Wprowadzenie zasad udzielania pełnomocnictw i upoważnień w Polskiej Akademii Nauk oraz prowadzenia ich rejestru.
PAN.2014.2.18
Akt nieocenianyDECYZJA Nr 7/2014
PREZESA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 18 lutego 2014 r.
w sprawie wprowadzenia zasad udzielania pełnomocnictw i upoważnień w Polskiej Akademii Nauk oraz prowadzenia ich rejestru
pełnomocnictw i upoważnień udzielonych od dnia wprowadzenia Zasad.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Zasady udzielania pełnomocnictw i upoważnień w Polskiej Akademii Nauk
Zasady udzielania pełnomocnictw i upoważnień w Polskiej Akademii Nauk
I.
Przygotowanie pełnomocnictwa
Przygotowanie pełnomocnictwa
2. Kanclerz Akademii, w zakresie swoich kompetencji, udziela pełnomocnictw z własnej inicjatywy lub na wniosek prezesa oddziału, dyrektora biura, dyrektora jednostki nieposiadającej osobowości prawnej.
3. Pełnomocnictwa obejmujące umocowanie do dysponowania środkami finansowymi lub umocowanie w zakresie zamówień publicznych udzielane są łącznie przez Prezesa i Kanclerza.
4. Wniosek o udzielenie pełnomocnictwa składa się do osób wymienionych w pkt. 1 i w pkt. 2 z zachowaniem drogi służbowej. Wzór wniosku o udzielenie pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 1.
5. Jeżeli pełnomocnictwo ma obejmować umocowanie do dysponowania środkami finansowymi jego projekt wymaga parafowania przez Głównego Księgowego.
6. Zaakceptowany wniosek w wersji papierowej i elektronicznej przekazywany jest do Biura Organizacyjno-Prawnego i Spraw Osobowych w celu przygotowania pełnomocnictwa do podpisu Prezesa i/lub Kanclerza. Wzór pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 2.
7. Projekt pełnomocnictwa przedstawiany do podpisu Prezesa i/lub Kanclerza wymaga parafowania przez radcę prawnego.
8. W uzasadnionych przypadkach pełnomocnictwo może być udzielone w innej formie niż określone we wzorze.
II.
Udzielanie pełnomocnictw
Udzielanie pełnomocnictw
2. Udzielenie pełnomocnictwa przez Prezesa i/lub Kanclerza nie upoważnia do udzielania dalszych pełnomocnictw przez osobę umocowaną, chyba, że prawo do dalszego udzielania pełnomocnictw wynika z obowiązujących przepisów albo zostało zapisane w udzielonym pełnomocnictwie.
3. Pełnomocnictwo sporządza się w 3 egzemplarzach.
4. Po udzieleniu pełnomocnictwa przez Prezesa i/lub Kanclerza jeden egzemplarz niezwłocznie przekazuje się osobie umocowanej, a dwa pozostałe, wraz z oświadczeniem o przyjęciu pełnomocnictwa przez osobę umocowaną do Biura Organizacyjno-Prawnego i Spraw Osobowych celem włączenia do akt osobowych osoby umocowanej oraz celem zarejestrowania w Rejestrze.
5. Wzór Oświadczenia o przyjęciu pełnomocnictwa lub upoważnienia stanowi załącznik nr 4 do Zasad.
6. Kopię pełnomocnictwa obejmującego umocowanie do dysponowania środkami finansowymi przekazuje się niezwłocznie Głównemu Księgowemu.
III.
Odwoływanie pełnomocnictw
Odwoływanie pełnomocnictw
2. W przypadku śmierci osoby umocowanej pełnomocnictwo wygasa.
3. Pełnomocnictwo powinno być odwołane w przypadku ustania stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, którym osoba umocowana była związana z Polską Akademią Nauk.
4. Osoba bezpośrednio nadzorująca osobę umocowaną winna niezwłocznie powiadomić Biuro Organizacyjno-Prawne i Spraw Osobowych o ustaniu stosunku prawnego z osobą umocowaną w celu przygotowania odwołania pełnomocnictwa.
5. Odwołanie pełnomocnictwa następuje w tej samej formie, w której zostało ono udzielone.
6. Odwołanie pełnomocnictwa doręcza się bez zbędnej zwłoki osobie umocowanej.
7. Osoba, której udzielono pełnomocnictwa jest zobowiązana do zwrócenia niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia odwołania lub wygaśnięcia pełnomocnictwa, oryginału pełnomocnictwa do Biura Organizacyjno-Prawnego i Spraw Osobowych.
