Statut Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Akty korporacyjne

UKWB2019.4.25

Akt nieoceniany
Wersja od: 25 kwietnia 2019 r.

STATUT UNIWERSYTETU KAZIMIERZA WIELKIEGO
z dnia 25 kwietnia 2019 r.

Mając na względzie tradycje akademickie Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego będącego kontynuatorem bydgoskich uczelni: Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Wyższej Szkoły Pedagogicznej oraz Wyższej Szkoły Nauczycielskiej,

w dążeniu do umacniania doniosłej roli Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego,

w celu zapewnienia jak najlepszych warunków rozwoju Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego jako uczelni szerokoprofilowej oraz zapewnienia realizacji zadań ustawowych ku dobru całej wspólnoty akademickiej,

z poszanowaniem podstawowych wartości uniwersyteckich, w szczególności wolności i rzetelności badań naukowych i twórczości artystycznej oraz przekazywania wiedzy,

mając na względzie równe traktowanie wszystkich grup wspólnoty uczelni,

w pięćdziesiątym roku istnienia uczelni,

stanowi się, co następuje:

Dział  I

Przepisy ogólne

Rozdział  1

Uniwersytet

§  1. 
1. 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, zwany dalej Uniwersytetem, utworzony ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 roku, jest publiczną uczelnią akademicką.
2. 
Siedzibą Uniwersytetu jest miasto Bydgoszcz.
§  2. 
1. 
Patronem Uniwersytetu jest Kazimierz Wielki - król Polski.
2. 
Rocznica koronacji Patrona - 25 kwietnia - jest świętem całej wspólnoty Uniwersytetu.
§  3. 
1. 
Oficjalnym skrótem nazwy Uniwersytetu jest UKW.
2. 
Oficjalna łacińskojęzyczna nazwa Uniwersytetu brzmi Universitas Casimiri Magni.
3. 
Oficjalna anglojęzyczna nazwa Uniwersytetu brzmi Kazimierz Wielki University.

Rozdział  2

Tradycja i zwyczaje

§  4. 
Każdy członek wspólnoty Uniwersytetu jest obowiązany szanować tradycję Uniwersytetu oraz postępować zgodnie z dobrymi obyczajami akademickimi.
§  5. 
1. 
Uniwersytet posiada godło, sztandar i flagę.
2. 
Wzór godła, sztandaru i flagi zawiera załącznik nr 1 do statutu.
3. 
Zasady prezentacji godła, sztandaru i flagi określa senat.
§  6. 
1. 
Stosownie do zwyczaju rektor, profesorowie, profesorowie uczelni, doktorzy habilitowani, inne osoby pełniące funkcje kierownicze oraz członkowie senatu mają przywilej występowania w tradycyjnych togach, z insygniami sprawowanych urzędów.
2. 
Insygniami władzy rektora są łańcuch, berło i pierścień.
3. 
Insygnium władzy prorektora jest łańcuch.
4. 
Insygnia są noszone podczas uroczystości Uniwersytetu wraz z tradycyjnym strojem akademickim.
§  7. 
1. 
Uroczystościami Uniwersytetu są:
1)
inauguracja roku akademickiego;
2)
akt promocji doktora honoris causa oraz akt odnowienia doktoratu;
3)
akt promocji na stopień naukowy doktora oraz doktora habilitowanego;
4)
Święto Uniwersytetu - w związku z rocznicą koronacji króla Kazimierza Wielkiego;
5)
inne uroczystości odbywające się na podstawie uchwały senatu lub zarządzenia rektora.
2. 
Treść i forma uroczystości Uniwersytetu nawiązują do tradycji akademickich.
§  8. 
1. 
Budynkom, salom i innym obiektom Uniwersytetu senat na wniosek rektora może nadawać imiona osób zasłużonych dla Uniwersytetu.
2. 
Senat może określić inne formy uczczenia pamięci osób zasłużonych.

Rozdział  3

Tytuł doktora honoris causa

§  9. 
1. 
Tytuł doktora honoris causa jest najwyższym indywidualnym wyróżnieniem nadawanym przez Uniwersytet osobie, która wybitnie przyczyniła się w dziedzinie nauki, kultury, sztuki lub życia społecznego do osiągania celów, którym służy Uniwersytet.
2. 
Tytuł doktora honoris causa jest nadawany przez senat Uniwersytetu.
§  10. 
1. 
Z propozycją nadania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu mogą wystąpić:
1)
senat Uniwersytetu;
2)
kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu posiadającej uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego po uzyskaniu pozytywnej opinii rady naukowej;
3)
co najmniej trzech profesorów będących nauczycielami akademickimi Uniwersytetu.
2. 
Propozycje w sprawie nadania tytułu doktora honoris causa przedkłada się rektorowi w formie pisemnej.
3. 
Wniosek powinien zawierać:
1)
życiorys kandydata, ze szczególnym uwzględnieniem działalności naukowej, zawodowej lub społecznej;
2)
wykaz osiągnięć naukowych i zawodowych kandydata;
3)
merytoryczne uzasadnienie nadania wyróżnienia;
4)
propozycję osoby promotora;
5)
wskazanie co najmniej dwóch uczelni lub instytutów PAN, których właściwe organy zostaną poproszone o przedstawienie opinii (z ewentualnym wskazaniem recenzentów).
§  11. 
1. 
Po podjęciu przez senat Uniwersytetu uchwał o wszczęciu postępowania w sprawie nadania określonej osobie tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu oraz o powołaniu promotora rektor Uniwersytetu występuje z wnioskiem o recenzje i opinie do właściwych organów uczelni lub instytutów PAN.
2. 
Wyjątkowo, jeżeli kandydatem jest osoba powszechnie znana i szczególnie zasłużona w dziedzinie nauki, kultury lub życia społecznego, senat może zrezygnować z powoływania recenzentów.
3. 
Uchwały senatu, o których mowa w ust. 1, podejmowane są w następujących trybach:
1)
uchwała o wszczęciu postępowania o nadanie tytułu doktora honoris causa podejmowana jest większością 3/5 głosów w głosowaniu tajnym;
2)
uchwała w sprawie powołania promotora zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym;
3)
uchwała o wskazaniu co najmniej dwóch uczelni lub instytutów Polskiej Akademii Nauk podejmowana jest w głosowaniu jawnym.
§  12. 
1. 
Uchwały o nadaniu poszczególnym kandydatom tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu senat podejmuje po zgromadzeniu co najmniej dwóch recenzji w danej sprawie i uchwał właściwych organów, z wyłączeniem sytuacji, o której mowa w § 11 ust. 2.
2. 
Uchwała senatu w sprawie nadania tytułu doktora honoris causa podejmowana jest w trybie głosowania tajnego większością 3/5 głosów obecnych na posiedzeniu członków senatu.

Rozdział  4

Wyróżnienia honorowe

§  13. 
1. 
Uniwersytet wyróżnia szczególnie zasłużonych pracowników oraz inne osoby, które przyczyniły się do rozwoju Uniwersytetu albo przysporzyły mu chwały, poprzez nadanie honorowego lub pamiątkowego "Medalu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego - Casimirus Magnus".
2. 
Honorowy "Medal Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego - Casimirus Magnus", najwyższe po tytule doktora honoris causa wyróżnienie uniwersyteckie, przyznaje Kapituła Medalu. Skład oraz regulamin Kapituły określa senat.
3. 
Pamiątkowy "Medal Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego - Casimirus Magnus" przyznaje rektor.
§  14. 
Uchwała senatu lub zarządzenie rektora może określić inne sposoby honorowania szczególnie zasłużonych pracowników oraz innych osób, które przyczyniły się do rozwoju Uniwersytetu albo przysporzyły mu chwały.
§  15. 
1. 
Status profesora honorowego może być przyznany:
1)
profesorowi oraz profesorowi uczelni niezatrudnionemu w Uniwersytecie;
2)
profesorowi oraz profesorowi uczelni o wybitnym dorobku, który w ostatnim roku akademickim przeszedł na emeryturę.
2. 
Osobie niezatrudnionej w Uniwersytecie, a szczególnie ważnej dla realizacji jego zadań statutowych, może być przyznany status członka honorowego wspólnoty Uniwersytetu.
3. 
Status profesora honorowego i członka honorowego wspólnoty Uniwersytetu przyznaje rektor na wniosek osoby sprawującej funkcję kierowniczą w uczelni.
§  16. 
1. 
Uroczystego odnowienia doktoratu może dostąpić doktor Uniwersytetu, który wyróżnił się w pracy dla Uniwersytetu lub społeczeństwa. Odnowienie doktoratu następuje po upływie co najmniej trzydziestu lat od daty nadania stopnia doktora.
2. 
Uchwałę o odnowieniu doktoratu podejmuje senat.
3. 
Uroczystość odbywa się zgodnie z tradycją Uniwersytetu i może mieć charakter wydziałowy lub instytutowy albo, na podstawie uchwały senatu, uczelniany.

Dział  II

Organy Uniwersytetu

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  17. 
Organami Uniwersytetu są:
1)
rektor;
2)
senat;
3)
rada uczelni;
4)
rady dziedzin.

Rozdział  2

Rektor

§  18. 
Rektorem może być osoba, która jest zatrudniona na stanowisku profesora lub profesora uczelni.
§  19. 
1. 
Kandydatów na rektora w formie pisemnej mogą zgłaszać do komisji wyborczej Uniwersytetu:
1)
rada uczelni;
2)
co najmniej 20 członków wspólnoty uczelni.
2. 
Do zgłoszenia, o którym mowa w ust.1, powinny być dołączone:
1)
zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego;
2)
w przypadku kandydatów urodzonych przed 1 sierpnia 1972 roku - oświadczenie lustracyjne - według wzoru stanowiącego załącznik nr 1a do ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów;
3)
oświadczenie o spełnieniu wymagań określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - według wzoru określonego w Uniwersytecie;
4)
pisemna zgoda na kandydowanie;
5)
oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych - według wzoru określonego w Uniwersytecie.
3. 
Kandydatem na rektora nie może być członek rady uczelni.
§  20. 
Rektor ma obowiązek pisemnie powiadomić przewodniczącego komisji wyborczej Uniwersytetu o zaprzestaniu spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w art. 20 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
§  21. 
1. 
Organami doradczymi rektora są:
1)
kolegium rektorskie, w skład którego wchodzą prorektorzy;
2)
kolegium uniwersyteckie, w skład którego wchodzą prorektorzy, dziekani, dyrektorzy instytutów, dyrektorzy kolegiów, dyrektorzy szkół doktorskich, przewodniczący rad dziedzin, kanclerz, kwestor oraz przewodniczący samorządu studenckiego i przewodniczący samorządu doktorantów.
2. 
Rektor może powoływać jako organy doradcze rady, komisje oraz zespoły, określając ich skład osobowy oraz zadania.
§  22. 
Rektor może ustanawiać pełnomocników, określając zakres ich działania.
§  23. 
Rektor nadaje regulamin organizacyjny, po zasięgnięciu opinii kolegium uniwersyteckiego.
§  24. 
Rektor może uchylić uchwałę rady naukowej podstawowej jednostki organizacyjnej lub innego ciała doradczego niebędącego organem Uniwersytetu, jeżeli uchwała jest sprzeczna z przepisami ustawy, uchwałą lub zarządzeniem organu Uniwersytetu, innymi przepisami wewnętrznymi Uniwersytetu lub jeżeli narusza ważny interes Uniwersytetu.
§  25. 
W przypadku długotrwałej nieobecności rektora jego zadania i kompetencje przejmuje wyznaczony prorektor, a w razie braku wyznaczonego prorektora najstarszy wiekiem prorektor.
§  26. 
W okresie od dnia stwierdzenia wygaśnięcia mandatu rektora do dnia wyboru albo powołania nowego rektora obowiązki rektora pełni najstarszy wiekiem prorektor.
§  27. 
Odwołanie rektora odbywa się na zasadach i w trybie określonym ustawą.

