Wskazówki organizacyjno-metodyczne do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2014 roku.

Akty korporacyjne

Rewid.2013.4.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 kwietnia 2013 r.

KOMUNIKAT Nr 19/2013
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 9 kwietnia 2013 r.
w sprawie wskazówek organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2014 roku

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów informuje, że z dniem zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru Audytowego uchwały Nr 1561/25/2013 Rady z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie zakresu tematycznego i minimalnej liczby godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2014 r. wchodzą w życie wskazówki organizacyjno-metodyczne do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2014 roku, stanowiące załącznik do niniejszego komunikatu.

ZAŁĄCZNIK

Wskazówki organizacyjno-metodyczne do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2014 roku

I.

 Umocowanie prawne

Uchwała Nr 1422/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie zasad obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie zasad uzyskiwania uprawnień do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 3957/56/2011 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 8 marca 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 1561/25/2013 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie zakresu tematycznego i minimalnej liczby godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2014 r.

Uchwała Nr 1633/26/2013 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 12 marca 2013 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad uzyskiwania uprawnień do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

II.

 Tematyka obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2014 r.

W roku 2014 tematami obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów są:
1)
Moduł I - Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym;
2)
Moduł II - Wycena i ujawnianie zapasów w prawie krajowym i międzynarodowym;
3)
Moduł III - Badanie sprawozdania finansowego w środowisku zaawansowanym informatycznie (badania zgodności, badanie IT);
4)
Moduł IV - Wybrane problemy z zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów i MSKJ 1;
5)
Moduł V - Podatek dochodowy w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym -aktualny stan prawny;
6)
Moduł VI - Partnerstwo publiczno-prywatne - aspekty podatkowo-bilansowe;
7)
Moduł VII - Przychody - rachunkowość i rewizja finansowa;
8)
Moduł VIII - Badanie sprawozdań finansowych organizacji pozarządowych;
9)
Moduł IX - Dokumentowanie procesu badania w sposób zgodny z wymogami MSRF;
10)
Moduł X - Przyjęcie i wdrożenie Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej (MSRF);
11)
Moduł XI - Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF);
12)
Moduł XII - Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej - teoria, regulacje, praktyka.

Moduł I.

ZMIANA ZASAD (POLITYKI) RACHUNKOWOŚCI, WARTOŚCI SZCUNKOWYCH, POPRAWIANIE BŁĘDÓW, ZDARZENIA NASTĘPUJĄCE PO DNIU BILANSOWYM

Podstawowe cele szkolenia

* Aktualizacja i pogłębienie wiedzy w zakresie porównywalności sprawozdań finansowych w czasie oraz związanego z tym stosowania zasady ciągłości.

* Uzgodnienie poglądów na zakres przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz uzasadnienie ich zmian, jak również na zakres wartości szacunkowych oraz uzasadnienie ich zmian.

* Nabycie umiejętności odróżniania zmian zasad (polityki) rachunkowości od zmian wartości szacunkowych.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie znajomości praktycznych rozwiązań dotyczących ujmowania, prezentacji i ujawniania zmian zasad (polityki) rachunkowości i zmian wartości szacunkowych.

* Aktualizacja wiedzy i doskonalenie znajomości praktycznych rozwiązań dotyczących poprawiania błędów oraz ujmowania zdarzeń następujących po dniu bilansowym, a także ich prezentacji i ujawniania.

* Aktualizacja wiedzy i doskonalenie znajomości praktycznych rozwiązań w zakresie prezentacji danych zapewniających porównywalność sprawozdania finansowego.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł II.

WYCENA I UJAWNIANIE ZAPASÓW W PRAWIE KRAJOWYM I MIĘDZYNARODOWYM

Podstawowe cele szkolenia

* Aktualizacja wiedzy w zakresie znajomości przepisów prawa bilansowego dotyczących wyceny i prezentacji zapasów w sprawozdaniu finansowym.

* Identyfikacja różnic w podejściu do wyceny i prezentacji zapasów pomiędzy ustawą o rachunkowości a MSSF.

