Wskazówki organizacyjno-metodyczne do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2012 roku.

Akty korporacyjne

Rewid.2011.5.17

Akt nieoceniany
Wersja od: 17 maja 2011 r.

KOMUNIKAT Nr 34/2011
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 17 maja 2011 r.
w sprawie wskazówek organizacyjno-metodycznych do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2012 roku

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów informuje, że z dniem zatwierdzenia przez Komisję Nadzoru Audytowego uchwały Nr 4133/59/2011 Rady z dnia 17 maja 2010 r. w sprawie zakresu tematycznego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2012 r. wchodzą w życie wskazówki organizacyjno-metodyczne do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2012 roku, stanowiące załącznik do niniejszego komunikatu.

ZAŁĄCZNIK 

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE DO OBLIGATORYJNEGO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO DLA BIEGŁYCH REWIDENTÓW W 2012 ROKU

I.

Umocowanie prawne

Uchwała Nr 1422/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie zasad obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 1423/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie zakresu tematycznego i minimalnej liczby godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie zasad uzyskiwania uprawnień do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 4133/59/2011 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 17 maja 2011 r. w sprawie zakresu tematycznego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2012 r.

II.

Tematyka obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2012 r.

W roku 2012 tematami obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów są następujące moduły:
1)
Moduł I - Wycena w wartościach szacunkowych i ich badanie;
2)
Moduł II - Krajowe standardy rewizji finansowej - stosowanie w praktyce;
3)
Moduł III - Ujawnienia w sprawozdaniach finansowych sporządzanych zgodnie z MSSF (MSR 1, MSSF 7, MSSF 8);
4)
Moduł IV - Wkłady niepieniężne (aporty) w ujęciu bilansowym i podatkowym u wnoszącego i otrzymującego;
5)
Moduł V - Kontrakty długoterminowe;
6)
Moduł VI - Zmiany w MSR/MSSF;
7)
Moduł VII - Inne usługi biegłego rewidenta;
8)
Moduł VIII - Badanie jednostek sektora finansów publicznych;
9)
Moduł IX - Przyjęcie i wdrożenie Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej (MSRF);
10)
Moduł X - Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF);
11)
Moduł XI - Stan i perspektywy rewizji finansowej.

Moduł I.

WYCENA W WARTOŚCIACH SZACUNKOWYCH I ICH BADANIE

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie przez uczestników praktycznej wiedzy w zakresie identyfikacji i oceny znaczących ryzyk dotyczących wyceny w wartościach szacunkowych i związanych z tym ujawnień.

* Podniesienie poziomu wiedzy z zakresu metod uwzględniania w strategii oraz planie badania zidentyfikowanych znaczących ryzyk w obszarze wyceny w wartościach szacunkowych oraz ich powiązania z reakcją rewizyjną i jej rezultatami.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy KSRF a MSRF w tym obszarze.

* Zwrócenie uwagi na szczególną odpowiedzialność biegłego rewidenta i podwyższone ryzyko badania w związku z możliwością istotnego zniekształcenia obrazu prezentowanego w sprawozdaniu finansowym w rezultacie dokonania nieprawidłowej wyceny oraz braku wystarczających i odpowiednich ujawnień dotyczących wartości szacunkowych.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Moduł II.

KRAJOWE STANDARDY REWIZJI FINANSOWEJ - STOSOWANIE W PRAKTYCE

Podstawowe cele szkolenia

* Omówienie stanu prawnego w zakresie obowiązku stosowania KSRF i MSRF.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie znajomości praktycznych rozwiązań w zakresie stosowania KSRF nr 1, KSRF nr 2, KSRF nr 3.

* Nabycie umiejętności stosowania w praktyce MSRF odnoszących się do ustalania szczegółowej metodyki planowania i przeprowadzania sprawozdania finansowego.

* Zwrócenie uwagi na MSRF, w których zostały obszernie unormowane zasady i sposoby postępowania biegłego rewidenta poruszone ogólnie w KSRF nr 1.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Moduł III.

UJAWNIENIA W SPRAWOZDANIACH FINANSOWYCH SPORZĄDZANYCH ZGODNIE Z MSSF (MSR 1, MSSF 7, MSSF 8)

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie przez uczestników wiedzy o zmianach w MSR i MSSF dokonanych w 2010 r.

* Podniesienie poziomu wiedzy na temat celu i znaczenia ujawnień w sprawozdaniach finansowych sporządzanych zgodnie z MSSF.

* Zidentyfikowanie celu, charakteru i zakresu ujawnień w sprawozdaniach finansowych wymaganych przez: MSR 1, MSSF 7, MSSF 8.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego przy rozpoznawaniu i rozwiązywaniu zgłaszanych przez uczestników szkolenia problemów w zakresie poprawności i kompletności ujawnień wymaganych przez MSR 1, MSSF 7 i MSSF 8.

