Statut Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

Akty korporacyjne

PolKA.2005.10.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 13 października 2005 r.

STATUT
PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
Uchwalony 13 października 2005 r.

§  1.
1.
Państwowa Komisja Akredytacyjna, zwana dalej "Komisją", jest umocowanym ustawowo organem szkolnictwa wyższego działającym na rzecz jakości kształcenia.
2.
Działalność Komisji obejmuje uczelnie publiczne i niepubliczne, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365), zwanej dalej "ustawą".
3.
Komisja współpracuje z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami, których przedmiotem działania jest ocena jakości kształcenia lub akredytacja.
4.
Działalność Komisji podlega zewnętrznemu przeglądowi raz na 5 lat.
§  2.
1.
Kadencja Komisji trwa cztery lata i rozpoczyna się z dniem 1 stycznia.
2.
Przewodniczącego Komisji i jej Sekretarza powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, zwany dalej "ministrem".
3.
Członków Komisji z wyłączeniem przewodniczącego Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, który wchodzi w skład Komisji z mocy prawa, powołuje minister.
4.
Członek Komisji może zostać odwołany przez ministra na wniosek Prezydium.
5.
Pierwsze posiedzenie plenarne Komisji nowej kadencji zwołuje minister.
§  3.
1.
Komisja przedstawia ministrowi opinie i wnioski dotyczące w szczególności:
1)
oceny jakości kształcenia na danym kierunku, w tym kształcenia nauczycieli,
2)
spełnienia, określonych w przepisach prawnych, warunków prowadzenia studiów wyższych,
3)
utworzenia uczelni,
4)
przyznania uczelni uprawnienia do prowadzenia studiów wyższych:
a)
na danym kierunku studiów i określonym poziomie kształcenia,
b)
w ramach makrokierunku,
c)
w ramach studiów międzykierunkowych,
5)
przedłużenia pozwolenia, o którym mowa w art. 20 ust. 9 ustawy,
6)
utworzenia zamiejscowego ośrodka dydaktycznego przez jednostkę/uczelnię posiadającą uprawnienia do prowadzenia studiów drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich,

Tekst jednolity uwzględniający zmiany wprowadzone Uchwałą Nr 1/2006 z dnia 23 listopada 2006 r., Uchwałą Nr 1/2007 z dnia 22 listopada 2007 r., Uchwałą Nr 1/2008 z dnia 12 czerwca 2008 r. oraz Uchwałą Nr 1/2009 z dnia 22 stycznia 2009 r.

7)
utworzenia przez uczelnię zagraniczną uczelni z siedzibą na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Ocena, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeprowadzana jest w przypadku:
1)
wytypowania danego kierunku i uczelni przez Prezydium Komisji,
2)
wniosku ministra.
3.
Komisja może zwracać się do uczelni o udzielenie wyjaśnień i informacji dotyczących spraw pozostających w zakresie jej działania oraz przeprowadzać wizytacje uczelni.
4.
Przepisy ust. 1 pkt. 4 lit. a nie dotyczą uczelni, o których mowa w art. 56 ust. 2 oraz w art. 58 ust. 4 ustawy, natomiast ust. 1 pkt. 4 lit. b i c nie dotyczy uczelni, o których mowa w art. 3 ust. 1-4 ustawy.
5.
Komisja opiniuje projekty aktów prawnych dotyczących szkolnictwa wyższego, a także nauki.
§  4.
1.
Komisja działa na posiedzeniach plenarnych oraz przez swoje organy.
2.
Na posiedzeniach plenarnych Komisja w szczególności:
1)
uchwala statut i jego zmiany,
2)
wybiera wiceprzewodniczących,
3)
dokonuje corocznego podsumowania wyników swojej pracy,
4)
wypowiada się w sprawach przedstawionych przez ministra.
3.
Organami Komisji są:
1)
Przewodniczący,
2)
Sekretarz,
3)
Prezydium.

1. Na pierwszym posiedzeniu plenarnym Komisji nowej kadencji powołuje się, spośród członków Komisji, pięcioosobowy Zespół ds. Etyki.