8. Wygaśnięcie i odwołanie pełnomocnictwa Biuro Organizacyjno-Prawne i Spraw Osobowych odnotowuje w Rejestrze.
IV.
Nadzór nad wykonywaniem pełnomocnictw
Nadzór nad wykonywaniem pełnomocnictw
2. Nadzór nad prawidłowością wykonywania pełnomocnictw sprawują bezpośredni przełożeni osób umocowanych, którym w tym celu Biuro Organizacyjno-Prawne i Spraw Osobowych przekazuje kopie pełnomocnictw osób podległych i nadzorowanych.
3. Każdy, kto powziął wiadomość o nieprawidłowym wykonywaniu pełnomocnictwa przez osobę umocowaną zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym Prezesa i/lub Kanclerza, jako mocodawców udzielających pełnomocnictwa.
V.
Upoważnienia
Upoważnienia
2. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 3 do Zasad.
Załącznik Nr 1
WNIOSEK O UDZIELENIE PEŁNOMOCNICTWA/UPOWAŻNIENIA
WNIOSEK O UDZIELENIE PEŁNOMOCNICTWA/UPOWAŻNIENIA
...........................
Prezes/Kanclerz
Polskiej Akademii Nauk
Zwracam się z prośbą o udzielenie Panu/Pani .............................................................................
.......................................................................................................................................................
(imię, nazwisko, zajmowane stanowisko/pełniona funkcja)
urodzonemu/ej w dniu ............................. w ................................................................................
(data) (miejscowość)
zamieszkałemu/ej w .....................................................................................................................
(adres zamieszkania)
legitymującemu/ej się dowodem osobistym seria ........................... numer ................................
wydanym w dniu .................................. przez .............................................................................
(data wydania) (nazwa organu)
Pełnomocnictwa/upoważnienia do ...............................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
(zakres pełnomocnictwa/ upoważnienia z ew. uwzględnieniem umocowania do zaciągania zobowiązań finansowych)
okres obowiązywania pełnomocnictwa: ......................................................................................
inne informacje: ...........................................................................................................................
(np. prawo substytucji, dodatkowe wymogi jakie winien spełniać pełnomocnik)
......................................
(podpis wnioskującego)
Akceptuję: ...................................................
(podpis Prezesa/Kanclerza)
Załącznik Nr 2
PEŁNOMOCNICTWO
PEŁNOMOCNICTWO
1) Podejmowania w imieniu Polskiej Akademii Nauk czynności faktycznych i prawnych związanych Z bieżącą działalnością ............................................. (nazwa komórki organizacyjnej/jednostki) w zakresie (zakres rzeczowy pełnomocnictwa).
2) Reprezentowanie Polskiej Akademii Nauk przed sądami, prokuraturą, organami administracji rządowej i samorządowej, w każdym trybie postępowania przez I i II instancją w zakresie działalności ..................... (nazwa komórki organizacyjnej/jednostki).
3) ..................................................
Niniejsze pełnomocnictwo nie obejmuje upoważnienia do ............................... (zakres ograniczenia pełnomocnictwa - rzeczowy, finansowy).
Pełnomocnictwo zostaje udzielone na okres ................................... (data początkowa i data końcowa obowiązywania pełnomocnictwa),
lub:
Pełnomocnictwo wygasa wraz z odwołaniem z funkcji .............................. (tytuł,/nazwa funkcji/stanowiska) W .................................. (nazwa komórki organizacyjnej/jednostki). W takim przypadku pełnomocnik jest zobowiązany zwrócić mocodawcy dokument pełnomocnictwa w dniu odwołania.
Jednocześnie odwołuję/odwołujemy pełnomocnictwo/pełnomocnictwa Nr .................. (numer odwoływanego pełnomocnictwa) Z dnia ............................ (data wydania odwoływanego pełnomocnictwa).
KANCLERZ | PREZES/KANCLERZ |
(w przypadku upoważnienia na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 1) | (w przypadku upoważnienia na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 1, lub art. 22 ust. 1 lub art. 24 ust. 1 - odpowiednio) |
Uwaga: jeżeli pełnomocnictwo jest jednocześnie upoważnieniem do powinno dodatkowo zawierać zapis: "Jednocześnie zobowiązuje się Panią/Pana do wykonywania czynności objętych punktami niniejszego pełnomocnictwa, zgodnie z obowiązującymi przepisami i z należytą starannością.".
