Wprowadzenie Instrukcji organizacji i zakresu działania Archiwum Zakładowego oraz Jednolitego rzeczowego wykazu akt Kancelarii Polskiej Akademii Nauk.

Akty korporacyjne

PAN.2012.3.6

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 marca 2012 r.

ZARZĄDZENIE Nr 8
KANCLERZA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 6 marca 2012 roku
w sprawie wprowadzenia Instrukcji organizacji i zakresu działania Archiwum Zakładowego oraz Jednolitego rzeczowego wykazu akt Kancelarii Polskiej Akademii Nauk

Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619 z późn. zm.) oraz § 8 załącznika do Uchwały Nr 8/2011 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 22 lutego 2011 r., zarządza się, co następuje:
§  1. 
Wprowadzam w Kancelarii Polskiej Akademii Nauk:
1.
"Instrukcję organizacji i zakresu działania Archiwum Zakładowego Kancelarii Polskiej Akademii Nauk" stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
"Jednolity rzeczowy wykaz akt Kancelarii Polskiej Akademii Nauk" stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Instrukcja organizacji i zakresu działania Archiwum Zakładowego Kancelarii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie

Warszawa 2012

Spis treści

Rozdział 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

Rozdział 2. PODZIAŁ AKT NA KATEGORIE ARCHIWALNE

Rozdział 3. ZAKRES DZIAŁANIA I PERSONEL ARCHIWUM

Rozdział 4. LOKAL I WYPOSAŻENIE ARCHIWUM

Rozdział 5. PRZEJMOWANIE DOKUMENTACJI

Rozdział 6. PRZECHOWYWANIE I EWIDENCJA AKT W ARCHIWUM

Rozdział 7. UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI PRZECHOWYWANEJ W ARCHIWUM

Rozdział 8. WYDZIELANIE I BRAKOWANIE DOKUMENTACJI

Rozdział 9. PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH DO PANAwW

Rozdział 10. KONTROLA ARCHIWUM

Rozdział 11. POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJĄ W PRZYPADKU

REORGANIZACJI KANCELARII PAN LUB USTANIA JEJ DZIAŁALNOŚCI

Wykaz załączników:

1 - spis zdawczo-odbiorczy dokumentacji aktowej

2 - spis zdawczo-odbiorczy informatycznych nośników danych

3 - wykaz spisów zdawczo-odbiorczych

4 - karta udostępniania dokumentacji

5 - spis materiałów archiwalnych przekazanych do PAN Archiwum w Warszawie

6 - spis dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie

7 -protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej

8 - protokół zaginięcia lub zniszczenia dokumentacji

Rozdział  1.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 
1. 
Instrukcja określa organizację, zadania i zakres działania Archiwum Zakładowego - zwanego dalej Archiwum - Kancelarii PAN w Warszawie, zasady gromadzenia, przechowywania, ewidencjonowania i udostępniania dokumentacji oraz przekazywania materiałów archiwalnych do PAN Archiwum w Warszawie - zwanego dalej PANAwW, a dokumentacji niearchiwalnej do wybrakowania.
2. 
Przynależność organizacyjną Archiwum określa statut Kancelarii PAN.
3. 
Zasady postępowania z dokumentacją zawierającą informacje niejawne regulują odrębne przepisy.
4. 
Przez dokumentację rozumie się wszelkiego rodzaju akta, księgi, dokumentację techniczną, statystyczną, geodezyjną, mapy, plany, szkice itp. niezależnie od techniki ich wykonania oraz fotografie, filmy, nagrania dźwiękowe i inną dokumentację utrwaloną sposobem mechanicznym, a także dokumentację elektroniczną w rozumieniu przepisów szczególnych.
5. 
Użyte w niniejszej Instrukcji określenia oznaczają:
1)
archiwum - jednostkę organizacyjną funkcjonującą w Kancelarii PAN, powołaną do gromadzenia, przechowywania, zabezpieczania, ewidencjonowania i udostępniania dokumentacji, a także brakowania dokumentacji niearchiwalnej i przekazywania materiałów archiwalnych do PANAwW;
2)
jednostka archiwalna - odrębną fizycznie jednostkę dokumentacji (dokument, księgę, poszyt, plik, teczkę, mapę, fotografię, kasetę magnetowidową, płytę CD itp.);
3)
spis spraw - formularz służący do chronologicznego rejestrowania spraw wpływających lub zapoczątkowanych w Kancelarii PAN, prowadzony oddzielnie dla każdego hasła (teczki) przewidzianego w jednolitym rzeczowym wykazie akt;
4)
sprawa - zdarzenie lub stan rzeczy wymagające podjęcia i wykonania czynności służbowych;
5)
teczka spraw (aktowa) - skoroszyt, segregator, teczkę wiązaną itp. służącą do przechowywania jednorodnych lub rzeczowo pokrewnych akt spraw ostatecznie załatwionych, objętych tą samą grupą akt ustaloną wykazem akt;
6)
wykaz akt - jednolity rzeczowy wykaz akt będący rzeczową klasyfikacją akt powstających w toku działalności Kancelarii PAN, oznaczonych w poszczególnych pozycjach symbolem, hasłem i kategorią archiwalną;
7)
znak akt - zespół symboli oznaczających przynależność sprawy do określonej jednostki organizacyjnej oraz określonej grupy spraw według wykazu akt;
8)
znak sprawy - zespół symboli oznaczających przynależność sprawy do określonej komórki organizacyjnej oraz określonej grupy spraw według wykazu akt wraz z numerem, pod którym sprawa została zarejestrowana w spisie spraw lub rejestrze kancelaryjnym.

Rozdział  2.

PODZIAŁ AKT NA KATEGORIE ARCHIWALNE

§  2. 
1. 
Dokumentacja ze względu na wartość archiwalną dzieli się na dwie kategorie:
1)
materiały archiwalne,
2)
dokumentację niearchiwalną.
2. 
Materiały archiwalne to wszelkiego rodzaju dokumentacja, bez względu na technikę jej wykonania, mająca znaczenie, jako źródło informacji o wartości historycznej. Materiały archiwalne wchodzą w skład państwowego zasobu archiwalnego, są przechowywane wieczyście i nie mogą zostać zniszczone. Do oznaczania materiałów archiwalnych stosuje się symbol "A".
3. 
Dokumentacja niearchiwalna są to akta posiadające jedynie czasową wartość praktyczną i zasługujące na czasowe przechowywanie w archiwum. Do oznaczenia dokumentacji niearchiwalnej stosuje się symbol "B", z tym, że:
1)
symbolem "B" z dodaniem cyfr arabskich określających ilość lat przechowywania (np. B5) oznacza się dokumentację, która po upływie ustalonego okresu jej przechowywania może zostać wydzielona do brakowania; okres przechowywania liczy się w pełnych latach kalendarzowych poczynając od 1 stycznia roku następnego po ostatecznym załatwieniu sprawy,
2)
symbolem "BE" z dodaniem cyfr arabskich określających ilość lat przechowywania (np. BE5) oznacza się dokumentację, która po upływie ustalonego okresu jej przechowywania powinna zostać poddana ekspertyzie, w wyniku, której może być zakwalifikowana do materiałów archiwalnych,
3)
symbolem "Bc" oznacza się dokumentację manipulacyjną, która po pełnym jej wykorzystaniu do prac bieżących może zostać przekazana na makulaturę bez uprzedniego przekazywania do Archiwum, za zgodą pracownika prowadzącego Archiwum oraz z zachowaniem obowiązującej procedury brakowania dokumentacji niearchiwalnej.
4. 
Podział dokumentacji Kancelarii PAN na kategorie archiwalne ustalony jest w jednolitym rzeczowym wykazie akt.

