Wystąpienie Krajowej Rady Doradców Podatkowych z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją RP art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 3a, art. 27 ust. 1, art. 46a, art. 46b ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 86, ze zm.) oraz art. 79 pkt 7 i art. 80a ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ze zm.) w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości (Dz.U z 2005 r. Nr 10, poz. 66).
Podat.2005.3.9
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 210/2005
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 9.03.2005 r.
w sprawie wystąpienia Krajowej Rady Doradców Podatkowych z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją RP art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 3a, art. 27 ust. 1, art. 46a, art. 46b ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 86, ze zm.) oraz art. 79 pkt 7 i art. 80a ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ze zm.) w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości (Dz.U z 2005 r. Nr 10, poz. 66).
art. 2 ust. 1 pkt 2,
art. 3a,
art. 27 ust. 1,
art. 46a,
art. 46b
ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 86, ze zm.), zwanej w dalszej części uchwały również "ustawą" oraz
art. 79 pkt 7,
art. 80a ust. 1
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ze zm.) w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości.
Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego "wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną (relewantną) powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań zarówno dyskryminujących jak i faworyzujących" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 października 1998 r., Sygn. K. 7/98). W przypadku, gdy prawodawca różnicuje podmioty prawa (w tej sytuacji przez objęcie szczególnymi obostrzeniami doradców podatkowych, przy równoczesnym ich braku w odniesieniu do podmiotów uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych) charakteryzujące się wspólną cechą istotną (za taką wspólną cechę relewantną należy uznać możliwość wykonywania czynności doradztwa podatkowego) to "wprowadza odstępstwo od zasady równości" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 kwietnia 2003 r., Sygn. akt P 7/02) co musi zostać "uzasadnione, to jest oparte na uznanych kryteriach" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 listopada 2001 r., Sygn. P 2/01). Podkreślenia wymaga, iż ciężar dowodu, że wprowadzone różnicowanie podmiotów posiadających wspólną cechę istotną zostało oparte na uznanych kryteriach "spoczywa na organie państwowym, który ustanowił zakwestionowany akt prawotwórczy" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 października 1998 r., Sygn. K. 7/98). Taki dowód nie został, w przypadku różnicowania warunków działalności doradców podatkowych oraz osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, w jakikolwiek sposób przeprowadzony, co według Krajowej Rady Doradców Podatkowych wskazuje na naruszenie konstytucyjnej zasady równości.
Powyższe przepisy zostały przyjęte przez Senat RP w uchwale z dnia 3 grudnia 2004 r. mimo ich braku w pierwotnym tekście ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości uchwalonej przez Sejm RP w dniu 5 listopada 2004 r. Krajowa Rada Doradców Podatkowych pragnie podkreślić, iż ich przyjęcie przez Sejm RP w uchwalonej 16 grudnia 2004 r. ustawie o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości, w żaden sposób nie powoduje konwalidacji wcześniejszego uchybienia Senatu RP, polegającego na naruszeniu zasad prawidłowej legislacji poprzez zatarcie granicy między uchwałą w przedmiocie inicjatywy ustawodawczej Senatu RP oraz uchwałą zawierającą poprawki do ustawy uchwalonej przez Sejm RP [zgodnie bowiem z art. 69 ust. 1 uchwały Senatu z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (tekst jednolity: M.P. z 2002 r. Nr 54 poz. 741) jeżeli "w toku prac nad ustawą uchwaloną przez Sejm, komisja dostrzeże potrzebę wprowadzenia zmian legislacyjnych wykraczających poza materię rozpatrywanej ustawy, to wraz z projektem uchwały, o którym mowa w art. 68 ust. 2, komisja może przedstawić wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej wraz z projektem odpowiedniej ustawy"].
Według Krajowej Rady Doradców Podatkowych powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego RP, który stwierdził, że "nie istnieje przepis uprawniający do wprowadzania nowych inicjatyw ustawodawczych w ramach rozpatrywania ustawy uchwalonej już przez Sejm. Do ustawy takiej Senat może jedynie wprowadzać swoje poprawki" (.) "w przeciwieństwie do wniesionego w trybie inicjatywy ustawodawczej projektu ustawy, poprawki Senatu mają wyraźnie ograniczony zakres. Mogą one mieć charakter zarówno formalno - legislacyjny jak i merytoryczny; dotyczyć jednak muszą wprost materii, która była przedmiotem regulacji w tym tekście, który został przekazany Senatowi" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 czerwca 2002 r., Sygn. K 14/02) oraz wskazał na to, iż ograniczony zakres poprawek wynika również stąd, iż są one "wnoszone na końcowym etapie postępowania ustawodawczego, czego szczególnym wyrazem jest to, że Senat wnosi poprawki nie do projektu ustawy, ale do już uchwalonej ustawy" (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 czerwca 2002 r., Sygn. akt K 11/02).
