Wykładnia przepisów przejściowych zawartych w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 203, poz. 1192).

Akty korporacyjne

Sędz.2012.9.27

Akt nieoceniany
Wersja od: 27 września 2012 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 27 września 2012 r.
w kwestii wykładni przepisów przejściowych zawartych w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 203, poz. 1192).

W związku z wątpliwościami dotyczącymi kompetencji zgromadzeń ogólnych sędziów okręgu i zgromadzeń przedstawicieli sędziów okręgu Krajowa Rada Sądownictwa wyraża następujące stanowisko:

Krajowa Rada Sądownictwa przypomina, że w pierwotnej wersji projektu ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw wszelkie kompetencje zgromadzeń ogólnych sędziów okręgu zostały przekazane nowo powołanemu organowi - zgromadzeniu ogólnemu sędziów apelacji. Dopiero w końcowym etapie prac legislacyjnych przywrócono funkcjonowanie zgromadzeń ogólnych sędziów okręgu oraz określono ich nowe kompetencje i skład.

Obecnie zgromadzenia te dokonują między innymi wyboru członków kolegiów sądów okręgowych, delegatów na zgromadzenie sędziów apelacji oraz delegatów na zebrania sądów okręgowych.

Ustawa w art. 12 ust. 4 wskazuje, że zgromadzenia ogólne powołane przed wejściem w życie cytowanej ustawy działają do czasu upływu ich kadencji. Wynika z tego, że w zależności od momentu, w którym upływa kadencja konkretnych zgromadzeń są one jedynymi uprawnionymi organami samorządu sędziowskiego. Wykonują zatem wszelkie ustawowe kompetencje, w tym te które zostały określone w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r.

Jeżeli kadencja zgromadzenia nie wygasła to jest ono jedynym legitymowanym organem samorządu sędziowskiego do realizacji ustawowych kompetencji.