Rozdział  3.

ZAKRES DZIAŁANIA I PERSONEL ARCHIWUM

§  3. 
1. 
Archiwum gromadzi i przechowuje materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną wpływające do Kancelarii PAN oraz przez Kancelarię PAN wytworzone.
2. 
Do zakresu działania Archiwum należy:
1)
przejmowanie dokumentacji z poszczególnych jednostek organizacyjnych,
2)
przechowywanie i zabezpieczenie przejętej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji,
3)
udostępnianie dokumentacji osobom upoważnionym,
4)
inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej, udział w komisyjnym jej brakowaniu bądź rekwalifikacji oraz przekazywanie wybrakowanej dokumentacji na makulaturę, po otrzymaniu zgody Archiwum Akt Nowych,
5)
przygotowywanie i przekazywanie materiałów archiwalnych do PANAwW zgodnie z obowiązującymi przepisami i terminami,
6)
utrzymywanie stałej współpracy z jednostkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego postępowania z dokumentacją.
§  4. 
1. 
Archiwum prowadzi wyznaczony do tego pracownik.
2. 
Pracownik Archiwum powinien posiadać wykształcenie wyższe, co najmniej przeszkolenie kierunkowe oraz doświadczenie w postępowaniu z dokumentacją w placówkach Polskiej Akademii Nauk.
3. 
Do obowiązków pracownika Archiwum należy:
1)
realizacja zadań wymienionych w § 3 ust. 2 niniejszej instrukcji;
2)
udzielanie jednostkom organizacyjnym instruktażu dotyczącego przygotowania dokumentacji do przekazania do Archiwum;
3)
sprawdzanie prawidłowości zakwalifikowania i uporządkowania dokumentacji przed przejęciem jej do Archiwum;
4)
sporządzanie okresowego sprawozdania z działalności Archiwum, wraz z zestawieniem ilościowym zasobu;
5)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
4. 
Pracodawca zapewnia pracownikowi Archiwum odzież roboczą i sprzęt ochrony osobistej.
5. 
W przypadku powierzenia prowadzenia Archiwum innej osobie, prowadzący uprzednio Archiwum ma obowiązek przekazania go protokolarnie swojemu następcy.

Rozdział  4.

LOKAL I WYPOSAŻENIE ARCHIWUM

§  5. 
1. 
Kancelaria PAN posiada jedno Archiwum, wspólne dla wszystkich jednostek organizacyjnych.
2. 
Lokal Archiwum stanowią magazyny na dokumentację oraz pomieszczenie biurowe przeznaczone dla pracownika Archiwum. Liczba pomieszczeń magazynowych Archiwum jest uzależniona od ilości i rodzaju dokumentacji oraz rocznego jej przyrostu.
3. 
Archiwum jest wydzielone pożarowo od innych pomieszczeń i ma oddzielne wejście bezpośrednio z korytarza.
§  6. 
1. 
Magazyny Archiwum wyposażone są w regały metalowe jezdne i /lub stacjonarne.
2. 
Regały oznacza się kolejnymi cyframi arabskimi, a półki - cyframi rzymskimi.
3. 
Magazyny wyposażone być muszą w sprzęt przeciwpożarowy (gaśnica proszkowa, worki ewakuacyjne) oraz termohigrometr do mierzenia temperatury i wilgotności powietrza (wymagane parametry - temperatura stała pomiędzy 14-20° C, wilgotność 45-60%; dobowe wahania temperatury i wilgotności nie powinny przekraczać +- 2° C i 5% wilgotności), a także schemat topograficzny rozmieszczenia dokumentacji.
4. 
Magazyny posiadać muszą wzmocnione drzwi, zabezpieczające przed włamaniem.
5. 
W magazynach Archiwum nie można przechowywać przedmiotów i urządzeń nie stanowiących ich wyposażenia.
6. 
Magazyny Archiwum są suche, widne, równomiernie oświetlone i równomiernie ocieplane w ciągu całego roku.
7. 
W magazynach Archiwum nie mogą znajdować się rury i przewody wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, chyba że sposób ich zabezpieczenia nie zagraża przechowywanej dokumentacji.
8. 
W magazynach Archiwum zabronione jest instalowanie odkrytych elektrycznych urządzeń grzewczych, używanie otwartego ognia oraz palenie tytoniu.
§  7. 
1. 
Prawo wstępu do magazynów Archiwum ma pracownik prowadzący Archiwum, jego bezpośredni przełożony, Kanclerz Akademii i upoważnieni przedstawiciele organów kontrolnych, po okazaniu upoważnienia.
2. 
Po zakończeniu pracy magazyny Archiwum są zamykane na zamki patentowe, a klucze odpowiednio zabezpieczane.

Rozdział  5.

PRZEJMOWANIE DOKUMENTACJI

§  8. 
1. 
Archiwum przejmuje akta spraw ostatecznie załatwionych po dwóch latach przechowywania w komórkach organizacyjnych, licząc od 1 stycznia roku następnego po ostatecznym załatwieniu sprawy.
2. 
Dokładny termin przekazania dokumentacji do Archiwum ustala corocznie pracownik Archiwum w porozumieniu ze swoim bezpośrednim przełożonym.
3. 
Dokumentację Archiwum przejmuje kompletnymi rocznikami.
4. 
Dokumentacja przejmowana przez Archiwum powinna być uporządkowana i opisana przez referentów zgodnie z postanowieniami instrukcji kancelaryjnej.
5. 
W przypadku braku w teczce kart lub dokumentów, osoba przekazująca akta sporządza pisemne oświadczenie, w którym podaje rodzaj dokumentu, przyczynę jego braku i termin dostarczenia.
6. 
Materiały archiwalne oraz akta kategorii B50 powinny być przejmowane wyłącznie w teczkach wiązanych z tektury o obniżonej kwasowości, przy czym grubość teczki należy ograniczyć do wysokości jej grzbietu.
7. 
Dokumentacja spraw zakończonych, potrzebna nadal do prac bieżących, może pozostać w jednostce organizacyjnej po formalnym przekazaniu jej do Archiwum i umieszczeniu w spisie zdawczo-odbiorczym stosownej adnotacji.
§  9. 
1. 
Przekazywanie akt do Archiwum odbywa się na podstawie spisów zdawczo-odbiorczych sporządzonych w jednostce organizacyjnej i podpisanych przez jej dyrektora, osobnych - dla materiałów archiwalnych - w czterech egzemplarzach i osobnych dla dokumentacji niearchiwalnej - w trzech egzemplarzach, zgodnie z postanowieniami instrukcji kancelaryjnej.
2. 
Spisy podpisuje dyrektor komórki zdającej dokumentację lub osoba przez niego upoważniona; jeden egzemplarz spisu zdawczo-odbiorczego otrzymuje komórka organizacyjna przekazująca akta, pozostałe Archiwum, przy czym jeden egzemplarz spisu zdawczo-odbiorczego akt kategorii A przeznaczony jest do przekazania Archiwum Akt Nowych.
3. 
Po dokonaniu czynności sprawdzających, pracownik prowadzący Archiwum przejmuje akta, potwierdzając ich odbiór swym podpisem pod tekstem spisu.
4. 
Pracownik Archiwum ma obowiązek odmówić - do czasu usunięcia nieprawidłowości - przyjęcia dokumentacji nieuporządkowanej lub uporządkowanej nieprawidłowo, niezgodnej z przedstawionym spisem zdawczo-odbiorczym oraz na podstawie niewłaściwie sporządzonego spisu zdawczo-odbiorczego.
5. 
W przypadku odmowy przejęcia akt, pracownik Archiwum zawiadamia swego bezpośredniego przełożonego oraz dyrektora jednostki organizacyjnej przekazującej akta.

