Uwagi do projektów zarządzeń Prokuratora Generalnego w sprawie struktury organizacyjnej Prokuratury Generalnej, w sprawie ustalenia symboli cyfrowych wewnętrznych komórek organizacyjnych Prokuratury Generalnej, wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej dla spraw z zakresu administracji Prokuratora Generalnego oraz rzeczowego wykazu akt Prokuratury Generalnej, w sprawie struktur prokuratur apelacyjnych oraz zadań komórek organizacyjnych.

Akty korporacyjne

Prok.2015.3.25

Akt nieoceniany
Wersja od: 25 marca 2015 r.

UCHWAŁA Nr 143/2015
KRAJOWEJ RADY PROKURATURY
z dnia 25 marca 2015 r.
w sprawie uwag do projektów zarządzeń Prokuratora Generalnego w sprawie struktury organizacyjnej Prokuratury Generalnej, w sprawie ustalenia symboli cyfrowych wewnętrznych komórek organizacyjnych Prokuratury Generalnej, wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej dla spraw z zakresu administracji Prokuratora Generalnego oraz rzeczowego wykazu akt Prokuratury Generalnej, w sprawie struktur prokuratur apelacyjnych oraz zadań komórek organizacyjnych

Krajowa Rada Prokuratury stwierdza, że przedstawiając projekty zarządzeń nie przedłożono dostatecznego merytorycznego uzasadnienia dla proponowanych rozwiązań.

Projekty te nie zapewniają skuteczniejszej realizacji zadań prokuratury, w tym określonych rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 września 2014 r. - regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, niż w oparciu o dotychczas istniejące struktury organizacyjne. Z tych powodów proponowane projekty zarządzeń Rada ocenia zdecydowanie krytycznie.

Krajowa Rada Prokuratury stwierdza, że wyodrębnienie do poziomu Biura Prokuratury Generalnej komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za zadania związane z informatyzacją, jeżeli nawet znajduje uzasadnienie w jej specjalistycznych i rozbudowanych zadaniach, stoi jednocześnie w sprzeczności z projektowanymi zmianami w strukturach organizacyjnych prokuratur okręgowych, w których dotychczas istniejące samodzielne działy lub wydziały do spraw informatyzacji i analiz planuje się przenieść do wydziałów organizacyjnych tych prokuratur.

Analiza zadań poszczególnych komórek organizacyjnych Prokuratury Generalnej o których mowa w projekcie zarządzenia skłania do wniosku, iż są one w większości tożsame z zadaniami wymienionymi w poprzednio obowiązującym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości - regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, co nie uzasadnia podnoszenia rangi niektórych komórek organizacyjnych do poziomu wydziału, jak na przykład zespołu do spraw etatyzacji, w którym obowiązki pełni zaledwie 2 prokuratorów, tym bardziej, że nie uzasadniono aby taka zmiana, wpłynęła na usprawnienie ich działania.

W ocenie Rady istotne wątpliwości budzą również propozycje zmian w strukturze organizacyjnej prokuratur apelacyjnych.

Brak jest uzasadnienia dla sztucznej likwidacji wydziału nadzoru nad postępowaniem przygotowawczym i przekształcenia go w dział w ramach wydziału do spraw wizytacji i okresowych ocen prokuratorów w sytuacji, gdy nie nastąpiły zmiany w obowiązujących przepisach, które zmniejszyłyby zakres obowiązków związanych z tym obszarem działania prokuratury. Obowiązki tego rodzaju wręcz wzrosły z uwagi na zwiększony zakres spraw znajdujących się obecnie we właściwości rzeczowej prokuratur okręgowych.

Krajowa Rada Prokuratury ocenia, iż pomysł przekształcenia wydziału w dział ma charakter wyłącznie fasadowy i stwarza pozory, że prokuratury apelacyjne przestają sprawować nadzór, a zgodnie z nowymi regulacjami zawartymi w powołanym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 września 2014 r., będą ukierunkowane na prowadzenie postępowań przygotowawczych i udział w postępowaniu sądowym. Za fałszywą tezę Rada uznaje twierdzenie, że ograniczenie liczby wydziałów zajmujących się zadaniami z zakresu nadzoru pozwoli na kadrowe wzmocnienie wydziałów śledczych. Rada zwraca przy tym uwagę, że sprawowanie nadzoru nad postępowaniem przygotowawczym w Prokuraturze Generalnej nadal stanowi ważny odcinek pracy, skoro komórka organizacyjna wyznaczona do jego wykonywania zachowuje status departamentu.

Rada zauważa, że projektowana struktura prokuratur apelacyjnych nie jest jednolita. Zastrzeżenia Rady budzi tworzenie różnych struktur do prowadzenia postępowań o przestępstwa gospodarcze. I tak Prokuraturach Apelacyjnych w Warszawie i Krakowie planowane jest utworzenie wydziału do spraw przestępczości gospodarczej, a w Prokuraturach Apelacyjnych w Gdańsku i Łodzi - działu do spraw przestępczości gospodarczej funkcjonującego w ramach wydziału V do spraw przestępczości zorganizowanej i korupcji. W pozostałych prokuraturach apelacyjnych takie komórki nie są projektowane. Zdaniem Rady brak jest racjonalnych powodów dla takiej dychotomii.

Powyższe argumenty dają podstawę do zdecydowanej, negatywnej oceny przedstawionych do zaopiniowania projektów zarządzeń.