Ustanowienie medalu i odznaki Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz przyjęcie procedury ich przyznawania.

Akty korporacyjne

Rewid.2013.1.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 stycznia 2013 r.

POSTANOWIENIE Nr 161/24/2013
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 15 stycznia 2013 r.
w sprawie ustanowienia medalu i odznaki Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz przyjęcia procedury ich przyznawania

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2012 r. Nr 141, poz. 855) oraz pkt 3 lit. e Programu działania Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2011-2015, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 44 VII Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 30 czerwca 2011 r. w sprawie programu działania Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2011-2015 postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Ustanawia się medal i odznakę Krajowej Izby Biegłych Rewidentów według wzorów stanowiących:
1)
załącznik nr 1 do niniejszego postanowienia - dla medalu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów,
2)
załącznik nr 2 do niniejszego postanowienia - dla odznaki Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
2.
Odznaka, o której mowa w ust. 1 pkt 2, w zależności od jej rangi, przyjmuje rodzaje: brązowej, srebrnej lub złotej.
3.
Osobom (instytucjom), którym przyznano medal Krajowej Izby Biegłych Rewidentów wręcza się legitymację, której wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszego postanowienia.
§  2.
Procedura przyznania medali i odznak Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, stanowi załącznik nr 4 do niniejszego postanowienia.
§  3.
Postanowienie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

PROCEDURA PRZYZNAWANIA MEDALI I ODZNAKI KRAJOWEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW

CZĘŚĆ  I

WYBÓR ORAZ SKŁAD KAPITUŁY MEDALU KRAJOWEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW

1.1. Kapitułę Medalu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, zwaną dalej "Kapitułą", powołuje i odwołuje Krajowa Rada Biegłych Rewidentów, zwana dalej "Radą".

1.2. Kadencja Kapituły trwa 3 lata.

2.1. Kandydatów do składu Kapituły zgłaszaj ą do Rady regionalne oddziały Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, zwanej dalej "Izbą", oraz członkowie Rady.

2.2. Kapituła nie stanowi komisji Rady w rozumieniu § 12 ust. 1 statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 5 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 21 marca 2010 r. w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

3. W skład Kapituły wchodzi od 7 do 15 członków, w czego większość stanowią osoby niebędące członkami Izby.

CZĘŚĆ  II

KRYTERIA I PROCEDURA PRZYZNAWANIA MEDALI KRAJOWEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW

4.1. Medal Izby, zwany dalej "medalem", jest przyznawany za szczególne osiągnięcia na rzecz Izby oraz na polu rewizji finansowej i/lub rachunkowości, z zastrzeżeniem pkt 5.3 i 5.4.

4.2. Medal może zostać przyznany osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce nieposiadającej osobowości prawnej. Istnieje możliwość przyznania medalu pośmiertnie w stosunku do osoby fizycznej.

4.3. W przypadku osoby fizycznej dodatkowymi warunkami, po spełnieniu których istnieje możliwość przyznania medalu, są:

1) korzystanie z pełni praw publicznych;

2) posiadanie nieposzlakowanej opinii;

3) niebycie skazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

4) długoletnia działalność i zaangażowanie przyczynienie się do znaczącego wzrostu prestiżu i zaufania do zawodu biegłego rewidenta w Polsce i/lub na arenie międzynarodowej.

4.4. W przypadku osoby prawnej lub jednostki nieposiadającej osobowości prawnej dodatkowymi warunkami, po spełnieniu których istnieje możliwość przyznania medalu, są:

1) prowadzenie długoletniej działalności na rzecz rozwoju rewizji finansowej i/lub rachunkowości w Polsce i/lub na arenie międzynarodowej;

2) długoletnia działalność i zaangażowanie przyczynienie się do znaczącego wzrostu prestiżu i zaufania do zawodu biegłego rewidenta w Polsce i/lub na arenie międzynarodowej.

4.5. Nie przyznaje się medalu ponownie tej samej osobie lub instytucji.

4.6. Medale są przyznawane maksymalnie raz w roku.

4.7. Nie ma ograniczeń liczbowych w przyznawaniu medali w danym roku.

4.8. Wraz z medalem wydawana jest legitymacja.

4.9. Nie ma możliwości pozbawienia medalu osoby (instytucji), której został on przyznany.

4.10. Wręczanie medali odbywa się raz do roku.

4.11. Warunkiem przyznania medalu danej osobie (instytucji) w danym roku jest otrzymanie uchwały Kapituły w sprawie rekomendowania do jego przyznania w terminie nie krótszym niż 2 miesiące przed datą wręczenia medalu.

