Wniosek skierowany do Ministra Zdrowia i do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie realizacji ustawowego obowiązku i opublikowania Rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia na kierunku analityka medyczna/medycyna laboratoryjna.

Akty korporacyjne

KAAUM.2015.9.16

Akt nieoceniany
Wersja od: 16 września 2015 r.

UCHWAŁA Nr 56/2015
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 16 września 2015 r.
wniosek skierowany do Ministra Zdrowia i do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie realizacji ustawowego obowiązku i opublikowania Rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia na kierunku analityka medyczna / medycyna laboratoryjna.

Na podstawie § 2 Statutu Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i § 6 ust 1 Regulaminu Działania KRAUM na kadencję 2012 - 2016 z dnia 08.10.2012r., Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych.
wnioskuje o:
§  1.
Realizację Rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia na kierunku analityka medyczna / medycyna laboratoryjna, w związku z podjętą dyskusją środowiskową dotyczącą procedowanego projektu Ustawy o zmianie ustawy o diagnostyce laboratoryjnej oraz ustawy o działalności leczniczej.

Zawód, diagnosta laboratoryjny, do wykonywania, którego przygotowują jednolite 5 - letnie studia magisterskie na kierunku analityka medyczna/ medycyna laboratoryjna, jest zawodem o kluczowym znaczeniu w systemie ochrony zdrowia. Efekt pracy diagnostów laboratoryjnych w postaci wyników badań laboratoryjnych stanowi bowiem podstawę postawienia właściwego rozpoznania lekarskiego, doboru terapii i oceny efektów leczenia. Toteż bardzo istotne jest zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia, przygotowującego do pracy w medycznych laboratoriach diagnostycznych. Z tychże względów kryteria dostępności do zawodu diagnosta laboratoryjny muszą uwzględniać interes publiczny w dbałości o zdrowie i życie obywateli, tak jak to jednoznacznie określa proces dostępności do innych zawodów medycznych, np. lekarza, farmaceuty, pielęgniarki i położnej.

Odnosząc się do wysokiej jakości kształcenia na kierunkach medycznych, na szczególną uwagę zasługują kierunki studiów, które nie są objęte tzw. Dyrektywą o zawodach regulowanych (Dyrektywa 2005/36/We Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 07.09.2005r. w sprawie Uznawania Kwalifikacji Zawodowych Dz.U.UE.L.2005.255.22), w tym kierunek analityka medyczna, który mimo to podlega europejskim uzgodnieniom. Mianowicie od 2003r. Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej jest członkiem Europejskiej Federacji Chemii Klinicznej i Medycyny Laboratoryjnej przy Międzynarodowej Federacji Chemii Klinicznej i Medycyny Laboratoryjnej, które to organizacje zajmują się oceną równoważności standardów nauczania przed- i podyplomowego diagnosty laboratoryjnego w krajach Unii Europejskiej.

Analityka medyczna jest wyłączona z opisu kierunków kształcenia w odniesieniu do Krajowych Ram Kwalifikacji. Z tym zastrzeżeniem, że w stosunku do kierunków wymienionych w Dyrektywie wdrożono odpowiednie standardy nauczania Rozporządzeniem MNiSW z dnia 09.05.2012r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko- dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa.

Szczególny charakter oraz specyfika kształcenia na kierunku analityka medyczna/ medycyna laboratoryjna gwarantują utrzymanie wysokich zawodowych kwalifikacji absolwenta, co związane jest z realizacją ściśle określonego programu kształcenia opracowanego w oparciu o standardy. Te ostatnie, zgodnie z postępem wiedzy medycznej i rozwojem laboratoryjnych technik diagnostycznych, określają zarówno tryb studiów, niezbędny zakres wiedzy i umiejętności praktycznych oraz kompetencji społecznych, których osiągnięcie warunkuje dostosowanie umiejętności absolwentów do oczekiwań zmieniającego się rynku pracy, jak i gwarantują porównywalność sylwetki absolwenta między uczelniami.

W związku z powyższym jedynie uczelnie medyczne i CMKP są podmiotami właściwymi do zawodowego kształcenia diagnostów laboratoryjnych, co potwierdza dodanie Ustawą z dnia 11.07.2014r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw, zapisu stanowiącego, że minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, standardy kształcenia na kierunku analityka medyczna/ medycyna laboratoryjna, uwzględniając wymogi dotyczące kształcenia i szkolenia przygotowujące do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego.

Nałożenie z dniem 01.10.2014r. obowiązku wydania ww. aktu miało na celu uzyskanie jednolitego systemu kształcenia, akcentującego oczekiwaną jakość wykształcenia diagnostów laboratoryjnych jako przedstawicieli zawodu medycznego.

Prowadzona obecnie dyskusja na temat zmiany w Ustawie z dnia 27.07.2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej zmierza niebezpiecznie w kierunku umożliwienia kształcenia przyszłych diagnostów laboratoryjnych także na uczelniach ogólnouniwersyteckich na takich kierunkach jak: biochemia, biologia medyczna, biotechnologia, chemia medyczna, mikrobiologia i inne. W efekcie rola uczelni medycznych jest systematycznie marginalizowana w przygotowywaniu przyszłych kadr medycznych.

§  2.
Wykonanie Uchwały powierza się Przewodniczącemu KRAUM.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.