Uchwalenie Regulaminu odbywania aplikacji radcowskiej.

Akty korporacyjne

Radc.2009.10.17

Akt nieoceniany
Wersja od: 17 października 2009 r.

UCHWAŁA Nr 90/VII/2009
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 17 października 2009 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu odbywania aplikacji radcowskiej

Na podstawie art. 60 pkt 8 lit. c ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§  1.
Uchwala się Regulamin odbywania aplikacji radcowskiej stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w odrębnej uchwale Krajowej Rady Radców Prawnych.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN

odbywania aplikacji radcowskiej

I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
1.
Niniejszy Regulamin odbywania aplikacji radcowskiej, zwany dalej "Regulaminem", określa zasady odbywania przez aplikantów radcowskich, zwanych dalej "aplikantami", szkolenia zawodowego - mającego na celu przygotowanie do samodzielnego świadczenia pomocy prawnej i wykonywania zawodu radcy prawnego - zwanego dalej "szkoleniem".
2.
Celem szkolenia jest w szczególności:
1)
pogłębienie i aktualizacja wiedzy prawniczej;
2)
praktyczne zaznajomienie aplikantów z zasadami wykonywania zawodu radcy prawnego i czynnościami wchodzącymi w jego zakres oraz przygotowanie do prowadzenia samodzielnej praktyki zawodowej;
3)
zaznajamianie aplikanta z zasadami etyki zawodowej zobowiązującymi radcę prawnego do godnego wykonywania zawodu jako zawodu zaufania publicznego;
4)
należyte przygotowanie aplikantów do egzaminu zawodowego określonego Ustawą.
3.
Przez użyte w Regulaminie terminy i określenia rozumie się:
1)
Ustawa - ustawę z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 r., Nr 126, poz. 1059 z późn. zm.);
2)
Krajowa Rada - Krajową Radę Radców Prawnych;
3)
Rada - radę okręgowej izby radców prawnych właściwej dla prowadzenia aplikacji;
4)
program aplikacji - wykaz zajęć i praktyk, składających się na szkolenie oraz minimalny wymiar czasowy tych zajęć;
5)
zajęcia aplikantów - zajęcia w formie wykładów lub ćwiczeń oraz praktyki objęte programem aplikacji;
6)
plan szkolenia - szczegółowy plan zajęć aplikantów organizowanych przez Radę, zgodnie z programem aplikacji;
7)
Dziekan - także wicedziekana Rady, odpowiedzialnego za nadzór nad prowadzeniem aplikacji;
8)
kierownik szkolenia - osobę, której Rada powierzyła kierownictwo organizacyjne i administracyjne prowadzenia aplikacji, a także jej zastępcę;
9)
Komisja do spraw aplikacji Krajowej Rady - komisję powołaną przez Krajową Radę zgodnie z przepisami Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów;
10)
Komisja do spraw aplikacji Rady - komisję powołaną zgodnie z przepisami Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów;
11)
wymiar czasowy zajęć - czas zajęć aplikantów określony w jednostkach dziennych lub godzinowych;
12)
jednostka godzinowa zajęć -moduł 45-minutowy;
13)
rok szkoleniowy - okres pomiędzy 1 stycznia i 31 grudnia danego roku.
§  2.
1.
Aplikacja prowadzona jest przez Rady.
2.
Aplikacja radcowska trwa trzy lata.
3.
Aplikacja rozpoczyna się po uzyskaniu wpisu na listę aplikantów i złożeniu przez aplikanta ślubowania.
§  3.
1.
Aplikacja jest odpłatna. Wysokość opłaty rocznej określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości.
2.
Obowiązek ponoszenia opłat obciąża aplikanta.
3.
Aplikanci zobowiązani są do uiszczenia opłaty rocznej za każdy rok szkolenia w terminie określonym uchwałą Rady.
4.
Rada może zwolnić aplikanta od ponoszenia opłaty rocznej w całości lub w części, a także odroczyć jej płatność lub rozłożyć ją na raty. Zasady zwalniania aplikantów z opłat a także odraczania płatności i rozkładania na raty określa uchwała Krajowej Rady.