Rozdział  3

Senat

§  28. 
Senat liczy 40 członków.
§  29. 
1. 
W skład senatu wchodzą:
1)
rektor jako przewodniczący;
2)
wybrani przedstawiciele:
a)
profesorów i profesorów uczelni - w liczbie 20 członków,
b)
pozostałych nauczycieli akademickich - w liczbie 7 członków,
c)
studentów i doktorantów - w liczbie 8 członków, z tym że studenci i doktoranci reprezentowani są przez co najmniej jednego przedstawiciela każdej z tych grup,
d)
pracowników niebędących nauczycielami akademickimi - w liczbie 4 członków.
2. 
Wyboru przedstawicieli grup, o których mowa w ust. 1 pkt 2 a i b dokonuje się na zebraniu określonej grupy nauczycieli akademickich podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu lub na zebraniu grupy nauczycieli akademickich jednostek ogólnouczelnianych. Dopuszcza się dokonanie wyboru na wspólnym zebraniu dwóch lub większej liczby podstawowych jednostek organizacyjnych, o ile bez takiego połączenia dana podstawowa jednostka organizacyjna nie byłaby reprezentowana w danej grupie pracowniczej. Połączenia podstawowych jednostek organizacyjnych, o ile to jest możliwe to w ramach dziedzin nauki i sztuki, dokonuje komisja wyborcza Uniwersytetu.
3. 
Wyboru przedstawicieli grupy, o której mowa w ust. 1 pkt 2 d, dokonuje się na zebraniach organizowanych przez komisję wyborczą Uniwersytetu.
§  30. 
1. 
W posiedzeniach senatu z głosem doradczym uczestniczą prorektorzy, kanclerz, kwestor oraz dyrektor biblioteki, o ile nie są pochodzącymi z wyboru członkami senatu.
2. 
W przypadku nieobecności kanclerza, kwestora oraz dyrektora biblioteki w posiedzeniach senatu z głosem doradczym uczestniczą zastępca kanclerza, zastępca kwestora oraz zastępca dyrektora biblioteki.
3. 
Rektor może zaprosić na posiedzenie senatu osoby inne niż wymienione w ust. 1, o ile jest to uzasadnione przedmiotem obrad senatu.
§  31. 
Członek senatu jest zobowiązany pisemnie powiadomić przewodniczącego senatu o zaprzestaniu spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w art. 20 ust. 1 pkt 1-5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
§  32. 
1. 
Mandat członka senatu wygasa w przypadku zaprzestania przynależności do wspólnoty uczelni.
2. 
Wygaśnięcie mandatu członka senatu stwierdza przewodniczący komisji wyborczej Uniwersytetu.
§  33. 
1. 
Członek senatu może zostać odwołany w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach senatu albo w przypadku niemożności uczestniczenia w nich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.
2. 
Wniosek w tej sprawie do komisji wyborczej Uniwersytetu może złożyć każdy przedstawiciel grupy, która dokonała wyboru członka senatu.
3. 
Odwołanie odbywa się na zasadach przewidzianych dla wyborów członka senatu.
§  34. 
W przypadku wygaśnięcia mandatu lub odwołania członka senatu przeprowadza się wybory uzupełniające.
§  35. 
1. 
Rektor zwołuje posiedzenia senatu co najmniej raz w kwartale, z wyjątkiem okresów wolnych od zajęć dydaktycznych.
2. 
Rektor zwołuje dodatkowe posiedzenia senatu na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków senatu określający przedmiot obrad - w terminie siedmiu dni od dnia zgłoszenia wniosku.
3. 
Do zawiadomienia o zwołaniu posiedzenia senatu dołącza się porządek obrad.
4. 
Szczegółowy tryb zwoływania posiedzeń i tryb pracy senatu określa załącznik nr 2.
§  36. 
1. 
Senat na wniosek rektora może wybrać wiceprzewodniczącego senatu.
2. 
W przypadku braku wiceprzewodniczącego rektor może wyznaczyć członka senatu do prowadzenia jego obrad.
§  37. 
1. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego senatu jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
2. 
W przypadku braku wiceprzewodniczącego rektor ma obowiązek wyznaczenia członka senatu do wykonywania zadań przewodniczącego w razie swojej nieobecności.
§  38. 
W przypadku rezygnacji wiceprzewodniczącego senat podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji na najbliższym posiedzeniu, nie później jednak niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia rezygnacji.
§  39. 
Senat może powoływać stałe i doraźne komisje oraz określać ich skład i zadania.
§  40. 
1. 
Do zadań senatu, poza kompetencjami określonymi w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, należy:
1)
zatwierdzenie rocznego planu rzeczowo-finansowego;
2)
dokonywanie wiążącej wykładni statutu.
2. 
Senat ma prawo wyrażania opinii wspólnoty Uniwersytetu we wszystkich sprawach. Z wnioskiem o wyrażenie opinii może wystąpić rektor lub co najmniej 5 członków senatu.

Rozdział  4

Rada uczelni

§  41. 
1. 
W skład rady uczelni wchodzi 6 osób powoływanych przez senat oraz przewodniczący samorządu studenckiego.
2. 
Spośród 6 osób powoływanych przez senat 3 pochodzą ze wspólnoty uczelni, a 3 pozostałe pochodzą spoza wspólnoty uczelni.
3. 
Kandydata na członka rady uczelni może zgłosić co najmniej 5 członków senatu.
4. 
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1)
dyplom lub odpis dyplomu ukończenia szkoły wyższej;
2)
zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego;
3)
w przypadku kandydatów urodzonych przed 1 sierpnia 1972 roku - oświadczenie lustracyjne - według wzoru stanowiącego załącznik nr 1a do ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów;
4)
oświadczenie o spełnieniu wymagań określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - według wzoru określonego w Uniwersytecie;
5)
życiorys kandydata;
6)
pisemną zgodę na kandydowanie;
7)
oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych - według wzoru określonego w Uniwersytecie;
8)
uzasadnienie wykazujące znajomość przez kandydata problematyki organizacji i funkcjonowania szkolnictwa wyższego.
5. 
Zgłoszenie kandydata należy złożyć przewodniczącemu senatu do końca października roku poprzedzającego rok rozpoczęcia kadencji nowej rady uczelni.
6. 
Senat powołuje członków rady uczelni w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu senatu.
7. 
Jeżeli w pierwszym głosowaniu senat nie powoła całej rady uczelni kieruje się następującą zasadą - w przypadku większej liczby kandydatów niż pozostałych wolnych miejsc w radzie uczelni w danej grupie członków rady uczelni do kolejnej tury głosowania nie przechodzi osoba, która w poprzednim głosowaniu uzyskała najmniejszą liczbę głosów. Zasady powyższej nie stosuje się tylko wtedy, gdy liczba kandydatów jest większa o jeden niż liczba pozostałych wolnych miejsc.
8. 
Organ uchwałodawczy samorządu studenckiego jest obowiązany zawiadamiać rektora na piśmie o każdorazowym powołaniu przewodniczącego, w terminie trzech dni roboczych od dnia powołania.
9. 
W terminie siedmiu dni po wyborze przewodniczący samorządu studenckiego przekazuje rektorowi oświadczenie o spełnianiu wymogów członkostwa w radzie uczelni, określonych w ustawie w odniesieniu do tego stanowiska.
§  42. 
Członek rady uczelni jest zobowiązany pisemnie powiadomić przewodniczącego senatu o zaprzestaniu spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w art. 20 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
§  43. 
1. 
Senat odwołuje członka rady uczelni w przypadku zaprzestania spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
2. 
Senat może odwołać członka rady uczelni w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach rady uczelni albo w przypadku niemożności uczestniczenia w nich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.
3. 
Senat może odwołać radę uczelni większością 2/3 statutowej liczby członków w przypadku powtarzającego się rażącego naruszenia prawa lub działania na niekorzyść uczelni przez radę uczelni.
4. 
Senat może odwołać przewodniczącego rady uczelni w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu senatu..
§  44. 
Rada uczelni obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego rady w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu posiedzenia dołącza się porządek obrad.
§  45. 
1. 
Rada uczelni podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu rady w głosowaniu jawnym, o ile ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nie stanowi inaczej.
2. 
Rada uczelni podejmuje uchwały w zakresie zadań określonych w ustawie nie później niż w terminie wskazanym we wniosku rektora lub senatu o podjęcie tej uchwały.
§  46. 
1. 
Rada uczelni wybiera wiceprzewodniczącego spośród członków pochodzących ze wspólnoty uczelni.
2. 
Rada może odwołać wiceprzewodniczącego.
§  47. 
1. 
Zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.
2. 
Przewodniczący może powierzyć wykonywanie swoich zadań wiceprzewodniczącemu.
3. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
§  48. 
W przypadku rezygnacji wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji na najbliższym posiedzeniu, nie później jednak niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia rezygnacji.

Rozdział  5

Rada dziedziny

§  49. 
Rada dziedziny jest organem nadającym stopnie naukowe lub stopnie w zakresie nauki i sztuki.
§  50. 
Kadencja rady dziedziny trwa 4 lata i rozpoczyna się w dniu 1 października.
§  51. 
1. 
Czynne i bierne prawo wyborcze do rady dziedziny mają będący pracownikami badawczymi lub pracownikami badawczo-dydaktycznymi profesorowie i profesorowie uczelni reprezentujący dyscypliny, w których uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki, pod warunkiem, że złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, deklarując tym samym, że w co najmniej 50% prowadzą działalność naukową w ramach takiej dyscypliny.
2. 
Pracownicy, o których mowa w ust. 1, posiadają czynne i bierne prawo wyborcze do rady dziedziny jedynie w ramach jednej wybranej przez siebie dyscypliny.
§  52. 
1. 
Rada dziedziny liczy 12 członków, jeśli uczelnia w ramach danej dziedziny posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki tylko w jednej dyscyplinie. Rada może składać się z mniejszej liczby członków, jeżeli uczelnia nie zatrudnia co najmniej 12 profesorów lub profesorów uczelni reprezentujących dyscyplinę, w której uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki.
2. 
W przypadku, gdy w ramach danej dziedziny uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki w więcej niż jednej dyscyplinie liczebność rady dziedziny wynosi 8 członków dla każdej dyscypliny, w której uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki. Rada może składać się z mniejszej liczby członków, jeżeli uczelnia nie zatrudnia co najmniej 8 profesorów lub profesorów uczelni reprezentujących dyscyplinę, w której posiada uprawnienie do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki.
§  53. 
Członków rady dziedziny reprezentujących poszczególne dyscypliny wybierają profesorowie i profesorowie uczelni reprezentujący dyscypliny, w których uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki. Wyborów nie przeprowadza się, jeśli liczebność profesorów i profesorów uczelni danej dyscypliny w radzie dziedziny jest równa lub mniejsza niż określona w § 52.
§  54. 
Członek rady dziedziny jest zobowiązany pisemnie powiadomić przewodniczącego senatu o zaprzestaniu spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w art. 20 ust. 1 pkt 1-5 oraz ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
§  55. 
1. 
Mandat członka rady dziedziny wygasa, kiedy ustanie jego przynależność do wspólnoty uczelni lub kiedy złoży on oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy, deklarując tym samym, że nie prowadzi w co najmniej 50% działalności naukowej w ramach dyscypliny, którą dotychczas reprezentował w radzie dziedziny z mocy decyzji wyborców.
2. 
Wygaśnięcie mandatu stwierdza przewodniczący komisji wyborczej Uniwersytetu.
§  56. 
1. 
Członek rady dziedziny może zostać odwołany w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach rady albo w przypadku niemożności uczestniczenia w nich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.
2. 
Wniosek w tej sprawie do komisji wyborczej Uniwersytetu może złożyć każdy przedstawiciel grupy, która dokonała wyboru członka rady dziedziny.
3. 
Odwołanie odbywa się na zasadach przewidzianych dla wyborów członka rady dziedziny.
§  57. 
W przypadku wygaśnięcia mandatu lub odwołania członka rady dziedziny przeprowadza się wybory uzupełniające.
§  58. 
1. 
Przewodniczący rady dziedziny zwołuje posiedzenia rady dziedziny w miarę potrzeby.
2. 
Szczegółowy tryb zwoływania posiedzeń i tryb pracy określa załącznik nr 2.
§  59. 
1. 
Rada dziedziny na wniosek przewodniczącego może wybrać wiceprzewodniczącego lub wiceprzewodniczących.
2. 
W sytuacji określonej w ust 1 w przypadku rady dziedziny wielodyscyplinowej wiceprzewodniczący rady lub jeden z wiceprzewodniczących reprezentuje inną dyscyplinę niż przewodniczący rady.
3. 
W przypadku braku wiceprzewodniczącego przewodniczący może powierzyć prowadzenie obrad rady dziedziny innemu jej członkowi.
§  60. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący albo inny wyznaczony członek rady dziedziny.
§  61. 
W przypadku rezygnacji wiceprzewodniczącego rada dziedziny podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji na najbliższym posiedzeniu, nie później jednak niż w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia rezygnacji.
§  62. 
Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków rady.