* Wypracowanie wśród uczestników umiejętności:

- postrzegania ujawnień jako nieodłącznej części MSR,

- kompleksowego analizowania zagadnień będących przedmiotem ujawnień wymaganych przez MSR 1, MSSF 7, MSSF 8,

- kierowania się zawodowym osądem przy przeprowadzaniu odpowiednich analiz badawczych służących ocenie poprawności zastosowania MSR 1, MSSF 7 i MSSF 8 w zakresie ujawnień w sprawozdaniu finansowym,

- gromadzenia i oceny dowodów potwierdzających kompletność i poprawność ujawnień w sprawozdaniach finansowych wymaganych przez MSR 1, MSSF 7, MSSF 8.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Moduł IV.

WKŁADY NIEPIENIĘŻNE (APORTY) W UJĘCIU BILANSOWYM I PODATKOWYM U WNOSZĄCEGO I OTRZYMUJĄCEGO

Podstawowe cele szkolenia

* Aktualizacja znajomości przepisów prawa dotyczących wkładów niepieniężnych.

* Podniesienie poziomu wiedzy w zakresie bilansowych i podatkowych aspektów wkładów niepieniężnych.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy ustawą o rachunkowości a MSSF w zakresie wyceny, ujmowania, prezentacji i ujawniania wkładów niepieniężnych.

* Uporządkowanie i uszczegółowienie znajomości praktycznych rozwiązań dotyczących wyceny, ujmowania, prezentacji i ujawniania wkładów niepieniężnych w sprawozdaniach finansowych podmiotów rachunkowości z uwzględnieniem ich formy prawnej, przedmiotu wkładu oraz obowiązków podatkowych.

* Nabycie przez uczestników umiejętności oceny znaczących ryzyk związanych z wyceną wkładów niepieniężnych, w tym ryzyk związanych z wykorzystaniem pracy ekspertów.

* Omówienie innych niż badanie sprawozdań finansowych usług poświadczających wycenę wkładów niepieniężnych.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Moduł V.

KONTRAKTY DŁUGOTERMINOWE

Podstawowe cele szkolenia

* Zwrócenie uwagi na charakterystykę kontraktu długoterminowego oraz jego definicję.

* Nabycie wiedzy dotyczącej:

- KSR 3 "Niezakończone usługi budowlane",

- MSR 11 "Umowy o usługę budowlaną",

- KIMSF 15 "Umowy dotyczące budowy nieruchomości" oraz stanowiska KSR "Umowy deweloperskie".

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego poprzez przykłady praktycznego zastosowania KSR 3 oraz MSR 11.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Moduł VI.

ZMIANY W MSR/MSSF

Podstawowe cele szkolenia

* Zwrócenie uwagi na standardy i zmiany w standardach obowiązujące od 2010 roku.

* Omówienie interpretacji obowiązujących od 2010 roku.

* Nabycie wiedzy w zakresie standardów i zmian standardów obowiązujących od 2011 roku.

* Omówienie standardów i zmian standardów obowiązujących po roku 2011, które wejdą w życie po zatwierdzeniu przez Unię Europejską.

* Uporządkowanie informacji w zakresie projektów nowych standardów (m.in. leasing, przychody, konsolidacja).

Uwaga: wykładowca zobowiązany jest na bieżąco uwzględniać zmiany oraz nowe standardy, interpretacje i projekty wprowadzane w ciągu roku

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Moduł VII.

INNE USŁUGI BIEGŁEGO REWIDENTA

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie wiedzy w zakresie świadczenia przez biegłych rewidentów usług innych niż badanie sprawozdań finansowych.

* Zwrócenie uwagi na świadczenie usług atestacyjnych innych niż badanie czy przegląd historycznych informacji finansowych zgodnie z MSUA 3000 oraz sprawdzanie prognozowanych informacji finansowych zgodnie z MSUA 3400.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w zakresie raportów atestacyjnych dotyczących kontroli w jednostkach trzecich świadczących usługi zgodnie z MSUA 3402.

* Uporządkowanie rozwiązań w zakresie uzgodnionych procedur dotyczących informacji finansowych zgodnie z MSUPo 4400.

* Omówienie problematyki kompilacji informacji finansowych zgodnie z MSUPo 4410.

* Identyfikacja obszarów wiedzy dotyczących przeglądu sprawozdań finansowych zgodnie z MSUP 2400 i śródrocznych sprawozdań finansowych przez niezależnego biegłego rewidenta jednostki zgodnie z ISRE 2410 oraz KSRF 3 "Przegląd śródrocznych sprawozdań finansowych przez niezależnego biegłego rewidenta jednostki".

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Moduł VIII.

BADANIE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH

Podstawowe cele szkolenia

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego w zakresie podstawowych zasad rachunkowości sektora finansów publicznych posiadających osobowość prawną.

* Omówienie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS).

* Uporządkowanie i uszczegółowienie wiedzy dotyczącej zastosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej do badania jednostek sektora publicznego.