Załącznik Nr 3
UPOWAŻNIENIE
UPOWAŻNIENIE
1. Dysponowania środkami finansowymi do wysokości limitu określonego planem finansowym .............................. (nazwa komórki organizacyjnej/jednostki) W zakresie ........................ (zakres rzeczowy upoważnienia).
2. Zaciągania zobowiązań i w ramach środków, o których mowa w pkt. 1, których wysokość jednostkowa nie przekracza ...................................... zł.
3. Wykonywanie czynności zastrzeżonych dla Kierownika Zamawiającego w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych w zakresie ........................ (zakres rzeczowy upoważnienia).
4. Podpisywania umów, w tym udzielania zamówień publicznych w ramach środków, o których mowa w pkt. 1, których wysokość jednostkowa nie przekracza ...................... zł.
5. ............................
Jednocześnie zobowiązuje się Panią/Pana do wykonywania czynności objętych niniejszym upoważnieniem, zgodnie z obowiązującymi przepisami i z należytą starannością.
Do skuteczności czynności prawnych, o których mowa w punktach 1, 2, 4 ...................... (ew. kolejne punkty w przypadku rozszerzenia zakresu upoważnienia) niniejszego upoważnienia wymagana jest kontrasygnata osoby, której powierzono zadania Głównego księgowego określone w art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938).
Upoważnienie zostaje udzielone na okres ................................ (data początkowa i data końcowa obowiązywania pełnomocnictwa),
lub:
Upoważnienie wygasa wraz z odwołaniem z funkcji ...................... (tytuł/nazwa funkcji/stanowiska) w .............................. (nazwa komórki organizacyjnej/jednostki). W takim przypadku osoba upoważniona jest zobowiązana zwrócić mocodawcy dokument upoważnienia w dniu odwołania.
Jednocześnie odwołuję/odwołujemy upoważnienie Nr .......................... (numer odwoływanego pełnomocnictwa) z dnia .............................. (data wydania odwoływanego pełnomocnictwa).
KANCLERZ | PREZES/KANCLERZ |
(w przypadku upoważnienia na podstawie art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 1) | (w przypadku upoważnienia no podstawie art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 1, lub art. 22 ust. 1 lub art. 24 ust. 1 - odpowiednio) |
Załącznik Nr 4
OŚWIADCZENIE O PRZYJĘCIU PEŁNOMOCNICTWA/UPOWAŻNIENIA
OŚWIADCZENIE O PRZYJĘCIU PEŁNOMOCNICTWA/UPOWAŻNIENIA
...........................................................
(adres zamieszkania)
...........................................................
(pełniona funkcja)
...........................................................
(komórka organizacyjna/jednostka)
Niniejszym potwierdzam przyjęcie pełnomocnictwa/upoważnienia Nr .................................... i zobowiązuję się do wykonywania czynności objętych pełnomocnictwem/upoważnieniem ze szczególną starannością i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Oświadczam, że znana jest mi treść w szczególności następujących aktów prawnych (należy zaznaczyć lub pozostawić właściwe) w zakresie niezbędnym do realizacji pełnomocnictwa/upoważnienia*:
□ ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96 poz. 619 ze zm.),
□ ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.),
□ ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 207),
□ ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.),
□ ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938),
□ ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 ze zm.),
□ ustawa z dnia z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984 i 1047),
□ ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613),
□ ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 168 oraz z 2012 r. poz. 1529),
□ ...........................................................................................................................................
(inne akty prawne, których znajomość jest niezbędna przy wykonywaniu pełnomocnictwa/upoważnia)
□ akty wykonawczych do ww. ustaw związane z zakresem upoważnienia,
□ uchwały, decyzje i zarządzenia organów Akademii związane z zakresem upoważnienia,
.............................................
(czytelny podpis)
* pozostawić właściwe
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Wzór rejestru pełnomocnictw i upoważnień w Polskiej Akademii Nauk
Wzór rejestru pełnomocnictw i upoważnień w Polskiej Akademii Nauk
Lp. | Nr P/U | Osoba upoważniona | Zakres pełnomocnictwa/upoważnienia | Okres na jaki zostało udzielone | Data przyjęcia | Data odwołania/wygaśnięcia | Uwagi | |
Imię i nazwisko | Stanowisko, komórka organizacyjna/jednostka | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1 | ||||||||
2 | ||||||||
3 | ||||||||
4 | ||||||||
5 |