Weryfikacja wniosków uczelni niemedycznych o nadanie uprawnienia do prowadzenie kierunków: lekarskiego lub lekarsko-dentystycznego.

Akty korporacyjne

KAAUM.2019.11.22

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 listopada 2019 r.

UCHWAŁA Nr 94/2019
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 22 listopada 2019 r.
w sprawie: weryfikacji wniosków uczelni niemedycznych o nadanie uprawnienia do prowadzenie kierunków: lekarskiego lub lekarsko-dentystycznego

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1) w związku z § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
1. 
Wyraża zaniepokojenie sytuacją mającą miejsce w Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu dotyczącą kształcenia studentów na kierunku lekarskim wynikającą z negatywnej oceny programowej tego kierunku.
2. 
Wskazuje, że wielokrotnie w swoich stanowiskach podkreślała brak podstaw do uruchamiania kierunków: lekarskiego i lekarsko-dentystycznego przez niemedyczne szkoły wyższe.
3. 
Popiera działania Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego odnośnie cofnięcia zgody na prowadzenie kierunku lekarskiego przez Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
4. 
Wnosi o weryfikację bazy naukowo-dydaktycznej, w tym bazy klinicznej uczelni niemedycznych, których wnioski o nadanie uprawnienia do prowadzenia kierunku lekarskiego lub lekarsko-dentystycznego uzyskały pozytywną opinię resortu zdrowia, nauki i szkolnictwa wyższego oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
5. 
Uzasadnienie stanowiska KRAUM stanowi Załącznik Nr 1 do Uchwały
§  2. 
Upoważnia Przewodniczącego KRAUM do przekazania Uchwały Ministrowi Zdrowia, Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Przewodniczącemu Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Uzasadnienie

Negatywna ocena programowa kierunku lekarskiego prowadzonego na poziomie jednolitych studiów magisterskich o profilu ogólnoakademickim na Wydziale Nauk o Zdrowiu i Kultury Fizycznej w Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu jest odzwierciedleniem wcześniejszych prognoz Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych. W wydawanych stanowiskach i opiniach Konferencja wielokrotnie wskazywała na brak zasadności nadawania niemedycznym szkołom wyższym uprawnień do prowadzenia kierunku lekarskiego. Zasadniczym argumentem potwierdzającym zasadność dotychczasowych opinii w tym zakresie, był brak w tych Uczelniach odpowiednich warunków do kształcenia przyszłych lekarzy. Nieprawidłowości stwierdzone w UTH w Radomiu (np. zaliczanie studentom zajęć m.in. z fizjologii, anatomii prawidłowej, histologii, pomimo iż nie zapewniono im dostępu do odpowiedniej infrastruktury i pomocy dydaktycznych, jak prosektorium czy preparatów histologicznych) będące m.in. podstawą negatywnej oceny PKA, stanowią odzwierciedlenie dotychczasowych obaw KRAUM.

Niepokojącym jest fakt, że pomimo apeli i pism kierowanych od 2009 roku do Ministra Zdrowia, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej, unikano wydania negatywnego stanowiska w sprawie kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów przez inne uczelnie niż uczelnie medyczne. W Uchwale Nr 47/2015 z dnia 27 marca 2015 r. KRAUM wnioskowała do Ministra Zdrowia o pilną interwencję w związku z planami uruchomienia przez uczelnie niemedyczne, w tym również przez Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim. W dokumencie tym, w związku z faktem że istniejące wówczas przepisy nie precyzowały jaką bazę szkolenia podstawowego powinna posiadać uczelnia aby zapewnić prawidłową realizację nauczania na kierunku lekarskim, zawarty został postulat o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem dodatkowych aktów prawnych dedykowanych wyłącznie kierunkom: lekarskiemu i lekarsko-dentystycznemu, które uwzględniałyby jakość kształcenia na tych szczególnych i niezwykle ważnych ze społecznego punktu widzenia kierunkach oraz precyzowały warunki, jakie wnioskująca uczelnia powinna spełniać tj.: odpowiednią kadrę z zakresu wszystkich wymaganych standardem specjalności z udokumentowanym dorobkiem naukowym

i specjalizacją lekarską, infrastrukturą dla nauk podstawowych i przedklinicznych, oraz zapewniały studentom naukę prowadzoną z wykorzystaniem własnej bazy szpitalnej.

W Uchwale Nr 68/2015 r. z dnia 27 listopada 2015 r. KRAUM wyrażała również głęboką obawę przed wprowadzeniem przez uczelnie niepubliczne oferty kształcenia dla zagranicznych studentów. Wskazywała, że niekontrolowane wprowadzenie do systemu edukacji podmiotów nieposiadających doświadczenia w przygotowaniu absolwenta do prowadzenia przez niego profesjonalnej opieki medycznej, udzielania pomocy w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, postępowania klinicznego opartego na naukowych i praktycznych podstawach, może doprowadzić do cofnięcia akredytacji Departamentu Edukacji USA. Bowiem nawet niespełnienie wysokich wymagań Departamentu Edukacji USA przez pojedynczą uczelnię może doprowadzić do utraty akredytacji przez wszystkie polskie uczelnie medyczne. Niekorzystna decyzja Departamentu Edukacji USA będzie niosła za sobą zagrożenie istnienia całego systemu nauczania medycyny skierowanego do kandydatów z USA.

W związku z poprzednimi postulatami w przedmiotowej sprawie, KRAUM wnosi o podjęcie przez Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polską Komisję Akredytacyjną działań mających na celu weryfikację bazy naukowo-dydaktycznej, w tym bazy klinicznej pozostałych uczelni niemedycznych, których wnioski o nadanie uprawnienia do prowadzenia kierunku lekarskiego lub lekarsko-dentystycznego uzyskały pozytywną opinię resortu zdrowia, nauki i szkolnictwa wyższego oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej.