Uchwalenie wniosków programowych dotyczących działalności samorządu zawodu farmaceuty.

Akty korporacyjne

Aptek.2024.1.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 stycznia 2024 r.

UCHWAŁA Nr IX/27/2024
IX KRAJOWEGO ZJAZDU APTEKARZY
z dnia 28 stycznia 2024 r.
w sprawie uchwalenia wniosków programowych dotyczących działalności samorządu zawodu farmaceuty

Na podstawie art. 37 pkt 2 w zw. z art. 35 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1850), IX Krajowy Zjazd Aptekarzy uchwala, co następuje:
§  1. 
IX Krajowy Zjazd Aptekarzy uchwala następujące wnioski programowe dotyczące działalności samorządu zawodu farmaceuty:
1)
w celu usprawnienia i ujednolicenia postępowań organów i jednostek organizacyjnych samorządu zawodu farmaceuty, zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podejmowania działań zmierzających do ustalania jednolitych procedur postępowania okręgowych izb aptekarskich wynikającą z potrzeb zgłaszanych przez izby (w szczególności stosowania jednolitych wzorów dokumentów);
2)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do określenia jednolitej opłaty pobieranej przez okręgowe izby aptekarskie w związku z wydawaniem duplikatu dokumentu PWZ, w szczególności w przypadkach zmiany nazwiska, zagubienia lub zniszczenia PWZ oraz przypadkach niezależnych od farmaceuty;
3)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do umożliwienia farmaceutom udziału (finansowanego ze środków publicznych) w zapewnianiu pacjentom koncyliacji lekowej w centrach zdrowia 75+, o których mowa w ustawie z dnia 17 sierpnia 2023 r. o szczególnej opiece geriatrycznej (Dz.U. z 2023r. poz. 1831);
4)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia do ustawy o działalności leczniczej przepisów umożliwiających farmaceutom wykonywanie zawodu w ramach praktyk zawodowych, analogicznie do uprawnień lekarzy, pielęgniarek, fizjoterapeutów lub diagnostów laboratoryjnych;
5)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do powołania komisji NRA do spraw pozaaptecznej opieki farmaceutycznej oraz pozaaptecznych usług farmaceutycznych;
6)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia elektronicznej postaci dokumentacji medycznej tworzonej przez farmaceutów w trakcie sprawowania opieki farmaceutycznej lub udzielania usług farmaceutycznych, która stanowić będzie część elektronicznej dokumentacji medycznej i umożliwiać będzie farmaceutom wgląd w EDM pacjenta w zakresie niezbędnym do realizacji ww. opieki i usług;
7)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do zapewnienia efektywnego, elektronicznego kanału komunikacji pomiędzy lekarzem a farmaceutą w celu optymalizacji sprawowania opieki farmaceutycznej lub udzielania usług farmaceutycznych przez farmaceutę;
8)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do likwidacji lub usunięcia większości kar umownych w umowach z NFZ;
9)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do zmiany przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych polegającej na wzmocnieniu pozycji apteki i rozszerzeniu jej uprawnień w trakcie czynności kontrolnych lub sprawdzających;
10)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które w adekwatny sposób będą charakteryzować działalność aptek ogólnodostępnych oraz wykonywanie czynności zawodowych przez farmaceutów, ze szczególnym uwzględnieniem opieki farmaceutycznej jako świadczenia opieki zdrowotnej;
11)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia świadczeń, usług lub zadań farmaceutycznych finansowanych ze środków publicznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
12)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do określenia w prawie jednoznacznych zasad i warunków informowania pacjentów o zakresie usług świadczonych w aptece;
13)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do zwiększenia merytorycznego wpływu samorządu zawodu farmaceuty na proces kształcenia techników farmaceutycznych;
14)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do poprawy przejrzystości wymogów prawnych dotyczących realizacji recept, wniosków i zapotrzebowań;