* Analiza szczególnych zagadnień związanych z wyceną zapasów takich jak koszty niewykorzystanych zdolności produkcyjnych, koszty finansowania zewnętrznego, możliwość ujmowania różnic kursowych w wartości.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie znajomości praktycznych rozwiązań dotyczących wyceny, ujmowania, prezentacji i ujawniania zapasów w sprawozdaniach finansowych z uwzględnieniem różnych przedmiotów działalności (branż), w tym między innymi branża deweloperska, produkcyjna, handlowa, prawa autorskie/licencje, kantory, kopalnie.

* Nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności związanych z szacowaniem utraty wartości aktywów.

* Identyfikacja korzyści i ryzyk związanych z korzystaniem z usług niezależnych ekspertów w procesie wyceny zapasów.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł III.

BADANIE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO W ŚRODOWISKU ZAAWANSOWANYM INFORMATYCZNIE (BADANIE ZGODNOŚCI, BADANIE IT)

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie wiedzy na temat związku środowiska informatycznego z rzetelnością i kompletnością informacji finansowych.

* Zrozumienie wymagań ustawy o rachunkowości koniecznych do spełnienia przez system informatyczny.

* Nabycie umiejętności wyboru pomiędzy badaniem środowiska informatycznego a badaniem szczegółowym.

* Zdobycie wiedzy na temat właściwego formułowania oczekiwań biegłego rewidenta w odniesieniu do członków zespołu badającego systemy informatyczne, ze szczególnym uwzględnieniem ogólnego celu badania.

* Nabycie przez słuchaczy wiedzy o najlepszych praktykach w zakresie badania systemów informatycznych.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł IV.

WYBRANE PROBLEMY Z ZASAD ETYKI ZAWODOWEJ BIEGŁYCH REWIDENTÓW I MSKJ 1

Podstawowe cele szkolenia

* Aktualizacja wiedzy w zakresie stanu prawnego w zakresie obowiązku stosowania kodeksu etyki Międzynarodowej Federacji Księgowych (IFAC) oraz Międzynarodowego Standardu Kontroli Jakości nr 1.

* Nabycie wiedzy na temat założeń koncepcyjnych oraz podstawowych zasad etyki zawodu biegłego rewidenta określonych w kodeksie etyki Międzynarodowej Federacji Księgowych.

* Nabycie wiedzy na temat praktycznych aspektów stosowania zasad etyki w różnych sytuacjach.

* Zapoznanie uczestników z wymogami Międzynarodowego Standardu Kontroli Jakości nr 1.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy Międzynarodowym Standardem Kontroli Jakości nr 1 a zasadami kontroli jakości ustanowionymi przez KRBR.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł V.

PODATEK DOCHODOWY W KSIĘGACH RACHUNKOWYCH I SPRAWOZDANIU FINANSOWYM - AKTUALNY STAN PRAWNY

Podstawowe cele szkolenia

* Aktualizacja wiedzy w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym.

* Identyfikacja różnic pomiędzy ustalaniem wyniku finansowego a podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym.

* Aktualizacja wiedzy w zakresie istniejących uregulowań oraz krajowych i międzynarodowych standardów rachunkowości, dotyczących podatku dochodowego bieżącego i odroczonego.

* Zapoznanie uczestników z definicjami, zasadami ujęcia, wyceny oraz obowiązkami w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych w zakresie podatku dochodowego według przepisów polskich i MSSF.

* Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami ujmowania podatku dochodowego odroczonego.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy MSSF a zasadami określonymi w przepisach polskich.

* Metodologia badania bieżącego i odroczonego podatku dochodowego.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w planowaniu i przeprowadzaniu badania pozycji sprawozdań finansowych dotyczących podatku dochodowego.

* Uszczegółowienie wiedzy na temat zastosowania wymogów krajowych i międzynarodowych standardów rewizji finansowej do badania pozycji sprawozdań finansowych dotyczących podatku dochodowego.

