stopień naukowy doktora:
którzy ukończyli studia nie uzyskując stopnia naukowego doktora:
skreślonych:
niestacjonarneprzyjętych:
którzy ukończyli studia uzyskując stopień naukowy doktora:
którzy ukończyli studia nie uzyskując stopnia naukowego doktora:
skreślonych:
2. Zasady rekrutacji.
Należy przedstawić charakterystykę wymagań rekrutacyjnych i sposobu selekcji kandydatów.
Uchwałę Senatu lub innego organu kolegialnego określonego w statucie uczelni, w kompetencji którego pozostaje ustalanie zasad rekrutacji, dotyczącego roku akademickiego, w którym przeprowadzana jest wizytacja, należy przygotować do wglądu.
3. Efekty kształcenia i system ich potwierdzania.
Należy podać informacje umożliwiające ocenę czy:

* jednostka stosuje spójny opis celów i efektów kształcenia na oferowanych studiach doktoranckich oraz sprawny i wiarygodny system weryfikujący ich osiągnięcie;

* określone przez jednostkę efekty kształcenia odnoszą się do wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz czy jednostka umożliwia ich osiągnięcie;

* jednostka umożliwia prowadzenie samodzielnych badań naukowych, w tym również poza nią, oraz przygotowanie publikacji naukowej, a także stwarza warunki do przygotowania do egzaminu doktorskiego i rozprawy doktorskiej;

* wewnętrzni i zewnętrzni interesariusze uczestniczą w procesie określania efektów kształcenia;

* jednostka stosuje system ECTS, w którym liczba punktów odpowiada nakładowi pracy doktoranta, a nakład pracy jest adekwatny do osiąganych efektów kształcenia;

* jednostka posiada wiarygodny, przejrzysty i publicznie dostępny system umożliwiający ocenę, w jakim stopniu są osiągane zakładane cele i efekty kształcenia,

* oraz dokonać oceny trafności i skuteczności przyjętych rozwiązań.

4. Kadra naukowo - dydaktyczna.
Należy podać informacje na temat struktury kadry naukowo - dydaktycznej prowadzącej zajęcia na studiach doktoranckich i uzasadnić trafność jej doboru, a także przedstawić zasady prowadzonej polityki kadrowej i jej wpływ na rozwój kadry.
Tytuł, stopień naukowy, albo tytuł zawodowyLiczba nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia
OgółemZ tego reprezentujących
Obszar nauki ...Obszar nauki ...
Dziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina nauki
Dyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowa
Nazwa studiów doktoranckich ...
* prof.
* dr hab.
* dr
* mgr
Nazwa studiów doktoranckich ...
* prof.
* dr hab.
* dr
* mgr
5. Badania naukowe.
Należy podać informacje o prowadzonych badaniach naukowych i ich wynikach, oraz związku z tematyką prowadzonych studiów doktoranckich i udziale w nich doktorantów, a także ocenić wpływ tych badań na proces kształcenia doktorantów.
6. Informacja dotycząca infrastruktury naukowo - dydaktycznej.
Należy podać opis bazy dydaktycznej i badawczej, która jest wykorzystywana do prowadzenia studiów doktoranckich, w tym sal wykładowych, pracowni, laboratoriów i innych obiektów oraz ich wyposażenia, a także zasobów bibliotecznych, dokonując przy tym oceny zaspokojenia potrzeb w tym zakresie.
Część IV.

Studia podyplomowe.

1. Informacja o prowadzonych studiach podyplomowych20.
Nazwa studiów podyplomowychCzas trwaniaCelNazwa instytucji współpracującychRodzaj współpracyLiczba słuchaczyForma potwierdzania uzyskanych kwalifikacji
P21U22
Rok ....
Rok ...
Rok ...
2. Efekty kształcenia i system ich potwierdzania.
Należy podać informacje umożliwiające ocenę czy:

* jednostka zapewnia na studiach podyplomowych efekty kształcenia zgodne z wymogami organizacji zawodowych i pracodawców oraz umożliwiające nabycie uprawnień do wykonywania zawodu lub nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy;

* wewnętrzni i zewnętrzni interesariusze uczestniczą w procesie określania efektów kształcenia;

* jednostka stosuje system ECTS, w którym liczba punktów odpowiada nakładowi pracy słuchacza studiów podyplomowych, a nakład pracy jest adekwatny do osiąganych efektów kształcenia;

* jednostka posiada wiarygodny, przejrzysty i publicznie dostępny system umożliwiający ocenę, w jakim stopniu są osiągane zakładane cele i efekty kształcenia; a także przedstawić oceny interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych dotyczące rozwiązań programowych i efektów prowadzonego kształcenia.