Rozdział  6.

PRZECHOWYWANIE I EWIDENCJA AKT W ARCHIWUM

§  10. 
1. 
Dokumentacja w Archiwum jest układana w kolejności wpływu dokumentacji do Archiwum - według numerów spisów zdawczo-odbiorczych.
2. 
Materiały archiwalne, zgodnie z przyjętym układem, przechowuje się na oddzielnych regałach.
3. 
Układ teczek na półkach jest pionowy - systemem bibliotecznym (od lewej do prawej).
4. 
Teczki materiałów archiwalnych oraz dokumentacji kategorii B50 gromadzone są w pudłach archiwalnych z tektury o obniżonej kwasowości.
5. 
Dokumentację wytworzoną na nośnikach elektronicznych przechowuje się w osobnych szafach specjalnie do tego celu przeznaczonych, o ile wymagania odrębnych przepisów nie stanowią inaczej.
§  11. 
1. 
Ewidencję w Archiwum stanowią:
1)
spisy zdawczo-odbiorcze dokumentacji aktowej (załącznik nr 1);
2)
spisy zdawczo-odbiorcze informatycznych nośników danych (załącznik nr 2);
3)
wykaz spisów zdawczo-odbiorczych (załącznik nr 3);
4)
karty udostępniania dokumentacji (załącznik nr 4);
5)
spisy materiałów archiwalnych przekazanych do PANAwW (załącznik nr 5);
6)
spisy dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie (załącznik nr 6);
7)
protokoły oceny dokumentacji niearchiwalnej (załącznik nr 7);
8)
protokoły stwierdzające brak lub uszkodzenie udostępnionej dokumentacji (załącznik nr 8).
2. 
Dla każdego rodzaju środka ewidencyjnego zakłada się oddzielną teczkę.
3. 
Pomoce ewidencyjne, z wyjątkiem określonych w ust. 1 pkt 3, są materiałami archiwalnymi.
4. 
Karty udostępniania dokumentacji otrzymują w ciągu roku kolejne numery. Przechowuje się je w Archiwum przez okres dwóch lat, licząc od daty zwrotu akt.

Karty akt wypożyczonych przechowuje się w oddzielnej kartotece do chwili zwrotu akt.

§  12. 
1. 
Spisy zdawczo-odbiorcze pracownik Archiwum rejestruje w wykazie spisów zdawczo-odbiorczych w kolejności wpływu i nadaje im numery wynikające z tego wykazu.
2. 
Numery spisom zdawczo-odbiorczym nadaje się w sposób ciągły, przez cały czas istnienia Archiwum (nie w obrębie roku kalendarzowego).
3. 
Przejęte teczki aktowe i nośniki informatyczne pracownik Archiwum oznacza sygnaturą archiwalną, którą stanowi numer spisu zdawczo-odbiorczego łamany przez numer pozycji teczki (nośnika) w tym spisie.
4. 
Po umieszczeniu akt na półkach pracownik Archiwum uzupełnia treść spisów zdawczo-odbiorczych przez odnotowanie (w rubryce 7) oznaczenia magazynu oraz numeru regału i półki, na której przechowywana jest dokumentacja.
5. 
Archiwum prowadzi dwa zbiory spisów zdawczo-odbiorczych:
1)
pierwsze egzemplarze spisów zdawczo-odbiorczych ułożone według kolejności numerów porządkowych, pod którymi zostały zarejestrowane w wykazie spisów zdawczo-odbiorczych;
2)
drugie egzemplarze spisów zdawczo-odbiorczych, przechowywane w teczkach założonych oddzielnie dla poszczególnych jednostek organizacyjnych; zbiór ten służy do udostępniania dokumentacji.
6. 
W Archiwum mogą być stosowane również inne pomoce ewidencyjne, np. skorowidze alfabetyczne i rzeczowe, inwentarze itp., sporządzane na nośniku papierowym lub elektronicznym.
§  13. 
1. 
Dokumentacja zgromadzona w Archiwum powinna być poddawana okresowym przeglądom w celu odkurzenia oraz wymiany zużytych i zniszczonych teczek lub pudeł na nowe.
2. 
Nie rzadziej niż raz na 5 lat dokonuje się przeglądu przekazanych do Archiwum informatycznych nośników danych i wykonuje ich kopie bezpieczeństwa.
3. 
Kopie bezpieczeństwa mogą być zapisywane na jednym nośniku danych, pod warunkiem, że zapisane na nich dane są zabezpieczone przed utratą w wyniku awarii tego nośnika. Kopie powinny być przechowywane w sposób umożliwiający ich szybkie odnalezienie.
4. 
Jeżeli nie można wykonać kopii bezpieczeństwa ze względu na uszkodzenie nośnika, należy odnotować ten fakt w aktach sprawy, z którymi powiązany jest nośnik oraz w spisie zdawczo-odbiorczym informatycznych nośników danych.

Rozdział  7.

UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI PRZECHOWYWANEJ W ARCHIWUM

§  14. 
1. 
Dokumentację przechowywaną w Archiwum udostępnia się do celów służbowych i naukowo-badawczych.
2. 
Do celów służbowych akta udostępnia się w pomieszczeniu Archiwum lub wypożycza poza nie, na podstawie karty udostępniania, po uzyskaniu zgody dyrektora jednostki organizacyjnej, w której akta powstały.
3. 
Wypożyczenie akt do celów służbowych poza siedzibę Kancelarii PAN może nastąpić tylko w uzasadnionych przypadkach, na żądanie uprawnionych organów (sądy, prokuratura), wyłącznie za zgodą Kanclerza Akademii lub osoby przez niego upoważnionej.
4. 
Nie wolno wypożyczać poza Archiwum akt zastrzeżonych przez jednostkę organizacyjną, która je wytworzyła, akt uszkodzonych i ewidencji zasobu Archiwum.
5. 
Udostępnianie akt środkom masowego przekazu oraz instytucjom i osobom fizycznym do celów naukowo-badawczych wymaga każdorazowo zgody Kanclerza Akademii i odbywa się stosownie do ogólnie obowiązujących przepisów.
6. 
Udostępnianie dokumentacji niejawnej określają przepisy odrębne.
§  15. 
1. 
Archiwum udostępnia wyłącznie całe teczki aktowe, a nie pojedyncze dokumenty z nich wyjęte.
2. 
Dokumentację wydaje wyłącznie pracownik Archiwum, wkładając w miejsce wyjętych teczek zakładkę zawierającą sygnaturę akt, datę wypożyczenia i termin zwrotu.
3. 
Przy zwrocie dokumentacji pracownik Archiwum obowiązany jest: sprawdzić jej stan, odnotować na karcie udostępniania, w obecności zwracającego, fakt zwrócenia akt, usunąć zakładkę, o której mowa w ust. 2.
4. 
Korzystanie z akt w pomieszczeniu Archiwum odbywa się pod nadzorem pracownika Archiwum.
5. 
Korzystający z dokumentacji ponosi pełną odpowiedzialność za udostępnione mu akta i ich zwrot w oznaczonym terminie.
6. 
W przypadku stwierdzenia braku lub uszkodzeń dokumentacji, pracownik Archiwum sporządza stosowny protokół, który podpisuje wypożyczający akta i jego zwierzchnik.
7. 
Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z których jeden umieszcza się w miejscu wypożyczonych akt, drugi przechowuje pracownik Archiwum w specjalnej teczce, trzeci przekazuje dyrektorowi komórki organizacyjnej, która akta wypożyczyła, w celu wyjaśnienia sprawy.