* Dokumentacj a badania w omawianym zakresie.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych: 8 godzin z bloku Rachunkowość i 8 godzin z bloku Rewizja Finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł VI.

PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE - ASPEKTY PODATKOWO- BILANSOWE

Podstawowe cele szkolenia

Omówienie podstaw prawnych oraz form partnerstwa publiczno-prywatnego.

* Uporządkowanie wiedzy w zakresie bilansowo-podatkowych aspektów przedsięwzięć realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego.

* Zapoznanie uczestników z modelami finansowania przedsięwzięć realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego oraz skoncentrowanie uwagi na modelach najczęściej stosowanych w Polsce.

* Przypomnienie i usystematyzowanie różnic pomiędzy rachunkowością jednostek sektora publicznego i prywatnego.

Ewidencja rozliczeń przedsięwzięć realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie znajomości praktycznych rozwiązań dotyczących ujmowania, wyceny, prezentacji i ujawniania przedsięwzięć realizowanych w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego z uwzględnieniem różnych modeli ich finansowania.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie wiedzy w zakresie aspektów podatkowych partnerstwa publiczno-prywatnego, w tym w szczególności dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł VII.

PRZYCHODY - RACHUNKOWOŚĆ I REWIZJA FINANSOWA

Podstawowe cele szkolenia

Omówienie stanu prawnego w zakresie istniejących uregulowań i standardów rachunkowości dotyczących przychodów.

* Zapoznanie uczestników z definicjami, zasadami ujęcia, wyceny oraz obowiązkami w zakresie ujawnień w sprawozdaniach finansowych w zakresie przychodów według przepisów polskich iMSSF.

* Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami ujmowania przychodów ze szczególnych rodzajów transakcji.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy MSSF a zasadami określonymi w przepisach polskich.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w planowaniu i przeprowadzaniu badania przychodów. Uszczegółowienie wiedzy na temat zastosowania wymogów krajowych i międzynarodowych standardów rewizji finansowej do badania przychodów.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych: 8 godzin z bloku Rachunkowość i 8 godzin z bloku Rewizja Finansowa, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł VIII.

BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

Podstawowe cele szkolenia

* Uporządkowanie wiedzy na temat podstaw prawnych i zasad funkcjonowania organizacji pozarządowych.

* Aktualizacja i pogłębienie wiedzy w zakresie rachunkowości i podatków w organizacjach pozarządowych, w tym przede wszystkim w zakresie praktycznych rozwiązań w zakładowych planach kont oraz sprawozdawczości podatkowej.

* Przedstawienie formy i treści sprawozdań finansowych organizacji pozarządowych.

* Zwrócenie uwagi na specyfikę badania sprawozdań finansowych organizacji pozarządowych, ze wskazaniem na występujące w praktyce problemy.

* Uwypuklenie i zwrócenie uwagi na szczególne obszary ryzyka badania oraz zobrazowanie ich praktycznego wpływu na planowanie i badanie właściwe w organizacji pozarządowej.

* Nabycie lub doskonalenie umiejętności w zakresie formułowania wniosków z audytu organizacji pozarządowej.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł IX.

DOKUMENTOWANIE PROCESU BADANIA W SPOSÓB ZGODNY Z WYMOGAMI MSRF

Podstawowe cele szkolenia

* Charakterystyka różnic pomiędzy krajowymi i międzynarodowymi standardami rewizji finansowej.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie wiedzy dotyczącej zastosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej.

* Zwrócenie uwagi na znaczenie podejścia do badania sprawozdania finansowego opartego o szacowanie ryzyka.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w zakresie dokumentowania procesu badania sprawozdań finansowych w sposób zgodny z wymogami MSRF.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Sprawdzian wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia, wlicza się do wymiaru godzinowego szkolenia.

Moduł X.