2. Normy etyczne i zasady godnego postępowania członków i ekspertów Komisji określa Kodeks Etyki.

3. Szczegółową organizację i tryb pracy Zespołu określa uchwalony przez Zespół regulamin.

§  5.
1.
Przewodniczący kieruje pracami Komisji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2.
Przewodniczący podejmuje decyzje dotyczące działania Komisji nie zastrzeżone dla innych jej organów lub przewodniczących zespołów kierunków studiów, zwanych dalej "Przewodniczącymi Zespołów".
3.
Przewodniczący w szczególności:
1)
zwołuje, z zastrzeżeniem § 2 ust. 5, posiedzenia plenarne Komisji i im przewodniczy,
2)
zwołuje posiedzenia Prezydium i im przewodniczy,
3)
podpisuje uchwały Komisji i Prezydium oraz umowy lub porozumienia zawarte z organizacjami, o których mowa w § 1 ust. 3,
4)
ustala i uzupełnia listę recenzentów niebędących członkami Komisji, zwanych dalej "ekspertami",
5)
ustala wykaz kierunków studiów pozostających w kompetencjach poszczególnych Zespołów kierunków studiów,
6)
ustala wysokość wynagrodzenia za sporządzenie opinii,
7)
powołuje zespoły robocze,
8)
wyznacza ze składu zespołu osobę czasowo kierującą jego pracami w przypadku nieobecności przewodniczącego zespołu.
§  5.1.
1.
Przewodniczący może powołać Radę Konsultacyjną, zwaną dalej "Radą", która pełni dla Komisji funkcje opiniodawczo-doradcze.
2.
W skład Rady mogą wchodzić byli przewodniczący Komisji, przedstawiciele Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich i organizacji pracodawców oraz przedstawiciele i eksperci zagranicznych agencji akredytacyjnych, posiadający dużą wiedzę i doświadczenie w zakresie oceny jakości kształcenia oraz zarządzania szkołami wyższymi.
3.
Szczegółową organizację i tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.
§  5.2.
1.
Przewodniczący może powołać Zespół ds. polityki informacyjnej i relacji z otoczeniem.
2.
W skład Zespołu mogą wchodzić członkowie Komisji i pracownicy Biura.
3.
Funkcję Przewodniczącego Zespołu pełni Wiceprzewodniczący Komisji, w kompetencji którego pozostają sprawy wymienione w ust. 4.
4.
Zespół ds. polityki informacyjnej i relacji z otoczeniem w szczególności:
1)
opracowuje i realizuje strategię informacyjną Komisji,
2)
zapewnia efektywne kontakty z otoczeniem zewnętrznym Komisji,
3)
podejmuje działania zmierzające do kształtowania wizerunku Komisji,
4)
organizuje konferencje, szkolenia, spotkania merytoryczne mające na celu propagowanie i upublicznianie działalności Komisji,
5)
odpowiada za przygotowanie informacji i wydawnictw zewnętrznych, w tym: informacji prasowych, sprawozdań Komisji, serwisu internetowego, a także publikacji konferencyjnych i innych biuletynów informacyjnych,
6)
monitoruje i bada opinię zarówno otoczenia zewnętrznego, jak i wewnętrznego, na temat działalności Komisji.
§  6.
1.
Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie Komisji i wykonywanie przez nią zadań.
2.
Sekretarz w szczególności:
1)
organizuje bieżącą pracę Komisji oraz podpisuje związaną z nią korespondencję,
2)
rozstrzyga spory kompetencyjne między zespołami,
3)
powołuje zespoły oceniające,
4)
wyznacza recenzentów spośród członków Komisji lub ekspertów,
§  7.
1.
W skład Prezydium wchodzą:
1)
Przewodniczący,
2)
Sekretarz,
3)
Przewodniczący Zespołów,
4)
Przewodniczący Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Do kompetencji Prezydium należy w szczególności:
1)
Podejmowanie uchwał w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1 i 5,