Rozdział  8.

WYDZIELANIE I BRAKOWANIE DOKUMENTACJI

§  16. 
1. 
Raz w roku pracownik Archiwum dokonuje przeglądu spisów zdawczo-odbiorczych oraz zasobu Archiwum celem:
1)
wydzielenia materiałów archiwalnych podlegających przekazaniu w danym roku do PANAwW;
2)
wydzielenia dokumentacji niearchiwalnej kategorii BE, podlegającej w danym roku ekspertyzie;
3)
wydzielenia do brakowania dokumentacji niearchiwalnej, której okres przechowywania upłynął.
2. 
Wydzielenia dokumentacji dokonuje się na wniosek pracownika Archiwum, komisyjnie; w skład komisji wchodzą każdorazowo:
1)
bezpośredni przełożony pracownika Archiwum;
2)
pracownik Archiwum;
3)
przedstawiciele komórek organizacyjnych, których akta podlegają wydzieleniu.
3. 
Do zadań komisji należy:
1)
wytypowanie materiałów archiwalnych podlegających zgodnie z przepisami przekazaniu do PANAwW;
2)
wydzielenie dokumentacji niearchiwalnej kategorii BE do ekspertyzy. Ekspertyzy wstępnej dokonuje, zgodnie z Decyzją Prezesa PAN z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie zarządzania dokumentacją w jednostkach i komórkach archiwalnych Polskiej Akademii Nauk, PANAwW. Ekspertyzy ostatecznej dokonuje Archiwum Akt Nowych, które może dokonać zmiany kategorii akt; dokonaną zmianę kategorii pracownik Archiwum odnotowuje w spisach zdawczo-odbiorczych i na teczkach aktowych;
3)
zakwalifikowanie dokumentacji niearchiwalnej do zniszczenia, względnie ustalenia innego okresu jej przechowywania;
4)
sporządzenie protokołu oceny dokumentacji niearchiwalnej oraz spisu akt, których okres przechowywania upłynął oraz podpisanie tych dokumentów przez wszystkich członków komisji.
4. 
Komisja nie może zmienić kwalifikacji akt zaliczonych w rzeczowym wykazie akt do materiałów archiwalnych, może natomiast przedłużyć okres przechowywania dokumentacji niearchiwalnej lub zaproponować przekwalifikowanie jej do kategorii A.
§  17. 
1. 
Protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do brakowania i jej spis komisja sporządza w trzech egzemplarzach i przedkłada do akceptacji Kanclerza Akademii.
2. 
Dwa egzemplarze protokołu i spisu dokumentacji, o którym mowa w ust. 1, przesyłane są do Archiwum Akt Nowych za pośrednictwem PANAwW w celu uzyskania zgody na dokonanie brakowania tej dokumentacji.
3. 
Akta przeznaczone do wybrakowania pracownik Archiwum wydziela i przechowuje w kolejności wyszczególnienia ich w spisie do czasu otrzymania z Archiwum Akt Nowych, wymienionej w ust. 2, zgody.
4. 
PANAwW zgodnie z Decyzją Prezesa PAN przywołaną w § 16 ust. 3 pkt. 2 może dokonać ekspertyzy wstępnej, zaś Archiwum Akt Nowych może dokonać ekspertyzy ostatecznej dokumentacji proponowanej do brakowania, dokonać zmiany jej kwalifikacji, a w przypadku stwierdzenia niezgodnego z przepisami sporządzenia protokołu bądź spisów, zażądać ponownego ich sporządzenia.
5. 
Archiwum Akt Nowych wydaje zgodę na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej w dwóch egzemplarzach. Jeden z nich pozostaje w Archiwum przy spisie wybrakowanej dokumentacji, drugi przeznaczony jest dla zbiornicy makulatury lub firmy przyjmującej dokumentację do zniszczenia.
6. 
Po otrzymaniu zgody na brakowanie z Archiwum Akt Nowych pracownik Archiwum przekazuje akta na makulaturę lub zniszczenie oraz dokonuje w spisach zdawczo-odbiorczych adnotacji o zniszczeniu tej dokumentacji.
7. 
Akta zawierające informacje niejawne bądź dane osobowe przed przekazaniem na makulaturę należy pociąć w sposób uniemożliwiający odtworzenie ich treści.
8. 
Sposób fizycznego przygotowania akt przeznaczonych do zniszczenia ustala się każdorazowo z firmą, której powierza się zniszczenie wybrakowanej dokumentacji.
9. 
Wybrakowaną dokumentację Kancelaria PAN może zniszczyć we własnym zakresie, np. poprzez pocięcie akt. Zniszczenie musi odbyć się komisyjnie i zostać potwierdzone stosownym protokołem.

Rozdział  9.

PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH DO PANAwW

§  18. 
1. 
Archiwum przekazuje materiały archiwalne do PANAwW po upływie 25 lat od ich wytworzenia, chyba że materiały te są niezbędne w dalszej działalności Kancelarii PAN.
2. 
Materiały archiwalne przekazywane do PANAwW muszą być uporządkowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych (Dz. U. Nr 167 z 2002 r. poz. 1375).
3. 
Materiały archiwalne przekazuje się na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego materiałów archiwalnych przekazywanych do PANAwW, sporządzonego w trzech egzemplarzach, z których dwa przeznaczone są dla PANAwW, a trzeci dla Archiwum Kancelarii PAN. Spis podpisuje osoba sporządzająca i Kanclerz Akademii lub osoba przez niego upoważniona.
4. 
Do spisu materiałów archiwalnych dołącza się notatkę zawierającą informacje o historii Kancelarii PAN, jej działalności i zmianach organizacyjnych w okresie, z którego pochodzą przekazywane materiały a także rzeczowy wykaz akt obowiązujący w Kancelarii PAN w tym okresie.
5. 
PANAwW może określić tryb przekazania materiałów archiwalnych, sposób technicznego zabezpieczenia przekazywanych materiałów oraz ewentualnie wymóg sporządzenia dodatkowej ewidencji.
6. 
Koszty związane z przekazywaniem materiałów archiwalnych do PANAwW ponosi Kancelaria PAN.
7. 
Z chwilą fizycznego przekazania materiałów archiwalnych do PANAwW pracownik Archiwum dokonuje w spisach zdawczo-odbiorczych stosownej adnotacji.

Rozdział  10.

KONTROLA ARCHIWUM

§  19. 
1. 
Archiwum Kancelarii PAN podlega kontroli Archiwum Akt Nowych oraz kontroli wewnętrznej PANAwW.
2. 
Protokół kontroli Archiwum musi zostać uwierzytelniony zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. 
Kancelaria PAN zobowiązana jest zrealizować zalecenia pokontrolne w wyznaczonym terminie.
4. 
Archiwum może być kontrolowane również przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz inne upoważnione do tego organy.
§  20. 
Ogólny nadzór nad postępowaniem z dokumentacją w Kancelarii PAN sprawuje Kanclerz Akademii lub osoba przez niego upoważniona.