Rozdział  6

Zasady sprawowania wewnętrznego nadzoru nad aktami wydawanymi przez organy uczelni

§  63. 
1. 
Aktami wydawanymi przez organy uczelni są:
1)
uchwała rady uczelni;
2)
uchwała senatu;
3)
uchwała rady dziedziny;
4)
zarządzenie rektora;
5)
pismo okólne rektora;
6)
inny akt prawny wydawany przez rektora.
2. 
Wewnętrzny nadzór nad aktami prawnymi, o których mowa w ust. 1 sprawowany jest w przedmiocie:
1)
wydawania aktów przez organy uczelni;
2)
wykonania wydanych aktów przez osoby i jednostki organizacyjne, których te akty dotyczą
§  64. 
1. 
Nadzór w przedmiocie wydawania aktów obejmuje nadzór merytoryczny oraz nadzór formalnoprawny.
2. 
Przez nadzór merytoryczny rozumie się uzgadnianie treści oraz zgłaszanie konieczności wprowadzenia aktu prawnego w związku z istniejącymi potrzebami organizacyjnymi.
3. 
Nadzór merytoryczny sprawowany jest przez osobę do tego wyznaczoną przy uwzględnieniu jej zadań i zakresu spraw regulowanych w danym akcie prawnym. Jeżeli osób sprawujących nadzór merytoryczny jest więcej niż jedna, mają one obowiązek współpracować w celu wypracowania wspólnego stanowiska co do treści aktu.
4. 
Przez nadzór formalnoprawny rozumie się weryfikowanie zgodności aktu prawnego z przepisami wewnętrznymi oraz przepisami powszechnie obowiązującymi.
5. 
Nadzór formalnoprawny sprawowany j est przez radcę prawnego.
6. 
Przez wydawanie aktów rozumie się również zmianę lub uchylanie obowiązujących aktów.
§  65. 
1. 
Rektor określa szczegółowe zasady zapewnienia wykonania określonych przepisów wewnętrznych na uczelni w drodze zarządzeń oraz w drodze pisemnych lub ustnych poleceń służbowych.
2. 
Rektor może w szczególności zobowiązać wybranych pracowników do sprawowania nadzoru oraz egzekwowania właściwych przepisów wewnętrznych, w tym także upoważnić tych pracowników do podejmowania uzasadnionych działań w ramach powierzonego im sprawowania nadzoru.
3. 
W przypadku powstania wątpliwości przyjmuje się, że za egzekwowanie wykonania określonych przepisów wewnętrznych na uczelni odpowiadają osoby, których podwładni zobowiązani są je stosować w zakresie odpowiadającym ich obowiązkom służbowym.
4. 
Rektor w celu zbadania stanu wykonania przepisów wewnętrznych, a także ich prawidłowego stosowania może zarządzić okresową i doraźną kontrolę.
§  66. 
1. 
Rektor zawiesza wykonanie uchwały senatu oraz uchwały rady dziedziny sprzecznej z przepisami ustawy lub statutu. Zawieszając wykonanie uchwały, rektor wskazuje zakres naruszenia oraz formułuje wniosek co do dalszego postępowania. Jeżeli organ, który podjął uchwałę nie ustosunkuje się do wniosku rektora w terminie dwóch miesięcy od jego skierowania, zawieszona uchwała traci moc.
2. 
Przepisów ust. 1 nie stosuje się, jeżeli obowiązujące przepisy przewidują inny tryb postępowania.

Rozdział  7

Wybory w Uniwersytecie

§  67. 
Wybory w Uniwersytecie przeprowadzane są przez komisję wyborczą Uniwersytetu.
§  68. 
1. 
Wybory członków kolegium elektorów, rektora oraz przedstawicieli do organów kolegialnych odbywają się z zachowaniem następujących zasad, o ile szczegółowe przepisy nie stanowią inaczej:
1)
dla ważności wyborów wymagany jest udział co najmniej połowy uprawnionych do głosowania;
2)
prawo zgłaszania kandydatów przysługuje każdej osobie posiadającej czynne prawo wyborcze;
3)
kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie;
4)
głosowanie jest tajne;
5)
w pomieszczeniu, w którym odbywa się głosowanie nie mogą być obecne, poza członkami właściwej komisji wyborczej, osoby nieuprawnione do głosowania;
6)
wybór uważa się za dokonany, jeśli kandydat uzyskał więcej niż połowę ważnych głosów; jeżeli liczba kandydatów, którzy uzyskali więcej niż połowę ważnych głosów przewyższa liczbę mandatów do obsadzenia, wybrani zostają ci kandydaci, na których oddano największą liczbę głosów;
7)
komisja wyborcza wprowadza taki sposób wyborów, który podczas głosowania nie stwarza możliwości manifestowania poparcia lub braku poparcia dla kandydata lub kandydatów;
8)
głosować można tylko osobiście;
9)
czas i miejsce przeprowadzenia wyborów podaje się do wiadomości wyborców w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej na 14 dni przed terminem wyborów;
10)
jeżeli wybór osoby do pełnienia funkcji lub obsadzenie wszystkich mandatów nie nastąpi w danym głosowaniu, w każdym kolejnym głosowaniu pomija się osobę lub osoby, które w poprzednim głosowaniu otrzymały najmniejszą liczbę głosów;
11)
w przypadku oddania równej liczby głosów na większą liczbę kandydatów niż mandatów do obsadzenia przewodniczący zebrania zarządza ponowne głosowanie nad tymi kandydatami, chyba że część kandydatów zrezygnuje z kandydowania, a liczba pozostałych kandydatów nie przekracza liczby mandatów do obsadzenia;
12)
jeżeli lista kandydatów została wyczerpana, następuje ponowne zgłaszanie kandydatów;
13)
w wyborach rektora:
a)
w przypadku, gdy kandydują dwie osoby, przeprowadza się nie więcej niż dwie tury głosowania z udziałem ich obu; jeżeli w wyniku głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej większości głosów, komisja wyborcza zarządza ponowne wybory,
b)
w przypadku, gdy kandyduje jedna osoba i nie uzyska wymaganej większości, komisja wyborcza zarządza ponowne wybory.
2. 
Szczegółową organizację czynności wyborczych, w zakresie nieuregulowanym w ustawie i statucie, określa w drodze uchwały komisja wyborcza Uniwersytetu.
§  69. 
W skład kolegium elektorów Uniwersytetu wchodzi 120 członków, spośród których:
1)
60 jest przedstawicielami profesorów i profesorów uczelni;
2)
21 jest przedstawicielami pozostałych nauczycieli akademickich;
3)
24 jest przedstawicielami studentów i doktorantów;
4)
15 jest przedstawicielami pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
§  70. 
1. 
Wyboru elektorów, o których mowa w § 69 pkt 1 i 2 statutu, dokonuje się na wspólnym zebraniu wszystkich nauczycieli akademickich podstawowej jednostki organizacyjnej lub na wspólnym zebraniu wszystkich nauczycieli akademickich jednostek ogólnouczelnianych. Dopuszcza się dokonanie wyboru elektorów na wspólnym zebraniu dwóch lub większej liczby podstawowych jednostek organizacyjnych, o ile bez takiego połączenia dana podstawowa jednostka organizacyjna nie byłaby reprezentowana w danej grupie pracowniczej w kolegium elektorów. Połączenia podstawowych jednostek organizacyjnych dokonuje komisja wyborcza Uniwersytetu w ramach dziedzin nauki i sztuki.
2. 
Wyboru elektorów spośród doktorantów dokonuje się zgodnie z przepisami regulaminu samorządu doktorantów.
3. 
Wyboru elektorów spośród studentów dokonuje się zgodnie z przepisami regulaminu samorządu studenckiego.
4. 
Wyboru elektorów spośród pracowników niebędących nauczycielami akademickimi dokonuje się na zebraniach organizowanych przez komisję wyborczą Uniwersytetu.
5. 
Liczba elektorów, o których mowa w ust. 1-4, jest proporcjonalna do stanu zatrudnienia pracowników oraz liczby studentów i doktorantów. Podziału mandatów dokonuje komisja wyborcza Uniwersytetu według stanu z dnia 31 stycznia w ostatnim roku kadencji.
§  71. 
Jeżeli mandat członka kolegium elektorów wygasa podczas trwania kadencji

przeprowadza się wybory uzupełniające, chyba że do końca kadencji pozostało nie więcej

niż 6 miesięcy.

§  72. 
1. 
Nie później niż w styczniu ostatniego roku swej kadencji senat powołuje komisję wyborczą Uniwersytetu oraz jej przewodniczącego.
2. 
Przewodniczącym komisji wyborczej Uniwersytetu może być wyłącznie nauczyciel akademicki zatrudniony jako profesor lub profesor uczelni.
3. 
W skład komisji wyborczej Uniwersytetu wchodzą następujący przedstawiciele społeczności akademickiej:
1)
co najmniej dwudziestu przedstawicieli nauczycieli akademickich - po jednym z każdej podstawowej jednostki organizacyjnej oraz co najmniej jeden z jednostek ogólnouczelnianych;
2)
co najmniej dziewięciu przedstawicieli studentów i doktorantów;
3)
co najmniej sześciu pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
4. 
Na pierwszym posiedzeniu, zwołanym przez rektora, komisja wyborcza Uniwersytetu wybiera zastępcę lub zastępców przewodniczącego i sekretarza.
5. 
Przewodniczący komisji wyborczej Uniwersytetu przewodniczy zebraniu wyborczemu kolegium elektorów Uniwersytetu.
6. 
Komisja wyborcza Uniwersytetu może działać poprzez pięcioosobowe zespoły wyborcze uprawnione do wykonywania w określonym zakresie czynności związanych z przeprowadzeniem wyborów.
7. 
Zespołem kieruje przewodniczący zespołu wybrany przez komisję wyborczą Uniwersytetu.
8. 
Kadencja komisji wyborczej upływa z chwilą powołania nowej komisji wyborczej zgodnie z ust. 1-3.
9. 
Funkcji członka komisji wyborczej Uniwersytetu nie można łączyć z kandydowaniem na rektora lub członka kolegium elektorów lub przedstawiciela do organów kolegialnych.
10. 
Mandat członka komisji wyborczej wygasa z chwilą ustania jego zatrudnienia w Uniwersytecie albo utraty statusu studenta lub doktoranta Uniwersytetu.
11. 
Z ważnych względów członek komisji wyborczej może zostać odwołany w trybie właściwym dla jego powołania.
§  73. 
1. 
Do zadań komisji wyborczej Uniwersytetu należy organizowanie wyborów, a w szczególności:
1)
opracowanie projektu regulaminu wyborczego, ustalającego szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów w Uniwersytecie;
2)
ustalanie terminarza czynności wyborczych;
3)
nadzorowanie przebiegu wyborów;
4)
przeprowadzanie wyborów rektora, członków senatu i rad dziedzin oraz kolegium elektorów;
5)
ogłaszanie listy kandydatów na rektora;
6)
stwierdzanie dokonania wyboru członków kolegium elektorów Uniwersytetu, senatu, rady dziedziny oraz wyboru na rektora;
7)
stwierdzanie nieważności wyborów w przypadku nieprawidłowego ich przebiegu;
8)
rozstrzyganie wątpliwości dotyczących spraw związanych z przebiegiem wyborów;
9)
zabezpieczenie dokumentacji wyborów;
10)
ustalanie wzorów oświadczeń, o których mowa w statucie.
2. 
Senat Uniwersytetu sprawuje nadzór nad komisją wyborczą Uniwersytetu w zakresie zgodności jej działania z prawem.