PRZYJĘCIE I WDROŻENIE MIĘDZYNARODOWYCH STANDARDÓW REWIZJI FINANSOWEJ (MSRF)

Kontynuacja szkolenia realizowanego od 2011 roku w ramach współpracy Krajowej Izby Biegłych Rewidentów z Ministerstwem Finansów oraz Bankiem Światowym w oparciu o Szwajcarsko-Polski Program Współpracy w zakresie projektu "Budowa zdolności instytucjonalnych i prawnych na poziomie krajowym w zakresie sprawozdawczości finansowej i audytu w sektorze prywatnym", w związku z planowanym przyjęciem do prawa unijnego MSRF i zastąpienia nimi krajowych standardów rewizji finansowej.

Szczegóły programowe i organizacyjne

Rekrutacja na szkolenia odbywa się wyłącznie za pośrednictwem regionalnych oddziałów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Grupą docelową objętą szkoleniem są biegli rewidenci wykonujący zawód oraz te osoby, które mają zamiar wykonywać zawód w najbliższym czasie. W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego i wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone będą w grupach liczących 25-30 słuchaczy.

Kompleksowy program szkoleniowy

Udział w przedmiotowym szkoleniu zaliczał będzie obligatoryjne doskonalenie zawodowe dla biegłych rewidentów w wymiarze godzinowym zajęć dydaktycznych odbytych w danym roku zgodnie z programem szkoleniowym:

Moduł II - 3 dni zajęciowe (24 godz. lekcyjne) - 2014 rok

Planowanie oraz przeprowadzanie badania

1.
Przygotowanie badania

* Akceptacja umowy na badanie sprawozdań finansowych

* Zagadnienia etyczne, Kodeks etyki zawodowych księgowych IFAC (IFAC Code of Ethics for Professional Accountants)

* Uzgadnianie warunków badania (MSRF 210)

* Komunikacja z osobami sprawującymi nadzór i zarządem (MSRF 260, 265)

2.
Zrozumienie i ocena ryzyka

* Wprowadzenie: profesjonalny osąd, wymagania etyki zawodowej (MSRF 200)

* Istotność (MSRF 320)

* Ryzyko audytu

* Zrozumienie zasad działania jednostki oraz ocena środowiska zewnętrznego (MSRF 315)

* Zrozumienie środowiska kontroli wewnętrznej

* Ocena ryzyka wystąpienia istotnego błędu (MSRF 315)

* Odpowiedź na ocenę ryzyka (MSRF 330)

* Dokumentacja oceny ryzyka

3.
Ryzyko oszustwa, uregulowania prawne

* Obowiązki audytora a obowiązki zarządu w zakresie ryzyka oszustwa (MSRF 240)

* Zastosowanie przez audytora odpowiednich zasad prawnych (MSRF 250)

4.
Planowanie i dokumentacja badania

* Planowanie badania (MSRF 300)

* Dokumentacj a badania (MSRF 230)

5.
Procedury uzyskiwania dowodów w czasie badania

* Potrzeba uzyskania dowodów w trakcie badania (MSRF 500)

* Podejście oparte na kontrolach lub podejście oparte na badaniu bezpośrednim (substantywnym)

* System kontroli wewnętrznej oraz jego testowanie

* Badanie wiarygodności - procedury analityczne oraz testy szczegółowe

* Próbkowanie - metody

* Wykorzystanie pracy innych podmiotów (MSRF 610, MSRF 620)

* Aspekty, które należy uwzględnić w badaniu w przypadku, gdy badany podmiot korzysta z usług jednostek trzecich (MSRF 402)

6.
Szczegółowe procedury badania

* Zastosowanie MSRF w przypadku badania następujących obszarów:

* Aktywa obrotowe, zobowiązania handlowe oraz pozostałe zobowiązania bieżące

* Zapasy, w tym wymagania w zakresie uczestnictwa w inwentaryzacji (MSRF 501)

* Należności i salda na rachunkach bankowych, potwierdzenia sald (MSRF 505)

* Bilanse otwarcia (MSRF 510)

* Pozostałe obszary

* Badanie wartości szacunkowych (MSRF 540)

* Badanie ujawnień dotyczących podmiotów powiązanych (MSRF 550)