Rozdział  11.

POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJĄ W PRZYPADKU REORGANIZACJI KANCELARII PAN LUB USTANIA JEJ DZIAŁALNOŚCI

§  21. 
1. 
W przypadku reorganizacji Kancelarii PAN:
1)
akta spraw ostatecznie zakończonych, wytworzone przez zlikwidowaną jednostkę organizacyjną przekazuje się do Archiwum zgodnie z postanowieniami Instrukcji kancelaryjnej;
2)
akta spraw nie zakończonych przekazuje się jednostce organizacyjnej przejmującej zadania i kompetencje zlikwidowanej jednostki organizacyjnej na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego, którego kopię otrzymuje Archiwum.
2. 
Z chwilą ustania działalności Kancelarii PAN:
1)
w przypadku istnienia następcy prawnego Kancelarii PAN, przejmuje on materiały archiwalne w całości lub w części niezbędnej do jego działalności oraz dokumentację niearchiwalną, której okres przechowywania jeszcze nie upłynął. Pozostałe materiały archiwalne podlegają przekazaniu w stanie uporządkowanym do PANAwW;
2)
w przypadku braku następcy prawnego, cała dokumentacja Kancelarii PAN (materiały archiwalne oraz dokumentacja niearchiwalna, której okres przechowywania nie upłynął) podlega przekazaniu w stanie uporządkowanym do PANAwW.
3. 
Dokumentacja niearchiwalna, której okres przechowywania upłynął, podlega brakowaniu w trybie określonym w § 16-17.

Załącznik Nr  1

Spis zdawczo - odbiorczy akt nr …

Załącznik Nr  2

Spis zdawczo - odbiorczy informatycznych nośników danych nr …

Załącznik Nr  3

Wykaz spisów zdawczo - odbiorczych

Załącznik Nr  4

Karta udostępniania akt nr …**)

Załącznik Nr  5

SPIS ZDAWCZO-ODBIORCZY Nr ….

Załącznik Nr  6

Spis dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie

Załącznik Nr  7

Protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej

Załącznik Nr  8

PROTOKÓŁ

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Jednolity rzeczowy wykaz akt Kancelarii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie

Warszawa 2012

Tytuły klas I i II rzędu

0 ZARZĄDZANIE

00 Organy kolegialne

01 Organizacja

02 Akty normatywne. Pomoc prawna

03 Planowanie i sprawozdawczość. Statystyka

04 Informatyka

05 Skargi i wnioski

06 Współpraca z krajowymi jednostkami organizacyjnymi

07 Współpraca z zagranicą

08 Studia doktoranckie

09 Kontrole

1 KADRY

10 Ogólne zasady pracy i płac

11 Zatrudnienie

12 Ewidencja osobowa

13 Bezpieczeństwo i higiena pracy

14 Dyscyplina pracy

15 Sprawy socjalno-bytowe

16 Ubezpieczenia osobowe

17 Ochrona informacji niejawnych i danych osobowych

2 ŚRODKI RZECZOWE

20 Podstawowe zasady gospodarowania środkami trwałymi

21 Inwestycje i remonty generalne

22 Administracja nieruchomości

23 Gospodarka materiałowa

24 Źródła zaopatrzenia

25 Transport i łączność

26 Ochrona Kancelarii

3 EKONOMIKA

30 Podstawowe zasady ekonomiczno-finansowe

31 Sprawozdawczość finansowo-księgowa

32 Finansowanie działalności

33 Księgowość finansowa

34 Obrót gotówkowy

35 Rozliczenia płac

36 Księgowość materiałowo-towarowa

37 Koszty i ceny

38 Fundusze specjalne

39 Inwentaryzacja

4 WYDAWNICTWA I POPULARYZACJA

40 Wydawnictwa

41 Popularyzacja

Symbole klasyfikacyjneHasła klasyfikacyjnekategoria dokumentacjiUwagi
w komórce merytorycznejw innych komórkach
12345679
0ZARZĄDZANIE
00Organy kolegialne
000Zgromadzenie Ogólne PAN
0000Członkowie PANABcSpisy, teki personalne itp.
0001ObradyABcPorządek obrad, lista uczestników, referaty, wystąpienia, wnioski, uchwały, wybory, protokoły, sprawozdania, stenogramy, materiały na posiedzenia itp.
001Prezydium PAN
0010Nominacje na członków Prezydium, skład PrezydiumABc
0011Protokoły i materiały z posiedzeńABcjak w klasie 0001
002Stałe organy doradcze Prezesa PAN
0020Kolegium przewodniczących wydziałówABc
0021Rada dyrektorów jednostek naukowychABc
003Zgromadzenie członków Wydziału. Pozostałe organy kolegialneABcDla każdego organu kolegialnego zakłada się oddzielną teczkę
004Komitety naukowe, problemowe i narodowe
0040Powoływanie i odwoływanie komitetów oraz ich składów osobowychABc
0041Ewidencja komitetówABc
0042Protokoły i materiały z posiedzeń komitetówABc
0043Zebrania komisji, sekcji i zespołów komitetówABc
0044Sprawozdania z działalności komitetówABc
005Komisje stałe i doraźneABcDla każdej komisji zakłada się oddzielną teczkę. Skład, protokoły posiedzeń, referaty, opracowania, sprawozdania, wnioski i postulaty
006Komisje

międzyresortowe i międzyzakładowe

ABcJak przy klasie 005

Do kategorii A kwalifikuje się materiały w tej jednostce organizacyjnej, przy której działa sekretariat danej komisji, w pozostałych jednostkach - tylko własne opracowania i teksty wystąpień na posiedzeniach oraz sprawozdania i relacje z przebiegu obrad