Dział  III

Organizacja Uniwersytetu

Rozdział  1

Jednostki organizacyjne Uniwersytetu

§  74. 
1. 
W skład Uniwersytetu mogą wchodzić:
1)
jako podstawowe jednostki organizacyjne: wydziały i instytuty;
2)
jako jednostki organizacyjne do obsługi procesu dydaktycznego i zapewniania jakości kształcenia - kolegia;
3)
szkoły doktorskie;
4)
jednostki ogólnouczelniane: biblioteki, wydawnictwa, archiwa, ośrodki, muzea, stacje naukowe, centra dydaktyczne, centra naukowe, jednostki administracji i obsługi, jednostki usługowe i gospodarcze, akademicki inkubator przedsiębiorczości, centrum transferu technologii, akademickie biuro karier;
5)
filie oraz zamiejscowe jednostki organizacyjne realizujące zadania inne niż dydaktyczne.
2. 
Jednostki wymienione w ust. 1 są tworzone, przekształcane i likwidowane przez rektora.
§  75. 
1. 
Podstawową jednostką organizacyjną Uniwersytetu jest wydział lub instytut, prowadzący badania w jednej lub dwóch dyscyplinach naukowych lub sztuki.
2. 
Jednostkę podstawową tworzy się, gdy w jej ramach zatrudnionych jest co najmniej 12 osób wskazujących w oświadczeniu, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, daną dyscyplinę nauki lub sztuki.
3. 
Wydziałem jest jednostka działająca w ramach dyscypliny, w której uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki.
4. 
Instytutem jest jednostka działająca w ramach dyscypliny, w której uczelnia nie posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki.
5. 
Zadaniem podstawowej jednostki organizacyjnej jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności naukowej, artystycznej i dydaktycznej oraz kształcenia kadry naukowej.
§  76. 
1. 
W ramach podstawowej jednostki organizacyjnej mogą być tworzone odpowiednio: katedry, zakład dydaktyki, centra naukowe, archiwa, muzea, wydawnictwa, jednostki administracji, jednostki usługowe i gospodarcze oraz ogrody botaniczne.
2. 
Jednostki, o których mowa w ust. 1, są tworzone, przekształcane i likwidowane przez rektora na wniosek kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej.
§  77. 
1. 
W podstawowej jednostce organizacyjnej działa jako organ doradczy jej kierownika rada naukowa, której skład, zadania i tryb działania określa regulamin zatwierdzony przez rektora.
2. 
Projekt regulaminu rady przedstawia kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej.
3. 
Przewodniczącego rady wybiera rada spośród profesorów i profesorów uczelni.
§  78. 
1. 
Katedra prowadzi działalność naukową w zakresie specjalności naukowej lub artystycznej. Katedra uczestniczy w procesie dydaktycznym, o ile są w niej zatrudnieni pracownicy badawczo-dydaktyczni oraz pracownicy dydaktyczni. Katedra może też prowadzić działalność usługową.
2. 
Katedrę można powołać, gdy zatrudnionych w niej będzie co najmniej czterech nauczycieli akademickich.
3. 
Zakład dydaktyki, o ile zostanie utworzony, uczestniczy w procesie dydaktycznym podstawowej jednostki organizacyjnej.
4. 
Zakład dydaktyki, o ile zostanie utworzony, tworzą pracownicy dydaktyczni danej podstawowej jednostki organizacyjnej niezatrudnieni w katedrach oraz osoby zatrudnione w ramach umów cywilnoprawnych do prowadzenia zajęć dydaktycznych.
5. 
Przełożonym pracowników zakładu dydaktyki jest zastępca kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej
§  79. 
1. 
Organizacja kolegium jako jednostki organizacyjnej do obsługi procesu dydaktycznego i zapewniania jakości kształcenia jest określana w drodze regulaminu przez rektora.
2. 
Przy kolegium działa rada, której skład, zadania i tryb działania określa regulamin zatwierdzony przez rektora.
§  80. 
1. 
Szkoła doktorska jest zorganizowaną formą kształcenia doktorantów.
2. 
Dopuszcza się utworzenie wspólnej szkoły doktorskiej z inną uczelnią akademicką, instytutem PAN, instytutami badawczymi lub instytutami międzynarodowymi.
§  81. 
1. 
W szkole doktorskiej działa rada szkoły doktorskiej.
2. 
Radę szkoły doktorskiej powołuje rektor.
3. 
Skład, zadania i tryb działania rady szkoły doktorskiej określa regulamin zatwierdzony przez rektora.
§  82. 
1. 
Dla sprawnej realizacji celów Uniwersytetu mogą być powoływane jednostki ogólnouczelniane, działające na postawie odrębnych regulaminów.
2. 
Jednostką ogólnouczelnianą jest jednostka organizacyjna Uniwersytetu, która prowadzi działalność naukową, dydaktyczną lub usługową w określonym zakresie na rzecz innych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu oraz na rzecz środowiska.
§  83. 
1. 
Ogólnouczelnianą jednostką organizacyjną o zadaniach naukowych, dydaktycznych i usługowych jest Biblioteka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
2. 
Zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania Biblioteki UKW określa regulamin organizacyjny nadany przez rektora.
3. 
Dyrektor Biblioteki UKW kieruje systemem bibliotecznoinformacyjnym Uniwersytetu.
4. 
Dyrektorem Biblioteki UKW może być osoba posiadająca stopień naukowy.
5. 
Dyrektora Biblioteki UKW powołuje rektor na wniosek rady bibliotecznej spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu przeprowadzonego przez radę biblioteczną.
6. 
Dyrektora Biblioteki UKW odwołuje rektor.
§  84. 
1. 
Biblioteka UKW stanowi podstawę jednolitego systemu bibliotecznoinformacyjnego Uniwersytetu.
2. 
Zasady i szczegółowe warunki korzystania z Biblioteki UKW określa regulamin nadawany przez rektora na wniosek dyrektora po zasięgnięciu opinii rady bibliotecznej.
3. 
W związku z funkcjonowaniem systemu bibliotecznoinformacyjnego Uniwersytet może przetwarzać następujące dane osobowe osób korzystających z tego systemu: imię i nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, numer dowodu osobistego lub paszportu, numer legitymacji studenckiej, doktoranta lub służbowej, numer albumu, numer telefonu, adres zamieszkania, adres e-mail, kierunek i rodzaj studiów, nazwę studiów doktoranckich i podyplomowych, rok studiów, miejsce zatrudnienia.
§  85. 
1. 
W Uniwersytecie działa rada biblioteczna jako organ opiniodawczy rektora. Kadencja rady bibliotecznej jest zgodna z kadencją rektora.
2. 
Skład, zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania rady bibliotecznej określa regulamin nadany przez rektora.
§  86. 
1. 
W Uniwersytecie działa wydawnictwo.
2. 
Wydawnictwo prowadzi działalność na zasadach określonych w regulaminie nadanym przez rektora.
§  87. 
1. 
Uniwersytet może, na podstawie porozumienia z innymi uczelniami lub jednostkami organizacyjnymi, tworzyć jednostki międzyuczelniane lub jednostki wspólne.
2. 
Uniwersytet może tworzyć, w trybie określonym w ust. 1, jednostki wspólne także z innymi podmiotami, w szczególności z instytucjami naukowymi, w tym również zagranicznymi.
3. 
Uniwersytet może, na podstawie umowy, utworzyć centrum naukowe z innymi uczelniami, instytutami naukowymi Polskiej Akademii Nauk oraz instytutami badawczymi w trybie określonym w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
§  88. 
Uniwersytet może być organem prowadzącym szkoły podstawowe oraz szkoły ponadpodstawowe.

