Wskazówki organizacyjno-metodyczne do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2011 r.

Akty korporacyjne

Rewid.2011.1.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 1 stycznia 2011 r.

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE DO OBLIGATORYJNEGO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO DLA BIEGŁYCH REWIDENTÓW W 2011 ROKU

I.

Umocowanie prawne

Uchwała Nr 1422/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie zasad obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 1423/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie zakresu tematycznego obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie zasad uzyskiwania uprawnień do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów.

Uchwała Nr 1577/37/2010 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie założeń organizacyjno-programowych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów w 2010 r.

II

Tematyka obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów w 2011 r.

W roku 2011 tematami obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów, rekomendowanymi jednostkom ubiegającym się o nadanie im uprawnień do przeprowadzenia obligatoryjnego doskonalenia zawodowego są cztery moduły obowiązujące w roku 2010, tj.:

* Moduł I - Konsolidacja sprawozdań finansowych według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości.

* Moduł II - Instrumenty finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości

* Moduł III - Badanie małych średnich jednostek z zastosowaniem polskich i międzynarodowych standardów rewizji finansowej.

* Moduł IV - Ryzyko badania sprawozdań finansowych w warunkach kryzysu gospodarczego -płynność i wycena.

oraz cztery nowe propozycje tematyczne:

* Moduł V - Wycena w wartościach szacunkowych i ich badanie.

* Moduł VI - Badanie sprawozdania finansowego w środowisku zaawansowanym informatycznie (badania zgodności, badania IT).

* Moduł VII - Ujawnienia w sprawozdaniach finansowych sporządzanych zgodnie z MSSF (MSR 1, MSSF 7, MSSF 8).

* Moduł VIII - Wkłady niepieniężne (aporty) w ujęciu bilansowym i podatkowym u wnoszącego i otrzymującego.

Wskazówki do modułów I - IV przedstawione zostały zgodnie z formułą wynikającą zuchwały Nr 1577/37/2010 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie założeń organizacyjno-programowych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów w 2010 r.

Moduł I. KONSOLIDACJA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH WEDŁUG POLSKICH I MIĘDZYNARODOWYCH STANDARDÓW RACHUNKOWOŚCI

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego i wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone będą w formie seminaryjnej w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Obowiązującym standardem edukacyjnym będzie zasada bezpośredniego kontaktu uczestnika z wykładowcą prowadzącym zajęcia w dobrze wyposażonej sali, z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

Lp.TematUszczegółowienie tematuLiczba godzin
Blok I - Skonsolidowane sprawozdania finansowe w świetle przepisów polskiego prawa bilansowego
1.Ogólne zasady konsolidacji - Istota i struktura grupy kapitałowej i jednostek powiązanych1,5
sprawozdań finansowych- Istota i cel konsolidacji sprawozdań finansowych
- Zakres podmiotowy konsolidacji sprawozdań finansowych
- Organizacja rachunkowości jednostek powiązanych dla potrzeb sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych
2.Metoda konsolidacji pełnej- Istota i etapy postępowania w metodzie konsolidacji pełnej5
- Wycena aktywów netto jednostki zależnej według wartości godziwej
- Korekty kapitałowe
- Wyłączenia efektów wzajemnych transakcji
- Odpis wartości firmy
- Wycena kapitałów mniejszości
(trzy zadania sytuacyjne)
3.Metoda konsolidacji proporcjonalnej- Istota i etapy postępowania w metodzie konsolidacji proporcjonalnej0,5
- Korekty kapitałowe
- Wyłączenia efektów wzajemnych transakcji
- Odpis wartości firmy
(zadanie sytuacyjne)
4.Wycena metodą praw własności- Istota i zakres podmiotowy stosowania metody praw własności1
- Wycena udziałów MPW na moment ich nabycia
- Wycena udziałów MPW na moment bilansowy
(zadanie sytuacyjne)
Blok II - Skonsolidowane sprawozdania finansowe w świetle rozwiązań Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
5.MSR 27 Skonsolidowane- Istota i struktura grupy kapitałowej3
i jednostkowe sprawozdania finansowe- Zakres skonsolidowanego sprawozdania finansowego
- Procedury konsolidacyjne
* Korekty kapitałowe
* Wyłączenia efektów wzajemnych transakcji
* Wycena udziałów mniej szóści
- Ujawnianie informacji w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym
(dwa zadania sytuacyjne)
6.MSR 31 Udziały we wspólnych - Istota wspólnych przedsięwzięć i współkontroli1
przedsięwzięciach- Konsolidacja proporcjonalna
- Ujawnianie informacji
(zadanie sytuacyjne)
7.MSR 28 Inwestycje w jednostkach - Pojęcie inwestora, jednostki stowarzyszonej oraz znaczącego wpływu2
stowarzyszonych- Metoda praw własności
- Odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości inwestycji w jednostce stowarzyszonej
- Ujawnianie informacji
(zadanie sytuacyjne)
8.MSR 24 Ujawnianie informacji na temat podmiotów powiązanych1
9.Sprawdzian wiadomości1
Łącznie godzin16