3. Kadra naukowo - dydaktyczna.
Należy podać informacje na temat struktury kadry naukowo - dydaktycznej prowadzącej zajęcia na studiach podyplomowych i uzasadnić trafność jej doboru.
Tytuł, stopień naukowy, albo tytuł zawodowyLiczba nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia
OgółemZ tego reprezentujących
Obszar nauki ...Obszar nauki ...
Dziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina naukiDziedzina nauki
Dyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowaDyscyplina naukowa
Nazwa studiów podyplomowych ...
* prof.
* dr hab.
* dr
* mgr
Nazwa studiów podyplomowych ...
* prof.
* dr hab.
* dr
* mgr
4. Baza dydaktyczna.
Należy przedstawić informację o specjalistycznej bazie dydaktycznej i badawczej, która jest wykorzystywana do prowadzonych studiów podyplomowych.
Część V.

Internacjonalizacja.

1. Informacja o wynikach dotychczasowych ocen i akredytacji dokonanych przez instytucje krajowe i zagraniczne w ocenianej jednostce
Ocena programowa
Wyniki akredytacji / oceny23nazwa zagranicznej instytucji akredytującejNazwa ocenianego kierunku
ocena instytucjonalna
Wyniki akredytacji / oceny22nazwa zagranicznej instytucji akredytującej
2. Informacja o udziale studentów, doktorantów i pracowników jednostki w programach międzynarodowych oraz o wymianie realizowanej z zagranicznymi ośrodkami akademickimi.
Rok24Rodzaj programu międzynarodowegoLiczba uczestniczących w wymianie
studentówdoktorantówpracowników
W25P26WPWP
3. Informacja na temat współpracy międzynarodowej, z uwzględnieniem wpływu jej czynników na proces dydaktyczny, w tym formułowanie i realizację programów kształcenia i jego efektów.
Rok27Rodzaj współpracyNazwa instytucji partnerskiejLiczba osób uczestniczących w realizacji
Należy przedstawić informacje charakteryzujące współpracę międzynarodową w zakresie dydaktyki (np. udział przedstawicieli instytucji partnerskich w projektowaniu i realizacji kształcenia i badań naukowych (realizacja wspólnych tematów badawczych) oraz ocenić jej wpływ na proces dydaktyczny.
Część VI.

Relacje z otoczeniem.

1. Informacja na temat współpracy z krajowymi ośrodkami akademickimi, przedsiębiorstwami i instytucjami oraz jej wpływ na określanie i osiąganie właściwych efektów kształcenia.
Lp.Nazwa instytucjiRodzaj współpracy
1.
2.
Należy przedstawić charakterystykę współpracy, uwzględniającą jej zakładane cele i wyniki, w tym wpływ na prowadzoną w uczelni działalność naukowo - dydaktyczną.
2. Znaczenie działalności jednostki dla regionu.
Należy przedstawić informacje dotyczące działalności jednostki na rzecz środowiska, w którym funkcjonuje, oraz ich ocenę.
Część VII.

Perspektywy rozwoju jednostki.

1. Analiza SWOT.
Analizy należy dokonać w odniesieniu do wszystkich elementów wyszczególnionych w centralnym miejscu tabeli.

grafika

2. Perspektywy rozwoju jednostki wynikające z jej strategii.

______

1) W nawiasie należy podać liczbę osób uczestniczących w procesie dydaktycznym na ocenianym kierunku.

2) Nie dotyczy okresu poprzedzającego wprowadzenie profili kształcenia.

3) Należy podać kryterium, w odniesieniu do którego je sformułowano (np. program kształcenia, minimum kadrowe, itp.). Natomiast działania podjęte przez uczelnię / jednostkę w celu ich usunięcia i efekty tych działań należy szczegółowo opisać w odpowiednich częściach raportu.

4) Użyte określenia: obszar nauki, dziedzina i dyscyplina naukowa, dorobek naukowy, stopień i tytuł naukowy oznaczają odpowiednio: obszar sztuki, dziedziny i dyscypliny artystyczne, dorobek artystyczny oraz stopień i tytuł w zakresie sztuki.