4.12. Wręczanie medali ma charakter uroczysty. Medale wręczane są przez prezesa Rady lub - w zastępstwie - wyznaczonego przez niego zastępcę prezesa Rady. Wraz z medalem wręczona zostaje legitymacja. W przypadku przyznania medalu pośmiertnie, jest on wręczany na ręce przedstawiciela najbliższej rodziny osoby uhonorowanej.

4.13. W sytuacji, w której osoba (instytucja), której ma być wręczony medal, nie będzie mogła go odebrać, Rada wysyła medal wraz z legitymacją pocztą (kurierem).

4.15. Datę wręczania medali w danym roku ustala Rada, w terminie do końca roku poprzedzającego. Informacja ta jest niezwłocznie zamieszczana na stronie internetowej Izby.

4.16. Koszty organizacji uroczystości, na której wręczane są medale Izby, ponosi Izba.

CZĘŚĆ  III

KRYTERIA PRZYZNAWANIA ODZNAKI KRAJOWEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW

5.1. Odznaka Izby, zwana dalej "odznaką", może zostać przyznana wyłącznie biegłym rewidentom, po spełnieniu następujących kryteriów:

1) odznaka brązowa:

a) co najmniej 10-letni okres posiadania uprawnień biegłego rewidenta,

b) uczestnictwo w pracach na rzecz środowiska biegłych rewidentów (np. pełnienie funkcji z wyboru we władzach samorządowych na szczeblu regionalnym lub krajowym, członkostwo w komisjach/zespołach organów Izby/regionalnych oddziałów Izby, uczestnictwo w komisjach/komitetach z nominacji Ministra Finansów, uczestnictwo w pracach organizacji międzynarodowych, prowadzenie szkoleń zawodowych dla biegłych rewidentów, udział w konferencjach zawodowych dp.X

c) nietoczenie się w momencie podejmowania decyzji przez Radę w sprawie przyznania odznaki postępowania dyscyplinarnego przeciwko biegłemu rewidentowi w związku z naruszeniem norm wykonywania zawodu i/lub norm etycznych;

d) niezaleganie w momencie podejmowania decyzji przez Radę w sprawie podejmowania przyznania odznaki z jakimikolwiek opłatami na rzecz Izby, w tym w szczególności z tytułu składki członkowskiej;

e) niebycie skazanym w przeszłości przez Krajowy Sąd Dyscyplinarny na jakąkolwiek karę w związku z naruszeniem norm wykonywania zawodu i/lub norm etycznych.

2) odznaka srebrna:

a) co najmniej 20-letni okres posiadania uprawnień biegłego rewidenta,

b) pełnienie, przez co najmniej jedną kadencję, dowolnej funkcji:

- pochodzącej z wyboru we władzach samorządu zawodowego na szczeblu regionalnym lub krajowym,

- w komisjach/zespołach organów Izby/regionalnych oddziałów Izby,

- w komisji/komitecie z nominacji Ministra Finansów,

c) uczestnictwo - w inny, niż opisany w lit. b sposób - w pracach na rzecz środowiska biegłych rewidentów (np. uczestnictwo w pracach organizacji międzynarodowych, prowadzenie szkoleń zawodowych dla biegłych rewidentów, udział w konferencjach zawodowych itp.),

d) nietoczenie się w momencie podejmowania decyzji przez Radę w sprawie przyznania odznaki postępowania dyscyplinarnego przeciwko biegłemu rewidentowi w związku z naruszeniem norm wykonywania zawodu i/lub norm etycznych;

e) niezaleganie w momencie podejmowania decyzji przez Radę w sprawie podejmowania przyznania odznaki z jakimikolwiek opłatami na rzecz Izby, w tym w szczególności z tytułu składki członkowskiej;

f) niebycie skazanym w przeszłości przez Krajowy Sąd Dyscyplinarny na jakąkolwiek karę w związku z naruszeniem norm wykonywania zawodu i/lub norm etycznych;

3) odznaka złota:

a) co najmniej 30-letni okres posiadania uprawnień biegłego rewidenta,

b) pełnienie, przez co najmniej dwie kadencje, dowolnej funkcji:

- pochodzącej z wyboru we władzach samorządu zawodowego na szczeblu regionalnym lub krajowym,

- w komisjach/zespołach organów Izby/regionalnych oddziałów Izby,

- w komisji/komitecie z nominacji Ministra Finansów,

c) uczestnictwo - w inny, niż opisany w lit. b sposób - w pracach na rzecz środowiska biegłych rewidentów (np. uczestnictwo w pracach organizacji międzynarodowych, prowadzenie szkoleń zawodowych dla biegłych rewidentów, udział w konferencjach zawodowych itp.),

d) nietoczenie się w momencie podejmowania decyzji przez Radę w sprawie przyznania odznaki postępowania dyscyplinarnego przeciwko biegłemu rewidentowi w związku z naruszeniem norm wykonywania zawodu i/lub norm etycznych;

e) niezaleganie w momencie podejmowania decyzji przez Radę w sprawie podejmowania przyznania odznaki z jakimikolwiek opłatami na rzecz Izby, w tym w szczególności z tytułu składki członkowskiej;

f) niebycie skazanym w przeszłości przez Krajowy Sąd Dyscyplinarny na jakąkolwiek karę w związku z naruszeniem norm wykonywania zawodu i/lub norm etycznych.