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165 poz. 1316).

2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 września 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (Dz. U. Nr 169, poz. 1327).

Literatura zalecana:

1. Remlein M., Skonsolidowane sprawozdania finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości (tytuł roboczy). Książka przygotowywana przez SKwP COSZ do opublikowania w 2010 roku.

2. Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej 2007 (MSSF), SKwP i IASB, Warszawa 2007.

3. Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF/MSR) 2009. Najnowsze zmiany, Jaruga A., Frendzel M., Ignatowski R., Kabalski P., SKwP, Warszawa 2009.

4. Good Group (International) S.A. International GAAP. Przykładowe skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z MSSF - praca zbiorowa SKwP i Ernst&Young, Warszawa 2009.

5. MSR/MSSF opublikowane w formie załączników do rozporządzenia UE w dzienniku urzędowym UE "L".

Moduł II. INSTRUMENTY FINANSOWE WEDŁUG POLSKICH I MIĘDZYNARODOWYCH STANDARDÓW RACHUNKOWOŚCI

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego i wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone będą w formie seminaryjnej w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Obowiązującym standardem edukacyjnym będzie zasada bezpośredniego kontaktu uczestnika z wykładowcą prowadzącym zajęcia w dobrze wyposażonej sali, z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

Lp.TematUszczegółowienie tematuLiczba godzin
1.Istota instrumentu finansowego oraz - Uwarunkowania definicyjne instrumentu finansowego0,5
rodzaje instrumentów finansowych- Instrumenty udziałowe i dłużne oraz instrumenty pochodne
(zadanie sytuacyjne)
2.Regulacje odnoszące się do instrumentów - Regulacje międzynarodowe: MSR 32, MSR 39, MSSF 7 oraz Interpretacje KIMSF0,5
finansowych, relacje między nimi oraz zakres ich stosowania- Regulacje polskie: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych a ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
3.Klasyfikacja i reklasyfikacja aktywów finansowych - Aktywa finansowe wyceniane w wartości godziwej przez wynik finansowy a aktywa finansowe przeznaczone do obrotu1
dla potrzeb wyceny- Pożyczki i należności a pożyczki udzielone i należności własne
- Inwestycje (aktywa finansowe) utrzymywane do terminu wymagalności
- Aktywa finansowe dostępne do sprzedaży
(zadanie sytuacyjne)
4.Wycena początkowa i - Ujęcie kosztów transakcyjnych3
bilansowa aktywów finansowych (z - Pomiar wartości godziwej dla potrzeb wyceny początkowej w kontekście stosowania MSR
uwzględnieniem utraty wartości) - Zamortyzowany koszt (skorygowana cena nabycia)
oraz zasady - Wartość godziwa
ujmowanie zmian - Cena nabycia
wartości- Ujęcie przeszacowań aktywów finansowych
- Przesłanki utraty wartości
- Zasady ustalania i ujęcia odpisów aktualizujących
- Odwracanie odpisów aktualizujących
(trzy zadania sytuacyjne)
5.Usuwanie z ksiąg aktywów finansowychPodstawowe zasady usuwania z ksiąg aktywów finansowych0,5
6.Klasyfikacja zobowiązań finansowych dla - Zobowiązania finansowe wyceniane w wartości godziwej przez wynik finansowy a zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu0,5
potrzeb wyceny- Pozostałe zobowiązania
(zobowiązania finansowe wyceniane)
7.Wycena początkowa i - Ujęcie kosztów transakcyjnych2
bilansowa zobowiązań finansowych oraz - Pomiar wartości godziwej dla potrzeb wyceny początkowej w kontekście stosowania MSR
ujmowanie zmian wartości- Zamortyzowany koszt (skorygowana cena nabycia)
- Wartość godziwa na dzień bilansowy
- Ujęcie przeszacowań zobowiązań finansowych
(dwa zadania sytuacyjne)
8.Instrumenty pochodne - Podstawowe instrumenty pochodne2,5
- ogólne zasady - Ujęcie początkowe
ujmowania i wyceny- Wycena bilansowa i ujęcie zmian wartości
- Szacowanie ostatecznego zysku/straty na instrumencie
- Wbudowane instrumenty finansowe - zasady
wyodrębniania
(trzy zadania sytuacyjne)
9.Zastosowanie - Istota rachunkowości zabezpieczeń3,5
rachunkowości zabezpieczeń- Zasady ujęcia i rozliczania zabezpieczenia wartości godziwej
- Zasady ujęcia i rozliczania zabezpieczenia przepływów pieniężnych
- Przygotowanie dokumentacji rachunkowości zabezpieczeń
- Zasady pomiaru efektywności zabezpieczeń
(trzy zadania sytuacyjne)
10.Prezentacja instrumentów finansowych i ujawnianie informacji1
12.Sprawdzian wiadomości1
Łącznie godzin16