2)
ustalanie ogólnych kryteriów oceny jakości kształcenia,
3)
ustalanie wytycznych do przygotowania raportu samooceny,
4)
ustalanie zasad przeprowadzania wizytacji,
5)
ustalanie kierunków studiów i uczelni podlegających ocenie w danym roku akademickim,
6)
ustalanie, na wniosek Przewodniczącego Komisji, sposobu i zakresu wykorzystania środowiskowych ocen jakości kształcenia,
7)
występowanie do ministra z wnioskiem o odwołanie członka Komisji.
3.
Prezydium podejmując uchwały w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1, kieruje się sprawozdaniami przedkładanymi przez poszczególne zespoły kierunków studiów.
§  8.
1.
Na wniosek przewodniczącego Komisja wybiera nie więcej niż dwóch Wiceprzewodniczących.
2.
Do kompetencji Wiceprzewodniczących odpowiednio należy:
1)
uczestniczenie w pracach Prezydium,
2)
monitorowanie oraz doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości pracy Komisji,
3)
planowanie działań zmierzających do realizacji strategii rozwoju Komisji,
4)
dokonywanie analiz działalności Komisji oraz cykliczne przygotowywanie raportów samooceny niezbędnych do przeprowadzenia zewnętrznych akredytacji działalności Komisji,
5)
organizowanie współdziałania z instytucjami krajowymi, w tym środowiskowymi komisjami akredytacyjnymi,
6)
kontakty z instytucjami zagranicznymi i organizacjami międzynarodowymi, których przedmiotem działania jest ocena jakości kształcenia lub akredytacja,
7)
przygotowywanie dokumentów i opracowań związanych z realizacją ustaleń wynikających ze współpracy, o której mowa w pkt. 6,
8)
prezentowanie na arenie międzynarodowej osiągnięć Komisji,
9)
upowszechnianie wśród członków Komisji wiedzy na temat rozwiązań przyjętych w innych krajach w zakresie akredytacji i oceny jakości kształcenia.
3.
Szczegółowy zakres działania wiceprzewodniczących ustala Przewodniczący Komisji.
4.
Przewodniczący Komisji może upoważnić wiceprzewodniczącego lub Sekretarza do zastępowania go w określonych sprawach.
§  9.
1.
W Komisji działają następujące zespoły kierunków studiów:
1)
Zespół Kierunków Studiów Humanistycznych,
2)
Zespół Kierunków Studiów Przyrodniczych,
3)
Zespół Kierunków Studiów Matematyczno-Fizyczno-Chemicznych,
4)
Zespół Kierunków Studiów Rolniczych, Leśnych i Weterynaryjnych,
5)
Zespół Kierunków Studiów Medycznych,
6)
Zespół Kierunków Studiów Wychowania Fizycznego,
7)
Zespół Kierunków Studiów Technicznych,
8)
Zespół Kierunków Studiów Ekonomicznych,
9)
Zespół Kierunków Studiów Społecznych i Prawnych,
10)
Zespół Kierunków Studiów Artystycznych,
11)
Zespół Kierunków Studiów Wojskowych, Zwane dalej "Zespołami".
2.
Zespoły przygotowują sprawozdania tj. opinie oraz propozycje uchwał wraz z uzasadnieniem w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1 i 5
3.
Przewodniczących Zespołów wybierają ich członkowie spośród swego grona. Przewodniczący zespołów organizują pracę Zespołów oraz zapewniają właściwe i terminowe wykonanie przez nie zadań. Przewodniczący zespołu zwołuje posiedzenia zespołu i im przewodniczy.
4.
W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Zespołu może upoważnić członka Zespołu do zastępowania go w określonych sprawach.
5.
Członek Komisji może wchodzić w skład nie więcej niż jednego zespołu kierunków studiów.
6.
W przypadku spraw będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednego Zespołu, Przewodniczący Komisji lub Sekretarz wyznacza Zespół koordynujący ich rozpatrzenie oraz wyraża zgodę członkom innych zespołów na udział, z głosem stanowiącym, w posiedzeniu Zespołu koordynującego.
7.
Przewodniczący Komisji, Wiceprzewodniczący lub Sekretarz mogą uczestniczyć, z głosem stanowiącym, w posiedzeniach zespołów.
8.
Przewodniczący Komisji oraz przewodniczący zespołu mogą zapraszać do udziału w posiedzeniach, z głosem doradczym, ekspertów oraz inne osoby.
§  10.
1.
Uchwały na posiedzeniach plenarnych oraz uchwały Prezydium w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1 i 5 podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków odpowiednio Komisji lub Prezydium, z zastrzeżeniem § 23.
2.
Uchwały Prezydium w sprawach personalnych podejmowane są w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej trzech czwartych członków Prezydium.
3.
Wybory Wiceprzewodniczących Komisji, członków zespołu, o którym mowa w § 41 ust. 1 oraz przewodniczących zespołów dokonywane są w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków odpowiednio Komisji lub zespołu.
§  11.
1.
Obsługę administracyjną i finansową Komisji, jej organów i Zespołów zapewnia Biuro Państwowej Komisji Akredytacyjnej, zwane dalej "Biurem". Nadzór nad funkcjonowaniem Biura sprawuje Przewodniczący Komisji.
2.
Szczegółowy zakres działalności Biura oraz jego organizację określa regulamin organizacyjny nadany przez Przewodniczącego Komisji, po zasięgnięciu opinii Prezydium.
3.
Dyrektora biura powołuje i odwołuje Przewodniczący Komisji.
§  12.
1.
W realizacji zadań, o których mowa w § 3 ust. 1, Komisja korzysta, a w odniesieniu do zadań określonych w § 3 ust. 5 może korzystać, z opinii swoich członków oraz ekspertów, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 4.
2.
Ekspertem może być:
1)
nauczyciel akademicki posiadający uznany dorobek w danej dziedzinie nauki lub sztuki,
2)
osoba posiadająca pogłębioną wiedzę z zakresu prawnych i organizacyjnych podstaw funkcjonowania szkół wyższych.
3)
student wskazany przez organ Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej upoważniony do reprezentowania na zewnątrz,
4)
przedstawiciel organizacji pracodawców, reprezentatywnej w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o trójstronnej Komisji do spraw społeczno -gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080 z późn. zm.),
5)
nauczyciel akademicki uczelni zagranicznej.
3.
Do listy ekspertów, po wyrażeniu przez nich zgody, włączani są członkowie Komisji poprzednich kadencji.
4.
Osoba, o której mowa w ust. 2 pkt 2, może sporządzać opinie wyłącznie w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2.
5.
Członkowie Komisji i eksperci za sporządzenie pisemnej opinii otrzymują wynagrodzenie.
§  13.
1.
W sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3-7 Zespół, na podstawie przedstawionej dokumentacji wniosków i recenzji, przygotowuje opinie oraz propozycje uchwał, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Przewodniczący Komisji lub Sekretarz, z własnej inicjatywy albo na wniosek Przewodniczącego zespołu, mogą podjąć decyzję o przeprowadzeniu wizytacji, określając sposób jej przeprowadzenia, w tym o wyłączeniu czynności określonych w § 14 ust. 2.
3.
Recenzje, o których mowa w ust 1, sporządzają członkowie zespołu lub eksperci wyznaczeni przez Sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym zespołu. Przewodniczący Zespołu przedstawia Sekretarzowi proponowane

