Wymogi gwarantujące wysoką jakość kształcenia na kierunkach lekarskich.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.12.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 grudnia 2023 r.

STANOWISKO Nr 7/23/IX
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 15 grudnia 2023 r.
w sprawie wymogów gwarantujących wysoką jakość kształcenia na kierunkach lekarskich

Naczelna Rada Lekarska niezmiennie stoi na stanowisku, iż zabieganie o wysoką jakość kształcenia na wydziałach lekarskich jest elementarnym obowiązkiem samorządu lekarskiego. Kształcenie studentów na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym powinno opierać się o najwyższe standardy edukacyjne w trosce o bezpieczeństwo pacjentów, które zależy od jakości świadczonych usług medycznych.

W związku z postępującą degradacją kształcenia potrzebny jest następujący pakiet zmian obejmujący:

1. Odnośnie do składu osobowego zespołu nauk medycznych i nauk o zdrowiu w Polskiej Komisji Akredytacyjnej opiniujących kierunki lekarski i lekarsko- dentystyczny - zweryfikowanie składu ww. Zespołu z uwzględnieniem kandydatów zgłaszanych przez samorząd lekarski.

2. wprowadzenie zmian legislacyjnych nadających Polskiej Komisji Akredytacyjnej większy zakres uprawnień - uczynienie opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej wiążących dla Ministra Edukacji i Nauki,

3. zamknięcie lub wygaszenie kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych, które nie uzyskały pozytywnej opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej i wykorzystanie potencjału uniwersytetów medycznych i akredytowanych jednostek do kształcenia personelu lekarskiego, samo kształcenie zaś powinno być oparte o model akademicki, a nie zawodowy, oraz przeprowadzenie ponownej oceny przez Polską Komisję Akredytacyjną kierunków lekarskiego i lekarsko-dentystycznego otwartych po dniu 1 stycznia 2017 r.,

4. zwiększenie finansowania Polskiej Komisji Akredytacyjnej na działania zmierzające do zapewniania wysokiej jakości kształcenia tj., konieczności podejmowania większej liczby kontroli z uwagi na zwiększoną liczbę kierunków medycznych,

5. zwiększenie finansowania Centrum Egzaminów Medycznych i zmiana formuły Lekarskiego Egzaminu Końcowego, tak aby faktycznie weryfikować wiedzę absolwentów kierunków lekarskich i lekarsko- dentystycznych,

6. zmianę organizacji zarządzania kształceniem tak, aby nadzór sprawowany był przez jedno, a nie dwa ministerstwa,

7. wprowadzenie zmian w składzie zespołu nauk medycznych i nauk o zdrowiu w Polskiej Komisji Akredytacyjnej opiniujących kierunki lekarski i lekarsko- dentystyczny, tak aby w każdym takim zespole oceniającym znajdował się przedstawiciel samorządu lekarskiego.

Naczelna Rada Lekarska podkreśla, iż jakość kształcenia jest kwestią, o którą samorząd lekarzy i lekarzy dentystów zawsze szczególnie zabiegał i będzie czynił to nadal.