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165 poz. 1316).

2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. Nr 149, poz. 1674, z późn. zm.1)).

Literatura zalecana:

1. Frendzel M., Instrumenty finansowe w świetle polskich i międzynarodowych regulacji (tytuł roboczy). Książka przygotowywana przez SKwP COSZ do opublikowania w 2010 roku.

2. Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej 2007 (MSSF), SKwP i IASB, Warszawa 2007.

3. Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF/MSR) 2009. Najnowsze zmiany, Jaruga A., Frendzel M., Ignatowski R., Kabalski P., SKwP, Warszawa 2009.

4. Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej. Kluczowe zagadnienia i rozwiązania praktyczne Jaruga A., Frendzel M., Ignatowski R., Kabalski P., SKwP, Warszawa 2006.

5. MSR/MSSF opublikowane w formie załączników do rozporządzenia UE w dzienniku urzędowym UE "L".

Moduł III. BADANIE MAŁYCH I ŚREDNICH JEDNOSTEK Z ZASTOSOWANIEM POLSKICH I MIĘDZYNARODOWYCH STANDARDÓW REWIZJI FINANSOWEJ

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego i wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone będą w formie seminaryjnej w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Obowiązującym standardem edukacyjnym będzie zasada bezpośredniego kontaktu uczestnika z wykładowcą prowadzącym zajęcia w dobrze wyposażonej sali, z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

Lp.TematUszczegółowienie tematuLiczba godzin
1.Specyfika małych i średnich jednostekDefinicja małych i średnich przedsiębiorstw wg różnych regulacji prawnych oraz specyfikacja problemów związanych z działalnością małych i średnich przedsiębiorstw z punktu widzenia ryzyka badania1
2.Charakterystyka - Uzasadniona pewność2
procesu badania opartego na ryzyku- Efektywność prowadzonego badania w świetle MSRF oraz polskich standardów
- Stwierdzenia w sprawozdaniu finansowym
- Składniki ryzyka badania i ich współzależność
- Zasada ORS
- Cele i elementy kontroli wewnętrznej
3.Oszacowanie ryzyka- Zrozumienie jednostki jako baza do oszacowania ryzyka8
- Przegląd procedur oszacowania ryzyka
- Przyjęcie zlecenia i kontynuacja współpracy z klientem - przykład praktyczny
- Ogólna strategia badania - przykład praktyczny
- Poziomy istotności a ryzyko badania
- Ustalenie istotności - przykład praktyczny
- Wymiana informacji pomiędzy członkami zespołu realizującego badanie
- Ryzyko działalności gospodarczej przykład i dokumentacja oszacowania ryzyka przy zastosowaniu macierzy ryzyka
- Ryzyko oszustw: trójkąt oszustw i rozpoznanie ryzyka oszustw
- Znaczące ryzyko - obszary do rozważenia
- Kontrola wewnętrzna i ocena jej modelu i wdrożenia
- Ryzyko istotnych nieprawidłowości i jego oszacowanie
(pięć zadań sytuacyjnych)
4.Reakcja na ryzyko- Szczegółowy plan badania6
* Projekt procedur
* Harmonogram
* Zakres - dalsze procedury badania
- Badania zgodności, wiarygodności, próbkowanie, rozszerzone badania wiarygodności, procedury analityczne, procedury odnoszące się do konkretnego ryzyka
- Zakres testowania
- Dokumentacja rewizyjna i oświadczenia kierownictwa
* Cele
* Wymogi
* Archiwizacja
(minimum cztery zadania sytuacyjne)
5.SprawozdawczośćPrzegląd i ocena dowodów badania Sprawozdawczość biegłego rewidenta Przykładowe opinie z zastrzeżeniami i/lub z uzupełniającymi objaśnieniami3
6.Sprawdzian wiadomości1
Łącznie godzin21

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649).

