Wysokość wskaźnika bufora antycyklicznego oraz przekazania Europejskiej Radzie do spraw Ryzyka Systemowego informacji dotyczących bufora antycyklicznego.
KSF.2018.9.21
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 24/2018
KOMITETU STABILNOŚCI FINANSOWEJ
z dnia 21 września 2018 r.
w sprawie wysokości wskaźnika bufora antycyklicznego oraz przekazania Europejskiej Radzie do spraw Ryzyka Systemowego informacji dotyczących bufora antycyklicznego
Uzasadnienie
Uzasadnienie
Wydanie rekomendacji przez Komitet ma związek z art. 24 ust. 2 ustawy, który stanowi, że Minister właściwy do spraw instytucji finansowych ocenia co kwartał wysokość wskaźnika bufora antycyklicznego biorąc pod uwagę rekomendację Komitetu wydaną na podstawie art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 23 ustawy podejmując decyzję o rekomendowanej wartości bufora antycyklicznego Komitet bierze między innymi pod uwagę lukę kredytową, czyli odchylenie wskaźnika wartości zadłużenia niefinansowego sektora prywatnego do PKB od jego długoterminowej tendencji, fazę cyklu finansowego w Polsce oraz inne wskaźniki, które odzwierciedlają zagrożenie systemowe z tytułu nadmiernego wzrostu zadłużenia sektora niefinansowego w Polsce.
Niepewność co do dokładnej pozycji w cyklu kredytowym jest wysoka i zależy od przyjętych założeń co do jego długości. Tym niemniej, niezależnie od przyjętych założeń co do cech cyklu, odchylenie od długoterminowego trendu jest w każdym wypadku niewielkie. Według przeprowadzonej analizy ryzyko systemowe w Polsce z tytułu dynamiki i poziomu zadłużenia niefinansowego sektora prywatnego, obciążenia kosztami obsługi długu oraz wyceny ryzyka jest aktualnie niskie. W I kwartale 2018 r. standaryzowana luka kredytowa, obliczona zgodnie z podstawową metodą rekomendowaną przez Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego wyniosła -7,3%, natomiast luka kredytowa uwzględniająca długość cyklu finansowego w Polsce była równa -2,8%. Zadłużenie niefinansowego sektora prywatnego wobec banków i SKOK wyniosło 52,7% PKB, a całkowite zadłużenie sektora wyniosło 82,0% PKB. Na przestrzeni ostatniego roku, całkowite zadłużenie niefinansowego sektora prywatnego spadło w relacji do PKB o 2,8 p.p.
Uwzględniając powyższe wartości wskaźników ustalono wartość odniesienia wskaźnika bufora antycyklicznego na poziomie 0%. Wyniki analizy wskazują, że obecnie nie ma przesłanek do ustalenia antycyklicznego bufora kapitałowego na poziomie powyżej 0%.
Art. 25. 1. ustawy zobowiązuje Komitet Stabilności Finansowej do zamieszczania na stronie internetowej Narodowego Banku Polskiego co kwartał informacji o:
1) wysokości obowiązującego wskaźnika bufora antycyklicznego;
2) wartości odniesienia dotyczącej wskaźnika bufora antycyklicznego;
3) wskaźniku kredytów do PKB, o którym mowa w art. 23 ust. 2;
4) dniu, od którego instytucje stosują podwyższony wskaźnik - w przypadku podwyższenia wskaźnika bufora antycyklicznego;
5) przewidywanym okresie obowiązywania obniżonego wskaźnika - w przypadku obniżenia wskaźnika bufora antycyklicznego.
Ponieważ wskaźnik bufora antycyklicznego nie uległ zmianie, Komitet nie publikuje informacji, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, dotyczących dnia lub okresu obowiązywania wskaźnika, które byłyby wymagane w przypadku podwyższenia lub obniżenia tego wskaźnika.
Ponadto, art. 25 ust. 2 ustawy zobowiązuje Komitet Stabilności Finansowej do przekazywania ERRS co kwartał informacji określonych w art. 25 ust. 1 ustawy.
Komitet upoważnia Narodowy Bank Polski do dokonania stosownego powiadomienia Europejskiej Rady do spraw Ryzyka Systemowego za pomocą dedykowanego (oficjalnego) systemu powiadomień.