* Procedury końcowe oraz przegląd badania, w tym: o Ocena znalezionych błędów (MSRF 450)

* Wydarzenia po dacie raportowej (MSRF 560)

* Zasada kontynuacji działalności (MSRF 570)

* Oświadczenia Zarządu (MSRF 580)

7.
Badanie sprawozdań skonsolidowanych

* Badanie sprawozdań skonsolidowanych (MSRF 600) o Obowiązki audytora grupowego

* Obowiązki audytorów podmiotów zależnych

* Stosunki pomiędzy audytorem grupy i jednostek zależnych

* Istotność grupy a istotność jednostkowa

* Opinia jednostkowa, opinia dla sprawozdania skonsolidowanego

Moduł III - 1 dzień zajęciowy (8 godzin lekcyjnych) - 2014 rok

Raportowanie

1.
Opinia audytora

* Raport z badania ze standardową opinią bez zastrzeżeń (MSRF 700)

* Modyfikacje opinii audytora (MSRF 705) o Opinia z zastrzeżeniem

* Opinia negatywna

* Odmowa wyrażenia opinii

* Przykłady

* Objaśnienia uzupełniające nie powodujące modyfikacji opinii (MSRF 706)

* Pozostałe obowiązki audytora

* Informacj a porównawcza (MSRF 710)

* Pozostałe informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych (MSRF 720)

2.
Szczególne sytuacje podczas badania

* Uwagi do badania:

* Sprawozdań finansowych przygotowanych zgodnie ze specjalnymi zasadami (MSRF 800)

* Sprawozdań jednostkowych lub ich części (MSRF 805)

* Skróconych sprawozdań finansowych (MSRF 810)

* Przykłady

Moduł IV - 1 dzień zajęciowy (8 godzin lekcyjnych) - 2014 rok

Powtórka i zastosowanie

1.
Powtórka oraz zastosowanie MSRF w studium przypadku

* Powtórzenie tematów omówionych w dniach 1 do 5

* Przykłady zastosowania MSRF - nacisk na kluczowe obszary ryzyka przy stosowaniu zmienionych MSRF

* Pytania i odpowiedzi

Moduł XI.

MIĘDZYNARODOWE STANDARDY SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ (MSSF)

Kontynuacja szkolenia realizowanego od 2011 roku w ramach współpracy Stowarzyszenia Księgowych w Polsce z Ministerstwem Finansów oraz Bankiem Światowym w oparciu o Szwajcarsko-Polski Program Współpracy w zakresie projektu "Budowa zdolności instytucjonalnych i prawnych na poziomie krajowym w zakresie sprawozdawczości finansowej i audytu w sektorze prywatnym".

Rekrutacja na szkolenia odbywa się wyłącznie za pośrednictwem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Grupą docelową objętą szkoleniem są biegli rewidenci zapisani zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Stowarzyszenie.

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego i wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone będą w grupach liczących 25-30 słuchaczy.

Szczegóły programowe i organizacyjne

Udział w przedmiotowym szkoleniu, tj. a) kompleksowym lub b) zaawansowanym, czy też zarówno a) kompleksowym i b) zaawansowanym zaliczał będzie 40 godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Godziny szkolenia przewyższające 40 godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w danym roku nie będą przenoszone na kolejny rok.