Normy i standardy:

1. Krajowe Standardy Rewizji Finansowej (w trakcie opracowania przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów - w brzmieniu zatwierdzonym przez Komisję Nadzoru Audytowego).

2. 2009 Handbook of International Standards on Auditing and Quality Control - International Federation of Accountants, New York, 2009.

3. Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej i Kontroli Jakości - tom I, SKwP, Warszawa 2009.

Literatura zalecana:

1. Barcikowska A., Sobińska E., Zakrzewska J. B., Badanie małych i średnich jednostek z zastosowaniem polskich i międzynarodowych standardów rewizji finansowej (tytuł roboczy). Książka przygotowywana przez KIBR do opublikowania w 2010 r.

2. Przewodnik stosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej w badaniu małych i średnich jednostek, ABES Audyt Sp. z o.o., Warszawa 2008. (Oryginalne wydanie IFAC -Nowy Jork, 2007).

Moduł IV. RYZYKO BADANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH W WARUNKACH KRYZYSU GOSPODARCZEGO - PŁYNNOŚĆ I WYCENA

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego i wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone będą w formie seminaryjnej w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Obowiązującym standardem edukacyjnym będzie zasada bezpośredniego kontaktu uczestnika z wykładowcą prowadzącym zajęcia w dobrze wyposażonej sali, z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

Lp.TematUszczegółowienie tematuLiczba godzin
Blok I - Tło tematu
1.Światowy kryzys finansowy i recesjaPrzyczyny, skutki, wpływ na poszczególne branże, poszkodowani, działania antykryzysowe, prognozy1
2.Spowolnienie gospodarcze w krajuOddziaływanie globalne, zasięg spowolnienia, przejawy kryzysu w wydaniu krajowym, działania ustawodawcy, rządu i nadzoru, prognozy dla kraju1
3.Problemy rachunkowości w kryzysieWartość godziwa, potrzeba wytycznych w warunkach kryzysu, wartość godziwa na niepłynnych rynkach, wytyczne IASB dla stosowania wartości godziwej1
Blok II - Implikacje
4.Ogólne implikacje dla audytu i innych usług atestacyjnychPoznanie jednostki i środowiska jej działalności, realizacja procedur badania w odpowiedzi na oszacowane ryzyko, ryzyko badania wynikające z bieżącego stanu gospodarki, zawodowy sceptycyzm1
(zadanie sytuacyjne)
5.Wpływ na wybrane zagadnienia metodologiczneBadanie szacunków księgowych, wykorzystanie pracy ekspertów, zasadność założenia kontynuacji działalności, oświadczenie zarządu jednostki, informowanie rad nadzorczych1
(dwa zadania sytuacyjne)
Blok III - Zagadnienia szczegółowe
6.PłynnośćDostępność finansowania jednostki a możliwości zaspokojenia, konieczność refinansowania, instrumenty pochodne i trudno zbywalne, przepływy pieniężne, wpływ zmian kursów walut, dotrzymanie warunków umów kredytowych, zarządzanie kosztem kredytów, zasadność założenia kontynuacji działalności1
(zadanie sytuacyjne)
7.WycenaTesty na utratę wartości niematerialnych i prawnych, wartości firmy, nieruchomości inwestycyjnych, inwestycji finansowych. Problemy z opcjami, wartość godziwa środków trwałych, segmenty /jednostki generujące przepływy pieniężne (aspekty kosztu kapitału, prognoz), realizacja kontraktów długoterminowych, wartość godziwa zapasów, odzyskiwalność należności, rezerwy restrukturyzacyjne, ujawnienia ryzyka i znaczących niepewności w informacji dodatkowej2
(zadanie sytuacyjne)
8.Ryzyka operacyjneWiarygodność prognoz, analizy wpływu warunków rynkowych, adekwatność infrastruktury wsparcia działalności (włączywszy systemy IT i kontroli wewnętrznej), wiedza i doświadczenie kierownictwa, znaczenie dobrych praktyk, zwiększone ryzyko oszustwa, wpływ zmian ceny akcji oraz wpływ na wynagrodzenia oparte o akcje2
(zadanie sytuacyjne)
9.Sprawdzian wiadomości1
Łącznie godzin11

Literatura zalecana:

1. Konopacki A.J., Ryzyko badania sprawozdań finansowych w warunkach kryzysu gospodarczego -płynność i wycena (tytuł roboczy). Książka przygotowywana przez KIBR do opublikowania w 2010 roku.