007Udział w obcych

organach

kolegialnych

ABcWłasne wystąpienia, referaty, opracowania, notatki problemowe, sprawozdania
008Narady pracowniczeABcProtokoły, sprawozdania, wnioski
009Obsługa organizacyjno-techniczna organów kolegialnychBcBcKorespondencja operacyjna
01Organizacja
010Podstawy prawne działania Polskiej Akademii NaukABcPrzepisy ogólnopaństwowe, resortowe, branżowe itp. dotyczące bezpośrednio działania własnej jednostki, m.in. akty erekcyjne
011Podstawy prawne działania jednostek organizacyjnych podległych PANABcJak przy klasie 010
012Organizacja władz i organów nadrzędnychB5BcStatuty, schematy organizacyjne itp.
013Organizacja własnej jednostkiABcStatuty, schematy i regulaminy organizacyjne, księgi służb, zakresy działania, rejestracja własnej jednostki itp.
014Organizacja jednostek podległych PANABcJak przy klasie 012 oraz ewidencja jednostek podległych
015Organizacja innych jednostekBcBcJak przy klasie 012
016Obieg dokumentacji, archiwum zakładowe
0160Przepisy kancelaryjno- archiwalneABcInstrukcja kancelaryjna, wykaz akt, instrukcja o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego itp.
0161FormularzeB5BcOpracowanie wzorów
0162Wzory odciskowe pieczęciA-
0163Terminarze, dowody doręczeń, opłat pocztowych itp.BcBc
0164Ewidencja archiwum zakładowegoA-Dla każdego środka ewidencyjnego prowadzi się odrębne teczki. Nie dotyczy kart udostępnień
0165Przyjmowanie dokumentacji do archiwum zakładowegoB5Bc
0166Udostępnianie aktB2BcZezwolenia, karty udostępnienia, rejestr użytkowników
02Akty normatywne. Pomoc prawna
020Zbiór aktów normatywnych władz nadrzędnychB10Bc
021Zbiór aktów normatywnych PANABcKomplet podpisanych uchwał, decyzji, zarządzeń, instrukcji, wytycznych itp. Dla każdego rodzaju aktów normatywnych zakłada się odrębne teczki.
022Rejestr Instytutów PANABcDla każdego Instytutu prowadzi się odrębne teczki
023Interpretacja przepisów prawnychABcWykładnia (interpretacja) własnych aktów normatywnych dotyczących merytorycznej działalności
024Opiniowanie merytoryczne zewnętrznych aktów prawnych
0240Opiniowanie aktów prawnych organów władzy państwowejABcOpinie odnośnie ust, uchwał itp. organów państwowych
0241Uzgodnienia międzyresortoweABc
0242Pozostałe opinieBE5Bc
025Opinie prawneBE5-
026Organizacja, przekształcanie i likwidacja jednostek organizacyjnych PAN - obsługa prawnaBE10Dla każdej jednostki zakłada się odrębną teczkę
027Sprawy sądowe
0270Sprawy cywilneB10BcOkres przechowywania liczy się od daty wykonania prawomocnego orzeczenia lub umorzenia sprawy
0271Sprawy gospodarczeB3Bcjak w klasie 0280
0272Sprawy karneB5Bcjak w klasie 0280
0273Sprawy o wykroczeniaB3Bcjak w klasie 0280
0274Sprawy sądowo- administracyjneB10Bcjak w klasie 0280
028PełnomocnictwaB10-Zwykłe i notarialne do działania w imieniu PAN. Okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia pełnomocnictwa.
03Planowanie i sprawozdawczość. StatystykaDla każdego rodzaju planów i sprawozdań zakłada się odrębne teczki. Nie dotyczy preliminarzy i sprawozdań finansowo-księgowych Kancelarii PAN
030Metodyka i organizacja planowania i sprawozdawczości (opisowej i statystycznej)
0300Opracowania zewnętrzneB5BcZałożenia, wskaźniki, instrukcje jednostek nadrzędnych
0301Opracowania własneABc
031Plany i sprawozdania roczne
0310Projekty własne planuB5Bc
0311Wersje ostateczne planów własnych i zmiany ustaleń planowychABc
0312Plany jednostek podległychB10BcPodlegają brakowaniu po stwierdzeniu stanu zachowania tych materiałów u twórców akt.
0313Sprawozdania własneABc
0314Sprawozdania jednostek podległychB10BcJak przy klasie 0312
0315Sprawozdania zbiorczeABcSprawozdania ostateczne i etapowe, jeżeli nie znalazły odzwierciedlenia w wersjach ostatecznych. Opracowania robocze - kategoria B10
0316Materiały pomocniczeB10BcWyjaśnienia, korespondencja merytoryczna. Materiały pomocnicze, których treść nie znalazła odzwierciedlenia w wersjach ostatecznych - kat. A
032Plany i sprawozdania

