Statut Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.

Akty korporacyjne

CKST.2012.6.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 4 czerwca 2012 r.

STATUT
CENTRALNEJ KOMISJI DO SPRAW STOPNI I TYTUŁÓW
z dnia 4 czerwca 2012 r.

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów, zwana dalej "Komisją", działa na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.), zwanej dalej "Ustawą", oraz na podstawie niniejszego Statutu.
2.
Ilekroć w Statucie jest mowa o stopniach naukowych lub tytule naukowym, należy przez to rozumieć również stopnie i tytuł w zakresie sztuki.
§  2.
1.
Komisja działa na posiedzeniach plenarnych lub przez swoje organy.
2.
Organami Komisji są:
1)
Przewodniczący Komisji;
2)
Prezydium Komisji;
3)
Sekcje Komisji stałe lub doraźne.
§  3.
1.
Komisja na posiedzeniach plenarnych:
1)
dokonuje podziału Komisji na Sekcje stałe;
2)
wybiera z grona swoich członków dwóch kandydatów na Przewodniczącego Komisji, celem przedstawienia Prezesowi Rady Ministrów, zgodnie z art. 33 ust. 3 Ustawy;
3)
wybiera z grona swoich członków dwóch Zastępców Przewodniczącego Komisji oraz Sekretarza Komisji;
4)
uchwala Statut, celem jego przedstawienia Prezesowi Rady Ministrów do zatwierdzenia, zgodnie z art. 35 ust. 6 Ustawy;
5)
wyraża opinie w sprawach przedstawionych jej przez Przewodniczącego Komisji lub Prezydium Komisji.
2.
Posiedzenia plenarne Komisji odbywają się co najmniej dwa razy w czasie jednej kadencji.
§  4.
W skład Prezydium Komisji wchodzą: Przewodniczący Komisji, dwaj Zastępcy Przewodniczącego Komisji, Sekretarz Komisji oraz Przewodniczący Sekcji stałych, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1.
§  5.
1.
Sekcjami stałymi Komisji są:
1)
Sekcja Nauk Humanistycznych i Społecznych;
2)
Sekcja Nauk Ekonomicznych;
3)
Sekcja Nauk Biologicznych, Rolniczych, Leśnych i Weterynaryjnych;
4)
Sekcja Nauk Medycznych;
5)
Sekcja Nauk Matematycznych, Fizycznych, Chemicznych i Nauk o Ziemi;
6)
Sekcja Nauk Technicznych;
7)
Sekcja Sztuki.
2.
W skład Sekcji doraźnej wchodzi co najmniej siedmiu członków Komisji, powołanych w trybie określonym w § 8 pkt 7, w tym, jako przewodniczący Sekcji, Przewodniczący Komisji, Zastępca Przewodniczącego Komisji albo Sekretarz Komisji.
§  6.
Komisja używa pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem w otoku: Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów.

