Ustalenie zasad i sposobu współdziałania okręgowych rad aptekarskich przy dokonywaniu wpisów i skreśleń w rejestrach farmaceutów wynikających z ustania przesłanek uzasadniających wpis do danego rejestru farmaceutów określonych w art. 7a ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich.
Aptek.2021.9.15
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr VIII/16/2021
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 15 września 2021 r.
w sprawie ustalenia zasad i sposobu współdziałania okręgowych rad aptekarskich przy dokonywaniu wpisów i skreśleń w rejestrach farmaceutów wynikających z ustania przesłanek uzasadniających wpis do danego rejestru farmaceutów określonych w art. 7a ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich
Głosowanie w sprawie uchwały przeprowadzone podczas posiedzenia NRA na odległość przy wykorzystaniu środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość w postaci wideokonferencji.
Wynik:
1) za - 35;
2) przeciw - 0;
3) wstrzymujących się - 2.
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
W celu sprawnej realizacji wskazanych zadań oraz zapewnienia ciągłego pozostawania farmaceuty w rejestrze farmaceutów, uchwała w niezbędnym zakresie określa formalne ramy, procedury i zasady współpracy okręgowych rad aptekarskich.
Uchwała wskazuje, że farmaceuta, w sytuacji zaistnienia przesłanki uzasadniającej ustanie wpisu w "dotychczasowym rejestrze" farmaceutów, które zostały enumeratywnie wymienione w § 3 uchwały, zobowiązany jest do złożenia wniosku o wpis do "właściwego rejestru".
Stosowny wniosek może zostać złożony bezpośrednio do właściwej rady okręgowej izby aptekarskiej, na terenie której farmaceuta zamierza lub zaczął wykonywać zawód, zamierza lub zaczął pełnić funkcję kierownika lub Osoby Kompetentnej, Osoby Odpowiedzialnej albo Osoby Wykwalifikowane - która prowadzi rejestr zdefiniowany w uchwale jako "właściwy rejestr".
Przyjmuje się zasadę, że złożenie przez farmaceutę wniosku o wpis do rejestru farmaceutów stanowi zarazem złożenie wniosku o skreślenie z dotychczasowego rejestru. Wniosek o wpis, jeżeli jest to możliwe, powinien zostać złożony nie później niż 7 dni przed datą powstania przesłanki uzasadniającej dokonania wpisu.
Uchwała wskazuje również dane, które powinien zawierać wniosek o wpis do rejestru, termin złożenia wniosku oraz zasady i terminy wymiany informacji pomiędzy radami okręgowych izb aptekarskich prowadzącymi dotychczasowy rejestr oraz właściwy rejestr.
Informacja dotyczące wnioskodawcy zawiera zaświadczenie wydawane przez radę prowadzącą dotychczasowy rejestr, które obejmuje m.in. dane: z realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego, o uiszczonych składkach członkowskich oraz informacje o orzeczeniach lub prowadzonych postępowaniach w sprawie odpowiedzialności zawodowej.
W przypadku podjęcia przez właściwą radę okręgowej izby aptekarskiej uchwały o wpisaniu do rejestru farmaceutów prowadzonego przez tę radę, następuje przekazanie informacji o jej podjęciu do rady prowadzącej rejestr dotychczasowy.
Uchwała określa zasadę oznaczania daty wpisu do właściwego rejestru, przyjmując, że termin nie może być wcześniejszy od daty podjęcia uchwały. O dokonanym skreśleniu z dotychczasowego rejestru rada informuje radę prowadzącą właściwy rejestr farmaceutów. Po otrzymaniu informacji o skreśleniu z dotychczasowego rejestru, rada prowadząca właściwy rejestr farmaceutów dokonuje wpisu farmaceuty do właściwego rejestru.
W celu usprawnienia czynności związanych z dokonywaniem wpisów i skreśleń w rejestrach oraz w celu zminimalizowania ryzyka pomyłek, rada prowadząca właściwy rejestr może upoważnić osobę zatrudnioną przez radę prowadzącą dotychczasowy rejestr, do dokonania w jej imieniu wpisu, o którym § 10 ust. 7. Celem tego postanowienia jest zapewnienie, że równocześnie ze skreśleniem z dotychczasowego rejestru nastąpi wpis do właściwego rejestru, przy czym czynności te będą następować na podstawie uchwały podjętej przez właściwą radę.