Sytuacja w ochronie zdrowia.

Akty korporacyjne

Lekarz.2003.9.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 września 2003 r.

STANOWISKO Nr 1
NADZWYCZAJNEGO VII KRAJOWEGO ZJAZDU LEKARZY
z dnia 20 września 2003 r.
w sprawie sytuacji w ochronie zdrowia

VII Krajowy Zjazd Lekarzy
-
dostrzegając katastrofalną sytuację sektora ochrony zdrowia w Polsce przeżywającego stan ciągłych destabilizujących zmian,
-
mając na względzie zagrożenie istniejącym stanem rzeczy bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli,
-
widząc kres wytrzymałości nisko wynagradzanych pracowników placówek opieki zdrowotnej,
-
obserwując od dłuższego czasu brak woli polityków do podjęcia niezbędnych, odważnych rzeczywistych reform systemu ochrony zdrowia w poczuciu odpowiedzialności za dalszy przebieg wydarzeń w sektorze ochrony zdrowia uznaje za konieczne, aby:
1)
w zakresie spraw ekonomicznych:
1.1) rozwiązać systemowo problem zadłużenia szpitali,
1.2) zapewnić środki na niezbędną restrukturyzację szpitali z rządowych kredytów preferencyjnych oraz emisji papierów dłużnych,
1.3) dostosować programy restrukturyzacji szpitali do potrzeb zdrowotnych populacji danego regionu,
1.4) uznać skutki finansowe ustawy "203" oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie dyżurów zakładowych za zobowiązanie skarbu państwa w stosunku do wszystkich zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do wypłacenia tych wynagrodzeń pracownikom,
1.5) zwiększyć nakłady na ochronę zdrowia ze środków publicznych do poziomu zbliżonego do krajów Unii Europejskiej (około 6% PKB), tak aby zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne obywateli,
1.6) wprowadzić możliwość funkcjonowania innych niż Narodowy Fundusz Zdrowia i konkurencyjnych w stosunku do niego instytucji powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,
1.7) wprowadzić ograniczoną odpłatność obywateli za świadczenia zdrowotne z jednoczesnym systemowym rozwiązaniem w zakresie dobrowolnych ubezpieczeń uzupełniających oraz osłon socjalnych dla osób biednych,
1.8) wprowadzić możliwość pobierania dopłat za świadczenia ponadstandardowe,
1.9) wprowadzić rozwiązania prawne pozwalające samorządom terytorialnym na dofinansowywanie zakładów opieki zdrowotnej na swoim terenie z jednoczesnym zapewnieniem subwencji budżetowej na zadania z zakresu ochrony zdrowia,
1.10) zapewnić wyodrębnione środki na ratownictwo medyczne oraz na leczenie osób bezdomnych i nieubezpieczonych z budżetu państwa,
1.11) wprowadzić stawkę 0% podatku VAT na usługi medyczne, leki i wyroby medyczne,
1.12) zmniejszyć obciążenia podatkowe placówek opieki zdrowotnej,
1.13) zwolnić zakłady opieki zdrowotnej z obowiązku płacenia składki na PFRON,
1.14) utworzyć wydzielony fundusz w budżecie oraz opracować zgodne z prawem Unii Europejskiej procedury, które zapewnią wypełnienie finansowych zobowiązań w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (w zakresie świadczeń zdrowotnych) wynikających z członkostwa Polski w Unii, nie narażając jednocześnie polskiego sektora ochrony zdrowia na dodatkowe wydatki,
2)
w zakresie organizacji ochrony zdrowia:
2.1) wprowadzić jednolity, przejrzysty system kontraktowania świadczeń zdrowotnych oparty na międzynarodowej klasyfikacji chorób i procedur medycznych, wskaźnikach epidemiologicznych i jednolitych standardach,
2.2) wprowadzić jednolity i powszechny rejestr usług medycznych z wdrożeniem jednego dokumentu potwierdzenia faktu ubezpieczenia zdrowotnego,
2.3) odejść docelowo od konkursu ofert jako zasady zawierania kontraktów, na rzecz zawierania umów na podstawie ramowych powszechnie obowiązujących ustaleń płatnika z przedstawicielami świadczeniodawców i bez ustalania limitów liczby świadczeń,
2.4) ustalać okresowo jednolity system cen za świadczenia zdrowotne oparty na kosztach (liczonych według jednolitych zasad) tych świadczeń uwzględniając w szczególności coroczną inflację, wzrost cen leków, towarów i usług pomocniczych, amortyzację sprzętu i aparatury medycznej oraz systematyczny wzrost wynagrodzeń pracowników opieki zdrowotnej poprzez porozumienie zawierane przez płatnika i przedstawicieli świadczeniodawców,
2.5) zapewnić formalną i faktyczną równość w zakresie praw i obowiązków sektorów niepublicznego i publicznego,
2.6) ustalić czytelne zasady ustawowe przekształceń własnościowych placówek opieki zdrowotnej,
2.7) wzmocnić właścicielską rolę organów założycielskich samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w powiązaniu z restrukturyzacją, w tym poprzez umożliwienie przekształcenia ich w spółki prawa handlowego,
2.8) oddzielić podstawową opiekę zdrowotną (opartą na placówkach prowadzonych przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych) od lecznictwa zamkniętego,
2.9) określić w kontraktowaniu podstawowej opieki zdrowotnej odrębnie środki na profilaktykę, opiekę pielęgniarską, pielęgniarsko-położniczą, diagnostykę i rehabilitację z jednoczesnym wskazaniem lekarza jako osoby koordynującej całość zadań w tym obszarze,
