Wniosek do Ministra Sprawiedliwości o opracowanie projektu planu dochodów i wydatków sądów powszechnych.
Sędz.2004.7.22
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 57/2004
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 22 lipca 2004 r.
w sprawie wniosku do Ministra Sprawiedliwości o opracowanie projektu planu dochodów i wydatków sądów powszechnych
Stan taki utrwala przekonanie o pozytywnych prognozach na przyszłość.
Kontynuacja takiego stanu rzeczy, możliwa będzie wtedy, gdy planowane projekty finansowe przedstawione przez poszczególne apelacje będą realizowały następujące cele:
- racjonalne zwiększenie wydatków "świadczenia na rzecz osób fizycznych" oraz "pozostałe wydatki bieżące" mające na celu utrzymanie właściwych proporcji między wielkością obsad kadrowych i ilością toczących się postępowań sądowych, a niezbędnym poziomem finansowego zabezpieczenia tej codziennej działalności;
- zwiększenie obsad etatowych referendarzy, asystentów sędziów i pracowników administracyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem służb informatycznych oraz pracowników obsługi;
- utrzymanie poziomu nakładów na wydatki majątkowe i inwestycje w wysokości umożliwiającej uzyskanie w obszarze wymiaru sprawiedliwości jakościowego postępu technicznego i zapewnienie mu bazy lokalowej;
- zwrócenie szczególnej uwagi na konieczność dalszej informatyzacji resortu, z uwzględnieniem potrzeby unifikacji programów komputerowych w zakresie kadrowo-finansowym oraz biurowości;
- uwzględnienie konieczności zintensyfikowania szkoleń dla sędziów i kadry urzędniczej w kontekście wymagań związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości nie jest możliwe bez zaplanowania realnego poziomu wydatków.
Analiza przesłanych przez dyrektorów sądów apelacyjnych projektów planów finansowych na rok 2005 prowadzi - zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa - do wniosku, że plany te obrazują faktyczne potrzeby sądów, są racjonalne i optymalne. Przewidują one wprawdzie wzrost koniecznych nakładów, nieznacznie wyższy od zaproponowanych założeń do projektu budżetu sądownictwa na rok 2005, przedstawionych w piśmie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 kwietnia 2004 r. (DB III 311/57/2004), jednakże wzrost ten uzasadniony jest rzeczywistym obrazem potrzeb sądownictwa powszechnego.
Wskazane nakłady uzasadnione są zmianami organizacyjnymi w zakresie tworzenia nowych sądów rejonowych i okręgowych, nowych wydziałów i wprowadzenia programów "nowej księgi wieczystej".
Przedstawione wydatki w planach finansowych na 2005 r. są adekwatne do potrzeb i pozwalają na dalsze polepszenie bazy lokalowej i utrzymanie we właściwym stanie istniejącego majątku.
Szczególnej uwagi wymaga zapewnienie środków na kontynuację rozpoczętych w latach ubiegłych inwestycji budowlanych i remontowych.
Koniecznym wydaje się wyodrębnienie z grona pracowników administracyjnych - samodzielnego stanowiska informatyka sądu, powrót do poprzedniej praktyki przekazywania środków na szkolenia w postaci wydzielonej w budżecie sądu kwoty na ten cel oraz pozostawienie w gestii Prezesów Sądów Okręgowych zapewnienia obsługi administracyjnej dla kuratorów przy uwzględnieniu lokalowych potrzeb i możliwości.
Osobnego rozważenia wymagają potrzeby kadrowe zgłoszone w planach finansowych apelacji warszawskiej i katowickiej. Projekty te odbiegają znacząco od powołanych wytycznych Ministra Sprawiedliwości oraz uchwały Zebrania Przedstawicieli Zgromadzeń Ogólnych Sędziów Okręgów z dnia 17 marca 2004 r.
We wzroście liczby kadry orzeczniczej nie można bowiem upatrywać jedynego sposobu na opanowanie wpływu i zlikwidowanie wieloletnich zaległości. O wiele lepszym rozwiązaniem jest poprawa organizacji pracy oraz właściwe wykorzystanie pracy sędziów, asystentów i referendarzy, których zakres kognicji z czasem powinien ulec poszerzeniu.
Nie należy też tracić z pola widzenia konieczności podjęcia działań zmierzających do polepszenia sytuacji materialnej sędziów, odpowiedniej do rangi wykonywanego zawodu w Państwie będącym członkiem Unii Europejskiej.
Przedstawione projekty planów finansowych w bieżącym roku pozwoliły Krajowej Radzie Sądownictwa na dokonanie oceny, w jakim zakresie plany te stanowią finansowe zabezpieczenie rozbudowanej struktury zadaniowej jednostek sądownictwa i wyciągnięcie wniosku, że proponowane zmiany budżetowe zagwarantują sądom w Polsce odpowiednią kondycję finansową, umożliwiającą prawidłowe realizowanie zadań konstytucyjnych przez wymiar sprawiedliwości jako trzecią władzę w demokratycznym państwie prawa.
Przedstawiając powyższe uwagi, Krajowa Rada Sądownictwa wnosi o dołączenie niniejszego opracowania do planu budżetu sądów powszechnych na 2005 r., przedstawionego Ministrowi Finansów oraz przedstawienie Radzie ostatecznej wersji projektu budżetu na 2005 r.