Rozdział  II

Kompetencje organów Komisji

§  7.
1.
Przewodniczący Komisji:
1)
kieruje pracami Komisji przy pomocy Zastępców Przewodniczącego Komisji, Sekretarza Komisji oraz Przewodniczących Sekcji stałych;
2)
wykonuje zadania i kompetencje określone w Ustawie;
3)
reprezentuje Komisję na zewnątrz;
4)
przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej kandydatów do tytułu naukowego na podstawie odpowiedniej uchwały Prezydium Komisji;
5)
przedstawia jednostkom organizacyjnym uprawnionym do nadawania stopni naukowych roczne sprawozdania z działalności Komisji, o których mowa w art. 36 Ustawy;
6)
przewodniczy na posiedzeniach plenarnych Komisji oraz Prezydium Komisji;
7)
ogłasza uchwały Komisji, gdy ogłoszenia tego wymagają obowiązujące przepisy;
8)
wzywa do uzupełnienia wniosku o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego, zgodnie z art. 18a ust. 4 Ustawy;
9)
wyznacza radę właściwą do przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego na podstawie art. 18a ust. 3 Ustawy;
10)
wyłącza od udziału w postępowaniu członka Komisji na podstawie art. 34b Ustawy w związku z art. 24 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego;
11)
wykonuje inne zadania i kompetencje przewidziane w Statucie.
2.
W razie nieobecności Przewodniczącego jego zadania i kompetencje wykonuje, wyznaczony przez Przewodniczącego Komisji, Zastępca Przewodniczącego Komisji, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Przewodniczący Komisji może upoważnić każdego Zastępcę Przewodniczącego Komisji, Sekretarza Komisji lub każdego Przewodniczącego Sekcji do wykonywania, w zakresie określonym w upoważnieniu, czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 8 - 10.
§  8.
Prezydium Komisji:
1)
zatwierdza uchwały Sekcji w sprawach:
a)
nadawania jednostkom organizacyjnym uprawnień do nadawania stopni naukowych,
b)
ograniczania, zawieszania i pozbawienia uprawnień do nadawania stopni naukowych,
c)
wskazania jednostek organizacyjnych właściwych do zakończenia przewodów doktorskich i postępowań habilitacyjnych zgodnie z art. 8 ust. 4 i 5 oraz art. 9 ust. 3 Ustawy,
d)
o których mowa w art. 6 ust. 5 Ustawy;
2)
zatwierdza uchwały Sekcji w sprawach:
a)
nadawania stopni naukowych i tytułu naukowego, z zastrzeżeniem §27,
b)
uzupełnienia składu rady właściwej jednostki organizacyjnej zgodnie z art. 10 Ustawy,
c)
dopuszczenia do wszczęcia postępowania o nadanie tytułu profesora zgodnie z art. 26 ust. 3 Ustawy;
3)
wydaje postanowienia o wznowieniu postępowania w sprawach nadania tytułu albo stopnia naukowego;
4)
wydaje decyzje o stwierdzeniu nieważności postępowania w sprawie nadania tytułu albo stopnia naukowego - w zakresie kompetencji Komisji, o których mowa w art. 29a Ustawy;
5)
zarządza przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku, o którym mowa w art. 18a ust. 13 Ustawy;
6)
wydaje, na podstawie art. 21a ust. 3 Ustawy, decyzje administracyjne w przedmiocie wyrażenia sprzeciwu i uchylenia decyzji rektora w sprawie nabycia uprawnień równoważnych uprawnieniom wynikającym z posiadania stopnia naukowego doktora habilitowanego;
7)
powołuje Sekcje doraźne i ich przewodniczących;
8)
uchwala roczne programy okresowych ocen, o których mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy;
9)
uchwala roczne sprawozdania z działalności Komisji;
10)
wykonuje inne zadania i kompetencje przewidziane w Statucie;
11)
wykonuje inne zadania i kompetencje Komisji nieprzyznane innym organom Komisji lub nienależące do zadań i kompetencji Komisji na posiedzeniach plenarnych.
§  9.
1.
Do zadań Sekcji stałej należy:
1)
wybór Przewodniczącego Sekcji i jego Zastępcy;
2)
prowadzenie postępowania, o którym mowa w § 18 - 24, i podejmowanie uchwał w wyniku przeprowadzenia tego postępowania;
3)
opiniowanie projektów aktów przedstawionych przez Prezydium Komisji;
4)
uchwalenie, w ramach rocznego programu, o którym mowa w § 8 pkt 8, i w zakresie działania Komisji, z uwzględnieniem § 18 ust. 1, rocznego planu ocen, o których mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy, jak również dokonywanie takiej oceny w wykonaniu rocznego programu lub w związku z rozpatrywaniem wniosków o nadanie uprawnień;
5)
uznawanie kwalifikacji do bycia promotorem w przewodzie doktorskim oraz recenzentem rozprawy doktorskiej lub członkiem komisji habilitacyjnej na podstawie art. 20 ust. 8 Ustawy;
6)
wyrażanie, na podstawie art. 33 ust. 2 Ustawy, opinii w sprawie zatrudnienia w szkole wyższej na stanowisku profesora nadzwyczajnego osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora habilitowanego;
7)
wykonywanie innych zadań i kompetencji przewidzianych w Statucie.
2.
Do zadań Sekcji doraźnej należy rozpatrywanie określonych spraw, zleconych przez Prezydium Komisji spośród spraw, o których mowa w ust. I pkt 2, 3, 5 i 6, w szczególności, jeżeli sprawy te wykraczają poza zakres właściwości jednej Sekcji stałej określony w § 18 ust. 1.