5.2. Do okresu, o którym mowa w pkt 1 lit. a, pkt 2 lit. a i pkt 3 lit. a, wlicza się okres posiadania uprawnień dyplomowanego biegłego księgowego, natomiast nie wlicza się okresu prawomocnie orzeczonej kary zakazu wykonywania czynności rewizji finansowej (zawieszenia w czynnościach zawodowych).

5.3. Wydalenie z Izby na podstawie prawomocnego orzeczenia Krajowego Sądu Dyscyplinarnego biegłego rewidenta posiadającego odznakę/i Izby powoduje pozbawienie biegłego rewidenta jej/ich przez Radę. Decyzja o pozbawieniu osoby odznaki/- podejmowania jest w formie, o której mowa w pkt 7.

5.4. Przyznanie srebrnej odznaki nie jest uzależnione od przyznania wcześniej brązowej odznaki.

5.5. Przyznanie złotej odznaki nie jest uzależnione od przyznania wcześniej brązowej i/lub srebrnej odznaki.

5.6. Nie przyznaje się tej samej odznaki biegłemu rewidentowi powtórnie.

5.7. Nie ma ograniczeń liczbowych w przyznawaniu odznak w danym roku.

CZĘŚĆ  IV

PROCEDURA PRZYZNAWANIA ODZNAKI KRAJOWEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW PRZEZ RADĘ

6. Postanowienia w sprawie przyznania odznaczeń Izby podejmuje Rada.

7. Rada podejmuje swoje decyzje w formie postanowień w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy udziale ponad 50% ogólnej liczby członków. Prezes Rady, z własnej inicjatywy lub na uzasadniony wniosek członka Rady, może zarządzić głosowanie tajne.

8. Po podjęciu postanowienia, o którym mowa w pkt 6 i 7, oraz po ustaleniu daty wręczenia odznak Izby, prezes Rady kieruje zaproszenie do osób (instytucji), którym przyznano odznaczenie Izby.

9.1. Wręczanie odznak dla biegłych rewidentów przyporządkowanych do danego Oddziału Izby odbywa się w tym Oddziale Izby. Wręczanie odznak w danym oddziale Izby odbywa się raz do roku.

9.2. Wręczenie odznaki ma charakter uroczysty. Odznaki wręczane są przez prezesa Rady lub - w zastępstwie - wyznaczonego przez niego zastępcę prezesa Rady.

9.3. W przypadku śmierci biegłego rewidenta, któremu Rada przyznała odznakę, istnieje możliwość jej odebrania przez członka najbliższej rodziny biegłego rewidenta.

9.4. W sytuacji, w której biegły rewident, któremu ma być wręczona odznaka, nie będzie mógł jej odebrać, Rada wysyła odznakę pocztą (kurierem).

9.5. Daty wręczania odznak w poszczególnych regionalnych oddziałach Izby w danym roku ustala - w porozumieniu z tymi oddziałami - Rada, w terminie do końca roku poprzedzającego. Informacja ta jest niezwłocznie zamieszczana na stronie internetowej Izby.

9.6. Koszty organizacji uroczystości w regionalnym oddziale Izby, na której wręczane są odznaki Izby, ponosi dany regionalny oddział Izby.

CZĘŚĆ  V

REJESTR ODZNACZEŃ KRAJOWEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW

10.1. Rejestr medali i odznak prowadzi Biuro Izby. Rejestry są prowadzone w formie elektronicznej i dostępne na stronie internetowej Izby.

10.2. Rejestr medali i odznak obejmuje następujące dane:

1) imię i nazwisko osoby (nazwę instytucji);

2) numer biegłego rewidenta w rejestrze biegłych rewidentów (w przypadku odznaki);

3) przyporządkowanie do regionalnego oddziału Izby (w przypadku odznaki);

4) rodzaj przyznanego odznaczenia wraz z datą jego przyznania przez Radę.

10.3. W przypadku śmierci osoby odznaczonej, umieszcza się w rejestrach odznaczeń stosowną informację.