Art. 17. 1. Konstytucji RP (umieszczony w rozdziale 1. Konstytucji RP, którego normy określają charakter ustrojowy państwa) stanowi, że "W drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony". Natomiast ust. 2 art. 17 przewiduje możliwość tworzenia w drodze ustawy innych rodzajów samorządu, przy czym samorządy te nie mogą naruszać wolności wykonywania zawodu ani ograniczać wolności podejmowania działalności gospodarczej.
Tworząc samorząd zawodowy, organy państwa cedują zatem na niego swoje władztwo (imperium publicznoprawne) w zakresie kontroli prawidłowości wykonywania zawodu zaufania publicznego. Tą cechą (publicznoprawnym akcentem) różni się samorząd zawodowy ustanowiony w drodze ustawy od korporacji prywatnej.
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 22 maja 2001 r. (k 37/00) wskazał, iż konsekwencją celu istnienia samorządów zaufania publicznego (art. 17 ust. 1 Konstytucji RP) jest przymusowa przynależność do samorządu zawodowego wszystkich osób, które uważa się za wykonujące tego rodzaju zawód. Należy stwierdzić też, iż zawód doradcy podatkowego zalicza się niewątpliwie do zawodów zaufanie publicznego, o których mowa w art. 17 ust. 1 Konstytucji.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych pragnie zwrócić uwagę, że ograniczenia z ust. 2 art. 17 Konstytucji RP nie rozciągają się na samorządy reprezentujące zawody zaufania publicznego. Jak stwierdził Trybunał Konstytucyjny we wspomnianym wyroku (K 37/00): "Te samorządy mogą, a niekiedy nawet powinny, ograniczać wolność wykonywania zawodu lub działalności gospodarczej ze względu na cele, dla realizacji których zostały powołane". Ograniczenia te wynikają z charakteru samorządów, o których mówi ust. 1, w przypadku których wolność wykonywania zawodu lub swoboda działalności gospodarczej "winna, zdaniem ustawodawcy konstytucyjnego, ustępować (.) potrzebie nie czynienia uszczerbku zaufaniu publicznemu, którym pewne zawody są obdarzane" 1 .
Wskazać zatem należy, iż wolność prowadzenia działalności gospodarczej nie ma charakteru absolutnego. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 kwietnia 1998 r. (K 10/97) podniósł, że: "działalność gospodarcza (.) może podlegać różnego rodzaju ograniczeniom w stopniu większym niż prawa i wolności o charakterze osobistym lub politycznym".
Wolą ustawodawcy, poprzez utworzenie korporacji doradców podatkowych (jak i innych samorządów zawodowych) została ograniczona (w pewnym stopniu) z uwagi na interes publiczny (społeczny) - swoboda działalności gospodarczej i wyboru zawodu. Decyzją ustawodawcy było, aby działalność doradczą w zakresie czynności podatkowych wyjąć spod działania wolnego rynku i objąć ją nadzorem, którego pełnienie - zgodnie z zasadą pomocniczości - zostało scedowane na samorząd doradców podatkowych. Ratio takiego rozwiązania był znaczny stopień komplikacji zagadnień związanych z podatkami oraz stopień dotkliwości (o charakterze finansowym jak i karnym) związanych z popełnieniem błędu w zakresie rozliczeń podatkowych.
Doradcą podatkowym jest podmiot uprawniony do zawodowego wykonywania (enumeratywnie wyliczonych) czynności. Wykonywanie czynności doradztwa podatkowego nie zostało jednak zastrzeżone (ekskluzywnie) dla doradców podatkowych, lecz mogą być one wykonywane również przez adwokatów, radców prawnych oraz biegłych rewidentów (art. 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym), oraz (pod pewnymi warunkami) przez inne podmioty (art. 4 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r.). Należy podkreślić, że są to osoby fizyczne wykonujące wolne zawody i posiadające własne samorządy zawodowe oraz podmioty, które muszą zatrudniać (co do zasady) doradców podatkowych albo biegłych rewidentów.
Biorąc powyższe pod uwagę Krajowa Rada Doradców Podatkowych uważa, że przepis art. 3a ustawy o doradztwie podatkowym jest sprzeczny z art. 17 ust. 1 Konstytucji, gdyż powoduje, iż osoby (podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), którym przyznano prawo wykonywania niektórych czynności doradztwa podatkowego, pozostają poza strukturami samorządu zawodowego (samorządu doradców podatkowych) i nie podlegają jego kontroli, przez co samorząd ten pozbawiony został faktycznej możliwości sprawowania pieczy nad wykonywaniem rzeczonych czynności przez podmioty wymienione w przepisie art. 3a ustawy o doradztwie podatkowym.