Rozdział  III

Sposób wyboru Prezydium Komisji

§  10.
1.
Wybór kandydatów na Przewodniczącego Komisji oraz wybór Zastępców Przewodniczącego Komisji i Sekretarza Komisji odbywa się na pierwszym posiedzeniu plenarnym Komisji nowej kadencji.
2.
Czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim członkom Komisji.
3.
Każdy członek Komisji ma prawo do zgłaszania kandydatów, nie więcej niż jednego na jedną funkcję. Bierne prawo wyborcze przysługuje wszystkim członkom Komisji. Głosowanie odbywa się na zgłoszonych kandydatów, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie i objęcie danej funkcji w razie wyboru.
4.
Głosowanie jest ważne, jeżeli bierze w nim udział co najmniej połowa członków Komisji.
5.
Głosowanie jest tajne. Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy na daną funkcję uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
6.
Wybory przeprowadza trzyosobowa Komisja Wyborcza, powołana zwykłą większością głosów przez Komisję spośród jej członków, na tym posiedzeniu plenarnym, na którym przeprowadza się wybory - przed przystąpieniem do zgłaszania kandydatów.
7.
Komisja na posiedzeniu plenarnym stwierdza dokonanie wyboru po

stwierdzeniu ważności wyboru przez trzyosobową Komisję Wyborczą. Postanowienie ust. 6 stosuje się odpowiednio.

§  11.
1.
Pierwsze w kadencji posiedzenie Sekcji zwołuje Sekretarz Komisji.
2.
Postanowienia § 10 ust. 1 - 6 stosuje się odpowiednio do wyboru Przewodniczącego Sekcji i jego Zastępcy.
§  12.
1.
W razie trwałego zaprzestania sprawowania funkcji przez Przewodniczącego Komisji w trakcie kadencji, Prezydium Komisji wyznacza ze swojego grona osobę pełniącą tę funkcję i zwołuje posiedzenie plenarne Komisji celem dokonania wyboru kandydatów przedstawianych Prezesowi Rady Ministrów. Posiedzenie plenarne powinno odbyć się w terminie trzech miesięcy od wyznaczenia osoby pełniącej funkcję Przewodniczącego. Posiedzenia plenarnego nie zwołuje się, jeżeli do końca kadencji pozostaje mniej niż sześć miesięcy.
2.
W razie trwałego zaprzestania sprawowania funkcji przez Zastępcę Przewodniczącego lub Sekretarza Komisji w trakcie kadencji, Prezydium Komisji wyznacza spośród członków Komisji osobę pełniącą daną funkcję i zwołuje posiedzenie plenarne Komisji celem dokonania wyboru na tę funkcję. Posiedzenie plenarne powinno odbyć się w terminie sześciu miesięcy od wyznaczenia osoby pełniącej funkcję Zastępcy Przewodniczącego lub Sekretarza Komisji. Posiedzenia plenarnego nie zwołuje się, jeżeli do końca kadencji pozostaje mniej niż dziewięć miesięcy.
3.
W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 stosuje się postanowienia § 10 ust. 2-6.
§  13.
1.
W razie trwałego zaprzestania sprawowania funkcji przez Przewodniczącego Sekcji, Sekretarz Komisji zwołuje niezwłocznie posiedzenie Sekcji celem dokonania wyboru Przewodniczącego Sekcji.
2.
W razie trwałego zaprzestania sprawowania funkcji przez Zastępcę Przewodniczącego Sekcji, Sekcja niezwłocznie dokonuje wyboru na tę funkcję.

Rozdział  IV

Organizacja i tryb działania Komisji

§  14.
1.
Posiedzenie plenarne zwołuje w miarę potrzeb Przewodniczący Komisji z własnej inicjatywy, na wniosek Prezydium Komisji albo na wniosek 1/3 ogólnej liczby członków Komisji, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.
2.
Uchwały Komisji na posiedzeniu plenarnym podejmowane są bezwzględną większością oddanych głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Komisji.
3.
Uchwały Komisji podjęte na posiedzeniu plenarnym podpisuje Przewodniczący Komisji, z wyjątkiem uchwał podjętych na pierwszym posiedzeniu plenarnym Komisji nowej kadencji, które podpisuje Przewodniczący tego posiedzenia.
§  15.
1.
Uchwały Prezydium Komisji zapadają bezwzględną większością oddanych głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków.
2.
Uchwały w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 2 - 4 i 6, zapadają w głosowaniu tajnym.
3.
Uchwałę Prezydium Komisji, w której wypowiedziano się przeciw wnioskowi, podpisują wszyscy członkowie, którzy brali udział w jej powzięciu, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1.
§  16.
1.
Każdy z członków Komisji działa w jednej określonej Sekcji stałej.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek zainteresowanego członka Komisji, Prezydium Komisji może przenieść go do innej Sekcji, za zgodą Przewodniczących obu Sekcji.
§  17.
Postanowienia § 15 stosuje się odpowiednio do uchwał Sekcji Komisji, z tym

że:

1)
w głosowaniu tajnym zapadają także uchwały w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 1 lit. a i b;
2)
uchwały Sekcji zapisywane są w protokole z posiedzenia Sekcji, który podpisuje Przewodniczący posiedzenia Sekcji, na którym podjęto daną uchwałę.
§  18.
1.
Postępowanie w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 1 i 2 w związku z § 9 ust. 1 pkt 2, zwane dalej "postępowaniem opiniodawczym", prowadzone jest w tej Sekcji stałej, której kompetencje najbliższe są specjalności reprezentowanej przez ocenianego kandydata lub kierunków działalności naukowej jednostki, której uprawnień sprawa dotyczy.
2.
Właściwą Sekcję dla danej sprawy, o której mowa w ust. 1, wskazuje Przewodniczący Komisji albo z jego upoważnienia Sekretarz Komisji.
3.
Prezydium Komisji, z własnej inicjatywy lub na wniosek Sekcji stałej, może zmienić decyzję Przewodniczącego albo Sekretarza Komisji w sprawie wskazania Sekcji właściwej dla danej sprawy albo przekazać sprawę powołanej w tym celu Sekcji doraźnej.
§  19.
1.
W postępowaniu opiniodawczym powołuje się co najmniej jednego recenzenta spośród osób mających tytuł naukowy. Recenzentem może być członek Komisji, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
2.
W sprawach dotyczących nadawania stopni naukowych recenzentem może być również osoba ze stopniem naukowym doktora habilitowanego.
3.
Decyzja Komisji odmawiająca poparcia wniosku o nadanie tytułu naukowego albo odmawiająca zatwierdzenia uchwały o nadaniu stopnia naukowego zapada po zasięgnięciu opinii co najmniej dwóch recenzentów, w tym, zgodnie z art. 35 ust. 3 Ustawy, co najmniej jednego recenzenta spoza składu Komisji.
4.
W postępowaniu opiniodawczym Sekcji, po otrzymaniu negatywnej opinii recenzenta, powołuje się recenzenta dodatkowego, przy czym, jeżeli recenzentem jest członek Komisji, recenzentem dodatkowym może być jedynie osoba, o której mowa w ust. 1 i 2, niebędąca członkiem Komisji.
5.
Sekcja powołuje dodatkowych recenzentów lub wnioskuje o ich powołanie przed powzięciem uchwały w danej sprawie.
§  20.
1.
Recenzentów w postępowaniu opiniodawczym powołuje Przewodniczący właściwej Sekcji.
2.
Prawo powoływania dodatkowych recenzentów przysługuje także Sekcji, Prezydium Komisji oraz Przewodniczącemu Komisji.
§  21.
1.
Recenzent przedstawia swoją opinię na piśmie i referuje ją na posiedzeniu właściwej Sekcji oraz uczestniczy w dyskusji poświęconej opiniowanej sprawie.
2.