II.

Postanowienia dotyczące statusu aplikanta i wykonywania funkcji patrona.

§  4.
1.
Rada podejmuje uchwałę w przedmiocie wpisu na listę aplikantów na podstawie wniosku osoby ubiegającej się o wpis, zgodnie z przepisami Ustawy. Prowadzenie list aplikantów reguluje uchwała Krajowej Rady.
2.
Aplikanci maja obowiązek uiszczania składki związanej z przynależnością do samorządu zawodowego. Wysokość składki określa uchwała Krajowej Rady.
§  5.
1.
Aplikant obowiązany jest do:
1)
uczestniczenia w zajęciach aplikantów przewidzianych planem szkolenia;
2)
doskonalenia umiejętności zawodowych pod patronatem radcy prawnego;
3)
przystępowania w terminach ustalonych w planie szkolenia do kolokwiów, złożenia ich z wynikiem pozytywnym oraz uzyskania zaliczenia zajęć, najpóźniej do dnia rozpoczęcia zajęć na kolejnym roku szkolenia;
4)
samodzielnego pogłębiania wiedzy prawniczej i praktycznych umiejętności zawodowych;
5)
przestrzegania postanowień Regulaminu.
2.
Rada zawiera z aplikantem umowę określającą prawa i obowiązki związane z odbywaniem aplikacji. Wzór umowy określi Prezydium Krajowej Rady w drodze uchwały.
§  6.
Udzielając aplikantowi upoważnienia do zastępstwa w sprawie, radca prawny zobowiązany jest omówić z nim sprawę i wiążące się z nią zagadnienia prawne oraz wnioski, jakie aplikant ma zgłosić na rozprawie.
§  7.
Praca zawodowa wykonywana przez aplikanta nie może zwalniać z wypełniania obowiązków aplikanta ani naruszać wymogów wynikających z zasad etyki zawodowej.
§  8.
Aplikant powinien brać czynny udział w życiu samorządu i przyjmować na siebie obowiązki, które w tym zakresie może mu zlecać Dziekan lub z jego upoważnienia kierownik szkolenia.
§  9.
1.
Aplikanci wybierają spośród siebie starostę, który utrzymuje stały kontakt z Radą, Komisją do spraw aplikacji Rady, kierownikiem szkolenia oraz innymi osobami uczestniczącymi w prowadzeniu aplikacji.
2.
W izbach, w których istnieją grupy aplikantów, każda z grup wybiera swojego starostę.
§  10.
Do zadań starosty należy w szczególności:
1)
przedstawianie Radzie uwag i wniosków dotyczących zajęć aplikantów i innych spraw związanych z odbywaniem aplikacji;
2)
organizowanie samopomocy koleżeńskiej i działanie na rzecz integracji aplikantów;
3)
przedstawianie wniosków dotyczących programu aplikacji i jego realizacji.
§  11.
1.
Aplikant odbywa aplikację pod kierunkiem patrona.
2.
Patronem aplikanta może być radca prawny, który łącznie spełnia następujące warunki:
1)
jest wpisany na listę radców prawnych i wykonuje zawód radcy prawnego co najmniej przez 4 lata;
2)
nie został ukarany orzeczeniem sądu dyscyplinarnego;
3)
nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne;
4)
nie zalega z płatnością składek członkowskich za okres dłuższy niż 3 miesiące;
5)
wyraził zgodę na podjęcie się obowiązków patrona i złożył oświadczenie, iż znane mu są obowiązki patrona.
3.
Patrona wyznacza Rada, kierując się następującymi zasadami:
1)
w pierwszej kolejności patronem aplikanta winien zostać radca prawny, u którego - względnie w jednostce organizacyjnej zatrudniającej danego radcę - aplikant jest zatrudniony lub współpracuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, z zachowaniem wymogów, o których mowa w ust. 2;
2)
w innych przypadkach patronem aplikanta winien zostać czynny zawodowo radca prawny, z zachowaniem wymogów, o których mowa w ust. 2.
4.
Patronat nad aplikantem może także sprawować radca prawny wpisany na listę radców prawnych w innej izbie niż aplikant, o ile spełnia warunki określone w ust. 2 i 3 i jest to uzasadnione względami zawodowymi lub szkoleniowymi. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, wymagane jest przedłożenie pisemnego oświadczenia kandydata na patrona o spełnieniu wymogów określonych w ust. 2.
5.
W trakcie aplikacji możliwa jest zmiana patrona. Do wniosku o zmianę patrona należy dołączyć opinię o aplikancie sporządzoną przez dotychczasowego patrona.
6.
Radca prawny może być jednocześnie patronem nie więcej niż 4 aplikantów, z zastrzeżeniem ust. 7.
7.
Dopuszcza się tworzenie grup patronackich obejmujących nie więcej niż 10 aplikantów pod kierownictwem jednego patrona. Zasady tworzenia i prowadzenia grup patronackich określi Krajowa Rada w drodze uchwały.
§  12.
1.
Z patronem wyznaczonym przez Radę Dziekan zawiera umowę o sprawowanie patronatu.
2.
Umowa o sprawowanie patronatu może określać wynagrodzenie patrona z tego tytułu. Rada określa zasady ustalania wynagrodzenia patrona z tytułu sprawowania patronatu.
3.
Wzór umowy o sprawowanie patronatu określi Prezydium Krajowej Rady w drodze uchwały.
§  13.
1.
Do obowiązków patrona należy w szczególności:
1)
nadzorowanie wykonywania przez aplikanta pracy lub odbywania praktyki w kancelarii lub jednostce organizacyjnej, w której patron wykonuje zawód; w pozostałych przypadkach odbywanie spotkań z aplikantem w wymiarze co najmniej 2 razy w miesiącu;
2)
praktyczne zaznajamianie aplikanta z zasadami wykonywania zawodu radcy prawnego i czynnościami wchodzącymi w jego zakres;
3)
omawianie z aplikantem sposobu występowania przed sądami, urzędami oraz innymi jednostkami organizacyjnymi, a w szczególności przygotowanie aplikanta do rozprawy;
4)
umożliwienie aplikantowi uczestnictwa w rozprawach sądowych z udziałem i pod kierunkiem patrona lub innego wskazanego przez patrona radcy prawnego lub adwokata, co najmniej w wymiarze określonym w programie aplikacji;
5)
kształtowanie u aplikanta postawy zgodnej z zasadami zawartymi w Kodeksie etyki radcy prawnego;
6)
sporządzanie opinii o aplikancie.
2.
Patron niezwłocznie zawiadamia Radę o niewywiązywaniu się przez aplikanta z jego obowiązków, a także o okolicznościach powodujących przerwę w wykonywaniu obowiązków patrona.
§  14.
Po zakończeniu każdego roku szkoleniowego patron składa Radzie na piśmie opinię o aplikancie i informację o sprawowaniu patronatu. Dziekan Rady może zażądać uzupełnienia opinii i informacji. Ponadto, patron sporządza i składa opinię o aplikancie w sytuacji przewidzianej w § 11 ust. 5. Rada może określić wzór informacji, o której mowa w zdaniu pierwszym.

