Utworzenie komitetu problemowego działającego przy Wydziale I Nauk Humanistycznych i Społecznych Polskiej Akademii Nauk.

Akty korporacyjne

PAN.2012.11.6

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 listopada 2012 r.

UCHWAŁA Nr 58/2012
PREZYDIUM POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 6 listopada 2012 roku
w sprawie utworzenia komitetu problemowego działającego przy Wydziale I Nauk Humanistycznych i Społecznych Polskiej Akademii Nauk

Na podstawie art. 37 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619, z późn. zm.) oraz § 49 i § 51 ust. 2 Statutu Polskiej Akademii Nauk, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 8/2010 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 listopada 2010 r., zatwierdzonego przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 28 grudnia 2010 r., Prezydium Polskiej Akademii Nauk uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przy Wydziale I Nauk Humanistycznych i Społecznych Polskiej Akademii Nauk tworzy się komitet problemowy pod nazwą "Komitet Rozwoju Edukacji Narodowej Polskiej Akademii Nauk", zwany dalej "Komitetem".
2.
Zadania oraz strukturę organizacyjną Komitetu określa załącznik do uchwały.
§  2.
Szczegółowy tryb działania Komitetu określa regulamin uchwalony przez Komitet, podlegający zatwierdzeniu przez wiceprezesa nadzorującego prace Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych Polskiej Akademii Nauk.
§  3.
Do dnia 31 stycznia 2013 r. Komitet opracuje program działania.
§  4.
Kadencja Komitetu rozpoczyna się z chwilą pierwszego zebrania plenarnego w nowo wybranym składzie, nie później jednak niż od dnia 15 lutego 2013 r. i trwa do dnia 31 grudnia 2014 r.
§  5.
Sprawozdanie z działalności Komitet składa dziekanowi Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych Polskiej Akademii Nauk oraz przedstawia informację o realizacji zadań na zebraniu plenarnym Wydziału.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

1. Do zadań Komitetu Rozwoju Edukacji Narodowej PAN, w szczególności należy:

1) opracowanie diagnozy aktualnego stanu systemu edukacji, ze wskazaniem głównych opóźnień, sprzeczności i przeszkód w jej rozwoju, mających przyczyny zarówno w błędach polityki państwa, jak i w zastanym systemie kulturowym;

2) dogłębne rozpoznanie silnych stron, dobrych doświadczeń i ograniczeń wewnętrznych, jak i wzorów zagranicznych w zakresie edukacji;

3) przygotowanie założeń do opracowania spójnej, całościowej i prorozwojowej wizji edukacji, obejmującej Polaków od wieku przedszkolnego, poprzez szkolnictwo podstawowych i średnich szczebli, szkolnictwo wyższe i kształcenie naukowe, aż do kształcenia ustawicznego.

2. Organami Komitetu są:

1) Przewodniczący;

2) Prezydium Komitetu.

3. W skład Prezydium Komitetu wchodzą:

1) przewodniczący;

2) zastępcy przewodniczącego;

3) nie więcej niż pięciu członków Komitetu;

4) sekretarz.

UZASADNIENIE

Obecna polityka edukacyjna, w ocenie środowiska naukowego związanego z oświatą jest krótkofalowa, pozbawiona spójności i sprzeczna z konstytucyjnymi zasadami pomocniczości, społecznej gospodarki rynkowej, równości szans, rozdziału państwa i kościołów. Nie istnieje właściwie całościowa polityka edukacyjna państwa, poszczególne podsystemy edukacji są dysfunkcjonalne, sterowane przez osoby bardziej związane ze środowiskiem politycznym niż edukacyjnym oraz przez rozrośnięty quasi-rynek edukacyjny przy silnej rozbieżności profilów kształcenia z potrzebami rozwojowymi społeczeństwa i rynku pracy. Brakuje nowoczesnej i odpowiadającej wyzwaniom przyszłości koncepcji wychowania.

Kolejne ogólnopolskie zjazdy pedagogiczne organizowane przez Polskie Towarzystwo Pedagogiczne oraz komitety naukowe PAN, w tym Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus" w raporcie "Raporcie Polska 2050" wielokrotnie wskazywały na konieczność wypracowania całościowej wizji systemu edukacji w Polsce i strategii jej realizacji. Temu celowi służy powołanie interdyscyplinarnego Komitetu Rozwoju Edukacji Narodowej PAN, którego głównymi zadaniami w kadencji 2012-2014 byłoby opracowanie diagnozy wyjściowej, katalogu kwestii naprawczych, zarysu wizji rozwoju i projektu etapowej strategii jej realizacji. Podstawą do prac nad całościową wizją systemu edukacji będzie zainicjowane przez Komitet, w środowiskach związanych z systemem edukacji, dyskusji wokół palących dylematów i gorących problemów kształcenia na wszystkich szczeblach.