kandydatury w terminie dwóch tygodni od daty otrzymania wniosku przez Komisję.

4.
Recenzję lub raport z wizytacji, o której mowa w ust. 2, należy sporządzić w terminie nie dłuższym niż trzy tygodnie od daty otrzymania wniosku lub zakończenia wizytacji.
5.
W przypadku nie sporządzenia recenzji w wyznaczonym terminie lub sporządzenia recenzji przez eksperta, sprawę referuje na najbliższym posiedzeniu zespołu jego przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek zespołu, po uprzednim przygotowaniu tzw. recenzji wewnętrznej.
6.
Opinie oraz uchwały, o których mowa w ust. 1, Zespół formułuje w terminie nie dłuższym niż cztery tygodnie od daty otrzymania recenzji lub raportu z wizytacji, o której mowa w ust. 2.
7.
Sprawy, o których mowa w ust. 1, rozpatrywane są przez Prezydium w terminie nie dłuższym niż cztery tygodnie od daty sformułowania przez Zespół opinii oraz propozycji uchwały.
8.
Uchwały Prezydium przekazywane są ministrowi oraz uczelniom lub wnioskodawcom w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty ich podjęcia. W przypadku uczelni nadzorowanych przez innych ministrów uchwała przekazywana jest również właściwemu ministrowi.
9.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Sekretarz może wydłużyć terminy, o których mowa w ust. 3, 4, 6 oraz 7 i 8.
§  14.
1.
Oceny w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, dokonywane są po przeprowadzeniu postępowania oceniającego.
2.
Postępowanie oceniające obejmuje:
1)
przygotowanie przez uczelnię raportu samooceny,
2)
wizytację, zgodnie z ustalonymi przez Prezydium zasadami,
3)
opracowanie raportu przez Zespół oceniający, zgodnie z ustalonym przez Prezydium wzorem,
4)
przekazanie raportu do ocenianej uczelni,
5)
przedstawienie przez ocenianą uczelnię odpowiedzi na raport,
6)
sformułowanie przez Zespół propozycji oceny wraz z uzasadnieniem,
7)
podjęcie przez Prezydium uchwały w sprawie oceny jakości kształcenia.
3.
Uczelnia przygotowuje raport samooceny, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez Prezydium.
4.
Uczelnia zobowiązana jest przekazać Komisji raport samooceny w ciągu sześciu tygodni od daty otrzymania zawiadomienia o ocenie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Sekretarz może jednokrotnie przedłużyć termin przekazania raportu o okres nie dłuższy jednak niż o pięć tygodni.
5.
Wizytacja powinna zostać przeprowadzona w terminie nie dłuższym niż osiem tygodni od daty otrzymania raportu samooceny. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Sekretarz może przedłużyć termin przeprowadzenia wizytacji.
6.
Nieprzekazanie przez uczelnię raportu samooceny nie wstrzymuje biegu kolejnych czynności postępowania oceniającego, o których mowa w ust. 2 pkt.2-7.
7.
Dyrektor biura Komisji zawiadamia uczelnię o terminie wizytacji oraz przekazuje uczelni opracowany przez Zespół oceniający ramowy plan jej przeprowadzenia nie później niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem wizytacji.
§  15.
1.
Postępowanie oceniające, o którym mowa w § 14 ust. 1, przeprowadza Zespół oceniający, składający się z członków Komisji i ekspertów.
2.
Przewodniczącym zespołu oceniającego jest członek Komisji lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach ekspert, o którym mowa w § 12 ust. 3.
3.
Zespół oceniający, w składzie od dwóch do pięciu osób, powołuje Sekretarz w porozumieniu z przewodniczącym zespołu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Sekretarz może zwiększyć skład zespołu oceniającego.
§  16.
1.
Zespół oceniający po zapoznaniu się z raportem samooceny oraz po odbyciu wizytacji przygotowuje, w ciągu sześciu tygodni, raport zawierający:
1)
ocenę przestrzegania warunków prowadzenia studiów wyższych, mających wpływ na jakość kształcenia,
2)
opinię o jakości kształcenia.
2.
Raport zespołu, o którym mowa w ust. 1, przesyłany jest do ocenianej uczelni, która w terminie trzech tygodni od daty jego otrzymania może ustosunkować się do zawartych w nim uwag.
3.
Przewodniczący zespołu oceniającego przedstawia na posiedzeniu zespołu raport oraz zgłoszone przez uczelnię uwagi.
4.
Propozycję uchwały w sprawie oceny, o której mowa w § 14 ust. 1, wraz z jej uzasadnieniem przedstawia na posiedzeniu Prezydium przewodniczący zespołu lub, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, wyznaczona przez niego osoba, w terminie nie dłuższym niż sześć tygodni od daty otrzymania odpowiedzi uczelni.
5.
Propozycja oceny zespołu, o której mowa w § 14 ust. 2 pkt. 6, oraz uchwała Prezydium, o której mowa w § 14 ust. 2 pkt. 7, formułowane są zgodnie z ustalonymi przez Prezydium kryteriami oceny jakości kształcenia.
6.
Przepisy § 13 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.
§  17.
Po zakończeniu postępowania oceniającego wyniki ocen jakości kształcenia publikowane są na stronie internetowej Komisji.
§  18.
1.
Uchwała Prezydium w sprawach, o których mowa w § 14 ust. 1, obejmuje:
1)
ocenę spełnienia, określonych w przepisach prawnych, warunków prowadzenia studiów wyższych,
2)
ocenę jakości kształcenia,
3)
uzasadnienie.
2.
Uchwała może zawierać również zalecenia.
3.
Ocena jakości kształcenia może być:
1)
wyróżniająca,
2)
pozytywna,
3)
warunkowa,
4)
negatywna.
4.
Przewodniczący Komisji poddaje pod głosowanie propozycje oceny jakości kształcenia poczynając od oceny pozytywnej. W przypadku braku poparcia tej oceny w głosowaniu, zarządzane jest głosowanie w sprawie oceny warunkowej. Brak poparcia dla oceny pozytywnej lub warunkowej oznacza negatywną ocenę jakości kształcenia.
5.
Oceny wyróżniające mogą zostać sformułowane po dokonaniu oceny wszystkich lub przeważającej części uczelni prowadzących dany kierunek studiów.
6.
Kolejną ocenę przeprowadza się:
1)
po upływie 8 lat - w przypadku uzyskania oceny wyróżniającej,
2)
po upływie 6 lat - w przypadku uzyskania oceny pozytywnej,