III.

Zakres i organizacja szkolenia.

§  15.
1.
Rada w drodze uchwały ustala plan szkolenia i przepisy porządkowe odbywania zajęć aplikantów.
2.
Plan szkolenia przewiduje przerwę wakacyjną.
3.
Rada może wyznaczyć kierownika szkolenia oraz dokonać podziału aplikantów na grupy szkoleniowe i wyznaczyć opiekunów grup.
4.
Rada może powołać Komisję do spraw aplikacji Rady. Komisja jest organem doradczym Rady i opracowuje oraz opiniuje sprawy dotyczące aplikacji wnoszone pod obrady Rady oraz do decyzji Dziekana.
5.
Rada, lub z jej upoważnienia Prezydium Rady, ustala zasady wynagradzania osób prowadzących zajęcia aplikantów, osób przeprowadzających kolokwia, opiekunów praktyk, kierownika szkolenia i opiekunów grup.
§  16.
1.
Plan szkolenia obejmuje w szczególności:
1)
harmonogram wykładów, ćwiczeń i praktyk w roku szkoleniowym;
2)
szczegółową organizację zajęć aplikantów, w tym zasady podziału aplikantów na grupy szkoleniowe jeśli podział taki jest uzasadniony potrzebą realizacji celów szkolenia, o których mowa w § 1 ust. 2, w szczególności przy odbywaniu zajęć prowadzonych w formie ćwiczeń.
2.
Uchwalając plan szkolenia Rada, w ramach rezerwy godzinowej określonej w programie aplikacji, może wprowadzić do planu szkolenia dodatkowe przedmioty lub wykorzystać tę rezerwę na zwiększenie ilości godzin przewidzianych na zajęcia z przedmiotów egzaminacyjnych.
§  17.
1.
Rada lub z jej upoważnienia Prezydium Rady ustala listę osób prowadzących zajęcia aplikantów.
2.
Osobami prowadzącymi zajęcia z przedmiotów objętych szkoleniem aplikantów mogą być radcowie prawni oraz inne osoby, posiadające odpowiednie przygotowanie teoretyczne i praktyczne oraz doświadczenie zawodowe.
§  18.
W uzasadnionych przypadkach dopuszczanie jest odbywanie wspólnych zajęć aplikantów więcej niż jednego roku, organizowanie połączonych zajęć aplikantów kilku izb, jak i kierowanie aplikantów danej izby na zajęcia w innej izbie w ramach porozumienia zainteresowanych izb. Dopuszcza się także organizowanie niektórych zajęć wspólnie z aplikantami odbywającymi aplikacje prowadzone przez inne samorządy prawnicze.
§  19.
1.
Rada skreśla aplikanta z listy aplikantów radcowskich w przypadkach przewidzianych w Ustawie.
2.
Niezaliczenie więcej niż jeden raz roku szkoleniowego lub negatywna ocena patrona stanowią podstawę do stwierdzenia przez Radę nieprzydatności aplikanta do wykonywania zawodu i skreślenia z listy aplikantów z tego powodu.
§  20.
Aplikanci wyróżniający się bardzo dobrymi wynikami szkolenia mogą otrzymać pisemne pochwały i wyróżnienia, które przyznaje Rada na wniosek kierownika szkolenia.
§  21.
Aplikantowi, który odbył aplikację radcowską, Rada wydaje zaświadczenie o ukończeniu aplikacji upoważniające do przystąpienia do egzaminu zawodowego przewidzianego Ustawą.
§  22.
1.
Nieobecność na zajęciach aplikantów oraz nieprzystąpienie do kolokwium może być usprawiedliwione zaświadczeniem lekarskim.
2.
Zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające nieobecność należy przedstawić niezwłocznie, nie później jednak niż 7 dni po ustaniu przyczyny nieobecności. Naruszenie powyższego terminu skutkuje nieusprawiedliwieniem nieobecności.
3.
W przypadku przewidywanej nieobecności na kolokwium aplikant obowiązany jest poinformować o tym kierownika szkolenia przed wyznaczonym terminem kolokwium.
§  23.
1.
Aplikant ma prawo do nieusprawiedliwionych nieobecności w wymiarze 18 jednostek godzinowych zajęć w formie wykładów lub ćwiczeń i 2 dni praktyk w danym roku szkoleniowym.
2.
Łączna liczba nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nie może przekroczyć 72 jednostek godzinowych zajęć w formie wykładów lub ćwiczeń i 4 dni praktyk w danym roku szkoleniowym.
3.
W przypadku przekroczenia ilości nieobecności określonych w ust. 1 bądź w ust. 2 aplikant nie zalicza roku i traci prawo do uczestniczenia w dalszych zajęciach oraz prawo przystępowania do kolokwiów.
4.
Aplikanci, o których mowa w ust. 3, mają prawo powtarzać rok szkoleniowy.
§  24.
1.
Na uzasadniony wniosek aplikanta Dziekan może udzielić zezwolenia na przerwę w zajęciach przewidzianych programem aplikacji na okres nieprzekraczający łącznie 2 lat szkoleniowych (urlop dziekański).
2.
Urlop dziekański jest udzielany na cały rok szkoleniowy.
3.
W okresie urlopu dziekańskiego aplikant nie wnosi opłat.
§  25.
1.
Dziekan może wyrazić zgodę na odbycie przez aplikanta stażu (lub stażów) zagranicznego na okres nie dłuższy niż 1 rok łącznie w czasie trwania aplikacji, w instytucjach tworzących lub stosujących prawo. Wniosek aplikanta powinien zawierać udokumentowane dane o organizatorze, programie i czasie trwania stażu.
2.
Dziekan może zezwolić aplikantowi na odbycie stażu po zaliczeniu pierwszego roku aplikacji. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może udzielić zgody na odbywanie stażu w czasie pierwszego roku aplikacji.
3.
Odbywanie stażu zagranicznego nie zwalnia aplikanta ze złożenia kolokwium przewidzianego planem szkolenia na dany rok. W okresie stażu aplikant jest zwolniony z odbywania zajęć aplikantów.
4.
Zaliczenie roku aplikacji obejmującego okres, w który aplikant odbywał staż, dokonuje się po przedłożeniu przez aplikanta również zaświadczenia o odbyciu stażu zgodnie z jego programem.
5.
Za rok szkoleniowy podczas którego aplikant odbywa staż zagraniczny uiszcza on opłatę proporcjonalną do ilości zajęć aplikantów, w których powinien uczestniczyć, wraz z opłatą za przeprowadzone kolokwium.
§  26.
1.
Kierownik szkolenia kieruje aplikanta do odbycia praktyk zgodnie z planem szkolenia.
2.
Aplikant ma możliwość odbywania praktyk w innej jednostce aniżeli wynikająca z zawartego przez Radę porozumienia lub skierowania. W takim wypadku aplikant jest zobowiązany przedstawić promesę przyjęcia go na praktykę i uzyskać zgodę kierownika szkolenia.
3.
Aplikant odbywa praktykę pod kierunkiem opiekuna praktyki, odpowiadającego za przebieg praktyki. Opiekun praktyki sporządza opinię o aplikancie po zakończeniu praktyki.

IV.

Zaliczenia i kolokwia

§  27.
1.
Aplikant obowiązany jest do uzyskania zaliczeń z zajęć i przedkładania zaświadczeń o odbyciu praktyk objętych planem szkolenia, a także uzyskanych opinii patrona i opiekunów praktyk.
2.
Zaliczenia i zaświadczenia wpisuje się do dziennika aplikanta lub dokumentuje się w inny sposób. Dopuszczalne jest prowadzenie dziennika lub innej dokumentacji w formie elektronicznej. Wzory dziennika aplikanta lub innej dokumentacji, o której mowa w zdaniu poprzednim określa Prezydium Krajowej Rady w drodze uchwały.
3.
Pisemne pochwały i wyróżnienia, nałożone kary dyscyplinarne oraz opinie patrona i opiekunów praktyk składane są do akt osobowych aplikanta.
§  28.
1.
Po zakończeniu każdego roku szkoleniowego, na podstawie uzyskanych przez aplikanta zaliczeń z zajęć i przedłożonych zaświadczeń oraz opinii przewidzianych Regulaminem, a także po zdaniu kolokwium rocznego przewidzianego planem szkolenia kierownik szkolenia dokonuje zaliczenia roku szkoleniowego.
2.
Nie zalicza się roku szkoleniowego w przypadku:
1)
opuszczenia w ciągu roku szkoleniowego zajęć lub praktyk w wymiarze większym niż określony w § 23;
2)
niezłożenia z wynikiem pozytywnym kolokwium przewidzianego planem szkolenia na dany rok.
3.
W przypadku niezaliczenia roku szkoleniowego z przyczyn określonych w ust. 2 pkt 1 aplikant może wystąpić do Rady z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy zaliczenia roku szkoleniowego. Wniosek winien być zaopiniowany przez kierownika szkolenia lub Komisję do spraw aplikacji Rady.
4.
W okresie trwania aplikacji aplikant może powtarzać rok szkoleniowy tylko jeden raz.
5.
W razie niezaliczenia roku szkoleniowego powtarzanie roku obejmuje uczestniczenie we wszystkich zajęciach aplikantów przewidzianych planem szkolenia, jak i ponowne przystąpienie do kolokwium przewidzianego planem szkolenia.
6.
Za powtarzany rok aplikant uiszcza opłatę w pełnej wysokości.
§  29.
1.
Rok szkoleniowy zakończony jest kolokwium rocznym z przedmiotów określonych w programie aplikacji.
2.
Kolokwium przeprowadza komisja wyznaczona przez Prezydium Rady. W skład komisji mogą wchodzić radcowie prawni oraz niebędące radcami prawnymi osoby znajdujące się na liście prowadzących zajęcia.
3.
Patron aplikanta oraz osoba pozostająca z aplikantem w stosunku zależności służbowej lub osobistej, określonej w art. 337 ust. 1 Ustawy, wyłącza się z udziału w komisji podczas przeprowadzania kolokwium dla tego aplikanta -jeśli kolokwium ma formę ustną.
§  30.
1.
Kolokwia mogą być organizowane w formie pisemnej, ustnej lub w formie elektronicznej, lub w powyższych formach łącznie.
2.
Formę i sposób przeprowadzania kolokwium oraz kolokwium poprawkowego określa Rada.
3.
Kolokwium w formie pisemnej może mieć charakter testu lub polegać na opracowaniu przez zdającego tematu z zakresu danej dziedziny prawa. Opracowanie tematu może nastąpić w formie:
1)
sporządzenia odpowiedniego pisma procesowego na podstawie akt sprawy;
2)
rozstrzygnięcia zagadnienia prawnego na podstawie zadanego tematu (casusu);
3)
napisania projektu umowy lub opinii prawnej na podstawie akt sprawy lub zadanego tematu (casusu).