Rozdział  2

Funkcje kierownicze w Uniwersytecie

§  89. 
1. 
W Uniwersytecie funkcjami kierowniczymi w rozumieniu ustawy są funkcje:
1)
prorektora;
2)
przewodniczącego rady dziedziny;
3)
kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu: dziekana wydziału i dyrektora instytutu;
4)
dyrektora szkoły doktorskiej;
5)
dyrektora kolegium;
6)
kierownika katedry;
7)
kanclerza;
8)
kwestora.
2. 
Wprowadza się zakaz łączenia funkcji kierowniczych, z wyjątkiem łączenia funkcji kierowniczej z funkcją kierownika katedry.
3. 
Funkcję kierowniczą może pełnić osoba, która do dnia rozpoczęcia kadencji nie ukończyła 67 roku życia.
§  90. 
1. 
Rektor powołuje do pełnienia funkcji kierowniczej oraz odwołuje z tej funkcji.
2. 
Rektor powołuj e:
1)
prorektora - po uzyskaniu opinii senatu;
2)
przewodniczącego rady dziedziny - po uzyskaniu opinii właściwej rady dziedziny;
3)
kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej - po uzyskaniu opinii właściwej rady naukowej podstawowej jednostki organizacyjnej;
4)
dyrektora szkoły doktorskiej - na wniosek właściwego prorektora po uzyskaniu opinii rady szkoły doktorskiej;
5)
dyrektora kolegium - na wniosek właściwego prorektora po uzyskaniu opinii senatu;
6)
kierownika katedry - na wniosek kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej - po uzyskaniu opinii właściwej rady naukowej podstawowej jednostki organizacyjnej;
7)
kanclerza - po uzyskaniu opinii senatu;
8)
kwestora - po uzyskaniu opinii senatu.
3. 
W szczególnie uzasadnionych wypadkach rektor może powierzyć wykonywanie obowiązków funkcji kierowniczej na okres do dwóch lat osobie nie spełniającej statutowych wymagań dla danej funkcji.
4. 
Powołanie osoby do pełnienia funkcji kierowniczej, do której zakresu obowiązków należą sprawy studenckie lub sprawy doktorantów, wymaga uzgodnienia odpowiednio z samorządem studenckim lub samorządem doktorantów. Niezajęcie stanowiska przez odpowiedni samorząd w terminie siedmiu dni uważa się za wyrażenie zgody na powołanie do pełnienia funkcji kierowniczej.
§  91. 
1. 
Do zgody na powołanie do pełnienia funkcji kierowniczej kandydat załącza oświadczenie o spełnianiu wymogów wskazanych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - według wzoru określonego w Uniwersytecie.
2. 
Powołanie do pełnienia funkcji kierowniczej następuje na okres czteroletniej kadencji, z wyjątkiem kanclerza i kwestora. Jeżeli statut nie stanowi inaczej, kadencja rozpoczyna się w dniu 1 października roku, w którym rozpoczyna się kadencja rektora.
3. 
Zatrudnienie kanclerza i kwestora następuje na podstawie umowy o pracę na czas określony lub na czas nieokreślony.
§  92. 
1. 
Rektor kieruje Uniwersytetem przy pomocy prorektorów.
2. 
Prorektor jest upoważniony do załatwiania spraw w imieniu rektora w zakresie ustalonym przez rektora, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz podejmowania innych aktów lub czynności.
3. 
Prorektorem może być osoba, która jest zatrudniona na stanowisku profesora lub profesora uczelni.
4. 
Kadencja prorektora rozpoczyna się z dniem 1 września roku, w którym rozpoczyna się kadencja rektora.
5. 
Zakres obowiązków prorektorów określa rektor, informując o tym wspólnotę Uniwersytetu.
§  93. 
Do zadań przewodniczącego rady dziedziny należy w szczególności:
1)
zarządzanie postępowaniami w sprawach o nadanie stopni naukowych;
2)
organizowanie pracy rady dziedziny;
3)
współpraca z dyrektorem szkoły doktorskiej oraz kierownikami podstawowych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu w zakresie związanym z kształceniem doktorantów oraz procesem wyznaczania promotora lub promotorów (w tym promotora pomocniczego) oraz recenzentów.
§  94. 
1. 
Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu kieruje tą jednostką i odpowiada za prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach dyscypliny naukowej lub dyscyplin naukowych objętych zakresem działania tej jednostki.
2. 
Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu za wykonywanie powierzonych obowiązków odpowiada przed rektorem.
3. 
Do zadań kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu należy w szczególności:
1)
kierowanie podstawową jednostką organizacyjną i podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących tej jednostki, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę lub statut do kompetencji organów Uniwersytetu i innych osób pełniących funkcje kierownicze w Uniwersytecie;
2)
opracowanie strategii rozwoju dyscypliny naukowej, zgodnie ze strategią rozwoju Uniwersytetu;
3)
kształtowanie polityki w zakresie działalności naukowej w ramach danej dyscypliny naukowej, we współpracy z radą naukową;
4)
współpraca z właściwym przewodniczącym rady dziedziny w zakresie związanym z kształceniem doktorantów oraz procesem wyznaczania promotora lub promotorów (w tym promotora pomocniczego) oraz z dyrektorem szkoły doktorskiej;
5)
sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych wydziału lub instytutu;
6)
nadzorowanie pracowników administracji jednostki w zakresie powierzonych im obowiązków pracowniczych;
7)
składanie wniosków w sprawie zatrudnienia, nagradzania oraz udzielania urlopów naukowych;
8)
wnioskowanie o powołanie na kierowników katedr;
9)
składanie rektorowi corocznego sprawozdania z działalności jednostki;
10)
dysponowanie środkami finansowymi w ramach przyznanych środków oraz udzielonego upoważnienia, zgodnie z zasadami określonymi przez rektora.
4. 
Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu jest przełożonym wszystkich pracowników tej jednostki.
5. 
Kierownikiem podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu może być osoba, która jest zatrudniona na stanowisku profesora lub profesora uczelni.
6. 
Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu może powoływać stałe lub doraźne komisje, ustalając ich skład, zadania i kadencję.
7. 
Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu może ustanawiać pełnomocników, określając zakres ich działania.
§  95. 
1. 
Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu kieruje jednostką przy pomocy zastępcy do spraw kształcenia.
2. 
Zastępcą kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu do spraw kształcenia może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora.
3. 
Zastępca kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej do spraw kształcenia kieruje działalnością dydaktyczną pracowników podstawowej jednostki organizacyjnej i ją nadzoruje.
4. 
W dwudyscyplinowych podstawowych jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu możliwe jest powołanie zastępcy kierownika do spraw jednej z tych dyscyplin, którym może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora.
§  96. 
1. 
Dyrektor szkoły doktorskiej kieruje kształceniem doktorantów w Uniwersytecie.
2. 
Do zadań dyrektora szkoły doktorskiej należy w szczególności:
1)
kierowanie szkołą doktorską;
2)
sprawowanie nadzoru nad kształceniem doktorantów, w tym nad realizacją programu kształcenia;
3)
organizowanie procesu rekrutacji do szkoły doktorskiej;
4)
monitorowanie jakości kształcenia w szkole doktorskiej oraz jakości opieki naukowej;
5)
wydawanie decyzji administracyjnych związanych z kształceniem doktorantów na podstawie upoważnienia udzielonego przez rektora;
6)
dysponowanie środkami finansowymi w ramach przyznanych środków oraz udzielonego upoważnienia, zgodnie z zasadami określonymi przez rektora;
7)
powoływanie komisji ocen śródokresowych w porozumieniu z właściwą radą dziedziny;
8)
sprawowanie nadzoru nad sposobem przeprowadzania ocen śródokresowych;
9)
podejmowanie rozstrzygnięć związanych z kształceniem doktorantów;
10)
współpraca z radami dziedziny oraz przewodniczącymi rady dziedziny w zakresie związanym z kształceniem doktorantów oraz procesem wyznaczania promotora lub promotorów (w tym promotorów pomocniczych);
11)
współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie kształcenia doktorantów;
12)
wspieranie aktywności grantowej oraz mobilności krajowej i międzynarodowej doktorantów;
13)
koordynowanie prac rady szkoły doktorskiej;
14)
przygotowanie szkoły doktorskiej do ewaluacji;
15)
współpraca z samorządem doktorantów.
3. 
Dyrektorem szkoły doktorskiej może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego.
4. 
Rektor może na wniosek dyrektora szkoły doktorskiej powołać zastępcę dyrektora szkoły doktorskiej, którym może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora habilitowanego.
§  97. 
1. 
Dyrektor kolegium:
1)
wydaje decyzje w indywidualnych sprawach dotyczących studentów, w tym decyzje administracyjne na podstawie upoważnienia udzielonego przez rektora;
2)
przedkłada senatowi wnioski w sprawie ustalenia programów studiów, studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia;
3)
podejmuje działania na rzecz zapewnienia jakości kształcenia;
4)
dokonuje oceny procesu kształcenia;
5)
opiniuje z punktu widzenia dydaktycznego wnioski w sprawie zatrudnienia na stanowisku nauczyciela akademickiego innego niż pracownik badawczy.
2. 
Dyrektorem kolegium może być będący pracownikiem badawczo-dydaktycznym lub pracownikiem dydaktycznym nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora.
§  98. 
1. 
Kierownik katedry kieruje katedrą, a w szczególności:
1)
reprezentuje katedrę;
2)
opracowuje projekty planów prac badawczych oraz współpracy z otoczeniem;
3)
organizuje pracę badawczą w zakresie specjalności objętej działalnością katedry.
2. 
Kierownikiem katedry może być osoba, która jest zatrudniona na stanowisku profesora lub profesora uczelni.
§  99. 
1. 
Kanclerz kieruje administracją Uniwersytetu.
2. 
Do obowiązków kanclerza należy w szczególności:
1)
podejmowanie działań i decyzji zapewniających racjonalne i efektywne wykorzystanie majątku Uniwersytetu;
2)
organizowanie działalności gospodarczej, administracyjnej i technicznej Uniwersytetu, sprawowanie nadzoru i koordynowanie tej działalności;
3)
podejmowanie działań niezbędnych do zapewnienie warunków infrastrukturalnych służących realizacji działalności naukowej i dydaktycznej, z uwzględnieniem faktycznych potrzeb poszczególnych jednostek podstawowych związanych z liczbą studentów poszczególnych kierunków studiów;
4)
kształtowanie polityki kadrowej wobec pracowników administracji, z uwzględnieniem nowoczesnych i efektywnych form zatrudnienia, motywowania i wynagradzania;
5)
nadzór nad harmonizowaniem rozkładu czasu pracy pracowników administracji z uwzględnieniem potrzeb procesu dydaktycznego i badań naukowych;
6)
współpraca z otoczeniem gospodarczym i społecznym oraz jednostkami administracji różnego szczebla, mająca na celu pozyskiwanie środków finansowych na wsparcie utrzymania i rozwoju infrastruktury Uniwersytetu;
7)
zapewnianie obiegu informacji i dokumentacji;
8)
zarządzanie nieruchomościami Uniwersytetu, w tym organizowanie procesów inwestycyjnych i remontowych.
3. 
Kanclerz może działać przy pomocy zastępcy, powoływanego przez rektora na wniosek kanclerza.
§  100. 
1. 
Kwestor jest głównym księgowym Uniwersytetu.
2. 
Do zadań kwestora należy w szczególności:
1)
bieżący nadzór nad realizacją planu rzeczowo-finansowego Uniwersytetu;
2)
prowadzenie rachunkowości Uniwersytetu zgodnie z przepisami o rachunkowości;
3)
realizowanie innych zadań powierzonych przez rektora.
3. 
Kwestor może działać przy pomocy zastępcy, powoływanego przez rektora na wniosek kwestora.

Dział  IV

Pracownicy Uniwersytetu

§  101. 
Jako nauczyciel akademicki może być zatrudniona osoba o nienagannej postawie

etycznej, spełniająca wymagania przewidziane w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym

i nauce oraz w statucie.

