Wykorzystanie systemów informatycznych, narzędzi elektronicznych oraz dokumentów elektronicznych w sprawach przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty oraz prowadzenia rejestru lekarzy i lekarzy dentystów.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.10.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 października 2023 r.

UCHWAŁA Nr 40/23/IX
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 20 października 2023 r.
w sprawie wykorzystania systemów informatycznych, narzędzi elektronicznych oraz dokumentów elektronicznych w sprawach przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty oraz prowadzenia rejestru lekarzy i lekarzy dentystów

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2023 r. poz. 1516 z późn. zm.) i art. 5 pkt 3, 4, 6 i 11 oraz art. 6, 7 i 49 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 1342) uchwala się, co następuje:
§  1. 
1. 
Niniejsza uchwała określa zasady, zakres i sposób wykorzystania systemów informatycznych, narzędzi elektronicznych oraz dokumentów elektronicznych w sprawach przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty oraz prowadzenia rejestru lekarzy i lekarzy dentystów prowadzonych na podstawie uchwały Nr 1/17/VII Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 13 stycznia 2017 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty oraz prowadzenia rejestru lekarzy i lekarzy dentystów, zwanej dalej Uchwałą nr 1/17/VII.
2. 
W zakresie nieuregulowanym niniejszą uchwałą do postępowań, o których mowa w ust. 1 zastosowanie mają postanowienia Uchwały nr 1/17/VII.
§  2. 
W sprawach, o których mowa w § 1, dopuszcza się:
1)
składanie wniosków inicjujących postępowania, o których mowa w § 1 ust. 1, oraz prowadzenie korespondencji w ramach tych postępowań z wykorzystaniem skrzynki ePUAP właściwej okręgowej rady lekarskiej lub Naczelnej Rady Lekarskiej albo innych systemów przekazywania dokumentów w formie elektronicznej określonych przez poszczególne okręgowe rady lekarskie lub Naczelną Radę Lekarską;
2)
prowadzenie akt osobowych lekarza lub lekarza dentysty, o których mowa w art. 49 ust. 8 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz.U. z 2021 r. poz. 1342) w formie elektronicznej, obejmującej dokumenty składane w postępowaniach prowadzonych w formie elektronicznej na zasadach określonych w regulacjach, o których mowa w § 4 uchwały;
3)
o ile nic innego nie wynika z regulacji, przyjętych w trybie, o którym mowa w § 4 uchwały, procedury określone niniejszą uchwałą, dla swojej ważności, każdorazowo wymagają ich uwierzytelnienia poprzez złożenie podpisu elektronicznego spełniającego parametry podpisu kwalifikowanego, zaufanego lub osobistego;
4)
możliwość weryfikacji danych w tych postępowaniach z wykorzystaniem danych gromadzonych przez Naczelną Radę Lekarską, przekazanych na podstawie odrębnych przepisów lub umów przez zewnętrzne podmioty określone w regulacjach, o których mowa w § 4.
§  3. 
1. 
Naczelna Rada Lekarska sprawuje nadzór nad realizacją uchwały, za pośrednictwem Komisji Organizacyjnej Naczelnej Rady Lekarskiej.
2. 
Do zadań Komisji Organizacyjnej Naczelnej Rady Lekarskiej w zakresie określonym uchwałą należy:
1)
zapewnienie współpracy pomiędzy okręgowymi rejestrami lekarzy i lekarzy dentystów i Centralnym Rejestrem Lekarzy i Lekarzy Dentystów Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
współpraca oraz nadzór nad czynnościami komisji do spraw rejestracji okręgowych rad lekarskich w celu zapewnienia pomocy merytorycznej i organizacyjnej okręgowym radom lekarskim w sprawach określonych uchwałą;
3)
opracowanie instrukcji wykorzystania narzędzi i rozwiązań opisanych w § 4 uchwały;
4)
udzielanie wyjaśnień i rekomendacji dotyczących wykorzystania narzędzi i rozwiązań opisanych w § 2 uchwały.
§  4. 
1. 
Upoważnia się Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej do ustalenia - w drodze uchwały - szczegółowych trybów postępowań prowadzonych z wykorzystaniem systemów informatycznych, narzędzi elektronicznych oraz dokumentów elektronicznych w sprawach, o których mowa w § 1 niniejszej uchwały.
2. 
Uchwałę, o której mowa w ust. 1, Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podejmuje na wniosek Komisji Organizacyjnej Naczelnej Rady Lekarskiej.
3. 
Przyjęte przez Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej na podstawie upoważnienia zawartego w ust. 1 szczegółowe tryby postępowań prowadzonych z wykorzystaniem systemów informatycznych, narzędzi elektronicznych oraz dokumentów elektronicznych w sprawach, o których mowa w § 1 niniejszej uchwały mogą zawierać w uzasadnionym zakresie rozwiązania odmienne od przyjętych w uchwale nr 1/17/VII.
4. 
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zobowiązane jest prowadzić repozytorium podjętych regulacji przyjętych na mocy upoważnienia zawartego w ust. 1 oraz każdorazowo informować rejestry lekarzy i lekarzy dentystów okręgowych izb lekarskich drogą elektroniczną o podjętych w nim zmianach.
§  5. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie: Uchwała ma na celu ujednolicenie sposobu procedowania spraw przez rejestry lekarzy i lekarzy dentystów w obrębie samorządu zawodowego oraz umożliwienie informatyzacji tych procesów w wymiarze nie ograniczanym przez regulacje wewnętrzne, które nie posiadają uzasadnienia w przepisach prawa. Uchwała ponadto jest próbą uporządkowania chaotycznego procesu legislacyjnego w sprawach nadawania uprawnień lekarza i lekarza dentysty na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.