2. Konopacki A.J., Ryzyko badania w rewizji sprawozdań finansowych. Procedury szacowania i dokumentowania, KIBR, Warszawa 2008.

3. Szewc M., Specyfika badania sprawozdań finansowych w dobie kryzysu, "Rachunkowość" 5/2009.

4. Challenges in Auditing Fair Value Accounting Estimates in the Current Market Environment (October 2008) http://web.ifac.org/download/Staff_Audit_Practice_Alert.pdf.

5. Audit Considerations in Respect of Going Concern in the Current Economic Environment (January 2009) http://web.ifac.org/download/IAASB_Staff_Audit_Practice_Alerts_2009_01 .pdf.

Moduł V. WYCENA W WARTOŚCIACH SZACUNKOWYCH I ICH BADANIE

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie przez uczestników praktycznej wiedzy w zakresie identyfikacji i oceny znaczących ryzyk dotyczących wyceny w wartościach szacunkowych i związanych z tym ujawnień. Podniesienie poziomu wiedzy z zakresu metod uwzględniania w strategii oraz planie badania zidentyfikowanych znaczących ryzyk w obszarze wyceny w wartościach szacunkowych oraz ich powiązania z reakcją rewizyjną i jej rezultatami.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy KSRF a MSRF w tym obszarze.

* Zwrócenie uwagi na szczególną odpowiedzialność biegłego rewidenta i podwyższone ryzyko badania w związku z możliwością istotnego zniekształcenia obrazu prezentowanego w sprawozdaniu finansowym w rezultacie dokonania nieprawidłowej wyceny oraz braku wystarczających i odpowiednich ujawnień dotyczących wartości szacunkowych.

Czas trwania, metodyka nauczania i sposób organizacji zajęć

Uwagi ogólne

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Zajęcia prowadzone powinny być w formie wykładu (prezentacji) z wykorzystaniem aktywizujących form nauczania (sesje analizy przypadków, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków). Oczekuje się stosowania nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów.

W celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone mogą być w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Uwagi szczegółowe

* Prowadzący powinien w bardzo konkretny sposób uświadomić uczestnikom szkolenia wagę i znaczenie badania wyceny w wartościach szacunkowych i ograniczenia z tym związane.

* Uczestnicy szkolenia powinni rozumieć pojęcia z zakresu identyfikacji i oceny ryzyka.

* Należy szczegółowo zapoznać uczestników z wymogami dotyczącymi badania tego obszaru zawartymi w KSRF 1 oraz MSRF 540.

* Prowadzący powinien zwracać szczególną uwagę na wagę ujawnień związanych z szacunkami księgowymi dla czytelnika sprawozdania finansowego. Ponieważ szacowanie danych odbywa się zawsze w warunkach niepewności co do wyniku zdarzeń, które już nastąpiły oraz zdarzeń, które prawdopodobnie nastąpią - a więc konieczne jest zastosowanie osądu - stopień i zakres skutków tej niepewności powinien zostać prawidłowo opisany w sprawozdaniu finansowym.

* Należy zwrócić szczególną uwagę na praktyczne aspekty dotyczące badania szacunków księgowych i powiązanych z nimi ujawnień w obecnym otoczeniu rynkowym.

* Prowadzący powinien przekonać uczestników do dalszego doskonalenia wiedzy w tym obszarze.

* Uczestnicy powinni samodzielnie pogłębiać otrzymaną w trakcie szkolenia wiedzę.

Szczegółowy zakres tematyczny zawierający rozkłady godzinowe przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Stanowić on będzie część szczegółowych założeń organizacyjno-programowych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, o których mowa w § 3 pkt 2 uchwały Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r.

Materiały szkoleniowe i pomoce naukowe

Wykaz literatury zalecanej do tematu przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Wykaz ten powinien być zapisem bibliograficznym i obejmować akty prawne, normy i standardy, powszechnie dostępne publikacje książkowe i czasopiśmiennicze oraz zawierać szczegółowe informacje o zawartości merytorycznej materiałów przygotowywanych przez jednostkę wnioskującą np. opracowań o charakterze teoretycznym, zbiorów zadań sytuacyjnych, prezentacji multimedialnych.