komórek

organizacyjnych

0320Plany pracyB5Bc
0321Sprawozdania z działalnościABc
033Statystyka i analityka
0330Źródłowe materiały statystyczneBE5BcAnkiety, karty i formularze statystyczne, sprawozdania. Okres przechowywania liczy się od daty opracowania końcowego, obejmującego całość danych źródłowych
0331Statystyczne opracowania cząstkoweB2Bc
0332Statystyczne opracowania końcoweABcWłasne i zbiorcze
034Analizy i ekspertyzy (kompleksowe i problemowe)Opinie, informacje, prognozy itp.
0340WłasneABc
0341Jednostek podległychB10BcJak przy klasie 0313
0342ZbiorczeABc
0343Materiały pomocnicze (robocze)B10BcJak przy klasie 0315
035Analizy wycinkoweJak przy klasie 034
0350WłasneABcDo kategorii A kwalifikuje się te analizy wycinkowe, które nie mieszczą się w opracowaniu kompleksowym lub problemowym. Pozostałe - kategoria B5
0351Jednostek podległychBcBc
0352ZbiorczeABcJak przy klasie 0350
04Informatyka
040Projektowanie i koordynacja systemów i sieci informatycznych
0400Ogólne schematy systemów, sieci informatycznych, dokumentacja projektowaABc
0401Spis systemów, sieci i programówABc
0402Administracja i obsługa techniczna systemów i sieci informatycznychB5Bc
041Banki danychA-
042Witryna internetowaA-W tym BIP. Projekt strony, materiały publikowane na stronie itp., archiwizowane po każdorazowej aktualizacji
043Licencje oprogramowaniaB5BcOkres przechowywania liczy się od chwili zaprzestania użytkowania oprogramowania
044Kontrola dostępu do sieciB5-
05Skargi i wnioski
050Przepisy własne i ich interpretacja w sprawach załatwiania skarg i wnioskówABc
051Skargi i wnioski załatwione bezpośrednioABcW razie masowości tego typu spraw, do kategorii A kwalifikuje się przykładowo 5-10%
052Skargi i wnioski przekazane do załatwienia według właściwościB3Bc
053Analizy skarg i wnioskówABc
054Rejestry skarg i wnioskówABc
06Współpraca z krajowymi jednostkami organizacyjnymiObejmuje sprawy ogólne współpracy z jednostkami krajowymi, niezwiązane bezpośrednio z aktami innych klas
060Współpraca z organami władzy państwowejABcDla każdej instytucji zakłada się oddzielną teczkę. Porozumienia i ich realizacja, korespondencja merytoryczna, własne opracowania przygotowane dla tych instytucji - kategoria A. Pozostałe materiały - kategoria B5
061Współpraca z ministerstwami i urzędami centralnymiABcJak przy klasie 060
062Współpraca z jednostkami organizacyjnymi PANAJak przy klasie 060
063Współpraca z organizacjami zawodowymiBE5Jak przy klasie 060
064Współpraca z innymi urzędami i instytucjamiBE10BcJak przy klasie 060
065Współpraca między komórkami organizacyjnymi Kancelarii PANBcBc
066Sprawozdania i notatki z krajowych wyjazdów służbowychABc
067Techniczna obsługa przyjazdów i wyjazdów krajowychB2Bc
068ReprezentacjaBE5BcZaproszenia, życzenia, podziękowania i inna korespondencja kierownictwa
07Współpraca z zagranicą
070Ogólne zasady i programy współpracy międzynarodowejABcOpracowania własne. Opracowania zewnętrzne - kategoria B5
071Umowy wielostronne i dwustronne ich realizacjaABcDla każdego partnera zakłada się odrębne teczki. Projekty, aplikacje, zezwolenia, sprawozdania, korespondencja merytoryczna itp. Organizacja techniczna i korespondencja operacyjna - kat. B5.
072Wymiana dokumentacji i informacjiABc
073Współpraca wielostronna z organizacjami międzynarodowymiABcProtokoły posiedzeń, analizy, opracowania problemowe. Referaty, opracowania, sprawozdania, wnioski
074Współpraca dwustronnaDla każdego kraju zakłada się odrębne teczki
0740Spotkania kierowników pokrewnych jednostek organizacyjnychABcOpracowania i inne materiały do rozmów, protokoły, notatki, sprawozdania
0741Wspólne przedsięwzięciaABcOpracowania, informacje, analizy, korespondencja merytoryczna
075Zagraniczne wyjazdy służbowe
0750Sprawozdania z wyjazdówABcDotyczy sprawozdań pracowników własnych. Obejmuje również indywidualne instrukcje dla delegowanych i rejestry wyjazdów
0751Sprawy paszportowo- dewizoweB5Bc
076Przyjazdy z zagranicy
0760Programy pobytu gości zagranicznych i sprawozdania z pobytuABcObejmuje również rejestr pobytu delegacji zagranicznych
0761Obsługa delegacji zagranicznychBcBc
08Studia doktoranckie
080Ewidencja studiów doktoranckich w placówkach PANABc
081Dokumentacja studiów doktoranckich w placówkach PANABcProgramy zajęć, listy słuchaczy, zaświadczenia o odbytych studiach doktoranckich itp. Dla każdej placówki zakłada się odrębną teczkę.
082Stypendia doktoranckie Prezesa PANABc
09Kontrole
090Kontrole zewnętrzne własnej jednostki {Najwyższa Izba Kontroli itp.)Protokoły, sprawozdania z kontroli, wnioski, zarządzenia pokontrolne, sprawozdania z ich realizacji. Każda kontrola stanowi odrębną sprawę
0900KompleksoweABcObejmujące całokształt działalności kontrolowanej jednostki
0901ProblemoweABcDotyczące zagadnień merytorycznych
0902Wycinkowe doraźneBE5Bc
091Kontrole zewnętrzne w jednostkach podległychB5BcJak przy klasie 090
092Zasady i tryb prowadzenia kontroliABcprzepisy własne PAN
093Kontrole wewnętrzne PANB5BcJak przy klasie 090
094Kontrole jednostek podległych i nadzorowanych przez PAN.Jak przy klasie 090
0940KompleksoweABcJak przy klasie 0900
0941ProblemoweABcJak przy klasie 0901
0942Wycinkowe i doraźneBE5Bc
0943SpecjalneBE5Bc
095Książki kontroliB5Bc
1KADRY
10Ogólne zasady pracy i płacDotyczy własnej jednostki i jednostek podległych
100Taryfikatory kwalifikacyjneABc
101Zasady wynagradzania i premiowaniaABcSiatki płac, stawek, dodatki itp.
11Zatrudnienie
110Wykazy etatówABcZestawienia ilościowe, jakościowe i zbiorcze etatów
111Werbunek, przyjmowanie i zwalnianie pracownikówB2BcAkta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych.
112Opinie o pracownikachB5BcJak przy klasie 111
113Analizy i sprawozdania dotyczące stanu osobowegoABc
114Rozmieszczenie pracownikówBcBcZastępstwa, przeniesienia itp.
115Umowy zlecenia i o dziełoUmowy o prace zlecone z własnymi i obcymi pracownikami, ewidencja prac zleconych
1150ze składką emerytalnąB50Bc
1151bez składki emerytalnejB5Bc
116Nagrody, odznaczenia, kary
1160Nagrody zewnętrzneB10BcKopie pism o przyznaniu nagród odkłada się do akt osobowych (klasa 120)
1161Odznaczenia państwoweB10BcWnioski. Kopie pism o przyznaniu odkłada się do akt osobowych
1162Nagrody i odznaczenia własneABcWnioski wraz z dokumentacją
1163Kary, postępowanie dyscyplinarneB5Bc
117Wojskowe sprawy pracownikówB5Bc
12Ewidencja osobowa
120Akta osoboweABc
121Pomoce ewidencyjne do akt osobowychB50BcSkorowidze, karty personalne, wykazy imienne itp.
13Bezpieczeństwo i higiena pracy
130Przepisy o bezpieczeństwie i higienie pracyABcWłasne. Zewnętrzne - kat. B10
131WypadkiDotyczy wypadków podczas pracy oraz w drodze do lub z pracy
1310Wypadki zbiorowe, śmiertelne, powodujące inwalidztwoABc
1311Inne wypadkiB10Bc
132Analiza wypadków i chorób zawodowychA-
133Badania lekarskieB5Karty badań okresowych
134Szkolenia z zakresu BHPB5Kopie zaświadczeń odkłada się do akt osobowych.
135Przegląd stanowisk pracyB5-Protokoły, zalecenia, sprawozdania itp.
14Dyscyplina pracy
140Listy obecnościB3Bc
141AbsencjaB5BcDotyczy tylko zwolnień lekarskich. Pozostałe - kategoria Bc
142Urlopy pracowniczeB3BcPlany i karty urlopowe
143Ewidencja delegacji służbowychBcBcRachunki kosztów podróży należą do dowodów księgowych - kategoria B5
15Sprawy socjalno- bytowe
150Podstawowe zasadyABcWłasne ustalenia jednostki
151Mieszkania pracowniczeB5BcObejmuje mieszkania zastępcze, służbowe, hotele pracownicze, spółdzielcze
152Opieka nad pracownikamiB5BcOpieka zdrowotna, opieka nad dziećmi, inwalidami i rencistami
153Pomoc socjalna realizowana w ramach funduszu świadczeń socjalnychB5Bc
154Zaopatrzenie rzeczowe pracownikówB3Bc
16Ubezpieczenia osobowe
160Przepisy ubezpieczenioweB5Bc
161Ubezpieczenia społeczneB10Bc
162Legitymacje ubezpieczenioweB10BcRejestry
163Dowody uprawnienia do zasiłkówB10BcZasiłki chorobowe itp.
164Wnioski emerytalne i rentoweB2-Decyzje o przyznaniu odkłada się do akt osobowych
165Ubezpieczenia zbioroweB10BcOkres przechowywania liczy się od wygaśnięcia umowy ubezpieczeniowej
17
170Ochrona informacji niejawnychB10BcMateriały dotyczące dopuszczenia do informacji niejawnych. Okres przechowywania liczy się od wygaśnięcia uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych.
171Ochrona danych osobowychB10BcInstrukcje, korespondencja itp.
2ŚRODKI RZECZOWE
20Podstawowe zasady gospodarowania środkami trwałymiABcWłasne ustalenia
21Inwestycje i remonty generalne
210Dokumentacja prawna i techniczna obiektów własnychBE5Dla każdego obiektu prowadzi się odrębną teczkę

Okres przechowywania liczy się od ustania eksploatacji obiektu.