4.
Kolokwium w formie ustnej polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania z poszczególnych przedmiotów, wylosowanych przez aplikanta z większej liczby pytań. Członkom komisji przysługuje prawo zadawania aplikantowi dodatkowych pytań z przedmiotu, z którego odbywa się kolokwium ustne w zakresie wiążącym się z wylosowanym pytaniem.
5.
Osoby prowadzące zajęcia obowiązane są przygotować i przekazać kierownikowi szkolenia wykaz zagadnień omawianych w obrębie danego przedmiotu, a także wykaz związanych z tym aktów prawnych, wzorów umów, pism, i innych materiałów szkoleniowych, celem podania ich do wiadomości aplikantom nie później niż na 30 dni przed wyznaczonym terminem kolokwium przewidzianym programem aplikacji.
6.
Kolokwium w formie elektronicznej winno być przeprowadzane jednocześnie dla wszystkich aplikantów uczestniczących w kolokwium, o ile charakter kolokwium nie uzasadnia innych terminów. Kolokwium może mieć charakter testu lub polegać na wypełnieniu zadanych formularzy, wniosków albo wykonaniu innych zadań sprawdzających nabytą wiedzę i umiejętności aplikanta.
7.
Zasady korzystania przez aplikantów z tekstów aktów prawnych lub innych pomocy określa Rada.
8.
Z przebiegu kolokwium sporządza się protokół, zawierający opracowany przez aplikanta temat, wylosowane pytania oraz oceny z poszczególnych przedmiotów i oceną łączną.
§  31.
1.
Oceny z przedmiotów objętych kolokwium ustala się według następującej skali: bardzo dobry (5), dobry (4), dostateczny (3), niedostateczny (2), z zachowaniem minusów i plusów, z wyłączeniem jednak ocen: niedostateczny plus i dostateczny minus.
2.
Oceny kolokwium pisemnego dokonują niezależnie od siebie dwaj członkowie komisji, z których każdy wystawia na piśmie swoją ocenę i przekazuje ją przewodniczącemu komisji. W razie rozbieżności ostateczną ocenę pracy ustala cała komisja.
3.
Ocena niedostateczna z jakiegokolwiek przedmiotu oznacza negatywny wynik całego kolokwium.
4.
Od ustalonego przez komisję wyniku kolokwium odwołanie nie przysługuje.
5.
W razie negatywnego wyniku, kolokwium powtarza się tylko jeden raz.
§  32.
1.
Terminy kolokwium i kolokwium poprawkowego ustala Prezydium Rady z co najmniej 30 dniowym wyprzedzeniem, z zastrzeżeniem ust. 2, i ogłasza je w sposób przyjęty w danej izbie. Datę kolokwium poprawkowego wyznacza się na termin nie krótszy niż 14 dni i nie dłuższy niż 1 miesiąc od daty kolokwium złożonego z wynikiem negatywnym.
2.
Nieobecność na kolokwium można usprawiedliwić w sposób przewidziany dla usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach. W przypadku usprawiedliwionej niemożności uczestniczenia przez aplikanta w kolokwium lub kolokwium poprawkowym, nowy termin kolokwium nie może być krótszy niż 14 dni od daty kolokwium, do którego aplikant nie przystąpił.
3.
Nieprzystąpienie do kolokwium bez usprawiedliwienia lub nieprzystąpienie do kolokwium wyznaczonego w drugim terminie zgodnie z ust. 2, jest równoznaczne z uzyskaniem z kolokwium oceny niedostatecznej.
4.
Przepisy dotyczące kolokwium stosuje się także do kolokwium poprawkowego.