Moduł VI. BADANIE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO W ŚRODOWISKU ZAAWANSOWANYM INFORMATYCZNIE (BADANIA ZGODNOŚCI, BADANIA IT)

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie wiedzy na temat związku środowiska informatycznego z rzetelnością i kompletnością informacji finansowych.

* Zrozumienie wymagań koniecznych do spełnienia przez system informatycznych wymagań zawartych w ustawie o rachunkowości.

* Nabycie umiejętności wyboru pomiędzy badaniem środowiska informatycznego a badaniem szczegółowym.

* Zdobycie wiedzy na temat właściwego formułowania oczekiwań biegłego rewidenta w odniesieniu do członków zespołu badającego systemy informatyczne, ze szczególnym uwzględnieniem ogólnego celu badania.

* Nabycie przez słuchaczy wiedzy o najlepszych praktykach w zakresie badania systemów informatycznych.

Czas trwania, metodyka nauczania i sposób organizacji zajęć

Uwagi ogólne

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Zajęcia prowadzone powinny być w formie wykładu (prezentacji) i seminarium z wykorzystaniem aktywizujących form nauczania (sesje analizy przypadków, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków). Oczekuje się stosowania nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów.

W celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone mogą być w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Uwagi szczegółowe

Prowadzący powinien omówić i przedyskutować podejście do badania systemów informatycznych w kontekście ustawy o rachunkowości.

* Uczestnicy szkolenia powinni rozumieć pojęcia z zakresu audytu informatycznego w świetle standardów IFAC.

* Należy omówić techniki audytu, w tym audytu środowiska kontroli wewnętrznej w obszarze informatycznym, kontroli na poziomie aplikacji, przetwarzanie informacji finansowych w systemach zarządzanych przez użytkowników końcowych, wykorzystywania komputerowych technik audytu.

Szczegółowy zakres tematyczny zawierający rozkłady godzinowe przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Stanowić on będzie część szczegółowych założeń organizacyjno-programowych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, o których mowa w § 3 pkt 2 uchwały Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r.

Materiały szkoleniowe i pomoce naukowe

Wykaz literatury zalecanej do tematu przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Wykaz ten powinien być zapisem bibliograficznym i obejmować akty prawne, normy i standardy, powszechnie dostępne publikacje książkowe i czasopiśmiennicze oraz zawierać szczegółowe informacje o zawartości merytorycznej materiałów przygotowywanych przez jednostkę wnioskującą np. opracowań o charakterze teoretycznym, zbiorów zadań sytuacyjnych, prezentacji multimedialnych.

Moduł VII. UJAWNIENIA W SPRAWOZDANIACH FINANSOWYCH SPORZĄDZANYCH ZGODNIE Z MSSF (MSR 1, MSSF 7, MSSF 8)

Podstawowe cele szkolenia

* Nabycie przez uczestników wiedzy o zmianach w MSR i MSSF dokonanych w 2010 r.

* Podniesienie poziomu wiedzy na temat celu i znaczenia ujawnień w sprawozdaniach finansowych sporządzanych zgodnie z MSSF.

* Zidentyfikowanie celu, charakteru i zakresu ujawnień w sprawozdaniach finansowych wymaganych przez: MSR 1, MSSF 7, MSSF 8.

* Zapewnienie wsparcia merytorycznego przy rozpoznawaniu i rozwiązywaniu zgłaszanych przez uczestników szkolenia problemów w zakresie poprawności i kompletności ujawnień wymaganych przez MSR 1, MSSF 7 i MSSF 8.

* Wypracowanie wśród uczestników umiejętności:

- postrzegania ujawnień jako nieodłącznej części MSR,

- kompleksowego analizowania zagadnień będących przedmiotem ujawnień wymaganych przez MSR 1, MSSF 7, MSSF 8,

- kierowania się zawodowym osądem przy przeprowadzaniu odpowiednich analiz badawczych służących ocenie poprawności zastosowania MSR 1, MSSF 7 i MSSF 8 w zakresie ujawnień w sprawozdaniu finansowym,

- gromadzenia i oceny dowodów potwierdzających kompletność i poprawność ujawnień w sprawozdaniach finansowych wymaganych przez MSR 1, MSSF 7, MSSF 8.