a)
Kompleksowe szkolenie

z Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej - lata 2014-2015

DZIEŃ 1

1. Wprowadzenie do MSSF

2. Założenia koncepcyjne sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych

3. MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych

4. MSSF 8 Segmenty operacyjne

DZIEŃ 2

5. MSR 8 Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów

6. MSR 10 Zdarzenia następujące po dniu raportowym

7. MSR 34 Śródroczna sprawozdawczość finansowa

8. MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe

DZIEŃ 3

9. MSR 38 Wartości niematerialne

10. MSR 40 Nieruchomości inwestycyjne

11. MSR 23 Koszty finansowania zewnętrznego

DZIEŃ 4

12. MSR 20 Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej

13. MSR 36 Utrata wartości aktywów

14. MSSF 5 Aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży oraz działalność zaniechana

DZIEŃ 5

15. MSR 2 Zapasy

16. MSR 11 Kontrakty budowlane

17. MSR 18 Przychody DZIEŃ 6

18. MSR 37 Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe

19. MSR 17 Leasing

DZIEŃ 7

20. MSR 19 Świadczenia pracownicze

21. MSSF 2 Płatności w formie akcji

22. MSR 12 Podatek dochodowy DZIEŃ 8

23. MSR 32 Instrumenty finansowe: Prezentacja

24. MSR 39 Instrumenty finansowe: Ujęcie i wycena

25. MSSF 7 Instrumenty finansowe: Ujawnienia DZIEŃ 9

26. MSSF 3 Połączenie jednostek gospodarczych oraz MSR 27 Skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe

DZIEŃ 10

27. MSR 28 Inwestycje w spółki stowarzyszone

28. MSR 31 Wspólne przedsięwzięcia

29. MSR 24 Ujawnienia dotyczące jednostek powiązanych

30. MSR 21 Skutki zmian kursów wymiany walut obcych DZIEŃ 11

31. MSR 7 Sprawozdanie z przepływów środków pieniężnych

32. MSR 33 Zysk na akcję

33. MSSF 1 Zastosowanie MSSF po raz pierwszy

DZIEŃ 12

34. Pozostałe standardy specjalistyczne - przegląd * MSSF 4 Umowy ubezpieczeniowe

* MSR 26 Rachunkowość i sprawozdawczość programów świadczeń emerytalnych

* MSSF 6 Poszukiwanie i ocena zasobów mineralnych

* MSR 41 Rolnictwo

* MSR 29 Sprawozdawczość finansowa w warunkach hiperinflacji

35. Pozostałe interpretacje

* SKI-29 Umowy na usługi koncesjonowane - ujawnianie informacji

* KIMSF 12 Umowy na usługi koncesjonowane

* SKI-7 Wprowadzenie waluty euro

* KIMSF 2 Udziały członkowskie w spółdzielniach i podobne instrumenty

* KIMSF 17 Dystrybucja aktywów niepieniężnych do właścicieli

* KIMSF 18 Przekazanie aktywów przez klientów

36. Studium przypadku

* Zastosowanie MSSF w podejmowaniu decyzji gospodarczych

b)
Zaawansowane szkolenie z Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej - lata 2014-2015

DZIEŃ 1 i 2 - Instrumenty finansowe - zagadnienia zaawansowane

1. Cel oraz zakres standardów MSR 32, MSR 39 oraz MSSF 7

2. Podstawowa charakterystyka instrumentów finansowych

3. Klasyfikacj a instrumentów finansowych

4. Aktywa finansowe - ujęcie i wycena

5. Zobowiązania finansowe oraz instrumenty kapitałowe - ujęcie i wycena

6. Wbudowane instrumenty pochodne

7. Ujęcie oraz usunięcie instrumentów

8. Zagadnienia związane z wyceną instrumentów

9. Rachunkowość zabezpieczeń

10. Prezentacja i ujawnienia

11. MSSF 9 Instrumenty Finansowe - proponowane zmiany

DZIEŃ 3 i 4 - Połączenie jednostek gospodarczych oraz zagadnienia konsolidacji

12. Zmiany w standardach MSSF 3 oraz MSR 27 - styczeń 2008

13. MSR 27 Skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe

14. Konsolidacja prostych grup zgodnie z nowymi regulacjami

15. Konsolidacja grup złożonych

16. Zmiany w strukturze grup

17. Podsumowanie zmian w zakresie konsolidacji w porównaniu do poprzednich wersji standardów MSSF 3 oraz MSR 27

18. MSR 21 Skutki zmian kursów wymiany walut obcych - zastosowanie w konsolidacji Skonsolidowane sprawozdanie z przepływów środków pieniężnych (MSR 7)

Moduł XII.

