Uchwalenie wniosków programowych dotyczących działalności samorządu aptekarskiego.

Akty korporacyjne

Aptek.2012.1.22

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 stycznia 2012 r.

UCHWAŁA Nr VI/26/2012
VI KRAJOWEGO ZJAZDU APTEKARZY
z dnia 22 stycznia 2012 r.
w sprawie uchwalenia wniosków programowych dotyczących działalności samorządu aptekarskiego

Na podstawie art. 37 pkt 2 w zw. z art. 35 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 856, z późn. zm.), VI Krajowy Zjazd Aptekarzy uchwala, co następuje:
§  1.
VI Krajowy Zjazd Aptekarzy uchwala następujące wnioski programowe dotyczące działalności samorządu aptekarskiego:
1)
zobowiązuje się NRA do podjęcie działań mających na celu zapewnienie aptekom szpitalnym właściwego zaopatrzenia w produkty lecznicze;
2)
Zjazd zgłasza potrzebę wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących sprawowania nadzoru nad obrotem suplementami diety pod kątem bezpieczeństwa ich stosowania;
3)
Zjazd wnosi o nowelizację art. 94 ustawy - Prawo Farmaceutyczne, celem zapewnienia aptekom rekompensaty finansowej za pełnienie dyżurów nocnych, np. poprzez uzupełnienie treści art. 94 o przepis, że "w przypadku określenia w uchwale dyżurów nocnych i pracy aptek podczas dni wolnych od pracy, rada powiatu określa równocześnie w budżecie środki na pokrycie kosztów nałożonych na apteki zadań";
4)
VI Krajowy Zjazd Aptekarzy zobowiązuje Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia intensywnych działań PR mających na celu odpowiednią prezentację społeczeństwu problemów i postulatów aptekarzy;
5)
zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu zmiany przepisów w sprawie wysokości opłaty za zmianę treści zezwolenia na prowadzenie apteki, którego treść ulega zmianie z przyczyn losowych (zmiana nazwiska wnioskodawcy spowodowana zmianą stanu cywilnego, zmiana adresu wnioskodawcy, spowodowana decyzjami administracyjnymi itp);
6)
uzupełnienie treści art. 105 ustawy - Prawo farmaceutyczne o przepis, że "w uzasadnionych przypadkach Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny może odstąpić w całości bądź w części od naliczania opłaty, o której mowa w ust. 2 bądź rozłożyć należną opłatę na raty";
7)
zobowiązuje się NRA do podjęcie działań mających na celu wprowadzenie zmian dotyczących wydawania zezwoleń na prowadzenie aptek ogólnodostępnych poprzez wprowadzenie tzw. geografii aptek;
8)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia rozmów z Inspekcją Farmaceutyczną w celu zmiany prawa w przedmiocie zmian treści zezwolenia na prowadzenie apteki tak aby wnioskodawca był określany danymi nie ulegającymi zmianie (PESEL, NIP, REGON) a nie adresem zamieszkania;
9)
zobowiązuje się NRA do podjęcia działań w celu zmiany przepisów w sprawie, aby w przypadku likwidacji lub sprzedaży apteki dopuścić do możliwości sprzedaży lub przekazania zapasu magazynowego apteki innemu podmiotowi uprawnionemu według spisu remanentowego;
10)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia kroków prawnych w celu zapobieżenia ponoszenia strat finansowych przez przedsiębiorców prowadzących apteki związanych z wprowadzeniem częstych zmian na listach leków refundowanych;
11)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do zabiegania o przestrzeganie zasad tworzenia prawa, w szczególności w zakresie wymaganych konsultacji społecznych oraz odpowiedniego vacatio legis;
12)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia kroków prawnych w celu zmiany sposobu liczenia marzy detalicznej oraz podniesienia jej wysokości;
13)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań w celu zmiany przepisów dotyczących rękojmi należytego prowadzenia apteki, w szczególności w zakresie wyjaśnienia znaczenia opinii organu samorządu, czasu jej wyrażania oraz skutków prawnych;
14)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań w celu zmiany przepisów rozporządzenia w sprawie recept lekarskich poprzez wprowadzenie obowiązku drukowania recept przez lekarzy i pozostawienia możliwości ich ręcznego wypisywania tylko w przypadku świadczenia usług medycznych poza gabinetami, przychodniami, szpitalami;
15)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań w celu wydania rozporządzenia o innych czynnościach wykonywanych w aptece;
16)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań w celu zmiany przepisów ustawy o izbach aptekarskich poprzez wprowadzenie zasady, że kierownik apteki jest członkiem izby aptekarskiej, na terenie której pełni funkcję kierownika;
17)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań w celu zmiany przepisów rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept pomiędzy Narodowym Funduszem Zdrowia a aptekami, dodatkowych obowiązków NFZ wobec aptek, w tym: stałego "ryczałtu" dla apteki, za to że jest świadczeniodawcą i utrzymuje gotowość oraz asortyment do dyspensowania, obowiązku przesyłania informacji o zmianie statusu refundacyjnego na adres e-mail bądź sms-em, wprowadzenia kar umownych dla NFZ za wadliwe łanie systemu przesyłania danych, wprowadzenie e-podpisu w celu eliminacji składania papierowych zestawień oraz przyspieszenia wypłaty refundacji; zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań w celu maksymalnego ograniczenia kar umownych w ww. rozporządzeniu;