Czas trwania, metodyka nauczania i sposób organizacji zajęć

Uwagi ogólne

Szkolenie zaprojektowane zostało na 8 godzin lekcyjnych. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Zajęcia prowadzone powinny być w formie wykładu (prezentacji) i warsztatów z wykorzystaniem aktywizujących form nauczania (sesje analizy przypadków, praca zespołowa, rozwiązywanie zadań sytuacyjnych, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków). Oczekuje się stosowania nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów.

W celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone mogą być w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Uwagi szczegółowe

* Prowadzący powinien w bardzo konkretny sposób uświadomić uczestnikom szkolenia konsekwencje jakie niosą za sobą nieprawidłowe lub niekompletne ujawnienia w sprawozdaniu finansowym, wymagane przez MSR 1. MSSF 7 i MSSF 8.

* Uczestnicy powinni uświadomić sobie znaczenie jakie, dla interesariuszy, mają ujawnienia w sprawozdaniu finansowym wymagane przez MSR 1, MSSF 7 i MSSF8;

* Należy szczegółowo zapoznać uczestników z wymogami dotyczącymi ujawnień omawianymi w załącznikach do MSR 1 i MSSF 7.

* Należy zwrócić szczególną uwagę na praktyczne aspekty dotyczące konfliktu interesów w zakresie ujawnień między odpowiedzialnym za sprawozdania finansowe kierownikiem jednostki a interesariuszami;

* Prowadzący powinien przekonać uczestników do dalszego doskonalenia wiedzy w zakresie stosowania MSR przy sporządzaniu sprawozdania finansowego;

Szczegółowy zakres tematyczny zawierający rozkłady godzinowe przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Stanowić on będzie część szczegółowych założeń organizacyjno-programowych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, o których mowa w § 3 pkt 2 uchwały Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r.

Materiały szkoleniowe i pomoce naukowe

Wykaz literatury zalecanej do tematu przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Wykaz ten powinien być zapisem bibliograficznym i obejmować akty prawne, normy i standardy, powszechnie dostępne publikacje książkowe i czasopiśmiennicze oraz zawierać szczegółowe informacje o zawartości merytorycznej materiałów przygotowywanych przez jednostkę wnioskującą np. opracowań o charakterze teoretycznym, zbiorów zadań sytuacyjnych, prezentacji multimedialnych.

Moduł VIII. WKŁADY NIEPIENIĘŻNE (APORTY) W UJĘCIU BILANSOWYM I PODATKOWYM U WNOSZĄCEGO I OTRZYMUJĄCEGO

Podstawowe cele szkolenia

* Aktualizacja znajomości przepisów prawa dotyczących wkładów niepieniężnych.

* Podniesienie poziomu wiedzy w zakresie bilansowych i podatkowych aspektów wkładów niepieniężnych.

* Identyfikacja potencjalnych obszarów różnic pomiędzy ustawą o rachunkowości a MSSF w zakresie wyceny, ujmowania, prezentacji i ujawniania wkładów niepieniężnych. Uporządkowanie i uszczegółowienie znajomości praktycznych rozwiązań dotyczących wyceny, ujmowania, prezentacji i ujawniania wkładów niepieniężnych w sprawozdaniach finansowych podmiotów rachunkowości z uwzględnieniem ich formy prawnej, przedmiotu wkładu oraz obowiązków podatkowych.

* Nabycie przez uczestników umiejętności oceny znaczących ryzyk związanych z wyceną wkładów niepieniężnych, w tym ryzyk związanych z wykorzystaniem pracy ekspertów.

* Omówienie innych niż badanie sprawozdań finansowych usług poświadczających wycenę wkładów niepieniężnych.

Czas trwania, metodyka nauczania i sposób organizacji zajęć

Uwagi ogólne

Szkolenie zaprojektowane zostało na 16 godzin lekcyjnych z zachowaniem zasady dziennego wymiaru czasu szkolenia nieprzekraczającego 8 godzin. Szkolenie kończy się sprawdzianem wiadomości, którego celem jest dostarczenie uczestnikom materiału do samooceny efektów szkolenia.

Zajęcia prowadzone powinny być w formie wykładu (prezentacji) i seminarium z wykorzystaniem aktywizujących form nauczania (sesje analizy przypadków, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków). Oczekuje się stosowania nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów.

W celu zapewnienia wysokiej efektywności kształcenia przyjmuje się, że zajęcia dydaktyczne prowadzone mogą być w grupach liczących maksymalnie 40 słuchaczy.