o ile nie zaistnieją przesłanki do przeprowadzenia jej we wcześniejszym terminie.

§  19.
1.
W przypadku wydania oceny pozytywnej na krótszy okres niż określony w § 18 ust. 6 pkt. 2 lub oceny warunkowej uchwała Prezydium powinna wskazać uchybienia wymagające usunięcia oraz określać termin dokonania powtórnej oceny.
2.
W przypadku dokonywania powtórnej oceny Przewodniczący Komisji lub Sekretarz mogą zarządzić kolejną wizytację, określając jej zakres i sposób przeprowadzenia. Przepisy § 16 ust. 4-6 oraz § 17 stosuje się odpowiednio.".
§  20.
1.
Strona niezadowolona z uchwały Prezydium podjętej w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt. 1-4, może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie trzydziestu dni od doręczenia uchwały.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, rozpatrywany jest na wspólnym posiedzeniu zespołu i Prezydium w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od daty otrzymania wniosku.
3.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie referuje na posiedzeniu Prezydium przewodniczący Zespołu lub wyznaczona przez niego osoba.
§  21.
1.
Z posiedzeń Komisji oraz Prezydium i zespołów sporządzane są protokoły.
2.
Protokół zawiera co najmniej tytuły rozpatrywanych spraw, nazwiska referentów, poddaną pod głosowanie opinię lub ocenę oraz wyniki głosowania.
3.
Podpisane przez przewodniczącego Komisji lub zespołu protokoły wraz z listami obecności, podjęte uchwały, dokumentacja postępowania opiniodawczego w sprawach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt. 3-7, oraz dokumentacja postępowania oceniającego są archiwizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  22.
1.
Wynagrodzenia członków Komisji i ekspertów, o których mowa w § 12, oraz koszty wizytacji, o których mowa w § 13 ust. 2, § 14 ust. 2 pkt 2 i w § 19 ust 2, pokrywane są ze środków przeznaczonych na działalność Komisji w budżecie państwa w dziale 803 Szkolnictwo wyższe.
§  23.
Statut Komisji jest uchwalany i zmieniany na posiedzeniach plenarnych Komisji bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków, na wniosek Przewodniczącego lub co najmniej 20 członków Komisji.
§  24.
Kadencja Komisji, która rozpoczęła się z dniem 1 stycznia 2005 r. Trwa trzy lata.
§  25.
Do dnia 31 grudnia 2005 zachowuje moc § 11 ust. 1-3 statutu, o którym mowa w § 27.
§  26.
Traci moc statut nadany uchwałą nr 1/2004 Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 23 września 2004 r.
§  27.
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia, z tym że § 11 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.
§  28.
1.
W kadencji 2008-2012 Zespół, o którym mowa w § 41, powołuje się na posiedzeniu plenarnym Komisji, na którym przyjmuje się zmianę statutu umożliwiającą jego powołanie.
2.
Zespół, o którym mowa w ust. 1, określi Kodeks Etyki.