Wniosek skierowany do Ministra Zdrowia w sprawie planów uruchomienia przez niemedyczne uczelni publiczne i uczelnie niepubliczne jednolitych studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim.

Akty korporacyjne

KAAUM.2015.3.27

Akt nieoceniany
Wersja od: 27 marca 2015 r.

UCHWAŁA Nr 47/2015
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 27 marca 2015 r.
wniosek skierowany do Ministra Zdrowia w sprawie planów uruchomienia przez niemedyczne uczelni publiczne i uczelnie niepubliczne jednolitych studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim

Na podstawie § 2 Statutu Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i § 6 ust. 1 Regulaminu Działania KRAUM na kadencję 2012 - 2016 z dnia 08.10.2012r., Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych.
wnioskuje:
§  1.
O pilną interwencję Ministra Zdrowia, w związku z planami uruchomienia przez uczelnie niepubliczne i publiczne jednolitych studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim.

Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych wyraża po raz kolejny jednoznaczny i zdecydowany sprzeciw wobec próby utworzenia kolejnych jednostek (Krakowska Akademia im. Frycza Modrzewskiego, Uczelni Warszawskiej im. M. Skłodowskiej-Curie, Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach oraz Uniwersytetu Zielonogórskiego) mających kształcić lekarzy, przy jednoczesnym nie wykorzystaniu potencjału dotychczas istniejących uczelni medycznych.

Argumentem przedstawianym przez te uczelnie ma być brak lekarzy w Polsce, chociaż żadna instytucja faktycznie nie potrafi oszacować tej liczby. Stan taki ma wynikać z ograniczania kształcenia przez państwowe uczelnie medyczne, co miałoby świadczyć o całkowitej nieznajomości przez władze tych uczelni zasad przyjmowania i kontroli kształcenia medycznego przez Ministerstwo Zdrowia. Rektorzy KRAUM wielokrotnie deklarowali, że uczelnie medyczne posiadają potencjał pozwalający na kształcenie większej liczby lekarzy i lekarzy - dentystów' średnio o 30-40% obecnie uczących się studentów w trybie stacjonarnym, o ile wynikające z tego tytułu koszty zostaną pokryte przez budżet Państwa.

Obecnie istniejące przepisy (ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym oraz rozporządzenia MNiSW: w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa z dnia 9 maja 2012 r. (Dz. U 2012, poz. 631) jak i rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia z dnia 3 października 2014 r. (Dz. U 2014, poz. 1370)) nie precyzują, jaką bazę szkolenia podstawowego powinna posiadać uczelnia aby zapewnić prawidłową realizację nauczania na kierunku lekarskim, np. czy można prowadzić naukę anatomii, histologii. patomorfologu jedynie wirtualnie, jaka powinna być specyfika, profil pacjentów i minimalne wyposażenie oddziałów szpitalnych, w których studenci będą odbywać zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe. Istotnym problemem jest także kadra nauczająca. Obecne przepisy nie biorą pod uwagę specjalizacji medycznych. Nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia powinien posiadać dorobek naukowy i zawodowy w dyscyplinie, do której przyporządkowano efekty kształcenia, a dyscypliny w naukach medycznych to medycyna, biologia medyczna i stomatologia. Oznacza to, że ortopedii może nauczać np. okulista, bo obaj mają dorobek w dyscyplinie medycyna.

W związku z tym, wnioskujemy, iż na obecnym etapie należy odłożyć ocenę złożonych wniosków które, w naszym odczuciu nie spełniają wymagań formalnych, jest to sprzeczne z art. 89 ustawy z dnia 15 kwietnia 201 lr. o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz. U. Z 2013r. poz. 217 z późn. zm.), uniemożliwiające realizację przez niepubliczne uczelnie medyczne zadań dydaktycznych I badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, a tym samym wyłączające te uczelnie z określonego przez ustawodawcę systemu kształcenia kadr lekarskich w Polsce.

KRAUM postuluje o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad wprowadzenie dodatkowych aktów prawnych dedykowanych wyłącznie kierunkowi lekarskiemu i lekarsko-dentystycznemu, które uwzględniałyby jakość kształcenia na tych szczególnych i niezwykle ważnych ze społecznego punktu widzenia kierunkach oraz precyzowały warunki, jakie wnioskująca uczelnia powinna spełniać, czyli odpowiednią kadrę z zakresu wszystkich wymaganych standardem specjalności z udokumentowanym dorobkiem naukowym i specjalizacją lekarską, infrastrukturą dla nauk podstawowych i przedklinicznych, oraz musi zapewnić studentom naukę prowadzoną z wykorzystaniem własnej bazie szpitalnej. Warunki jakie istnieją w państwowych uczelniach medycznych uzyskano dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wypracowaniu przez lata zasad kształcenia, odpowiedniej do tego bazy dydaktycznej i naukowej oraz wysoko wykwalifikowanej kadrze medycznej. Powyższe atrybuty prezentują uczelnie zrzeszone w KRAUM, czego potwierdzenie stanowi międzynarodowa akredytacja tych uczelni.

KRAUM wyraża również głęboką obawę przed wprowadzeniem przez uczelnie niepubliczne oferty kształcenia dla zagranicznych studentów. Niekontrolowane wprowadzenie do systemu edukacji podmiotów' nie posiadających doświadczenia w przygotowaniu absolwenta do prowadzenia przez niego profesjonalnej opieki medycznej, udzielania pomocy w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, postępowania klinicznego opartego na naukowych i praktycznych podstawach, może doprowadzić do cofnięcia akredytacji Departamentu Edukacji USA. nawet pojedyncza uczelnia która nie spełni wysokich wymagań Departamentu Edukacji USA może doprowadzić do utraty akredytacji przez wszystkie polskie uczelnie medyczne. Niekorzystna decyzja Departamentu Edukacji USA będzie niosła za sobą zagrożenie istnienia całego systemu nauczania medycyny kandydatów z USA, uznając, że system nauczania medycyny w Polsce jest nieporównywalny z systemem amerykańskim.

Ponadto, uczelnie niepubliczne nie spełniają warunków niezbędnych do prowadzenia studiów na kierunku lekarskim określonych w obowiązujących aktach prawnych tj. w Rozporządzenie Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. Z 2014r. poz. 1370), oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków: lekarskiego i lekarsko - dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz. U. Z 2012r. poz. 631).

Przyznanie uprawnień do kształcenia lekarzy i lekarzy- dentystów w uczelniach niepublicznych niesie za sobą wiele zagrożeń i będzie skutkować w przyszłości obniżeniem jakości kształcenia i przygotowania do wykonywania zawodu lekarza. Dlatego też KRAUM ponownie apeluje o niedopuszczenie do niekontrolowanego kształcenia w zawodach lekarza i lekarza - dentysty, które powinny znajdować się pod szczególna opieką resortu zdrowia dla dobra pacjentów, jednocześnie deklarujemy pełną współpracę w opracowaniu wymagań jakie spełnić powinna każda uczelnia ubiegająca się o otrzymanie zgody na prowadzenie kierunku lekarskiego lub lekarsko- dentystycznego.

§  2.
Wykonanie Uchwały powierza się Przewodniczącemu KRAUM.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.