2.10) kontraktować odrębnie świadczenia z zakresu nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej,
2.11) rozwiązać systemowo problem pielęgnacji i opieki nad osobami w podeszłym wieku, niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi,
2.12) opracować zasady funkcjonowania podstawowej i specjalistycznej opieki stomatologicznej oraz polityki zdrowotnej państwa w zakresie opieki stomatologicznej finansowanej ze środków publicznych oparte na koszyku świadczeń gwarantowanych zapewniającym dostępność do podstawowych (standardowych) świadczeń z zakresu podstawowej i specjalistycznej opieki stomatologicznej z uwzględnieniem szczególnych potrzeb zdrowotnych dzieci i młodzieży (wiek rozwojowy) oraz grup wymagających szczególnej troski, z finansowaniem pozostałych potrzeb stomatologicznych ze środków własnych osób ubezpieczonych lub poprzez ubezpieczenia dodatkowe.
2.13) określić kryteria ewentualnej likwidacji zakładów opieki zdrowotnej oparte na wcześniej przyjętych czytelnych zasadach oceny zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne z przyjęciem prawa do odpraw dla pracowników na zasadach takich, jak np. w górnictwie,
2.14) zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne obywateli poprzez gwarancję zachowania sieci szpitali tworzonej na podstawie zdefiniowanych na danym obszarze potrzeb zdrowotnych (w szczególności zabezpieczenia na wypadek wojny i katastrof) określonych liczbą łóżek w poszczególnych specjalnościach medycznych (10 000 mieszkańców, odległość do najbliższego szpitala),
2.15) dokończyć konstruowanie sieci oddziałów ratownictwa medycznego, które byłyby zgodne z wymogami ratownictwa i zabezpieczałyby potrzeby zdrowotne ludności w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia staniu zdrowia, powodującego zagrożenie życia,
3)
w zakresie racjonalizacji wydatków na leki, wyroby medyczne i produkty biobójcze:
3.1) prowadzić politykę edukacyjną i informacyjną w zakresie farmakoekonomiki wśród lekarzy,
3.2) w ramach racjonalnej i transparentnej polityki lekowej:
3.2.1) podjąć działania systemowe dla lepszego wykorzystania leków generycznych produkcji krajowej w gospodarce lekowej,
3.2.2) określić przejrzyste zasady rejestracji, refundacji i ustalania cen leków i wyrobów medycznych,
3.2.3) podawać do publicznej wiadomości składy osobowe gremiów decydujących w sprawach rejestracji, refundacji i cen leków,
3.2.4) opracować w uzgodnieniu ze środowiskiem lekarskim przewodnik terapeutyczny zawierający rekomendacje oparte na skuteczności leków oraz kosztach leczenia w celu optymalizacji farmakoterapii,
3.2.5) opracować system zachęt dla lekarzy i aptekarzy chroniący pacjenta przed ponoszeniem nieuzasadnionych kosztów farmakoterapii,
4)
w zakresie praw osób objętych opieką zdrowotną:
4.1) określić zakres i warunki świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,
4.2) informować społeczeństwo o ograniczonych możliwościach systemu w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych wynikających z ilości środków przeznaczanych na opiekę zdrowotną,
4.3) obniżyć średnie współpłacenie pacjenta za leki refundowane do 25%,
4.4) określić jednolite zasady oczekiwania na świadczenia zdrowotne,
4.5) określić zasady uzyskiwania świadczeń ponadstandardowych (dopłacanie różnicy między ceną świadczenia podstawowego i ponadstandardowego),
4.6) wzorem innych państw (zwł. skandynawskich) wprowadzić system odpowiedzialności placówek opieki zdrowotnej dający prawo uzyskiwania przez pacjentów rekompensaty za szkody zdrowotne poniesione w związku z leczeniem na drodze pozasądowej bez konieczności udowodnienia winy pracowników opieki zdrowotnej,
5)
w zakresie spraw zawodowych lekarzy i lekarzy stomatologów:
5.1) w obszarze doskonalenia zawodowego:
5.1.1) umożliwić szeroki dostęp do doskonalenia zawodowego w różnych formach kształcenia także poprzez wprowadzenie prawa do płatnego urlopu szkoleniowego,
5.1.2) uznać koszty doskonalenia zawodowego za koszt uzyskania przychodu,
5.1.3) stworzyć zachęty finansowe dla ośrodków kształcących,
5.1.4) uznać rezydenturę (wraz z wynagrodzeniem za dyżury medyczne) za podstawową formę zdobywania specjalizacji,
5.1.5) powierzyć organizację doskonalenia zawodowego samorządowi lekarskiemu we współdziałaniu z Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego i wyższymi uczelniami medycznymi,
5.1.6) uznać Centrum Egzaminów Medycznych za jedyną instytucję państwową potwierdzającą zdobywanie specjalizacji,
5.1.7) określić minimalne wynagrodzenie zasadnicze w zawodach lekarza i lekarza stomatologa: na wysokości 1,5 corocznie waloryzowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw,
5.2) w obszarze spraw związanych z funkcjonowaniem samorządu lekarskiego:
5.2.1) zagwarantować dotychczasową samorządność izbom lekarskim,
5.2.2) finansować ze środków publicznych zadania przejęte przez izby od administracji państwowej lub powierzone izbom przez administrację,
5.2.3) przyznać samorządowi prawo do negocjowania ramowych kontraktów na świadczenia zdrowotne z publicznym płatnikiem.

