Wskaźniki kosztochłonności kształcenia.

Akty korporacyjne

KAAUM.2017.7.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 lipca 2017 r.

UCHWAŁA Nr 41/2017
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 28 lipca 2017 r.
w sprawie: w sprawie: wskaźników kosztochłonności kształcenia

Na podstawie § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
1. 
Wnosi o wzrost wskaźników kosztochłonności kształcenia na poniższych kierunkach do następujących wartości:
-
kierunek lekarski do 5.5,
-
kierunek lekarsko-dentystyczny do 6.0,
-
kierunek farmacja do 4.0.
2. 
Uzasadnienie stanowiska KRAUM stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszej Uchwały.
§  2. 
Upoważnia Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych do przekazania Uchwały Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministrowi Zdrowia.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Stanowisko KRAUM ws. wskaźników kosztochłonności kształcenia

KRAUM wnosi o zmianę pkt 7 załącznika pt. Wykaz wskaźników kosztochłonności dla poszczególnych dziedzin nauki i sztuki w obszarach wiedzy do Rozporządzenia MNiSW z dnia 09.02.2012 r. w sprawie sposobu i trybu ustalania wskaźników kosztochłonności dla poszczególnych kierunków studiów stacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich oraz obszarów kształcenia, a także dla stacjonarnych studiów doktoranckich 1  poprzez podwyższenie wskaźników kosztochłonności w obszarze nauk medycznych do:

- 5.5 - kierunek lekarski,

- 6.0 - kierunek lekarsko-dentystyczny,

- 4.0 - kierunek farmacja.

Niniejszy wniosek wynika z faktu, iż koszty nauczania na ww. kierunkach stale rosną, co wynika głównie z różnorodnych zmian w stanie prawnym, nakładających na uczelnie obowiązki, skutkujące wydatkowaniem środków (wynagrodzenia, upraktycznienie nauczania na ostatnim roku studiów itd.). Niemałe znaczenie w powyższej kwestii odgrywają standardy kształcenia, których prawidłowe wypełnienie wymaga dostosowania metod i form nauczania do rozwoju technologii (informatyzacja, symulacja medyczna itd.), związanych z wysokimi kosztami zakupu i użytkowania wyposażenia. Niemniej utrzymanie nowoczesnej infrastruktury służącej nauczaniu studentów jest niezbędne dla prowadzenia edukacji na poziomie pozwalającym na wykształcenie personelu na wymaganym poziomie.

O ile uczelnie starają się sprostać powyższemu to MNiSW oraz Ministerstwo Zdrowia nie podejmują dostatecznych działań aby zabezpieczyć wystarczającą wysokość środków na realizację zadań statutowych szkół wyższych w obszarze dydaktyki. Niedostateczna wartość dotacji na te cele jest szczególnie dotkliwa na kierunkach: lekarskim, lekarsko-dentystycznym oraz farmacji.

Z analizy sytuacji ekonomicznej wynika, że we wszystkich uczelniach medycznych dotacja dydaktyczna pokrywa zaledwie 70-80% kosztów kształcenia, w części jednostek osiągając jeszcze niższy wskaźnik. Zmusza to uczelnie medyczne do uzupełnienia funduszy dydaktycznych środkami pozyskiwanymi z innych źródeł aniżeli dotacja, która powinna zabezpieczać istniejące potrzeby. Głównym źródłem pokrycia luki finansowej są przychody z kształcenia studentów zagranicznych, które można by przeznaczyć na doskonalenie nauczania a nie na zabezpieczenie podstawowych potrzeb w tym obszarze.

Problem jest istotny i wymaga rozwiązania wobec dyskusji o treści nowej Ustawy 2.0, której założenia zakładają liczne zmiany w obszarze dydaktyki, w tym związane z zasadami jej finansowania. KRAUM pragnie podkreślić, że uczelnie medyczne są liderami nauki w Polsce, a równocześnie spoczywa na nich obowiązek kształcenia, niezwykle społecznie potrzebnych i deficytowych, kadr medycznych. Warunkiem koniecznym do pełnej realizacji zadań statutowych uczelni medycznych, szczególnie wobec planowanych zmian w ich finansowaniu, jest wzrost wysokości środków, które na działalność dydaktyczną uczelni medycznych otrzymuje Minister Zdrowia. Stąd postulat skierowany także do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego aby uwzględnił uczelnie medyczne w planowanych zmianach, zwłaszcza w obszarze będącym przedmiotem niniejszej uchwały.

Zasadność stanowiska KRAUM potwierdza zestawienie kosztów poniesionych przez poszczególne Uczelnie w roku akademickim 2015/2016, w związku z realizacją zadań dydaktycznych, na niżej wymienionych kierunkach (średni koszt nauczania 1 studenta w ciągu jednego roku w zł).

Nazwa uczelniKierunek lekarskiKierunek lekarsko- dentystycznyKierunek

Farmacja

CM UJ Kraków52 69066 26035 580
UM Lublin40 00039 60023 000
UM Łódź31 36132 50030 095
CM UMK Toruń37 500nie prowadź19 200
UM Gdańsk42 04052 70022 150
PUM Szczecin40 70042 700nie prowadzi
UM Białystok35 60043 60019 200
SUM Katowice33 50040 00024 400
UM Poznań32 00033 00019 860
WUM Warszawa35 91543 11139 547
UM Wrocław34 96037 16025 970

Uwzględniając algorytm podziału dotacji, wynikający z Rozporządzenia MNiSW z dnia 27.03.2015 r. w sprawie sposobu podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych 2 , kwoty dotacji dydaktycznej w roku akademickim 2015/2016 były niższe aniżeli w roku poprzednim o około 6 000 zł - 8 000 zł na studenta.

Równocześnie uczelnie kształcące na kierunku lekarskim odpowiedziały pozytywnie na postulat Ministra Zdrowia dot. konieczności kształcenia większej liczby kadry lekarskiej. Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 22.06.2017 r. w sprawie limitu przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny 3 , w roku akademickim 2017/2018 limit przyjęć na kierunek lekarski wzrośnie łącznie o 487 osób. O 227 miejsc zwiększono przyjęcia w uczelniach, które prowadziły ww. kierunek w latach wcześniejszych. Dwieście miejsc przyznano dwóm publicznym uczelniom niemedycznym oraz 60 uczelni niepublicznej, które otrzymały uprawnienia do prowadzenia studiów na kierunku lekarskim od roku akademickiego 2017/2018.

Konsekwencją poszerzenia limitu przyjęć, skutkującego wzrostem kosztów kształcenia, winno być automatyczne zwiększenie kwoty dotacji przyznawanej przez Ministra Zdrowia. Na uczelniach ciąży obowiązek zapewnienia odpowiedniej bazy klinicznej, pozwalającej na pełną realizację standardów nauczania, co przy aktualnym stanie Finansowania nie będzie możliwe. Wprowadzenie praktycznego nauczania klinicznego na ostatnim roku studiów na kierunku lekarskim i lekarsko- dentystycznym we wnioskowanych przez Resort zdrowia nisko liczebnych grupach także okaże się niemożliwe do zrealizowania przy utrzymaniu dotacji na dotychczasowym poziomie.

Z tychże względów KRAUM postuluje jak we wstępie.

1 t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 998
2 Dz. U. z 2015 r., poz. 463 z późn. zm.
3 Dz. U. z 2017 r., poz. 1251