18)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia pilnych działań w celu uruchomienia Centralnego Rejestru Farmaceutów;
19)
zobowiązać Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do uchwalenia ustawy o zawodzie farmaceuty-aptekarza;
20)
zobowiązać Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia wszelkich działań mających na celu odbiurokratyzowanie systemu wydawania zezwoleń na sprzedaż wyrobów medycznych (pielucho-majtek). Narodowy Fundusz Zdrowia wymaga przedłożenia licznych załączników;
21)
uściślić współpracę z Głównym Inspektorem Farmaceutycznym, Wojewódzkimi Inspektorami Farmaceutycznymi, Narodowym Funduszem Zdrowia oraz Ministrem Zdrowia w celu podjęcia działań uzależniających usługi medyczne od posiadania przez szpital apteki szpitalnej, tylko w tych szpitalach, które zabezpieczają bezpieczną farmakoterapię, racjonalną gospodarkę lekiem poprzez aptekę szpitalną spełniającą wymogi ustawy - Prawo farmaceutyczne;
22)
podjąć działania w celu ograniczenia sprzedaży pozaaptecznej;
23)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do zmiany prawa regulującego opłaty i zmniejszenia wysokości bądź zwolnienia od podatku od nieruchomości w zakresie dotyczącym lokali aptek;
24)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do zmiany przepisów, w taki sposób, aby szkolenia ciągłe farmaceutów mogły być realizowane wyłącznie przez organy samorządu aptekarskiego;
25)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia prac legislacyjnych w sprawie zmiany § 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ciągłych szkoleń farmaceutów zatrudnionych w aptekach i hurtowniach farmaceutycznych w sposób następujący: "§ 4. Zaliczenie ciągłego szkolenia polega na uzyskaniu w okresie edukacyjnym co najmniej 100 punktów edukacyjnych za udział w wybranych formach ciągłych szkoleń.";
26)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do zagwarantowania, aby każdy z departamentów NRA przesyłał do wiadomości drogą e-mail, każdemu z członków izb aptekarskich sprawozdania wraz z materiałami z konferencji, seminariów, spotkań z środowiskiem aptekarskim, wyników badań realizowanych przez poszczególne departamenty NRA, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od ich zakończenia;
27)
wnosi się o zaangażowanie agencji PR, do zadań której należałoby dbanie o medialny wizerunek środowiska aptekarskiego oraz przedstawianie społeczeństwu problemów środowiska aptekarskiego w sposób zrozumiały dla każdego;
28)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań w sprawie zmiany art. 88 ust. 3 ustawy - Prawo farmaceutyczne, polegającej na skreśleniu granicy wieku dla kierownika apteki (70 lat);
29)
zobowiązuje się Naczelną Radę Aptekarską do podjęcia działań w sprawie zmiany art. 94 ust. 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne w sposób następujący: "1. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewnić dostępność w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy."; (wykreślenie "w porze nocnej" dotychczasowego zapisu art. 94 ust. 1);
30)
apeluje się do Premiera RP, obu Izb Parlamentu, oraz Prezydenta RP o dokonanie pilnej reformy Narodowego Funduszu Zdrowia; szczegóły apelu opracuje Naczelna Rada Aptekarska;
31)
oczekuje się skutecznych rozwiązań formalno-prawnych, które zagwarantują system elektronicznego obiegu informacji na drodze lekarz, aptekarz, płatnik oraz pacjent;
32)
wnioskuje się do Naczelnej Rady Aptekarskiej o podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia do ustawy - Prawo farmaceutyczne przepisu umożliwiającego aptekom wzajemną odsprzedaż leków po cenach zakupu oraz wspólnego zakupu leków przez grupy zakupowe aptek (obecne prawo farmaceutyczne stwierdza, że jedynym źródłem zaopatrzenia aptek w leki jest hurtownia farmaceutyczna; przepis ten w praktyce nie jest przestrzegany; egzekwowany jest tylko od aptek indywidualnych, natomiast apteki posiadające ten sam NIP swobodnie dokonują zakupu dla wielu aptek i przesuwają leki pomiędzy aptekami; obecny przepis umożliwia zwłaszcza sieciom aptecznym znacznie korzystniejsze warunki zakupu leków od aptek indywidualnych lub grup zakupowych aptek);
33)
popiera się inicjatywę w sprawie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy refundacyjnej.
§  2.
Upoważnia się NRA do rozpatrzenia projektów uchwał i wniosków złożonych do Komisji Uchwal i Wniosków podczas trwania VI Krajowego Zjazdu Aptekarzy w dniach 20-22 stycznia 2012 roku wraz możliwością ich adjustacji.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie w dniu powzięcia.