15)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do przyspieszenia prac w celu zapewnienia kompatybilności systemów informatycznych obsługujących gabinety lekarskie, apteki i pacjentów;
16)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do stworzenia ujednoliconego i bezpłatnego publicznego oprogramowania przekazującego pacjentom dane o dostępności leków;
17)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do umieszczenia uprawnień dożywotnich w IKP pacjenta, które będą podstawą do wystawienia recept z tymi uprawnieniami, bez konieczności weryfikacji tych uprawnień przez farmaceutę realizującego receptę;
18)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wypracowania nowych zasad kontroli aptek i nakładania sankcji, uwzględniających elektroniczne wystawianie i realizowanie recept, korzystanie z różnych dostawców oprogramowania aptecznego oraz możliwości działania odwoławczego;
19)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do zwolnienia aptekarzy posiadających dyplom ukończenia studiów na kierunku analityka medyczna z obowiązku odbycia kursów wymaganych do przeprowadzania testów diagnostycznych;
20)
w celu ujednolicenia praktyki stosowania przepisów prawa przez farmaceutów oraz wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań zmierzających do wypracowania jasnych unormowań prawnych dotyczących realizacji recept, wniosków i zapotrzebowań, w szczególności uproszczenia zasad określonych w art. 96 oraz art. 96a ustawy - Prawo farmaceutyczne;
21)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do dalszego, ciągłego monitorowania aktywności powiatów oraz ustawodawcy, w kwestii potencjalnej zmiany przepisów o dyżurach i godzinach czynności aptek;
22)
zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku:
a)
modyfikacji katalogu kar dyscyplinarnych, poprzez wprowadzenie kary okresowego zakazu pełnienia funkcji kierownika apteki (i ich odpowiedników w punktach aptecznych i hurtowniach farmaceutycznych),
b)
ustanowienia regulacji, zgodnie z którą termin rozpoczęcia biegu kary dyscyplinarnej zawieszenia prawa wykonywania zawodu, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy o izbach aptekarskich, rozpoczynałby się z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu aptekarskiego,
c)
wprowadzenia fikcji prawnej doręczenia postanowienia o przedstawieniu zarzutów w drodze poleconej przesyłki pocztowej,
d)
ujednolicenie nomenklatury ustawy o izbach aptekarskich oraz rozporządzenia w sprawie postępowania w sprawach odpowiedzialności zawodowej farmaceutów w odniesieniu do pojęcia "obwiniony",
e)
rozstrzygnięcia, czy orzeczony przez sąd środek karny, o którym mowa w art. 39 pkt 2 w zw. z art. 41 § 1 Kodeksu karnego (zakaz wykonywania zawodu farmaceuty) jest równoznaczny z (czasowym) pozbawieniem prawa wykonywania zawodu,
i)
wprowadzenia przepisu przewidującego brak możliwości skreślenia farmaceuty z rejestru farmaceutów prowadzonego przez okręgową izbę aptekarską, w przypadku złożenia przez niego oświadczenia o zrzeczeniu się prawa wykonywania zawodu, jeśli toczy się wobec niego postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej,
g)
umożliwienia okręgowym rzecznikom odpowiedzialności zawodowej oraz sędziom okręgowych sądów aptekarskich swobodnego i gwarantowanego dostępu do pomocy prawnej w trakcie przeprowadzania czynności w toku toczących się postępowań dyscyplinarnych,
h)
umożliwienia wykonywania wybranych czynność okręgowym rzecznikom odpowiedzialności zawodowej oraz sędziom okręgowych sądów aptekarskich w trybie niestacjonarnym przy użyciu środków porozumiewania się na odległość,
i)
stworzenie jednolitych dla wszystkich okręgowych izb aptekarskich wzorów wezwań, pism, protokołów, szablonów wniosków, pouczeń itp., które byłby wykorzystywane w pracy rzeczników i sądów,
j)
wprowadzenie możliwości skierowania - na bardzo wstępnym etapie postępowania - wezwania farmaceuty, którego dotyczy skarga, do pisemnego ustosunkowania się do niej (w określonym terminie),
k)
zwiększenie rozpiętości kary zawieszenia prawa wykonywania zawodu,
l)
"przeniesienie" przepisów dot. postępowań w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej farmaceutów do aktu prawnego rangi ustawowej;
