Wnioski i zalecenia Krajowej Komisji Rewizyjnej KIDP do protokołu z czynności kontrolnych za okres od 1 stycznia 2013 roku do 31 grudnia 2014 roku.

Akty korporacyjne

Podat.2015.12.8

Akt nieoceniany
Wersja od: 8 grudnia 2015 r.

UCHWAŁA Nr 25/2015
KRAJOWEJ KOMISJI REWIZYJNEJ KRAJOWEJ IZBY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 8 grudnia 2015 r.
Wnioski i zalecenia Krajowej Komisji Rewizyjnej KIDP do protokołu z czynności kontrolnych za okres od 1 stycznia 2013 roku do 31 grudnia 2014 roku

Na podstawie § 31 ust. 1 pkt 2 Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych oraz § 13 ust. 1 Regulaminu Krajowej Komisji Rewizyjnej Krajowej Izby Doradców Podatkowych uchwala się, co następuje: 6 ust. 1 Regulaminu Krajowej Komisji Rewizyjnej Krajowej Izby Doradców Podatkowych uchwala się, co następuje:
§  1.
Krajowa Komisja Rewizyjna KIDP przyjmuje wnioski i zalecenia do protokołu z czynności kontrolnych Zespołu kontrolującego ds. kontroli całokształtu działań związanych z zarządzaniem majątkiem rzeczowym Izby w okresie od 1.01 2013 r. do 31.12.2014 r. stanowiące załączniki do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

Wnioski i zalecenia pokontrolne

z Kontroli całokształtu działań związanych % majątkiem rzeczowym Izby

w okresie od 1.01,2013 - do 31.12.2014

przeprowadzonej w Krajowej Izbie Doradców Podatkowych

Wnioski pokontrolne

1. Zasady przyjmowania i likwidacji środków trwałych w K1DP zostały określone i są stosowane zgodnie z obowiązującymi przepisami Ustawy o rachunkowości.

2. Stwierdzono przypadki braku podpisów pod dokumentami OT - przyjęcie środka trwałego i LT - likwidacja środka trwałego.

3. Nie stwierdzono nieprawidłowości w sposobie kwalifikowania aktywów do kategorii nisko cennych.

4. Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie kwalifikowania i dekretacji dokumentów.

5. Zidentyfikowano nieprawidłowości w zakresie podpisywania przez pracowników umów w sprawie powierzenia majątku oraz stosownych protokołów stanowiących załącznik do tych umów.

Zalecenia pokontrolne

1. Należy wprowadzić procedury podpisywania na bieżąco umów i protokołów przekazania majątku pracownikom w dacie zaistnienia okoliczności przekazania.

2. Należy doprecyzować umowy z pracownikami w sprawie powierzenia majątku o obowiązki dotyczące nadzoru pracownika nad mieniem i jego odpowiedniego zabezpieczenia, gdyż stosowany w KIDP wzór umowy nie eksponuje tego elementu.

Odpowiedzialność na podstawie art. 124 § 2 kp może występować tylko w odniesieniu do takiego powierzonego mienia, które pozostaje pod bezpośrednim nadzorem pracownika w pomieszczeniu zamkniętym i jest wydawane za pokwitowaniem odbioru, stanowiącym jednocześnie dowód rozliczenia się z tego mienia. Należy rozważyć uzupełnienie treści umowy z pracownikami w sprawie powierzenia majątku o następujące stwierdzenie:

Do obowiązków pracownika należy:

a) prawidłowe przyjmowanie i przekazywanie mienia zgodnie ze stanem faktycznym i wymaganej dokumentacje},

b) niezwłoczne informowanie Pracodawcy (możliwie na piśmie) o wszelkich dostrzeżonych brakach i uchybieniach w zabezpieczeniu powierzonego mienia,

c) wykazywanie wymaganej staranności pracowniczej przy wykonywaniu pracy,

d) rozliczenie się z powierzonego mienia i wyrównanie wszelkich szkód w powierzonym mieniu zaistniałych z winy Pracownika.

3. Należy zrewidować, w porozumieniu z działem prawnym, treść umowy o powierzeniu pracownikom majątku pod względem prawnych i faktycznych możliwość egzekwowania odpowiedzialności pracownika w przypadku sprzeniewierzenia lub nierozliczenia się z powierzonego majątku.

4. Należy zrewidować w porozumieniu z działem prawnym treść umowy o wspólnej odpowiedzialności pracowników pod względem jej zgodności z prawem i możliwości faktycznego egzekwowania odpowiedzialności pracowniczej wynikającej z tej umowy, gdyż zawierana z pracownikami Biura K1DP umowa w par. 3 odnosi się do wspólnej odpowiedzialności danego pracownika z inną osobą, a co za tym idzie powstaje wątpliwość, czy w sytuacji braku "przystąpienia" do tej umowy innych pracowników czy pracownika, z którymi ponosi się wspólną odpowiedzialność doszło do skutecznego jej ustanowienia. Jednocześnie do wyjaśnienia pozostaje wątpliwość, czy wspólna odpowiedzialność pracowników wymaga odrębnej umowy podpisywanej przez pracodawcę i pracowników wspólnie odpowiedzialnych, jak również czy w sytuacji, gdy ustaje stosunek pracy z osobą, która przyjęła wspólną odpowiedzialność (na mocy par.3), cala podpisana umowa przestaje obowiązywać, czy przestaje obowiązywać par.3 tej umowy, jak również czy należy z tym samym pracownikiem, który pozostaje w stosunku pracy, podpisać nową umową o jego indywidualnej odpowiedzialności,

5. W związku z brakiem w umowach z pracownikami w sprawie powierzenia majątku jasnego stwierdzenia, że pracownik przyjmuje odpowiedzialność za powierzone mienie (takie stwierdzenie pojawia się dopiero w par, 3 dotyczącym wspólnej odpowiedzialności z innym pracownikiem) oraz stwierdzenia, że mienie powierzono mu w sposób prawidłowy (nieprawidłowe powierzenie mienia może skutkować uwolnieniem się pracownika od odpowiedzialności), należy rozważyć wprowadzenie do umowy następujących zapisów:

a) Pracownik przyjmuje odpowiedzialność materialną za mienie Pracodawcy powierzone z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się, objęte protokołem inwentaryzacji (zdawczo-odbiorczym.) z dnia .....................r. oraz za wszelkie inne składniki tego mienia powierzone mu w tym trybie.

b) Pracownik stwierdza, że mienie powierzono mu na zajmowanym stanowisku prawidłowo, zgodnie z przepisami i nie zgłasza w tym zakresie żadnych zastrzeżeń.

6. Zobowiązać Dyrektora Biura do zwrócenia uwagi na to, aby zarówno umowy o powierzenie mienia jak również załączniki wymieniające elementy powierzonego mienia były podpisywane z pracownikami każdorazowo w tej samej dacie.

7. Należy rozważyć zweryfikowanie prawidłowości przyjętego wzoru umowy o odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie lub protokołów przekazania, tak aby zapewnić KIDP faktyczną możliwość dochodzenia rekompensaty poniesionej szkody w przypadku jej wystąpienia.

8. Należy wprowadzić odpowiednie jednolite procedury wystawiania i podpisywania dokumentów OT - przyjęcie środka trwałego i LT - likwidacja środka trwałego.