211Ewidencja inwestycji i remontów generalnychABc
212Wnioski inwestycyjneB10Bc
213Programy funkcjonalno- użytkoweB5Bc
214Wykonawstwo i odbiór inwestycji i remontów generalnychB5BcUmowy, opinie rzeczoznawców, kosztorysy i harmonogramy prac, itp. Okres przechowywania liczony jest od momentu odbioru i rozliczenia inwestycji.
215Remonty bieżąceB5Bc
22Administracja nieruchomości
220Nabywanie i zbywanie nieruchomościABcDokumentacja prawna i techniczna
221Przydział i wynajem nieruchomościB5BcOkres przechowywania liczy się od daty utraty lub wygaśnięcia umowy
222Eksploatacja nieruchomościB5BcKonserwacja, przeglądy bieżące, dostawy energii, ogrzewania itp.
223Najem nieruchomości i lokali innym osobom prawnym lub fizycznymB5BcUmowy najmu itp. Okres przechowywania liczy się od wygaśnięcia umowy najmu
224Podatki i opłaty publiczneB10BcDeklaracje, wymiary podatkowe (z wyjątkiem dowodów księgowych)
23Gospodarka materiałowa i środki trwałeObejmuje zaopatrzenie w, materiały, opakowania i inne ruchomości
230Organizacja gospodarki materiałowejABcUstalenia własne
231Magazynowanie i użytkowanieB5BcPrzychód i rozchód, dostawy, kartoteki ilościowe itp.
232Ewidencja środków trwałych i przedmiotów nietrwałychB5-Książka ewidencyjna, dowody przyjęcia do eksploatacji, karty inwentarzowe itp. Okres przechowywania liczy się od daty likwidacji
233Konserwacja i remonty środków trwałychB5Bc
234Likwidacja środków trwałych i przedmiotów nietrwałychB5-Protokoły zdjęcia ze stanu itp.
235Ewidencja osobistego

wyposażenia

pracowników

B5-
236Gospodarka odpadami i surowcami wtórnymiB2Bc
24Zaopatrzenie
240ZapotrzebowanieB5BcZgłoszenia zapotrzebowania, oferty, zamówienia, rozdzielniki itp.
241Zamówienia publiczne
2410Przepisy ogólneB10Bcobce
2411Realizacja zamówień publicznych - dostawyB5BcPrzetargi - oferty, protokoły komisji, umowy itp.
2412Realizacja zamówień publicznych - usługiB5Bcjak przy klasie 2401
2413Realizacja zamówień publicznych - roboty budowlaneB5Bcjak przy klasie 2401
242Inne źródła zaopatrzeniaB5BcDostawcy krajowi i zagraniczni
25Transport i łączność
250Eksploatacja własnych i obcych środków transportuB5BcKarty eksploatacji samochodów itp.
251Eksploatacja środków łącznościB2BcTelefony, faksy
26Ochrona Kancelarii
260Ochrona

przeciwpożarowa, cywilna i inna

B5Bc
261Ubezpieczenia rzeczoweB10BcOd ognia, kradzieży itp. Okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia umowy.
3EKONOMIKA
30Podstawowe zasady ekonomiczno-finansowe
300System ewidencjiABc
301Plan kontABc
31Sprawozdawczość finansowo-księgowa
310Preliminarze budżetowe (roczne)ABc
311Bilanse i sprawozdania finansowe (roczne)ABc
312Sprawozdania finansowe (okresowe)B5Bc
313Zmiany budżetuABc
32Finansowanie działalności
320Rozliczenia z budżetemB5Bc
321Finansowanie własnej jednostkiB5Bc
322Finansowanie jednostek podległychB5Bc
323Obsługa bankowa
3230Wzory podpisówB5Bc
3231Wyciągi bankoweB5Bc
3232Rejestry czekówB2Bc
324Finansowanie inwestycji i zakupówB5Bc
33Księgowość finansowa
330Dowody księgoweB5BcFaktury, rachunki
331Dokumentacja księgowaB5BcKsięgi, rejestry, dzienniki, karty kontowe
332Rozliczenia finansoweB5Bc
333Windykacja należnościB5BcDokumenty związane z udowodnieniem zadłużeń i należności
334Uzgadnianie saldB5BcPotwierdzanie sald, korespondencja
335Ewidencja syntetyczna, analitycznaKsięgi lub kartoteki finansowe
3350Ewidencja analitycznaB5Bc
3351Ewidencja syntetycznaB5Bc
34Obrót gotówkowy
340Dokumentacja kasowaB5Dowody wpłat i wypłat, rejestry kasowe itp.
341Raporty kasoweB5
35Rozliczenia płac
350Dokumentacja płacB5BcMateriały źródłowe do obliczania wysokości płac, premii i potrąceń z płac (podatki, składki itp.)
351Rozliczenia podatku dochodowegoB5Bcinformacje o dochodach rocznych, przelewy do urzędów skarbowych itp.
352Listy zaliczek na płaceB3Bc
353Listy płac
3530Listy płac ze składką emerytalnąB50Bc
3531Listy płac bez składki emerytalnejB5Bc
354Karty zbiorcze płac
3540Karty zbiorcze płac ze składką emerytalnąB50Bc
3541Karty zbiorcze płac bez składki emerytalnejB5Bc
355Zaświadczenia o płacachBcBcKopie zaświadczeń lub ich rejestry
36Księgowość materiałowo-towarowa
360Dowody księgoweB5BcFaktury własne i obce
361Dokumentacja księgowaB5BcKarty ilościowo- wartościowe, analityczne, księgi, rejestry i inne
37Koszty i ceny
370Kalkulacja i analiza kosztów własnychABc
371Kalkulacja i analiza cenABc
372CenyABc
373Zmiany cenABc
374Dokumentacja źródłowa do obliczania kosztów własnych i kalkulacji cenB2Bc
38Fundusze
380Zasady tworzenia i gospodarowania funduszamiABcWłasne ustalenia
361Fundusze specjalneB5BcDla każdego funduszu zakłada się odrębną teczkę
39Inwentaryzacja
390Ogólne zasadyABcWłasne wytyczne
391Spisy i protokoły inwentaryzacyjneB5Bc
392Sprawozdania z przebiegu inwentaryzacji i różnice

inwentaryzacyjne, wnioski komisji

B5Bc
393Wycena i przecenaB10Bc
4WYDAWNICTWA I POPULARYZACJA
40Wydawnictwa
400Program wydawnictwABcBadania potrzeb i ustalanie tematyki
401Materiały powstające w związku z publikowaniem pozycji wydawniczychABcTzw. "teki wydawnicze", zawierające dokumentację każdego tytułu: karty wydawnicze, umowy, opracowanie autorskie i redakcyjne, opinie, recenzje, , projekty graficzne, opinie o wydanym tytule.

Dla każdego tytułu zakłada się odrębną teczkę.

402Wykonanie poligraficzneB2Bc
403Rozpowszechnianie wydawnictwB2Bc
41Popularyzacja
410Informacje własne dla prasy, radia i telewizjiABc
411Wycinki prasowe i zewnętrzne materiały informacyjne
4110O działalności własnejABc
4111O działalności jednostek podległychB10Bc
412Odpowiedzi na krytykę prasową, konferencje prasoweABc
413Kroniki i monografieABcO działalności własnej
414Zjazdy, konferencje, sympozja itp.ABcProgramy, referaty, wnioski, uchwały, listy uczestników, stenogramy, protokoły, sprawozdania z realizacji uchwał
415Wystawy, pokazy, odczyty i inne imprezyObejmuje imprezy stałe i okolicznościowe
4150Imprezy własneABcProgramy, projekty plastyczne, scenariusze, teksty odczytów, własne plakaty i ulotki, własne nagrania itp.
4151Wykłady Wszechnicy PANABc
4152Imprezy współorganizowane z partnerami krajowymi i zagranicznymiABcjak w klasie 550
4153Techniczna obsługa wystaw, pokazów i wykładówB2Bc
4154Udział w obcych imprezach krajowych i zagranicznychABcDo kategorii A zalicza się własne opracowania lub sprawozdania z czynnego uczestnictwa w tych imprezach