5) Dane sprzed 5 lat.

6) Bieżący rok akademicki.

7) Uczelnia.

8) Jednostka.

9) Dane sprzed 5 lat.

10) Dane dotyczące ostatnich 5 lat.

11) Dziedzina.

12) Dyscyplina.

13) W nawiasach należy podać liczbę osób zaliczonych przez uczelnię do minimum kadrowego.

14) W nawiasie należy podać liczbę magistrów zaliczonych do minimum kadrowego zamiast doktorów.

15) Należy podać dane zgodne z dokumentami o nadaniu tytułów i stopni naukowych (w zakresie sztuki) oraz tytułu zawodowego. W przypadku zmiany profilu badawczego po ostatnim awansie naukowym należy podać stosowne informacje wraz z komentarzem pod tabelą.

16) Lub równorzędny.

17) Tabela 3.3 ma dostarczyć informacji dotyczących stopnia zaangażowania nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne w jednostce w działalność zawodową poza uczelnią. Stąd w przypisach wyjaśnienie, iż również w przypadku osób stanowiących minimum kadrowe należy wskazać czy wykonują one pracę poza uczelnią nie tylko w ramach stosunku pracy, ale także na podstawie umów cywilno - prawnych. Jeżeli tabela nie wyczerpuje wszystkich rodzajów instytucji, w których nauczyciele akademiccy wykonują pracę należy albo odpowiednio zmienić tytuł kolumny zawierającej określenie rodzaju instytucji, w której wpisów nie będzie, albo rozszerzyć tabelę.

18) - należy podać dane dotyczące studiów, które powinny być ukończone w dwóch ostatnich latach akademickich.

19) - należy podać dane dotyczące studiów, które powinny być ukończone w dwóch ostatnich latach akademickich.

20) Należy podać dane za ostatnie 3 lata.

21) P - liczba osób przyjętych.

22) U - liczba osób, które ukończyły studia.

23) Należy podać ocenę oraz uwagi i zalecenia.

24) Należy podać dane dotyczące ostatnich 3-5 lat.

25) W - liczba osób wyjeżdżających za granicę.

26) P- liczba osób przyjeżdżających zza granicy.

27) Należy podać dane dotyczące ostatnich 3-5 lat.

** Dane dotyczące roku kalendarzowego, w którym prowadzona jest wizytacja.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

RAPORT

na temat działań naprawczych podjętych w Uczelni

po otrzymaniu warunkowej oceny jakości kształcenia

Nazwa szkoły wyższej:

.......................................................................................................................................................

Nazwa wydziału (jednostki) prowadzącej oceniany kierunek (makrokierunek, studia międzykierunkowe):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Nazwa ocenianego kierunku (makrokierunku, studiów międzykierunkowych), ze wskazaniem poziomu i formy kształcenia:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Skład zespołu przygotowującego raport

Imię i nazwisko Stanowisko/tytuł lub stopień naukowy/funkcja

pełniona w Uczelni

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

............................................ ............................................................................

Nazwa organu opiniującego raport

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

1. Zarzuty wymienione w Uchwale Nr .............................. Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia .........................................................................

2. Informacje o działaniach naprawczych odnoszących się do poszczególnych zarzutów wymienionych w pkt. 1.

3. Informacje o pozostałych zmianach jakie zaistniały w uczelni/jednostce, bezpośrednio związanych z kierunkiem studiów, którego raport dotyczy, w porównaniu z danymi zawartymi w raporcie zespołu oceniającego Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

4. W przypadku zmian przepisów prawa raport powinien uwzględniać również informację o spełnieniu nowych wymagań.

5. Informacje, o których mowa w pkt. 2 - 4 należy udokumentować zgodnie z zasadami

i według wzorów dokumentów określonych w raporcie samooceny, stanowiącym załącznik nr 1, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. W przypadku włączenia do minimum kadrowego nie wymienionych uprzednio nauczycieli akademickich, do raportu - poza wykazami dorobku naukowego - należy dołączyć także potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów dotyczących nawiązania z nimi stosunku pracy, posiadanych przez te osoby stopni i tytułów naukowych oraz oświadczeń o możliwości stanowienia minimum kadrowego.

(Pieczęć uczelni)

.................................

(podpis Rektora)

.........................., dnia ........................... .....................................

(miejscowość) (podpis Dziekana/Kierownika jednostki)