Uwagi szczegółowe

* Prowadzący powinien w bardzo konkretny sposób uświadomić uczestnikom szkolenia wagę i znaczenie prawidłowej wyceny i ujmowania wkładów niepieniężnych w księgach i sprawozdaniu finansowym.

* Uczestnicy szkolenia powinni rozumieć pojęcia z zakresu Kodeksu spółek handlowych, Kodeksu cywilnego, ustawy Prawo spółdzielcze dotyczące wkładów niepieniężnych i ich powiązania z pojęciami z zakresu rachunkowości.

* Uczestnicy powinni uświadomić sobie znaczenie konsekwencji jakie rodzą nieprawidłowości w wycenie i ujmowaniu wkładów niepieniężnych.

* Prowadzący powinien zwrócić szczególną uwagę uczestników na wartości niematerialne stanowiące przedmiot wkładów niepieniężnych oraz ryzyka związane z ich uznawaniem.

* Należy szczegółowo zapoznać uczestników z wymogami prawa podatkowego (podatek dochodowy, podatek VAT, podatek od czynności cywilnoprawnych) dotyczącymi wkładów niepieniężnych.

* Należy zwrócić szczególną uwagę na praktyczne aspekty dotyczące dokumentowania oraz ujęcia księgowego operacji związanych z wkładami niepieniężnymi.

* Należy zwrócić uwagę na konieczność oceny zastosowanej metodologii wyceny i przyjętych założeń.

* Uczestnicy powinni zrozumieć zakres usługi poświadczającej wycenę wkładów niepieniężnych, warunki i metodologię jej wykonania i dokumentowania.

* Prowadzący powinien przekonać uczestników do dalszego doskonalenia wiedzy w tym obszarze.

Szczegółowy zakres tematyczny zawierający rozkłady godzinowe przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Stanowić on będzie część szczegółowych założeń organizacyjno-programowych obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, o których mowa w § 3 pkt 2 uchwały Nr 1424/33/2009 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 3 listopada 2009 r.

Materiały szkoleniowe i pomoce naukowe

Wykaz literatury zalecanej do tematu przygotowuje jednostka wnioskująca o uzyskanie uprawnienia do obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów. Wykaz ten powinien być zapisem bibliograficznym i obejmować akty prawne, normy i standardy, powszechnie dostępne publikacje książkowe i czasopiśmiennicze oraz zawierać szczegółowe informacje o zawartości merytorycznej materiałów przygotowywanych przez jednostkę wnioskującą np. opracowań o charakterze teoretycznym, zbiorów zadań sytuacyjnych, prezentacji multimedialnych.

III

Obowiązki jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów

Jednostki uprawnione do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego mają obowiązek poinformować Krajową Radę biegłych Rewidentów o terminie i miejscu przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, co najmniej na 21 dni przed jego rozpoczęciem. Powinny tego dokonać drogą elektroniczną, korzystając z szablonu zamieszczonego na stronie internetowej KIBR uwzględniającego następujące dane: nazwa jednostki uprawnionej, temat szkolenia, czas i miejsce szkolenia, data nadesłania informacji o planowanym szkoleniu, data wycofania informacji o szkoleniu w związku z jego odwołaniem.

Niezwłocznie po zakończeniu szkolenia jednostka uprawniona do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego zobowiązana jest do przekazania Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów wersji papierowej i elektronicznej listy uczestników szkolenia. Lista ta powinna zawierać dane ogólne (nazwę jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dla biegłych rewidentów, temat szkolenia, liczba godzin dydaktycznych, czas i miejsce jego zorganizowania) oraz szczegółowe (imię i nazwisko biegłego rewidenta, jego numer w rejestrze oraz adres zamieszkania). Listę należy przygotować w programie Excel a właściwy szablon dostępny jest na stronie internetowej KIBR.

Biegli rewidenci powinni otrzymać od jednostki uprawnionej do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego dokument potwierdzający odbycie szkolenia. W dokumencie tym poza danymi identyfikującymi osobę (imię i nazwisko, data urodzenia, numer w rejestrze) musi być informacja o temacie, liczbie godzin dydaktycznych, czasie i miejscu zorganizowania szkolenia. Dokument może zawierać adnotację, że biegły rewident ma obowiązek przechowywania dokumentów potwierdzających odbycie szkolenia przez okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym odbył szkolenie.

______

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 31, poz. 266, z 2005 r. Nr 256, poz. 2146 oraz z 2008 r. Nr 228, poz. 1508).