Krajowy Zjazd Lekarzy podkreśla, że priorytetem w obecnej chwili jest systemowe rozwiązanie zadłużenia praktycznie wszystkich uczestników systemu ochrony zdrowia poprzez uznanie, że to państwo poprzez wieloletnie niedofinansowanie opieki zdrowotnej jest odpowiedzialne za większość istniejących zobowiązań. Jednocześnie, gdyby do "oddłużenia" doszło, niezbędne jest zapewnienie bieżącego dopływu środków do świadczeniodawców co najmniej na poziomie kosztów wytworzenia świadczeń zdrowotnych, tak aby zadłużenie nie odnawiało się. Dopiero wtedy można wprowadzić zmiany organizacyjne zwiększające odpowiedzialność za gospodarkę finansową zakładów opieki zdrowotnej.

Krajowy Zjazd Lekarzy wzywa polityków wszystkich opcji o uznanie obszaru ochrony zdrowia za wspólną wartość wymagającą solidarnego współdziałania partii rządzących i opozycji oraz ciągłego włączania ekspertów zaangażowanych bezpośrednio w opiekę zdrowotną, a przede wszystkim przedstawicieli samorządu lekarskiego. Krajowy Zjazd Lekarzy popiera postulaty zgłaszane przez Konferencję Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia.

Przewodniczący:

Andrzej Sawoni ..........................

Wiceprzewodniczący:

Bogdan Barut ..........................

Wojciech Marquardt ..........................

Grzegorz Krzyżanowski ..........................

Sekretarze:

Anna Tarajkowska ..........................

Zbigniew Majchrzak ..........................

Franciszka Barwińska ..........................

Tomasz Skweres ..........................

Anna Galica ..........................

Ewa Zakrzewska ..........................

Katarzyna Turek-Fornelska ..........................

Jarosław Zawiliński ..........................

Paweł Czekalski ..........................

Michał Targowski ..........................