Wysokość wskaźnika bufora antycyklicznego.

Akty korporacyjne

KSF.2024.3.22

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 marca 2024 r.

UCHWAŁA Nr 73/2024
KOMITETU STABILNOŚCI FINANSOWEJ
z dnia 22 marca 2024 r.
w sprawie wysokości wskaźnika bufora antycyklicznego

Na podstawie art. 5, art. 23 i art. 25 oraz art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2536 oraz z 2023 r. poz. 1723) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Komitet, na podstawie oceny natężenia cyklicznego ryzyka systemowego

i adekwatności wskaźnika bufora antycyklicznego, rekomenduje wysokość wskaźnika bufora antycyklicznego na poziomie 0%.

§  2. 
Komitet podaje do publicznej wiadomości informacje o:
1)
wysokości obowiązującego wskaźnika bufora antycyklicznego na poziomie: 0%;
2)
wartości odniesienia dotyczącej wskaźnika bufora antycyklicznego w wysokości: 0%;
3)
wskaźniku kredytów (zadłużenie sektora prywatnego) do PKB w wysokości: 62,7%;
4)
wskaźniku odchylenia od długoterminowej tendencji zmiany wskaźnika kredytów (zadłużenie sektora prywatnego) do produktu krajowego brutto (PKB) w wysokości: - 22,1%.
§  3. 
Uchwała zostanie zamieszczona na stronie internetowej Narodowego Banku Polskiego.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Uchwałą Komitet Stabilności Finansowej, zwany dalej "Komitetem", rekomenduje utrzymanie wysokości wskaźnika bufora antycyklicznego na obecnie obowiązującym poziomie, wynikającym z art. 83 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2536 oraz z 2023 r. poz. 1723), zwanej dalej "ustawą", tj. na poziomie 0%. Jednocześnie Komitet realizuje ustawowy obowiązek zamieszczenia informacji dot. bufora antycyklicznego na stronie internetowej Narodowego Banku Polskiego.

Wydanie rekomendacji przez Komitet ma związek z art. 24 ust. 2 ustawy, który stanowi, że minister właściwy do spraw instytucji finansowych ocenia co kwartał natężenie cyklicznego ryzyka systemowego oraz wysokość i adekwatność wskaźnika bufora antycyklicznego, biorąc pod uwagę rekomendację Komitetu wydaną na podstawie art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 23 ustawy, podejmując decyzję o rekomendowanej wysokości wskaźnika bufora antycyklicznego, Komitet bierze między innymi pod uwagę lukę kredytową, czyli odchylenie wskaźnika wartości zadłużenia niefinansowego sektora prywatnego do PKB od jego długoterminowej tendencji, fazę cyklu finansowego w Polsce oraz inne wskaźniki, które odzwierciedlają zagrożenie systemowe z tytułu nadmiernego wzrostu zadłużenia sektora niefinansowego w Polsce.

Zgodnie z przeprowadzoną analizą, natężenie cyklicznego ryzyka systemowego w Polsce, biorąc pod uwagę m.in. pozycję w cyklu kredytowym, wyniki modeli wczesnego ostrzegania oraz uwarunkowania makroekonomiczne i napięcia w systemie finansowym, jest aktualnie niskie. Odchylenie miar cyklu kredytowego od długoterminowego trendu jest ujemne. W III kwartale 2023 r. standaryzowana luka kredytowa, obliczona zgodnie z podstawową metodą rekomendowaną przez Europejską Radę do spraw Ryzyka Systemowego, zwaną dalej "ERRS", wyniosła -22,1%, natomiast luka kredytowa uwzględniająca długość cyklu finansowego w Polsce była równa -5,2%. Zadłużenie niefinansowego sektora prywatnego wobec banków i SKOK wyniosło 36,0% PKB, a całkowite zadłużenie sektora wyniosło 62,7% PKB. Na przestrzeni ostatniego roku, całkowite zadłużenie niefinansowego sektora prywatnego spadło w relacji do PKB o 8,3 p.p.

Uwzględniając powyższe wartości wskaźników, wartość odniesienia wskaźnika bufora antycyklicznego wynosi 0%. Wyniki analizy wskazują, że obecnie obowiązujący wskaźnik bufora antycyklicznego na poziomie 0% jest adekwatny i nie zachodzą przesłanki do jego zmiany.

Artykuł 25 ust. 1 ustawy zobowiązuje Komitet do zamieszczania na stronie internetowej Narodowego Banku Polskiego co kwartał informacji o:

1) wysokości obowiązującego wskaźnika bufora antycyklicznego;

2) wartości odniesienia dotyczącej wskaźnika bufora antycyklicznego;

3) wskaźniku kredytów do PKB, o którym mowa w art. 23 ust. 2;

4) dniu, od którego instytucje stosują podwyższony wskaźnik - w przypadku podwyższenia wskaźnika bufora antycyklicznego;

5) przewidywanym okresie obowiązywania obniżonego wskaźnika - w przypadku obniżenia wskaźnika bufora antycyklicznego.

Ponieważ wskaźnik bufora antycyklicznego nie uległ zmianie, zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy Komitet nie ma obowiązku przekazywania ERRS danych, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy.

Ponieważ wskaźnik bufora antycyklicznego nie uległ zmianie, Komitet nie publikuje informacji, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, dotyczących dnia lub okresu obowiązywania wskaźnika, które byłyby wymagane w przypadku podwyższenia lub obniżenia tego wskaźnika.