V.

Koordynacja i nadzór Krajowej Rady nad prowadzeniem aplikacji.

§  33.
1.
Krajowa Rada koordynuje i nadzoruje szkolenie aplikantów.
2.
Krajowa Rada ustala program aplikacji, zawierający obowiązujący wykaz zajęć i praktyk uwzględniający w szczególności przedmioty egzaminacyjne wskazane w przepisach Ustawy.
3.
Program aplikacji określa tematykę i minimalny wymiar:
1)
zajęć prowadzonych w formie wykładów,
2)
zajęć prowadzonych w formie ćwiczeń,
3)
praktyk,

a także zakres przedmiotowy kolokwiów

- w rozbiciu na poszczególne lata szkolenia.

4.
Program aplikacji może mieć formę odrębnej uchwały Krajowej Rady.
§  34.
1.
W celu utrzymania jednolicie wysokiego poziomu zajęć aplikantów organizowanych przez poszczególne Rady Krajowa Rada w szczególności:
1)
sprawuje za pośrednictwem Komisji do spraw aplikacji Krajowej Rady kontrolę przestrzegania programu aplikacji i postanowień Regulaminu;
2)
organizuje opracowywanie i wydawanie materiałów pomocniczych i dydaktycznych wykorzystywanych przez Rady w prowadzeniu zajęć;
3)
wdraża metody i formy szkoleń uwzględniające nowoczesne techniki przekazu wiedzy niezbędnej aplikantom w ramach przygotowania do wykonywania zawodu radcy prawnego.
2.
Krajowa Rada może zawierać z organami innych prawniczych samorządów zawodowych, Ministrem Sprawiedliwości, Dyrektorem Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, prezesami sądów, szefami prokuratur, oraz kierownikami urzędów administracji publicznej i innych jednostek porozumienia w sprawie prowadzenia zajęć szkoleniowych, w szczególności zajęć praktycznych, a także innych form współdziałania przy prowadzeniu aplikacji.
§  35.
1.
Komisja do spraw aplikacji Krajowej Rady upoważniona jest do żądania przedkładania przez Rady informacji dotyczących przebiegu szkolenia w szczególności w zakresie wypełniania programu aplikacji i organizacji zajęć aplikantów pod kątem wypełniania celów szkolenia o których mowa w § 1 ust. 2.
2.
Komisja do spraw aplikacji Krajowej Rady może wydawać Radom zalecenia dotyczące realizacji programu aplikacji i przestrzegania postanowień Regulaminu.
3.
W oparciu o uzyskane informacje o których mowa w ust. 1 Komisja do spraw aplikacji przedstawia Krajowej Radzie w okresach półrocznych stosowne sprawozdanie wraz z wnioskami.