§  102. 
Nauczyciela akademickiego w grupie pracowników badawczych można zatrudnić poza stanowiskami określonymi w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce także na stanowisku:
1)
asystenta badawczo-technicznego,
2)
adiunkta badawczo-technicznego.
§  103. 
Nauczyciela akademickiego w grupie pracowników dydaktycznych można zatrudnić poza stanowiskami określonymi w ustawie - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce także na stanowisku:
1)
lektora;
2)
instruktora;
3)
asystenta dydaktycznobibliotecznego;
4)
kustosza dydaktycznobibliotecznego;
5)
adiunkta dydaktycznobibliotecznego.
§  104. 
1. 
Na stanowisku profesora uczelni zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej stopień doktora oraz:
1)
w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych - posiadającą w dorobku znaczące osiągnięcie naukowe lub znaczące osiągnięcie artystyczne, w tym co najmniej 7 publikacji w postaci monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo zamieszczone w ministerialnym wykazie wydawnictw lub redakcji naukowej takiej monografii lub rozdziału w takiej monografii lub artykułu naukowego opublikowanego w czasopismach naukowych lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych zamieszczonych w ministerialnym wykazie czasopism, uwzględnianych w ewaluacji jakości działalności naukowej lub osiągających punktację umożliwiającą ich uwzględnienie w ostatniej ewaluacji jakości działalności naukowej lub 7 osiągnięć artystycznych uwzględnianych w ewaluacji działalności artystycznej lub osiągających punktację umożliwiającą ich uwzględnienie w ostatniej ewaluacji jakości działalności naukowej. W przypadku publikacji wieloautorskich kandydat musiał odegrać wiodącą rolę w powstaniu tych publikacji. Osiągnięciem będącym podstawą ubiegania się o stanowisko profesora uczelni nie może być osiągnięcie pozostające w związku z nadaniem stopnia naukowego doktora. Dodatkowym wymaganiem jest istotna aktywność naukowa albo artystyczna realizowana we współpracy z innymi uczelniami lub instytucjami naukowymi, w szczególności zagranicznymi, aktywność dydaktyczna oraz znacząca aktywność w sferze organizacyjnej;
2)
w grupie pracowników badawczych - legitymującą się wybitnym dorobkiem naukowym, przewyższającym aktywność, o której mowa w pkt 1, znaczącą aktywnością w sferze organizacyjnej oraz pozyskaniem znaczących projektów badawczych dla Uniwersytetu finansowanych ze źródeł zewnętrznych;
3)
w grupie pracowników dydaktycznych - legitymującą się wybitnymi osiągnięciami dydaktycznymi, w tym organizacją seminariów i konferencji dla studentów lub opieką nad działalnością studencką niewynikającą z planu studiów; legitymującą się znaczącą aktywnością w sferze organizacyjnej, w tym aktywnością w pozyskiwaniu środków na działalność dydaktyczną/wdrożeniową lub autorstwem/współautorstwem kierunku studiów i przygotowaniem jego dokumentacji lub pełnieniem funkcji kierownika projektu dydaktycznego/wdrożeniowego; legitymującą się udokumentowaną współpracą z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie realizowanej działalności dydaktycznej; legitymującą się udokumentowaną działalnością popularyzatorską w zakresie reprezentowanej dyscypliny; zatrudnioną jako nauczyciel akademicki w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej 12 lat, w tym co najmniej 4 lata na Uniwersytecie; posiadającą w dorobku co najmniej jeden recenzowany podręcznik lub skrypt wydany przez wydawnictwo naukowe zamieszczone w ministerialnym wykazie wydawnictw oraz legitymującą się dodatkowymi szkoleniami podnoszącymi kompetencje dydaktyczne.
2. 
Na stanowisku adiunkta zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej stopień doktora oraz:
1)
w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych - legitymującą się 3 publikacjami w postaci monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo zamieszczone w ministerialnym wykazie wydawnictw lub redakcji naukowej takiej monografii lub rozdziału w takiej monografii lub artykułu naukowego opublikowanego w czasopismach naukowych lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych zamieszczonych w ministerialnym wykazie czasopism, uwzględnianych w ewaluacji jakości działalności naukowej lub osiągających punktację umożliwiającą ich uwzględnienie w ostatniej ewaluacji jakości działalności naukowej lub 3 osiągnięciami artystycznymi uwzględnianymi w ewaluacji działalności artystycznej lub osiągającymi punktację umożliwiającą ich uwzględnienie w ostatniej ewaluacji jakości działalności naukowej. Dodatkowym wymaganiem jest czynny udział w życiu naukowym, aktywność w sferze organizacyjnej Uniwersytetu oraz w działalności dydaktycznej. W przypadku osiągnięć wieloautorskich kandydat musiał odegrać wiodącą rolę w powstaniu tych publikacji;
2)
w grupie pracowników badawczych - legitymującą się dorobkiem naukowym, przewyższającym aktywność, o której mowa w pkt 1, czynnym udziałem w życiu naukowym, aktywnością w sferze organizacyjnej Uniwersytetu oraz pozyskaniem projektów badawczych dla Uniwersytetu finansowanych ze źródeł zewnętrznych;
3)
w grupie pracowników dydaktycznych - legitymującą się osiągnięciami dydaktycznymi, w tym opieką nad działalnością studencką niewynikającą z planu studiów oraz opieką nad stażami, praktykami lub rocznikiem studiów; legitymującą się aktywnością w sferze organizacyjnej, w tym w realizacji projektów dydaktycznych lub działań promujących ofertę dydaktyczną; legitymującą się udokumentowaną współpracą z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie realizowanej działalności dydaktycznej; legitymującą się udokumentowaną działalnością popularyzatorską w zakresie reprezentowanej dyscypliny; zatrudnioną jako nauczyciel akademicki w pełnym wymiarze czasu pracy od co najmniej 5 lat oraz legitymującą się dodatkowymi szkoleniami podnoszącymi kompetencje dydaktyczne.
3. 
Na stanowisku lektora, instruktora i asystenta badawczo-technicznego zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej tytuł zawodowy magistra albo równorzędny.
4. 
Na stanowisku asystenta bibliotecznego zatrudnia się osobę posiadającą tytuł zawodowy magistra albo stopień naukowy doktora w zakresie zgodnym z profilem i potrzebami dydaktycznymi oraz badawczymi biblioteki oraz udokumentowany dorobek w zakresie zgodnym z profilem i potrzebami badawczymi biblioteki.
5. 
Na stanowisku starszego lektora oraz starszego instruktora zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej tytuł zawodowy magistra albo równorzędny, legitymującą się osiągnięciami dydaktycznymi, zatrudnioną jako nauczyciel akademicki w pełnym wymiarze czasu pracy od co najmniej 8 lat oraz legitymującą się dodatkowymi szkoleniami podnoszącymi kompetencje dydaktyczne.
6. 
Na stanowisku kustosza dydaktycznobibliotecznego zatrudnia się osobę spełniającą wymagania dla asystenta bibliotecznego, posiadającą co najmniej 10 letni staż pracy w bibliotece uniwersyteckiej oraz udokumentowany dorobek w zakresie zgodnym z profilem i potrzebami dydaktycznymi oraz badawczymi biblioteki.
7. 
Na stanowisku adiunkta badawczo-technicznego zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej stopień doktora oraz legitymującą się 3 publikacjami w postaci monografii naukowej wydanymi przez wydawnictwo zamieszczone w ministerialnym wykazie wydawnictw lub w postaci redakcji naukowej takiej monografii lub rozdziału w takiej monografii, lub artykułu naukowego opublikowanego w czasopismach naukowych lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych zamieszczonych w ministerialnym wykazie czasopism, uwzględnianych w ewaluacji jakości działalności naukowej lub osiągających punktację umożliwiającą ich uwzględnienie w ostatniej ewaluacji jakości działalności naukowej. Dodatkowym wymaganiem jest czynny udział w życiu naukowym oraz aktywność w sferze organizacyjnej Uniwersytetu. W przypadku osiągnięć wieloautorskich kandydat musiał odegrać wiodącą rolę w powstaniu tych publikacji.
8. 
Na stanowisku adiunkta bibliotecznego zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej stopień naukowy doktora w zakresie zgodnym z profilem i potrzebami badawczymi biblioteki oraz udokumentowany dorobek w zakresie zgodnym z profilem i potrzebami dydaktycznymi oraz badawczymi biblioteki.
§  105. 
1. 
Stosunek pracy z nauczycielem akademickim nawiązuje, zmienia i rozwiązuje rektor na wniosek kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej lub kierownika jednostki ogólnouczelnianej.
2. 
Przez koniec semestru dla potrzeb zatrudnienia rozumie się ostatni dzień lutego oraz 30 września.
§  106. 
1. 
Konkurs, o którym mowa w art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, ogłasza - za pisemną zgodą rektora - kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej lub kierownik jednostki ogólnouczelnianej.
2. 
Komisję konkursową powołuje kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej, a dla jednostki ogólnouczelnianejwłaściwy prorektor.
3. 
Informacja o konkursie powinna zawierać:
1)
jednostkę organizacyjną, dyscyplinę naukową i stanowisko z oznaczeniem grupy pracowniczej;
2)
określenie wymagań stawianych kandydatowi;
3)
wykaz wymaganych dokumentów;
4)
termin składania dokumentów, który wynosi co najmniej 30 dni od daty udostępnienia informacji o konkursie;
5)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
6)
inne istotne informacje.
4. 
W skład komisji konkursowej wchodzą:
1)
kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej lub kierownik jednostki ogólnouczelnianej lub osoba przez nich wskazana - jako przewodniczący komisji;
2)
osoba mająca być bezpośrednim przełożonym zatrudnianego pracownika;
3)
w przypadku pracowników badawczych lub badawczo-dydaktycznych co najmniej trzy osoby reprezentujące tę samą lub pokrewną dyscyplinę nauki;
4)
w przypadku pracowników dydaktycznych - dyrektor kolegium, zastępca dyrektora podstawowej jednostki organizacyjnej ds. kształcenia, o ile nie będzie bezpośrednim przełożonym zatrudnianego pracownika oraz jedna lub dwie osoby reprezentujące tę samą lub pokrewną dyscyplinę nauki.
5. 
Jeżeli konkurs dotyczy stanowiska profesora lub profesora Uniwersytetu, to osoby będące w składzie komisji konkursowej będące reprezentantami tej samej lub pokrewnej dyscypliny nauki winny być zatrudnione na stanowisku profesora lub profesora Uniwersytetu.
6. 
Jeżeli w ocenie komisji żaden kandydat nie spełnia wymagań do zatrudnienia na danym stanowisku, komisja występuje z wnioskiem o zamknięcie konkursu. Przewodniczący komisji przekazuje wniosek komisji rektorowi.
7. 
Rodzaj dokumentów, które zobowiązany jest złożyć kandydat przystępujący do konkursu, określi rektor w drodze zarządzenia.
§  107. 
1. 
Dla orzekania w sprawach dyscyplinarnych dotyczących nauczycieli akademickich wybiera się uczelnianą komisję dyscyplinarną w składzie dziesięciu członków:
1)
ośmiu nauczycieli akademickich, w tym co najmniej jednego z tytułem profesora, co najmniej dwóch ze stopniem doktora habilitowanego oraz trzy osoby z wykształceniem prawniczym;
2)
dwóch studentów.
2. 
Prawo zgłaszania kandydatur na członków komisji przysługuje:
1)
kierownikom podstawowych jednostek organizacyjnych;
2)
związkom zawodowym;
3)
dziesięciu pracownikom;
4)
parlamentowi samorządu studenckiego;
5)
pięciu członkom senatu.
3. 
Spośród kandydatów zgłoszonych w sposób określony w ust. 2 senat wybiera członków komisji, przewodniczącego komisji oraz jego zastępcę. Przewodniczącym oraz zastępcą przewodniczącego może być tylko osoba posiadająca tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.
4. 
Członkami komisji nie mogą być osoby pełniące funkcje:
1)
rektora;
2)
prorektora;
3)
kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej lub jego zastępcy;
4)
dyrektora lub zastępcy dyrektora szkoły doktorskiej;
5)
dyrektora kolegium;
6)
kierownika jednostki ogólnouczelnianej.
5. 
Mandat członka komisji, będącego nauczycielem akademickim, wygasa z chwilą ustania stosunku pracy w Uniwersytecie, a mandat studenta wygasa z chwilą ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów. Mandat członka komisji wygasa także w razie prawomocnego ukarania w postępowaniu karnym lub dyscyplinarnym albo zrzeczenia się mandatu.
6. 
Do wyborów uzupełniających skład komisji w trakcie kadencji stosuje się odpowiednio tryb określony w ust. 1-3.
7. 
Komisja wyznacza skład orzekający oraz jego przewodniczącego oddzielnie dla każdej sprawy.
8. 
W składzie orzekającym uczelnianej komisji dyscyplinarnej co najmniej jeden z członków powinien posiadać wykształcenie prawnicze.
9. 
Rektor na wniosek przewodniczącego komisji dyscyplinarnej wyznacza protokolantów spośród pracowników uczelni.
§  108. 
W Uniwersytecie działa od trzech do pięciu rzeczników dyscyplinarnych.

Dział  V

Studia, studenci i doktoranci

§  109. 
1. 
Przyjęcie w poczet studentów i doktorantów Uniwersytetu następuje z chwilą immatrykulacji i po złożeniu wobec rektora lub dziekana ślubowania o następującej treści:

Ślubuję uroczyście, że będę:

-
wytrwale dążyć do zdobywania wiedzy i rozwoju własnej osobowości,
-
odnosić się z szacunkiem do władz uczelni i wszystkich członków wspólnoty uczelni,
-
przestrzegać przepisów obowiązujących w uczelni i mieć w poszanowaniu jej mienie, - stosować prawa i obyczaje akademickie,
-
utrwalać dobre imię uczelni oraz całym postępowaniem dbać o godność i honor studenta/doktoranta Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
2. 
Obywatele obcych państw mogą złożyć ślubowanie w jednym z języków kongresowych: angielskim, rosyjskim, hiszpańskim, włoskim, niemieckim lub francuskim.
§  110. 
1. 
Wykłady w Uniwersytecie są otwarte dla członków wspólnoty uczelni.
2. 
W uzasadnionych przypadkach rektor, prorektor, kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej lub prowadzący wykład może ograniczyć albo wyłączyć możliwość udziału w wykładzie.
§  111. 
1. 
Samorząd studencki wyraża opinię w sprawie programu studiów w terminie czternastu dni od otrzymania projektu programu. W przypadku bezskutecznego upływu terminu wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.
2. 
Samorząd doktorantów wyraża opinię w sprawie programu kształcenia w szkole doktorskiej w terminie czternastu dni od przedstawienia projektu programu przez dyrektora szkoły doktorskiej. W przypadku bezskutecznego upływu terminu wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.
§  112. 
1. 
Dla orzekania w sprawach dyscyplinarnych studentów senat powołuje:
1)
komisję dyscyplinarną dla studentów;
2)
odwoławczą komisję dyscyplinarną dla studentów.
2. 
Kandydatów do komisji, o których mowa, zgłaszają spośród nauczycieli akademickich - dyrektor kolegium, a spośród studentów - uczelniane organy samorządu studenckiego.
3. 
Senat powołuje członków komisji wymienionych w ust. 1 w następującym składzie:
1)
sześciu nauczycieli akademickich - mając na względzie reprezentatywność wszystkich kolegiów;
2)
sześciu studentów - mając na względzie reprezentatywność wszystkich kolegiów.
4. 
Senat powołuje przewodniczących tych komisji oraz po jednym zastępcy przewodniczącego.
5. 
Nie można być jednocześnie członkiem komisji dyscyplinarnej dla studentów i członkiem odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla studentów.
6. 
Mandat członka komisji, będącego nauczycielem akademickim, wygasa z chwilą ustania stosunku pracy w Uniwersytecie, a mandat studenta wygasa z chwilą ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów. Mandat członka wymienionych komisji wygasa także w razie ukarania karą dyscyplinarną albo zrzeczenia się mandatu.
7. 
Do wyborów uzupełniających skład komisji w trakcie kadencji stosuje się odpowiednio tryb określony w ust. 2 i 3.
8. 
Komisja dyscyplinarna wyznacza składy orzekające i ich przewodniczących.
9. 
Rektor na wniosek przewodniczących komisji dyscyplinarnych wyznacza protokolantów spośród pracowników uczelni.
§  113. 
W Uniwersytecie powołuje się rzeczników dyscyplinarnych do spraw studentów w liczbie co najmniej odpowiadającej liczbie kolegiów.
§  114. 
1. 
Dla orzekania w sprawach dyscyplinarnych doktorantów powołuje się:
1)
komisję dyscyplinarną dla doktorantów;
2)
odwoławczą komisję dyscyplinarną dla doktorantów.
2. 
Kandydatów do komisji, o których mowa, zgłaszają spośród nauczycieli akademickich - właściwy prorektor oraz dyrektor szkoły doktorskiej, a spośród studentów - uczelniane organy samorządu doktorantów.
3. 
Senat powołuje członków komisji wymienionych w ust. 1 w następującym składzie:
1)
trzech nauczycieli akademickich;
2)
trzech doktorantów.
4. 
Senat powołuje przewodniczących tych komisji oraz po jednym zastępcy przewodniczącego.
5. 
Nie można być jednocześnie członkiem komisji dyscyplinarnej dla doktorantów i członkiem odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla doktorantów.
6. 
Mandat członka komisji dyscyplinarnej dla doktorantów i odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla doktorantów, będącego nauczycielem akademickim, wygasa z chwilą ustania stosunku pracy w Uniwersytecie, a mandat doktoranta wygasa z chwilą ukończenia szkoły doktorskiej (studiów doktoranckich) lub skreślenia z listy doktorantów. Mandat członka wymienionych komisji wygasa także w razie ukarania karą dyscyplinarną albo zrzeczenia się mandatu.
7. 
Do wyborów uzupełniających skład komisji w trakcie kadencji stosuje się odpowiednio tryb określony w ust. 2 i 3.
8. 
Komisja dyscyplinarna wyznacza składy orzekające i ich przewodniczących.
9. 
Rektor na wniosek przewodniczących komisji dyscyplinarnych wyznacza protokolantów spośród pracowników uczelni.