MIĘDZYNARODOWE STANDARDY REWIZJI FINANSOWEJ - TEORIA, REGULACJE, PRAKTYKA

Szkolenie realizowane będzie przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów w ramach XV Dorocznej Konferencji Audytingu zorganizowanej w drugiej połowie 2014 roku. Szczegóły programowe przedstawione zostaną w osobnym komunikacie.

III.

 Metodyka nauczania i sposób organizacji zajęć

Zajęcia prowadzone powinny być w formie wykładu (prezentacji) z wykorzystaniem aktywizujących form nauczania (sesje analizy przypadków, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków). Oczekuje się stosowania nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów.

W celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone mogą być w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Organizacja całego seminarium i harmonogramy poszczególnych dni szkoleniowych powinny zostać przygotowane w sposób optymalny z punktu widzenia potrzeb i możliwości słuchaczy, z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin lekcyjnych (45 minut).

Szczegółowy zakres tematyczny zawierający rozkłady godzinowe przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Stanowić on będzie część szczegółowych założeń organizacyjno-programowych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, o których mowa w § 3 pkt 2 uchwały Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r.

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów dopuszcza odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w formie e-learning.

Jednostki zainteresowane organizacją zajęć w formie e-learning zobowiązane są do przesłania opracowanych materiałów poglądowych i założeń do wybranych modułów, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007 r. w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz. U. Nr 188, poz. 1347, z późn. zm.).

IV.

 Materiały szkoleniowe i pomoce naukowe

Wykaz literatury zalecanej do tematu przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Wykaz ten powinien być zapisem bibliograficznym i obejmować akty prawne, normy i standardy, powszechnie dostępne publikacje książkowe i czasopiśmiennicze oraz zawierać szczegółowe informacje o zawartości merytorycznej materiałów przygotowywanych przez jednostkę wnioskującą np. opracowań o charakterze teoretycznym, zbiorów zadań sytuacyjnych, prezentacji multimedialnych.

V.

 Obowiązki jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów

Jednostki uprawnione do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego mają obowiązek poinformować Krajową Radę biegłych Rewidentów o terminie i miejscu przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, co najmniej na 21 dni przed jego rozpoczęciem, a w przypadku obligatoryjnego doskonalenia zawodowego organizowanego poza granicami RP, co najmniej 60 dni przez jego rozpoczęciem.

Powinny tego dokonać drogą elektroniczną, korzystając z szablonu zamieszczonego na stronie internetowej KIBR uwzględniającego następujące dane: nazwa jednostki uprawnionej, temat szkolenia, czas i miejsce szkolenia, data nadesłania informacji o planowanym szkoleniu, data wycofania informacji o szkoleniu w związku z jego odwołaniem.

Niezwłocznie po zakończeniu szkolenia jednostka uprawniona do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego zobowiązana jest do przesłania wersji elektronicznej (wyłącznie w programie Excel) listy uczestników szkolenia, do osoby zajmującej się rejestracją szkoleń w Biurze KIBR oraz przekazania Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów wersji papierowej, podpisanej przez osobę odpowiedzialną, na koniec miesiąca, w którym odbyło się szkolenie (nie później jednak niż do połowy miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakończono określone szkolenie).

Lista powinna zawierać dane ogólne (nazwę jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów, temat szkolenia, liczba godzin dydaktycznych, czas i miejsce jego zorganizowania) oraz szczegółowe (imię i nazwisko biegłego rewidenta, jego numer w rejestrze oraz adres zamieszkania). Właściwy szablon dostępny jest na stronie internetowej KIBR.

Biegli rewidenci powinni otrzymać od jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dokument potwierdzający odbycie szkolenia. W dokumencie tym poza danymi identyfikującymi osobę (imię i nazwisko, data urodzenia, numer w rejestrze) musi być informacja o temacie, liczbie godzin dydaktycznych, czasie i miejscu zorganizowania szkolenia. Dokument może zawierać adnotację, że biegły rewident ma obowiązek przechowywania dokumentów potwierdzających odbycie szkolenia przez okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym odbył szkolenie.