Z ważnych, uzasadnionych powodów, Sekcja może zgodzić się na rozpatrzenie danej sprawy bez osobistego udziału recenzenta w posiedzeniu. W tym przypadku otrzymaną opinię recenzenta referuje Przewodniczący Sekcji lub upoważniony przez niego członek Sekcji.
§  22.
1.
Uchwałę Sekcji podjętą po przeprowadzeniu postępowania opiniodawczego referuje na posiedzeniu Prezydium Przewodniczący Sekcji, a w razie jego nieobecności - Zastępca Przewodniczącego Sekcji, któremu równocześnie przysługują na tym posiedzeniu uprawnienia członka Prezydium.
2.
Prezydium Komisji, po zapoznaniu się z uchwałą Sekcji, podejmuje uchwałę w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
3.
Przed powzięciem uchwały, Prezydium Komisji może zasięgnąć opinii dodatkowego recenzenta i po jej uzyskaniu rozstrzygnąć sprawę albo zwrócić sprawę Sekcji do ponownego rozpatrzenia z wykorzystaniem tej dodatkowej opinii.
4.
W razie odmowy zatwierdzenia uchwały Sekcji, Prezydium Komisji zwraca Sekcji sprawę do ponownego rozpatrzenia. Po otrzymaniu uchwały Sekcji ostateczną decyzję w sprawie podejmuje Prezydium Komisji.
§  23.
1.
Akta wytworzone w toku postępowania opiniodawczego przed Komisją są dostępne dla stron i uczestników postępowania od- chwili podjęcia uchwały przez Prezydium Komisji, z uwzględnieniem przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych i przepisów o ochronie danych osobowych.
2.
Strony i uczestnicy postępowań przed Komisją nie uczestniczą w posiedzeniach Sekcji i Prezydium Komisji, w tym dotyczących ich spraw.
§  24.
Postanowienia § 18 - 23 stosuje się odpowiednio do postępowania prowadzonego przez Komisję na podstawie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
§  25.
1.
W postępowaniu w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 3 i 4, stosuje się odpowiednio postanowienia § 19, § 20 ust. I, § 21 i § 22.
2.
W postępowaniu w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 6, stosuje się odpowiednio postanowienia § 19 ust. 1 i 2 oraz § 20 ust. 1.
3.
W postępowaniu w sprawach, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 5 i 6, stosuje się odpowiednio postanowienia § 19 ust. 1 i 2, § 20 ust. 1 i § 21.
4.
Do dokonywania oceny, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 4, stosuje się odpowiednio postanowienia § 18-21. Jeżeli ocena następuje w związku z rozpatrywaniem wniosku jednostki organizacyjnej o nadanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego, dokonuje się jej w postępowaniu wszczętym przez złożenie tego wniosku.
§  26.
1.
Uchwałę Prezydium Komisji, która w pełni jest zgodna z wnioskiem, przekazuje na piśmie właściwym organom lub jednostkom organizacyjnym Przewodniczący Komisji albo z jego upoważnienia Zastępca Przewodniczącego Komisji lub Sekretarz Komisji.
2.
Postanowienie ust. 1 stosuje się odpowiednio do uchwał Sekcji.

Rozdział  V

Sposób powoływania przez Komisję recenzentów w postępowaniach habilitacyjnych i w postępowaniach o nadanie tytułu naukowego oraz przewodniczących i członków komisji habilitacyjnych

§  27.
1.
Recenzentów w postępowaniach habilitacyjnych i w postępowaniach o nadanie tytułu naukowego, a także przewodniczących i członków komisji habilitacyjnych, powołanie których należy z mocy Ustawy do Komisji, powołuje właściwa Sekcja Komisji na wniosek jej Przewodniczącego. Postanowienia § 15, § 17 pkt 2 i § 18 stosuje się odpowiednio.
2.
Członków komisji habilitacyjnej, w tym recenzentów, w pierwszej kolejności powołuje właściwa jednostka organizacyjna, następnie pozostałych członków powołuje Centralna Komisja.

Rozdział  VI

Przepisy końcowe

§  28.
1.
Traci moc statut Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, uchwalony przez Komisję w dniu 15 października 2007 r., ze zmianami z dnia 10 grudnia 2008 r.
2.
Statut wchodzi w życie w dniem wejścia w życie zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zatwierdzenia tego statutu.