Wstępna opinia do projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw.
Radc.2007.1.12
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 326/VI/2007
Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych
z dnia 12 stycznia 2007 r.
w sprawie wstępnej opinii do projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw.
- nie została wzięta pod uwagę różnica w przygotowaniu zawodowym wynikającym z różnych programów aplikacji i czasu ich trwania. Dotyczy to osób po aplikacji sędziowskiej, prokuratorskiej i notarialnej. Mogłoby temu zapobiec wprowadzenie egzaminów uzupełniających pozwalających zrównać oceny przygotowania do zawodu radcy prawnego;
- nie jest właściwe dopuszczenie do egzaminu osób, które zdały kiedykolwiek egzamin sędziowski lub prokuratorski, bez wykazania się przez nich jakąkolwiek praktyką prawniczą i bez zdania egzaminu uzupełniającego;
- projektowane przepisy nie zawierają wskazania okresu przed wystąpieniem z wnioskiem o wpis, w czasie którego powinny być zdane poszczególne egzaminy łub odbyta przewidziana w tych przepisach praktyka;
- projektowane przepisy nie definiują w dalszym ciągu niedookreślonych pojęć takich jak "wykonywanie czynności w zakresie obsługi prawnej", "na podstawie umów cywilnoprawnych", "zatrudnienie w kancelarii";
- projektowane okresy praktyk mające uzasadnić możliwość uzyskania wpisu bez aplikacji radcowskiej i egzaminu radcowskiego są zdecydowanie zbyt krótkie i na pewno nie można uznać, iż zapewniają one uzyskanie praktycznych kwalifikacji do wykonywania zawodu prawniczego zupełnie innego niż dotąd wykonywany;
- zdecydowanie w sprzeczności z poglądem Trybunału Konstytucyjnego pozostaje projektowany przepis art. 25 ust. 2 pkt 3 umożliwiający dostęp do egzaminu radcowskiego osobie, która nie ukończyła żadnej aplikacji prawniczej;
- z uznania przez Trybunał Konstytucyjny, iż zgodny z Konstytucją jest przepis przewidujący możliwość zdawania przez doktorów nauk prawnych egzaminu radcowskiego bez odbycia aplikacji nie może oznaczać, iż niektóre kategorie takich osób mogłyby uzyskiwać wpis na listę radców prawnych również bez zdawania egzaminu radcowskiego;
- projekt nie reguluje kwestii wpisu na listę radców prawnych osób, które zdały egzamin adwokacki lub notarialny, ale zawodu adwokata lub notariusza nie wykonywały;
- nie akceptujemy ograniczenia egzaminu pisemnego wyłącznie do dwóch tematów. Opowiadamy się za istniejącą od wielu lat praktyką przewidującą egzamin pisemny obejmujący cztery tematy, tj. oddzielenie tematów z prawa cywilnego i tematów z prawa gospodarczego, oraz uwzględnienie tematów z prawa administracyjnego i prawa umów;
- przewidziany dla egzaminu ustnego blok karny powinien objąć również Kodeks karny i inne ustawy karne w zakresie odnoszącym się do obrotu gospodarczego, a także postępowanie karne, w zakresie w jakim radca prawny występuje w nim w roli pełnomocnika procesowego. Konieczne wydaje się również stworzenie bloku obejmującego prawo finansowe, a w szczególności prawo podatkowe;
- ustawa powinna stworzyć możliwość wyraźnego dookreślenia zakresu niektórych wskazanych tam dziedzin prawa, w szczególności "prawa gospodarczego" i "prawa administracyjnego". Tylko wówczas będzie możliwe ustalenie przez KRRP odpowiedniego programu aplikacji i uzyskanie zgodności pomiędzy tym programem a opracowywanym zestawem kazusów na egzamin ustny;
- oparcie egzaminu ustnego w bloku czwartym wyłącznie na kazusie wydaje się trudne do zrealizowania;
- niedoprecyzowanie czasu przygotowania się do odpowiedzi wskazuje na to, iż do każdego bloku z osobna można się przygotowywać przez 30 min (a więc sześć minut na każde pytanie - przy dostępie do aktów prawnych). Wydłuży to egzamin do co najmniej 4 godzin;
- skoro egzamin radcowski ma być egzaminem przy zachowaniu równowagi wpływu na jego przebieg przedstawicieli ministra i przedstawicieli samorządu radcowskiego, konieczne jest, by w przypadku wszystkich rozporządzeń wykonawczych w tym zakresie wymagane było porozumienie z KRRP, a nie tylko zasięganie jej opinii. Odnosi się to w szczególności do powoływania przewodniczącego i zastępcy komisji (konieczne jest tu zachowanie odpowiedniego parytetu);
- przewidziane w art. 361 ust. 5 wyznaczanie rezerwowego członka komisji przez jej przewodniczącego pozostaje w sprzeczności z brzmieniem ust. 2 tego przepisu;
- projektowane przepisy nie odpowiadają na pytanie w jaki sposób będzie ustalana ocena łączna (co najmniej dostateczna - art. 367 ust. 1) z części ustnej egzaminu. To samo odnosi się do łącznej oceny części pisemnej i ustnej (art. 367 ust. 2) - skoro możliwe jest zdanie niektórych tylko bloków części ustnej i zdawanie późniejszego egzaminu poprawkowego w pozostałym zakresie;
- projektowane przepisy nie wskazują, że egzamin poprawkowy może być zdawany tylko jeden raz;
- projektowana w art. 60 ustawy zmiana punktu 8 i dodanie punktu 12 nie uwzględnia wystarczająco stanowiska Trybunału i zakresu projektowanej ustawy. W szczególności wg wyroku Trybunału konieczne jest wyraźne wskazanie uprawnień KRRP do ustalania zasad składania egzaminu radcowskiego. Ponadto projektowany punkt 13 powinien wskazywać na uzgadnianie z ministrem albo wydawanie opinii w sprawach, w których ustawa to przewiduje, a nie tylko co do regulaminu egzaminu.
Istnieją więc podstawy do uznania, iż niektóre z projektowanych rozwiązań w dalszym ciągu pozostają w sprzeczności z konstytucyjną ochroną uprawnień samorządu zawodu zaufania publicznego. Przyjęcie takich rozwiązań uzasadniałoby niewątpliwie ponowne poddanie ustawy kontroli konstytucyjnej. Pozostajemy więc w przekonaniu, że przedstawione wyżej uwagi zostaną uwzględnione w dalszych pracach nad projektem ustawy.