23)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania projektu przepisów oraz podjęcie aktywnych działań w zakresie ich uchwalenia dotyczących zapewnienia opiekunowi praktyki zawodowej, wskazanemu w art. 12 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (t.j. Dz.U.2022.1873 z późn. zm.), dodatkowego wynagrodzenia za pełnienie tej funkcji, które będzie otrzymywał od uczelni kierującej na praktykę zawodową;
24)
zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania zmian w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie wydawania zezwoleń na obrót hurtowy środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i prekursorami kategorii I, w szczególności poprzez zniesienie obowiązku sporządzania zapotrzebowań w wersji papierowej;
25)
zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2002 r. w sprawie wykazu pomieszczeń wchodzących w skład powierzchni podstawowej i pomocniczej apteki, w szczególności regulacji dotyczących aptek szpitalnych, zakładowych i działów farmacji szpitalnej;
26)
zobowiązuje się NRA - w zakresie jej ustawowych zadań - do stałego monitorowania, w tym poprzez powołanie wyspecjalizowanego zespołu lub komisji, sygnałów z rynku farmaceutycznego, w szczególności wskazujących na istnienie problemów finansowych, analizowania ich oraz sporządzania lub zlecania analiz farmakoekonomicznych;
27)
zobowiązuje się NRA do kontynuowania programu staży zagranicznych dla farmaceutów i zwiększenie finansowania tego programu;
28)
zobowiązuje się NRA do pilnego podjęcia rozmów z Ministerstwem Zdrowia oraz Narodowym Funduszem Zdrowia na temat możliwości otwierania okresów refundacyjnych celem zmiany statusu recept zamknięta/otwarta bez żadnych konsekwencji;
29)
zobowiązuje się NRA do rozpoczęcia prac i rozmów z przedstawicielami resortów i płatnikiem w celu wypracowania modelu rozliczenia refundacji należnej aptekom w trybie jednodniowym;
30)
zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu radykalnego ograniczenia biurokracji w aptekach oraz hurtowniach farmaceutycznych;
31)
zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu nowelizacji ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi - dodanie w art. 37 ust. 1 farmaceutów, dzięki czemu będą mogli objąć rolę badacza głównego;
32)
zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu zwiększenia liczby miejsc specjalizacyjnych w zakresie farmacji szpitalnej i klinicznej dla farmaceutów;
33)
zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu nowelizacji ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty poprzez wprowadzenie zapisów analogicznych do ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, regulujących finansowanie kursów specjalizacyjnych oraz wynagrodzenie specjalizujących się farmaceutów i opiekuna stażu;
34)
zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu ograniczenia obrotu pozaaptecznego, który jest zjawiskiem zagrażającym zdrowiu pacjenta;
35)
zobowiązuje się NRA do podjęcia niezbędnych działań w kierunku opracowania projektu przepisów oraz podjęcie aktywnych działań w zakresie ich uchwalenia dotyczących:
a)
umożliwienia aptekom ogólnodostępnym zlecania usługi farmaceutycznej wykonania leków recepturowych i aptecznych w innych aptekach (prowadzonych przez inne podmioty) - na podstawie umowy;
b)
zwolnienia aptek z obowiązku posiadania izby recepturowej oraz urządzeń umożliwiających sporządzanie leków w postaciach farmaceutycznych;
c)
umożliwienia aptekom przeznaczenia izby recepturowej na potrzeby przeprowadzania w aptece ogólnodostępnej szczepień ochronnych lub świadczenia opieki farmaceutycznej;

w szczególności poprzez zmianę/nowelizację rozporządzeń wydawanych przez Ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie art. 97 ust. 5 oraz art. 98 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r Prawo farmaceutyczne.

§  2. 
Upoważnia się NRA do rozpatrzenia projektów uchwał i wniosków złożonych do Komisji Uchwał i Wniosków podczas trwania IX Krajowego Zjazdu Aptekarzy w dniach 26-28 stycznia 2024 roku wraz możliwością ich adjustacji.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie w dniu powzięcia.