* Zwrócenie uwagi na specyfikę badania jednostek sektora finansów publicznych.

Czas trwania zajęć

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Moduł IX.

PRZYJĘCIE I WDROŻENIE MIĘDZYNARODOWYCH STANDARDÓW REWIZJI

FINANSOWEJ (MSRF)

Kontynuacja szkolenia realizowanego począwszy od 2011 r. w ramach współpracy Krajowej Izby Biegłych Rewidentów z Ministerstwem Finansów oraz Bankiem Światowym w oparciu o Szwajcarsko-Polski Program Współpracy w zakresie projektu "Budowa zdolności instytucjonalnych i prawnych na poziomie krajowym w zakresie sprawozdawczości finansowej i audytu w sektorze prywatnym", w związku z planowanym przyjęciem do prawa unijnego MSRF i zastąpienia nimi krajowych standardów rewizji finansowej. Szczegóły programowe i organizacyjne omówione zostały w załączniku do komunikatu Nr 33/2011 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 29 marca 2011 r. w sprawie uzupełnienia zakresu tematycznego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2011 r.

Moduł X.

MIĘDZYNARODOWE STANDARDY SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ (MSSF)

Kontynuacja szkolenia realizowanego począwszy od 2011 r. w ramach współpracy Stowarzyszenia Księgowych w Polsce z Ministerstwem Finansów oraz Bankiem Światowym w oparciu o Szwajcarsko-Polski Program Współpracy w zakresie projektu "Budowa zdolności instytucjonalnych i prawnych na poziomie krajowym w zakresie sprawozdawczości finansowej i audytu w sektorze prywatnym". Szczegóły programowe i organizacyjne omówione zostały w załączniku do komunikatu Nr 33/2011 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 29 marca 2011 r. w sprawie uzupełnienia zakresu tematycznego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2011 r.

Moduł XI.

STAN I PERSPEKTYWY REWIZJI FINANSOWEJ

Szkolenie realizowane będzie przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów w ramach XIII Dorocznej Konferencji Audytingu zorganizowanej w drugiej połowie 2012 roku. Szczegóły programowe przedstawione zostaną w osobnym komunikacie.

III.

Metodyka nauczania i sposób organizacji zajęć

Zajęcia prowadzone powinny być w formie wykładu (prezentacji) z wykorzystaniem aktywizujących form nauczania (sesje analizy przypadków, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków). Oczekuje się stosowania nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów.

W celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone mogą być w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Szczegółowy zakres tematyczny zawierający rozkłady godzinowe przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Stanowić on będzie część szczegółowych założeń organizacyjno-programowych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, o których mowa w § 3 pkt 2 uchwały Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r.

IV.

Materiały szkoleniowe i pomoce naukowe

Wykaz literatury zalecanej do tematu przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Wykaz ten powinien być zapisem bibliograficznym i obejmować akty prawne, normy i standardy, powszechnie dostępne publikacje książkowe i czasopiśmiennicze oraz zawierać szczegółowe informacje o zawartości merytorycznej materiałów przygotowywanych przez jednostkę wnioskującą np. opracowań o charakterze teoretycznym, zbiorów zadań sytuacyjnych, prezentacji multimedialnych.

V.

Obowiązki jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów

Jednostki uprawnione do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego mają obowiązek poinformować Krajową Radę biegłych Rewidentów o terminie i miejscu przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, co najmniej na 21 dni przed jego rozpoczęciem. Powinny tego dokonać drogą elektroniczną, korzystając z szablonu zamieszczonego na stronie internetowej KIBR uwzględniającego następujące dane: nazwa jednostki uprawnionej, temat szkolenia, czas i miejsce szkolenia, data nadesłania informacji o planowanym szkoleniu, data wycofania informacji o szkoleniu w związku z jego odwołaniem.

Niezwłocznie po zakończeniu szkolenia jednostka uprawniona do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego zobowiązana jest do przekazania Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów wersji papierowej i elektronicznej listy uczestników szkolenia. Lista ta powinna zawierać dane ogólne (nazwę jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów, temat szkolenia, liczba godzin dydaktycznych, czas i miejsce jego zorganizowania) oraz szczegółowe (imię i nazwisko biegłego rewidenta, jego numer w rejestrze oraz adres zamieszkania). Listę należy przygotować w programie Excel a właściwy szablon dostępny jest na stronie internetowej KIBR.

Biegli rewidenci powinni otrzymać od jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dokument potwierdzający odbycie szkolenia. W dokumencie tym poza danymi identyfikującymi osobę (imię i nazwisko, data urodzenia, numer w rejestrze) musi być informacja o temacie, liczbie godzin dydaktycznych, czasie i miejscu zorganizowania szkolenia.

Dokument może zawierać adnotację, że biegły rewident ma obowiązek przechowywania dokumentów potwierdzających odbycie szkolenia przez okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym odbył szkolenie.