Dział  VI

Mienie i gospodarka Uniwersytetu

Rozdział  1

Zasady dysponowania mieniem uczelni

§  115. 
Mienie Uniwersytetu obejmuje własność i inne prawa majątkowe.
§  116. 
1. 
Czynności prawnych w imieniu Uniwersytetu dokonuje rektor.
2. 
Rektor może udzielić pełnomocnictwa do dokonywania czynności prawnych, o których mowa w ust. 1.
§  117. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Uniwersytetu ponosi odpowiedzialność

za prawidłowe wykorzystanie i zabezpieczenie mienia przydzielonego tej jednostce.

§  118. 
1. 
Decyzję o przydzieleniu składników majątku trwałego jednostkom organizacyjnym podejmuje rektor.
2. 
Rektor może upoważnić kanclerza do przydzielania składników majątku trwałego określonym jednostkom Uniwersytetu.
3. 
Zasady oraz tryb przydzielania oraz przenoszenia składników majątku trwałego określane są przez rektora w drodze zarządzenia.

Rozdział  2

Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez uczelnię

§  119. 
1. 
Uniwersytet może podjąć działalność gospodarczą w szczególności, gdy działalność ta służy:
1)
lepszemu wykorzystaniu potencjału intelektualnego i technicznego Uniwersytetu oraz transferowi wyników prac naukowych do gospodarki;
2)
racjonalnemu i efektywnemu gospodarowaniu mieniem Uniwersytetu;
3)
szerzeniu idei przedsiębiorczości w środowisku akademickim;
4)
rozwojowi Uniwersytetu, przyczyniając się do realizacji jego podstawowych zadań określonych w ustawie;
5)
osiągnięciu pozytywnych efektów na rzecz społeczności akademickiej, lokalnej i regionalnej;
6)
poprawie warunków socjalnobytowych studentów.
2. 
Działalność gospodarcza Uniwersytetu może być prowadzona:
1)
w ramach spółki kapitałowej lub fundacji;
2)
w formie jednostki ogólnouczelnianej lub innej jednostki wyodrębnionej w strukturze uczelni
3)
w inny sposób zapewniający wyodrębnienie organizacyjne i finansowe prowadzenia tej działalności na zasadach określonych przez rektora
3. 
Rektor wyraża zgodę na prowadzenie określonego rodzaju działalności gospodarczej oraz określa zasady jej prowadzenia, w szczególności:
1)
wybiera sposób prowadzenia działalności spośród wymienionych w ust. 2;
2)
może przeznaczyć, po zaopiniowaniu przez kanclerza, składniki majątkowe uczelni na prowadzenie danego rodzaju działalności i określić zakres wykorzystania tych składników.
3)
wyznacza pracowników lub inne osoby do obsługi ze strony uczelni prowadzonej działalności gospodarczej oraz określa zakres ich obowiązków;
4)
może określić generalne zasady wykorzystania infrastruktury uczelni na działalność gospodarczą.
4. 
Rektor może upoważnić do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 3.

Rozdział  3

Gospodarka finansowa Uniwersytetu

§  120. 
1. 
Uniwersytet, w ramach posiadanych środków, prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu rzeczowo-finansowego, zatwierdzanego przez senat.
2. 
Do czasu zatwierdzenia planu rzeczowo-finansowego na dany rok gospodarkę finansową uczelni prowadzi się na podstawie jej ramowego planu rzeczowofinansowego przyjmowanego przez senat.
3. 
Rektor jest odpowiedzialny za przygotowanie ramowego planu rzeczowo-finansowego oraz planu rzeczowo-finansowego.
4. 
Plan rzeczowo-finansowy jest zharmonizowany ze strategią rozwoju Uniwersytetu.
5. 
Plan rzeczowo-finansowy wiąże wszystkie jednostki organizacyjne Uniwersytetu.
6. 
Nadzór nad wykonywaniem planu rzeczowo-finansowego sprawuje rektor przy pomocy kwestora.
7. 
Rektor może dokonać zmiany planu rzeczowo-finansowego, jeżeli zmiana ta nie będzie miała ujemnego wpływu na zaplanowany wynik finansowy.
8. 
Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki organizacyjne Uniwersytetu określa rektor.

Dział  VII

Przepisy porządkowe dotyczące odbywania zgromadzeń

§  121. 
1. 
Zawiadomienie o zorganizowaniu zgromadzenia oraz wniosek o zgodę na zorganizowanie zgromadzenia w lokalu Uniwersytetu powinien zawierać:
1)
imię, nazwisko oraz adresy osób, które zwołują zgromadzenie bądź są odpowiedzialne za jego przeprowadzenie, w tym przewodniczącego zgromadzenia;
2)
miejsce i termin przeprowadzenia zgromadzenia, godzinę rozpoczęcia, czas trwania, przewidywaną liczbę uczestników, a w przypadku, gdy planowane jest przejście uczestników zgromadzenia - także trasę przejścia ze wskazaniem miejsca jego rozpoczęcia i zakończenia;
3)
cel i program zgromadzenia;
4)
określenie planowanych przez organizatora środków służących zapewnieniu bezpieczeństwa i pokojowego przebiegu zgromadzenia;
5)
wskazanie innych szczególnych okoliczności i danych, jak np. uzależnienie wstępu na zgromadzenie od posiadania odpowiedniego zaproszenia, określenie kręgu osób, dla których zgromadzenie jest organizowane, określenie środków technicznych, które mają być wykorzystane w związku z planowanym zgromadzeniem.
2. 
Czas, miejsce oraz przebieg zgromadzenia nie mogą zakłócać prowadzenia kształcenia oraz działalności naukowej.
3. 
W przypadku, gdy zawiadomienie lub wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera niepełne dane, rektor może wezwać organizatora zgromadzenia do ich uzupełnienia w określonym przez siebie terminie.
4. 
Nieuzupełnienie danych w terminie określonym przez rektora uważane jest za odstąpienie od zamiaru zorganizowania zgromadzenia.
5. 
Rektor informuje organizatora zgromadzenia o wyznaczeniu swojego przedstawiciela do udziału w zgromadzeniu.
6. 
Zgromadzenie powinno mieć przewodniczącego, który otwiera zgromadzenie, kieruje jego przebiegiem oraz zamyka zgromadzenie.
7. 
Przewodniczący zgromadzenia jest zobowiązany do zapewnienia przebiegu zgromadzenia zgodnie z przepisami prawa oraz do przeprowadzenia zgromadzenia w taki sposób, aby zapobiec powstaniu szkód z winy uczestników zgromadzenia.
8. 
Przewodniczący zgromadzenia zobowiązany jest czuwać nad przestrzeganiem przepisów prawa, w tym porządkowych, oraz przeciwdziałać wszystkim działaniom lub zaniechaniom, które zagrażałyby bezpieczeństwu lub porządkowi publicznemu.
9. 
Przewodniczący zgromadzenia ma prawo:
1)
wydawać zarządzenia porządkowe w trakcie zgromadzenia;
2)
usunąć uczestnika, który swym zachowaniem uniemożliwia lub usiłuje udaremnić przebieg zgromadzenia;
3)
rozwiązać zgromadzenie.
10. 
Przewodniczący zgromadzenia oraz jego organizatorzy odpowiadają przed organami Uniwersytetu za ich przebieg.
11. 
Z chwilą zakończenia albo rozwiązania zgromadzenia uczestnicy są zobowiązani bez nieuzasadnionej zwłoki do opuszczenia miejsca, w którym odbywało się zgromadzenie.
12. 
Pracownicy, doktoranci i studenci Uniwersytetu, którzy przeszkadzają w organizowaniu zgromadzenia lub zakłócają jego przebieg, nie podporządkowują się decyzjom rektora lub jego przedstawiciela bądź zarządzeniom przewodniczącego zgromadzenia, a także zwołują zgromadzenie bez wymaganego zawiadomienia lub zgody rektora, albo naruszają przepisy prawa, podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej niezależnie od innych rodzajów odpowiedzialności prawnej.

