Weryfikacja wniosków uczelni niemedycznych o nadanie uprawnienia do prowadzenie kierunków: lekarskiego lub lekarsko-dentystycznego.
KAAUM.2019.11.22
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 94/2019
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 22 listopada 2019 r.
w sprawie: weryfikacji wniosków uczelni niemedycznych o nadanie uprawnienia do prowadzenie kierunków: lekarskiego lub lekarsko-dentystycznego
uchwala, co następuje:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Uzasadnienie
Uzasadnienie
Niepokojącym jest fakt, że pomimo apeli i pism kierowanych od 2009 roku do Ministra Zdrowia, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej, unikano wydania negatywnego stanowiska w sprawie kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów przez inne uczelnie niż uczelnie medyczne. W Uchwale Nr 47/2015 z dnia 27 marca 2015 r. KRAUM wnioskowała do Ministra Zdrowia o pilną interwencję w związku z planami uruchomienia przez uczelnie niemedyczne, w tym również przez Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim. W dokumencie tym, w związku z faktem że istniejące wówczas przepisy nie precyzowały jaką bazę szkolenia podstawowego powinna posiadać uczelnia aby zapewnić prawidłową realizację nauczania na kierunku lekarskim, zawarty został postulat o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem dodatkowych aktów prawnych dedykowanych wyłącznie kierunkom: lekarskiemu i lekarsko-dentystycznemu, które uwzględniałyby jakość kształcenia na tych szczególnych i niezwykle ważnych ze społecznego punktu widzenia kierunkach oraz precyzowały warunki, jakie wnioskująca uczelnia powinna spełniać tj.: odpowiednią kadrę z zakresu wszystkich wymaganych standardem specjalności z udokumentowanym dorobkiem naukowym
i specjalizacją lekarską, infrastrukturą dla nauk podstawowych i przedklinicznych, oraz zapewniały studentom naukę prowadzoną z wykorzystaniem własnej bazy szpitalnej.
W Uchwale Nr 68/2015 r. z dnia 27 listopada 2015 r. KRAUM wyrażała również głęboką obawę przed wprowadzeniem przez uczelnie niepubliczne oferty kształcenia dla zagranicznych studentów. Wskazywała, że niekontrolowane wprowadzenie do systemu edukacji podmiotów nieposiadających doświadczenia w przygotowaniu absolwenta do prowadzenia przez niego profesjonalnej opieki medycznej, udzielania pomocy w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, postępowania klinicznego opartego na naukowych i praktycznych podstawach, może doprowadzić do cofnięcia akredytacji Departamentu Edukacji USA. Bowiem nawet niespełnienie wysokich wymagań Departamentu Edukacji USA przez pojedynczą uczelnię może doprowadzić do utraty akredytacji przez wszystkie polskie uczelnie medyczne. Niekorzystna decyzja Departamentu Edukacji USA będzie niosła za sobą zagrożenie istnienia całego systemu nauczania medycyny skierowanego do kandydatów z USA.
W związku z poprzednimi postulatami w przedmiotowej sprawie, KRAUM wnosi o podjęcie przez Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polską Komisję Akredytacyjną działań mających na celu weryfikację bazy naukowo-dydaktycznej, w tym bazy klinicznej pozostałych uczelni niemedycznych, których wnioski o nadanie uprawnienia do prowadzenia kierunku lekarskiego lub lekarsko-dentystycznego uzyskały pozytywną opinię resortu zdrowia, nauki i szkolnictwa wyższego oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej.