Ustalenie zasad i sposobu współdziałania okręgowych rad aptekarskich przy dokonywaniu wpisów i skreśleń w rejestrach farmaceutów wynikających z ustania przesłanek uzasadniających wpis do danego rejestru farmaceutów określonych w art. 7a ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich.

Akty korporacyjne

Aptek.2021.9.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 września 2021 r.

UCHWAŁA Nr VIII/16/2021
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 15 września 2021 r.
w sprawie ustalenia zasad i sposobu współdziałania okręgowych rad aptekarskich przy dokonywaniu wpisów i skreśleń w rejestrach farmaceutów wynikających z ustania przesłanek uzasadniających wpis do danego rejestru farmaceutów określonych w art. 7a ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich

Na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2, pkt 3 w zw. z art. 7a i pkt 7 oraz art. 38 ust. 3 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1419, z póżn. zm.), uchwala się, co następuje:
§  1. 
Uchwała określa zasady i sposób współdziałania okręgowych rad aptekarskich przy dokonywaniu wpisów i skreśleń w rejestrach farmaceutów w przypadku ustania przesłanki uzasadniającej wpis farmaceuty do rejestru farmaceutów.
§  2. 
Użyte w uchwale określenia oznaczają:
1)
właściwy rejestr - rejestr farmaceutów, do którego farmaceuta podlega wpisowi zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2)
dotychczasowy rejestr - rejestr farmaceutów, do którego farmaceuta jest wpisany;
3)
wniosek o wpis - wniosek o wpis do rejestru właściwego, stanowiący równocześnie wniosek o skreślenie z dotychczasowego rejestru;
4)
rada - okręgową radę aptekarską.
§  3. 
Ustanie przesłanki uzasadniającej wpis farmaceuty do dotychczasowego rejestru farmaceutów to:
1)
rozpoczęcie przez farmaceutę wykonywania zawodu na terenie innej izby niż izba, której rada przyznała prawo wykonywania zawodu;
2)
wskazanie przez farmaceutę innej okręgowej rady aptekarskiej niż prowadząca dotychczasowy rejestr - w przypadku, gdy farmaceuta wykonuje zawód na terenie więcej niż jednej okręgowej izby aptekarskiej (art. 7a ust. 2 ustawy o izbach aptekarskich);
3)
rozpoczęcie pełnienia funkcji kierownika apteki, punktu aptecznego lub działu farmacji szpitalnej na terenie innej izby niż izba, której rada prowadzi dotychczasowy rejestr (art. 7a ust. 2 ustawy o izbach aptekarskich);
4)
rozpoczęcie sprawowania funkcji Osoby Kompetentnej, Osoby Odpowiedzialnej albo Osoby Wykwalifikowanej, o której mowa odpowiednio w art. 2 pkt 2la, 2lb albo 2Ib ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (tj. Dz.U. z 2021, poz. 974, z późn.zm.) na terenie innej izby niż izba, której rada prowadzi dotychczasowy rejestr farmaceuta jest wpisany (art. 7a ust. 2 ustawy o izbach aptekarskich).
§  4. 
Ustanie przesłanki uzasadniającej wpis farmaceuty do dotychczasowego rejestru, o której mowa w § 3, oznacza powstanie przesłanki uzasadniającej wpis do właściwego rejestru.
§  5. 
Rada prowadząca dotychczasowy rejestr oraz rada prowadząca właściwy rejestr koordynują swoje czynności w celu zapewnienia ciągłości wpisów farmaceuty do rejestrów farmaceutów.
§  6. 
1. 
W przypadku, o którym mowa w § 3, farmaceuta składa wniosek o wpis bezpośrednio do rady prowadzącej właściwy rejestr.
2. 
Wniosek o wpis zawiera, w szczególności:
1)
wskazanie przesłanki uzasadniającej wpis;
2)
datę, od której zaistniała przesłanka uzasadniająca wpis;
3)
określenie rady prowadzącej dotychczasowy rejestr;
4)
dane podlegające wpisowi do rejestru.
3. 
Jeżeli to możliwe, wniosek o wpis, o którym mowa w ust. 1, składa się nie później niż 7 dni przed datą, od której zaistnieje przesłanka uzasadniająca wpis.
§  7. 
1. 
Po otrzymaniu wniosku o wpis rada prowadząca właściwy rejestr zwraca się do rady prowadzącej dotychczasowy rejestr o przekazanie zaświadczenia dotyczącego wnioskodawcy, zawierającego informacje:
1)
o orzeczeniach lub postępowaniach w sprawie odpowiedzialności zawodowej;
2)
o realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego;
3)
o realizacji obowiązku uiszczania składki członkowskiej.
2. 
Rada prowadząca dotychczasowy rejestr zobowiązana jest przekazać zaświadczenie bezzwłocznie.
3. 
Jeżeli rada prowadząca dotychczasowy rejestr posiada inne niż wskazane w ust. 1 informacje istotne przy podejmowaniu uchwały w sprawie wpisu do rejestru, zobowiązana jest przekazać je wraz z zaświadczeniem.
4. 
Rada prowadząca właściwy rejestr może wystąpić o przekazanie informacji do innej rady niż prowadząca dotychczasowy rejestr. W takim przypadku postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  8. 
Jeżeli rada inna niż rady prowadzące dotychczasowy lub właściwy rejestr, posiada informację istotną przy podejmowaniu uchwały w sprawie wpisu do rejestru, zobowiązana jest bezzwłocznie od jej uzyskania, przekazać radzie prowadzącej właściwy rejestr.
§  9. 
1. 
Po stwierdzeniu przesłanki uzasadniającej wpis rada prowadząca właściwy rejestr podejmuje uchwałę w sprawie wpisu.
2. 
Uchwała w sprawie wpisu określa datę wpisu, jednakże data ta:
1)
nie może być wcześniejsza niż 14. dzień od podjęcia uchwały o wpisie;
2)
ustalana jest na 1. lub 15. dzień miesiąca kalendarzowego.
3. 
Odpis uchwały w sprawie wpisu do właściwego rejestru przesyłany jest bezzwłocznie do rady prowadzącej dotychczasowy rejestr.
4. 
Na podstawie uchwały w sprawie wpisu rada prowadząca dotychczasowy rejestr skreśla farmaceutę z tego rejestru.
5. 
Skreślenia, o którym mowa w ust. 4, dokonuje się z datą poprzedzającą datę wpisu do właściwego rejestru wynikającą z uchwały w sprawie wpisu do właściwego rejestru.
6. 
O dokonanym skreśleniu z dotychczasowego rejestru rada informuje radę prowadzącą właściwy rejestr farmaceutów.
7. 
Po otrzymaniu informacji o skreśleniu rada prowadząca właściwy rejestr farmaceutów dokonuje wpisu do właściwego rejestru, zgodnie z uchwałą, o której mowa w ust. 2.
§  10. 
W celu usprawnienia czynności związanych z dokonywaniem wpisów i skreśleń w rejestrach oraz w celu zminimalizowania ryzyka braku ciągłości wpisów, rada prowadząca właściwy rejestr może upoważnić osobę zatrudnioną przez radę prowadzącą dotychczasowy rejestr, do dokonania w jej imieniu wpisu, o którym § 9 ust. 7, równocześnie ze skreśleniem, o którym mowa w § 9 ust. 4 i 5.
§  11. 
Upoważnia się Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej do określenia, w razie potrzeby, form przekazywania informacji pomiędzy radami, w tym do określenia wzorów wniosków o wpis oraz zaświadczeń.
§  12. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.

Głosowanie w sprawie uchwały przeprowadzone podczas posiedzenia NRA na odległość przy wykorzystaniu środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość w postaci wideokonferencji.

W głosowaniu uczestniczyło 37 członków Naczelnej Rady Aptekarskiej.

Wynik:

1) za - 35;

2) przeciw - 0;

3) wstrzymujących się - 2.

UZASADNIENIE

Podjęcie uchwały wynika z potrzeby określenia zasad i sposobu współdziałania okręgowych rad aptekarskich przy dokonywaniu wpisów i skreśleń w rejestrach farmaceutów w związku z ustaniem przesłanek uzasadniających wpis do danego rejestru farmaceutów określonych w art. 7a ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich, który został dodany w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 97) o zawodzie farmaceuty.

W celu sprawnej realizacji wskazanych zadań oraz zapewnienia ciągłego pozostawania farmaceuty w rejestrze farmaceutów, uchwała w niezbędnym zakresie określa formalne ramy, procedury i zasady współpracy okręgowych rad aptekarskich.

Uchwała wskazuje, że farmaceuta, w sytuacji zaistnienia przesłanki uzasadniającej ustanie wpisu w "dotychczasowym rejestrze" farmaceutów, które zostały enumeratywnie wymienione w § 3 uchwały, zobowiązany jest do złożenia wniosku o wpis do "właściwego rejestru".

Stosowny wniosek może zostać złożony bezpośrednio do właściwej rady okręgowej izby aptekarskiej, na terenie której farmaceuta zamierza lub zaczął wykonywać zawód, zamierza lub zaczął pełnić funkcję kierownika lub Osoby Kompetentnej, Osoby Odpowiedzialnej albo Osoby Wykwalifikowane - która prowadzi rejestr zdefiniowany w uchwale jako "właściwy rejestr".

Przyjmuje się zasadę, że złożenie przez farmaceutę wniosku o wpis do rejestru farmaceutów stanowi zarazem złożenie wniosku o skreślenie z dotychczasowego rejestru. Wniosek o wpis, jeżeli jest to możliwe, powinien zostać złożony nie później niż 7 dni przed datą powstania przesłanki uzasadniającej dokonania wpisu.

Uchwała wskazuje również dane, które powinien zawierać wniosek o wpis do rejestru, termin złożenia wniosku oraz zasady i terminy wymiany informacji pomiędzy radami okręgowych izb aptekarskich prowadzącymi dotychczasowy rejestr oraz właściwy rejestr.

Informacja dotyczące wnioskodawcy zawiera zaświadczenie wydawane przez radę prowadzącą dotychczasowy rejestr, które obejmuje m.in. dane: z realizacji obowiązku doskonalenia zawodowego, o uiszczonych składkach członkowskich oraz informacje o orzeczeniach lub prowadzonych postępowaniach w sprawie odpowiedzialności zawodowej.

W przypadku podjęcia przez właściwą radę okręgowej izby aptekarskiej uchwały o wpisaniu do rejestru farmaceutów prowadzonego przez tę radę, następuje przekazanie informacji o jej podjęciu do rady prowadzącej rejestr dotychczasowy.

Uchwała określa zasadę oznaczania daty wpisu do właściwego rejestru, przyjmując, że termin nie może być wcześniejszy od daty podjęcia uchwały. O dokonanym skreśleniu z dotychczasowego rejestru rada informuje radę prowadzącą właściwy rejestr farmaceutów. Po otrzymaniu informacji o skreśleniu z dotychczasowego rejestru, rada prowadząca właściwy rejestr farmaceutów dokonuje wpisu farmaceuty do właściwego rejestru.

W celu usprawnienia czynności związanych z dokonywaniem wpisów i skreśleń w rejestrach oraz w celu zminimalizowania ryzyka pomyłek, rada prowadząca właściwy rejestr może upoważnić osobę zatrudnioną przez radę prowadzącą dotychczasowy rejestr, do dokonania w jej imieniu wpisu, o którym § 10 ust. 7. Celem tego postanowienia jest zapewnienie, że równocześnie ze skreśleniem z dotychczasowego rejestru nastąpi wpis do właściwego rejestru, przy czym czynności te będą następować na podstawie uchwały podjętej przez właściwą radę.