Załącznik Nr  2

Zasady działania organów kolegialnych Uniwersytetu

1.
Niniejsze zasady określają tryb prac senatu i rad dziedzin, zwanych dalej organami kolegialnymi.
2.
Zwołania posiedzenia organu kolegialnego dokonuje przewodniczący tego organu przez wysłanie do wszystkich jego członków oraz osób stale biorących udział w jego posiedzeniach z głosem doradczym - imiennych zawiadomień, określających dokładny termin i miejsce posiedzenia oraz projekt porządku obrad.
3.
Zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia organu kolegialnego, wraz z materiałami dotyczącymi planowanego porządku obrad, przekazuje się członkom tego organu drogą elektroniczną.
4.
Czynności, o których mowa w pkt. 2 i 3, powinny zostać wykonane nie później niż sześć dni przed terminem posiedzenia.
5.
Projekt porządku obrad posiedzenia ustala przewodniczący organu kolegialnego.
6.
Projekt porządku obrad posiedzenia obejmuje:
a)
sprawy wynikające z bieżącej pracy organu kolegialnego, zaproponowane przez jego przewodniczącego,
b)
sprawy określone przez organ kolegialny na jego poprzednich posiedzeniach,
c)
sprawy zgłoszone przewodniczącemu organu kolegialnego w pisemnym wniosku złożonym przez co najmniej jedną piątą członków danego organu kolegialnego,
d)
sprawy zgłoszone przewodniczącemu organu kolegialnego w zgodnym wniosku wszystkich przedstawicieli określonej grupy pracowniczej lub przedstawicieli studentów.
7.
Wnioski, o których mowa w pkt. 6c i 6d, powinny być zgłoszone w formie pisemnej nie później niż przed upływem 14 dni od wyznaczonego terminu posiedzenia.
8.
Przewodniczący organu kolegialnego jest odpowiedzialny za wprowadzenie we właściwym czasie do projektu porządku obrad spraw, które powinny być rozpatrzone przez ten organ.
9.
Organ kolegialny zatwierdza porządek obrad posiedzenia.
10.
Nieumieszczenie w porządku obrad spraw objętych projektem porządku obrad może nastąpić jedynie w wyniku uchwały podjętej bezwzględną większością głosów. Organ kolegialny może umieścić w porządku obrad w dniu posiedzenia sprawy wniesione przez przewodniczącego tego organu w wyniku uchwały podjętej zwykłą większością głosów.
11.
Przełożenie obrad nad niewyczerpaną częścią porządku obrad nie jest uważane za ich zakończenie, lecz za przerwę w obradach. Czas trwania tej przerwy określa organ kolegialny.
12.
Poszczególne sprawy są referowane przez tych członków organu kolegialnego, którzy wnosili o ich umieszczenie w porządku obrad. Pozostałe sprawy referuje przewodniczący organu kolegialnego lub osoba przez niego wskazana.
13.
Uchwały, z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 14, są podejmowane w głosowaniu jawnym.
14.
W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały:
1)
w sprawach personalnych;
2)
na zarządzenie przewodniczącego;
3)
na wniosek członka organu kolegialnego, poparty w głosowaniu przez co najmniej jedną piątą członków tego organu obecnych na posiedzeniu.
15.
Uchwała obejmująca więcej niż jedną decyzję może być głosowana łącznie, jeżeli nikt z obecnych nie zgłosi sprzeciwu.
16.
Do podjęcia uchwały organu kolegialnego konieczna jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania członków tego organu, chyba że przepis szczególny wymaga wyższego kworum.
17.
Organ kolegialny podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej.
18.
Ilekroć w statucie jest mowa o podjęciu uchwały zwykłą większością głosów, należy przez to rozumieć, że do podjęcia uchwały niezbędne jest, aby liczba głosów za podjęciem uchwały była większa od liczby głosów przeciwnych, niezależnie od liczby osób, które wstrzymały się od głosu.
19.
Ilekroć w statucie jest mowa o podjęciu uchwały bezwzględną większością głosów, należy przez to rozumieć, że do podjęcia uchwały niezbędne jest, aby za jej podjęciem oddano więcej niż połowę głosów.
20.
Członkowie organów kolegialnych mają prawo występowania z interpelacjami do przewodniczących tych organów.
21.
Przewodniczący organu kolegialnego lub osoba przez niego upoważniona ma obowiązek odpowiedzieć na interpelację na najbliższym posiedzeniu danego organu.
22.
Organ kolegialny może - z własnej inicjatywy lub na wniosek przewodniczącego organu kolegialnego - powołać zespół do zbadania sprawy będącej przedmiotem interpelacji.
23.
Organ kolegialny powołuje komisje stałe i doraźne.
24.
Organ kolegialny określa zadania i uprawnienia komisji stałych i doraźnych.
25.
Komisje są powoływane do wszechstronnego badania spraw będących przedmiotem ich działalności i przygotowywania dla potrzeb organów kolegialnych materiałów i informacji, przydatnych do podejmowania decyzji przez te organy. Komisje są niezależne w swej działalności i formułowaniu swych opinii.
26.
Komisje stałe mogą uchwalić swój regulamin. Regulamin zatwierdzany jest przez organ kolegialny.
27.
W skład komisji mogą wchodzić, poza członkami organów kolegialnych, także inne osoby zatrudnione w Uniwersytecie, przy czym przewodniczącym komisji jest członek organu kolegialnego.
28.
Komisja przyjmuje do rozpatrzenia sprawy skierowane do niej przez organ kolegialny lub jego przewodniczącego.
29.
W przypadku rozbieżności zdań stanowisko komisji ustala się przez głosowanie.
30.
Przewodniczący komisji informuje organ kolegialny o wynikach pracy komisji i przedstawia jej stanowisko. Na najbliższym jej posiedzeniu referuje przebieg dyskusji i decyzji organu kolegialnego w danej sprawie.
31.
Każdy członek komisji ma prawo żądać przedstawienia komisji materiałów, dokumentów lub wyjaśnień związanych ze sprawą będącą przedmiotem pracy komisji.
32.
Obrady organów kolegialnych są protokołowane. Protokół podlega zatwierdzeniu na następnym posiedzeniu.
33.
Uchwały i protokoły obrad organów kolegialnych są jawne, z zastrzeżeniem pkt 35.
34.
Przewodniczący organów kolegialnych są obowiązani zagwarantować osobom wymienionym w pkt 27 dostęp do uchwał i protokołów obrad.
35.
Nie mogą być udostępnione części protokołów obrad objęte tajemnicą państwową lub służbową jeśli osoba domagająca się dostępu do protokołu nie ma niezbędnych uprawnień.
36.
Przewodniczący organów kolegialnych publikują komunikaty informujące społeczność akademicką o podjętych uchwałach.
37.
Każdy organ kolegialny może, nie naruszając niniejszych zasad, uchwalić własny regulamin.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Przepisy wprowadzające statut Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

1.
W okresie do wejścia statutu w życie kolegium uniwersyteckie działa w składzie elektów - osób pełniących funkcje kierownicze oraz kanclerza, kwestora, przewodniczącego samorządu studenckiego i przewodniczącego samorządu doktorantów.
2.
W okresie przed wejściem statutu w życie kolegium rektorskie działa w składzie elektów - prorektorów.
3.
W okresie przed wejściem statutu w życie regulamin organizacyjny nadaje rektor po zasięgnięciu opinii kolegium rektorskiego, o którym mowa w ust. 2.
4.
Do końca obecnej kadencji senatu, tj. do dnia 31 sierpnia 2020 r. nie wygasają mandaty członków senatu osobom sprawującym do dnia 30 września 2019 r. funkcje prorektorów i kierowników podstawowych jednostek organizacyjnych, chyba że przestaną oni być członkami wspólnoty Uniwersytetu.
5.
Czynne i bierne prawo wyborcze w pierwszych wyborach do rady dziedziny mają także będący pracownikami badawczymi lub pracownikami badawczo-dydaktycznymi doktorzy habilitowani reprezentujący dyscypliny, w których uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki i którzy złożą oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy, deklarując tym samym, że w co najmniej 50% prowadzą działalność naukową w ramach takiej dyscypliny. Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje do rady dziedziny jedynie w ramach jednej wybranej dyscypliny.
6.
Kadencja pierwszych rad dziedzin trwa do 31 sierpnia 2020 r.
7.
W okresie przed wejściem statutu w życie rektor zatwierdza regulaminy jednostek organizacyjnych na wniosek elektów - osób pełniących funkcje kierownicze, o ile taki wniosek wynika z przepisów statutu.
8.
W okresie przed wejściem statutu w życie rektor powierza pełnienie określonych funkcji na wniosek elektów - osób pełniących funkcje kierownicze, o ile taki wniosek wynika z przepisów statutu.
9.
W okresie przed wejściem statutu w życie rektor może powołać do pełnienia funkcji kierowniczej osobę posiadającą stopień naukowy doktora habilitowanego, która nie jest profesorem, ani profesorem uczelni, o ile dla danej funkcji wymagane jest zatrudnienie na stanowisku profesora lub profesora uczelni.
10.
Opinię, o której mowa w § 90 ust. 2 statutu, w stosunku do powołania do pełnienia funkcji kierowniczych w okresie do wejścia statutu w życie wyraża senat.
11.
Pierwsze powołanie do pełnienia kadencyjnych funkcji kierowniczych następuje na okres do dnia 30 września 2020 r., a w przypadku prorektorów do dnia 31 sierpnia 2020 r.
12.
W przypadku rady dziedziny wybieranej przed dniem wejścia statutu w życie jej członkiem z mocy statutu staje się powołany przez rektora przed wejściem statutu w życie jej przewodniczący.
13.
W stosunku do nauczycieli akademickich zatrudnionych przed dniem 30 września 2013 r., stosuje się poniższe przepisy przejściowe:
1)
okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta osoby niemającej stopnia naukowego doktora habilitowanego zatrudnionej na tym stanowisku w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy, w Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego do dnia 31 sierpnia 2006 r. nie powinien przekroczyć dziewięciu lat; okres zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1, może być w uzasadnionych przypadkach przedłużony do dwunastu lub piętnastu lat, jeżeli osoba ta uzyskała pozytywną opinię rady naukowej podstawowej jednostki organizacyjnej oraz pozytywną ocenę senackiej komisji do spraw rozwoju i oceny kadry, związaną z zaawansowaniem pracy nad uzyskaniem stopnia doktora habilitowanego;
2)
okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta osoby niemającej stopnia naukowego doktora habilitowanego zatrudnionej na tym stanowisku w okresie od 1 września 2006 r. do 30 września 2013 r. nie powinien przekraczać dziesięciu lat; w uzasadnionych przypadkach można przedłużyć zatrudnienie na tym stanowisku do trzynastu lat, jeżeli osoba ta uzyskała pozytywną opinię rady naukowej podstawowej jednostki organizacyjnej oraz pozytywną ocenę senackiej komisji do spraw rozwoju i oceny kadry, związaną z zaawansowaniem pracy nad uzyskaniem stopnia doktora habilitowanego;
3)
bieg terminów, o których mowa w pkt 1 i pkt 2, ulega zawieszeniu na czas trwania urlopu macierzyńskiego i wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia, sprawowania mandatu w Sejmie, Senacie lub w organach samorządu terytorialnego oraz na czas trwania służby wojskowej;
4)
zatrudnienia na podstawie pkt 1 i pkt 2 nie można przedłużać osobie, która pracowała wcześniej w innej uczelni na stanowisku adiunkta przez okres dłuższy niż trzy lata.
14.
Do dnia 30 września 2020 r. zachowuje się stanowiska dyplomowanych bibliotekarzy: starszego kustosza dyplomowanego oraz kustosza dyplomowanego.
15.
W grupie pracowników dydaktycznych zatrudnia się na stanowisku starszego wykładowcy osoby, które zostały zatrudnione na stanowisku starszego wykładowcy przed dniem 31 grudnia 2018 r. Starszym wykładowcą może być osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny, wykazująca się aktywnością w działalności dydaktycznej oraz w sferze organizacyjnej Uniwersytetu.
16.
Nadzór merytoryczny nad studiami doktoranckimi sprawuje do dnia 31 grudnia 2023 r. rada naukowa podstawowej jednostki organizacyjnej.
17.
W stosunku do osób nowo zatrudnianych na Uniwersytecie nie stosuje się wymogu określonego w § 104 o aktywności w sferze organizacyjnej.
18.
W okresie poprzedzającym termin ewaluacji jakości działalności naukowej w 2021 r. - w stosunku do monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo zamieszczone w ministerialnym wykazie wydawnictw, redakcji naukowej takiej monografii, rozdziału w takiej monografii, artykułu naukowego opublikowanego w czasopismach naukowych lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych zamieszczonych w ministerialnym wykazie czasopism opublikowanych w latach 2019-2020 stosuje się dla potrzeb zastosowania § 104 ich punktację obowiązującą w roku 2018.

SPIS TREŚCI

Dział I. Przepisy ogólne

Rozdział 1. Uniwersytet

Rozdział 2. Tradycja i zwyczaje

Rozdział 3. Tytuł doktora honoris causa

Rozdział 4. Wyróżnienia honorowe

Dział II. Organy Uniwersytetu

Rozdział 1. Przepisy ogólne

Rozdział 2. Rektor

Rozdział 3. Senat

Rozdział 4. Rada uczelni

Rozdział 5. Rada dziedziny

Rozdział 6. Zasady sprawowania wewnętrznego nadzoru nad aktami wydawanymi przez organy uczelni

Rozdział 7. Wybory w Uniwersytecie

Dział III. Organizacja Uniwersytetu

Rozdział 1. Jednostki organizacyjne Uniwersytetu

Rozdział 2 Funkcje kierownicze w Uniwersytecie

Dział IV. Pracownicy Uniwersytetu

Dział V. Studia, studenci i doktoranci

Dział VI. Mienie i gospodarka Uniwersytetu

Rozdział 1. Zasady dysponowania mieniem uczelni

Rozdział 2. Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez uczelnię

Rozdział 3. Gospodarka finansowa Uniwersytetu

Dział VII. Przepisy porządkowe dotyczące odbywania zgromadzeń

ZAŁĄCZNIK Nr 1

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Przepisy wprowadzające