Wykazywanie przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych kwestii podwykonawstwa w sprawozdaniach dla Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

Akty korporacyjne

Rewid.2012.2.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 lutego 2012 r.

KOMUNIKAT Nr 5/2012
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 7 lutego 2012 r.
w sprawie wykazywania przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych kwestii podwykonawstwa w sprawozdaniach dla Krajowej Izby Biegłych Rewidentów

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów informuje, iż - zgodnie z pisemnie wyrażonymi oczekiwaniami Komisji Nadzoru Audytowego w kwestii ustalania i rozliczania rocznej opłaty z tytułu nadzoru - przychody podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych osiągnięte z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej zleconych przez inny podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych (czyli wykonywane w tzw. "podwykonawstwie") podlegają obowiązkowi ujmowania ich do podstawy obliczania opłaty rocznej z tytułu nadzoru, o której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228), zwanej dalej "ustawą". Przypominamy również, iż zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy Krajowa Izba Biegłych Rewidentów jest zobligowana do wpłacania na rachunek budżetu państwa (w terminie do 31 marca) 20% opłat z tytułu nadzoru za rok poprzedni należnych od podmiotów uprawnionych wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego.

Do podwykonawstwa należy zaliczać jednak tylko te wykonane usługi, które odpowiadają ustawowej definicji czynności rewizji finansowej, do których, zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy, należą: badanie, przeglądy sprawozdań finansowych lub inne usługi poświadczające, o których mowa w odrębnych przepisach lub standardach rewizji finansowej. Czynności rewizji finansowej charakteryzują się m.in. tym, że ich rezultaty są określone ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.), innymi ustawami lub standardami zawodowymi.

Nie jest więc podwykonawstwem taki udział w wykonywaniu czynności rewizji finansowej, w którym podmiot uprawniony przyjmujący zlecenie od innego podmiotu uprawnionego lub działający w imieniu tego pierwszego podmiotu biegły rewident nie podpisują dokumentów będących końcowymi rezultatami czynności rewizji finansowej, tzn. opinii wraz z raportem z badania sprawozdania finansowego, raportu z przeglądu sprawozdania finansowego lub innego pisemnego sprawozdania z wykonania usługi poświadczającej.

Z powyższego wynika, iż sporządzając roczne rozliczenie opłaty rocznej z tytułu nadzoru należy ujmować w nim wszelkie przychody z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej osiągnięte w roku sprawozdawczym, w tym również na zasadzie podwykonawstwa.

Zgodnie z ust. 99 krajowego standardu rewizji finansowej nr I1 podmioty uprawnione są zobligowane do prowadzenia rejestrów zapewniających wywiązanie się z obowiązków sprawozdawczych wynikających z art. 49 ust. 3 pkt 1 ustawy, a w przypadku badania sprawozdania finansowego i świadczenia innych usług w zakresie czynności rewizji finansowej na rzecz jednostek zainteresowania publicznego - również art. 87 ust. 1 ustawy. W rejestrach tych nie należy ujmować czynności rewizji finansowej wykonywanych w podwykonawstwie. Tego rodzaju usługi i przychody za ich wykonanie podmioty uprawnione mogą ewidencjonować w oddzielnym rejestrze.

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów przypomina, iż zgodnie z treścią krajowych standardów rewizji finansowej dokumenty będące końcowymi rezultatami czynności rewizji finansowej, tzn. opinia wraz z raportem z badania sprawozdania finansowego, raport z przeglądu sprawozdania finansowego lub inne pisemne sprawozdania z wykonania usługi poświadczającej, może podpisać - poza obowiązkiem ich podpisania przez kluczowego biegłego rewidenta - także inna osoba reprezentująca podmiot uprawniony, w imieniu którego są one wydawane, przy czym w takiej sytuacji wymagane jest niebudzące wątpliwości wskazanie kluczowego biegłego rewidenta. Oznacza to, iż nie ma możliwości występowania kilku kluczowych biegłych rewidentów podpisujących taki dokument. Jednocześnie informujemy, iż złożenie podpisu na przedmiotowym dokumencie przez biegłego rewidenta, będącego ww. inną osobą reprezentującą podmiot uprawniony, nie oznacza wykonania danej usługi w podwykonawstwie.

______

1 Standard stanowi załącznik nr 1 do uchwały Nr 1608/38/2010 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 16 lutego 2010 r. w sprawie krajowych standardów rewizji finansowej.