Wytyczne do przygotowania opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej o jakości kształcenia w jednostce organizacyjnej uczelni ubiegającej się o nadanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego.
PolKA.2011.11.3
Akt nieocenianyDECYZJA Nr 8/2011
PRZEWODNICZĄCEGO POLSKIEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 3 listopada 2011 r.
w sprawie wytycznych do przygotowania opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej o jakości kształcenia w jednostce organizacyjnej uczelni ubiegającej się o nadanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego
ZAŁĄCZNIK
Opinia o jakości kształcenia
w .........................................................................................
(nazwa jednostki, nazwa uczelni)
ubiegającej się o nadanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego1 doktora / doktora habilitowanego w dziedzinie nauki ........................ w dyscyplinie naukowej
…………
Polska Komisja Akredytacyjna (PKA) jest instytucją działającą niezależnie na rzecz doskonalenia jakości kształcenia w polskim systemie szkolnictwa wyższego. Od 2009 r. PKA zarejestrowana jest w Europejskim Rejestrze Agencji Akredytacyjnych (EQAR), ponadto posiada status pełnego członka Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym (ENQA), Europejskiego Konsorcjum ds. Akredytacji (ECA), Międzynarodowej Sieci Agencji Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym (INQAAHE), a także Środkowowschodniej Europejskiej Sieci Agencji Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym (CEENQA).
PKA zawarła dwustronne umowy o uznawalności decyzji akredytacyjnych z holenderską oraz austriacką agencją akredytacyjna, a mianowicie Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisateie (NVAO) i Österreichischer Akkreditierungsrat (ÖAR) Poza tym, PKA podpisała wielostronną umowę o uznawalności decyzji akredytacyjnych wydanych w odniesieniu do joint programmes, której stronami są agencje akredytacyjne z Austrii (Fachhochschulrat - FHR i Österreichischer Akkreditierungsrat - ÖAR), Francji (Commision des Titrem d'Ingenieur - CTI), Hiszpanii (Agencia Nacional de Evaluación de la Alidad y Acreditatión - ANECA) oraz Holandii (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisateie - NVAO). Okres obowiązywania umów o uznawalności decyzji akredytacyjnych upływa w 2013 r.
Opinia została sporządzona na podstawie:
Raportów powizytacyjnych
Odpowiedzi uczelni na raporty powizytacyjne
Protokołów Zespołów oraz Prezydium PKA
Uchwał PKA
I. Krótka informacja wstępna o jednostce ubiegającej się o uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauki....................................... w dyscyplinie naukowej..................................................
Okres działalności uczelni oraz jednostki.
Prowadzone kierunki studiów przez jednostkę i ich związek z dziedziną nauki oraz dyscypliną
naukową dotyczącą uprawnień, o które ubiega się jednostka.
Zakres terytorialny i organizacyjny działalności dydaktycznej jednostki - prowadzone ZOD.
Struktura kształcenia wg form studiów: liczba i udział w łącznej liczbie studentów jednostki
studentów studiów stacjonarnych oraz studiów niestacjonarnych
Wyniki ocen (akredytacji) jakości kształcenia na prowadzonych kierunkach studiów
wydanych przez:
- Polską Komisję Akredytacyjną: rodzaj oceny (programowa lub instytucjonalna) i jej wynik, data wydania oceny, okres obowiązywania oceny;
- inne instytucje akredytujące (rodzaj oceny i jej wynik, data wydania, okres obowiązywania oceny)
II. Ocena jakości kształcenia na kierunkach związanych z dziedziną nauki i dyscypliną naukowa dotyczącą uprawnień, o które ubiega się jednostka.
1. Ocena kadry akademickiej stanowiącej minimum kadrowe oraz prowadzącej zajęcia dydaktyczne na realizowanych w jednostce kierunkach studiów, w tym znaczenie jej dorobku naukowego dla doskonalenia jakości kształcenia.
2. Ocena bazy dydaktycznej, w tym zaplecza laboratoryjnego, pracowni specjalistycznych, zasobów bibliotecznych w świetle zakładanych efektów kształcenia.
3. Ocena poziomu prac dyplomowych i procesu dyplomowania jako końcowego efektu kształcenia.
4. Ocena dorobku naukowego jednostki ubiegającej się o uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora i jego wpływu na jakość kształcenia:
- ocena badań naukowych i ich wpływu na jakość kształcenia
- ocena upowszechniania efektów badań
- dorobek wydawniczy jednostki i jego rola w doskonaleniu jakości kształcenia.
5. Współpraca międzynarodowa i j ej wpływ na j akość kształcenia.
6. Ocena udziału studentów w pracach badawczych, ocena działalności kół naukowych.
III. Ocena jakości kształcenia na pozostałych kierunkach studiów
1. Ocena kadry akademickiej stanowiącej minimum kadrowe oraz prowadzącej zajęcia dydaktyczne na realizowanych w jednostce kierunkach studiów, w tym znaczenie jej dorobku naukowego dla doskonalenia jakości kształcenia.
2. Ocena bazy dydaktycznej, w tym zaplecza laboratoryjnego, pracowni specjalistycznych, zasobów bibliotecznych w świetle zakładanych efektów kształcenia.
3. Ocena poziomu prac dyplomowych i procesu dyplomowania jako końcowego efektu kształcenia.
4. Ocena dorobku naukowego jednostki ubiegającej się o uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora i jego wpływu na jakość kształcenia:
- ocena badań naukowych i ich wpływu na jakość kształcenia
- ocena upowszechniania efektów badań
- dorobek wydawniczy jednostki i jego rola w doskonaleniu jakości kształcenia.
5. Współpraca międzynarodowa i j ej wpływ na jakość kształcenia.
6. Ocena udziału studentów w pracach badawczych, ocena działalności kół naukowych.
IV. Ocena jakości kształcenia na prowadzonych przez jednostkę studiach doktoranckich
(na podstawie wyników oceny instytucjonalnej)
V. Ocena doskonalenia jakości kształcenia w jednostce
1. Ocena skuteczności wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia.
2. Reakcja jednostki na zalecenia PKA dotyczące doskonalenia jakości kształcenia (odpowiedzi na raport powizytacyjny, efekty podjętych działań naprawczych oraz wyniki kolejnej oceny itp.).
3. Znaczenie rozwoju kadry naukowej dla podniesienia jakości kształcenia.
4. Ocena rozwoju badań naukowych i znaczenia ich efektów dla potrzeb procesu dydaktycznego.
5. Ocena perspektyw rozwojowych jednostki w świetle przeprowadzonych ocen jakości kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem perspektyw rozwoju prowadzonych kierunków studiów związanych z dziedziną nauki i dyscypliną naukową dotyczącą uprawnień, o które ubiega się jednostka.
V. Ogólna ocena jakości kształcenia w świetle przeprowadzonych ocen jakości kształcenia
______
1 użyte określenia: stopień naukowy, tytuł naukowy, obszar nauki, dziedzina nauki, dyscyplina naukowa, dorobek naukowy oznaczają odpowiednio stopień i tytuł w zakresie sztuki, obszar sztuki, dziedzinę sztuki, dyscyplinę artystyczną oraz dorobek artystyczny.