Statut Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.

Akty korporacyjne

CKST.2007.10.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 października 2007 r.

STATUT
CENTRALNEJ KOMISJI DO SPRAW STOPNI I TYTUŁÓW

Na podstawie art. 35 ust. 5 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 z późn. zm.), Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów uchwala, co następuje:

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów, zwana dalej "Komisją", działa na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 z późn. zm.), zwanej dalej "Ustawą", oraz na podstawie niniejszego Statutu.
2.
Ilekroć w Statucie jest mowa o stopniach naukowych i tytule naukowym, należy przez to rozumieć również stopnie i tytuł w zakresie sztuki.
§  2.
1.
Komisja działa na posiedzeniach plenarnych lub przez swoje organy.
2.
Organami Komisji są:
1)
przewodniczący Komisji,
2)
Prezydium Komisji,
3)
stałe lub doraźne sekcje Komisji.
§  3.
1.
Komisja na posiedzeniach plenarnych:
1)
dokonuje podziału Komisji na sekcje stałe,
2)
wybiera z grona swoich członków dwóch kandydatów na przewodniczącego Komisji celem przedstawienia Prezesowi Rady Ministrów, zgodnie z art. 33 ust. 3 Ustawy,
3)
wybiera z grona swoich członków dwóch zastępców przewodniczącego Komisji oraz sekretarza Komisji,
4)
ocenia działania Komisji i jej organów,
5)
wydaje akty prawne w zakresie przewidzianym obowiązującymi przepisami.
2.
Posiedzenia plenarne Komisji odbywają się co najmniej trzy razy w czasie jednej kadencji.
§  4.
W skład Prezydium Komisji wchodzą: przewodniczący Komisji, dwaj zastępcy przewodniczącego Komisji, sekretarz Komisji oraz przewodniczący sekcji stałych, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1.
§  5.
1.
Sekcjami stałymi Komisji są:
1)
Sekcja Nauk Humanistycznych i Społecznych,
2)
Sekcja Nauk Ekonomicznych,
3)
Sekcja Nauk Biologicznych, Rolniczych, Leśnych i Weterynaryjnych,
4)
Sekcja Nauk Medycznych,
5)
Sekcja Nauk Matematycznych, Fizycznych, Chemicznych i Nauk o Ziemi,
6)
Sekcja Nauk Technicznych,
7)
Sekcja Sztuki.
2.
W skład sekcji doraźnej wchodzi co najmniej siedmiu członków Komisji, powołanych w trybie określonym w § 8 pkt 5.
§  6.
Komisja używa pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem w otoku: Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów.

Rozdział  II

Kompetencje organów Komisji

§  7.
1.
Przewodniczący Komisji:
1)
reprezentuje Komisję na zewnątrz,
2)
przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej kandydatów do tytułu naukowego na podstawie odpowiedniej uchwały Prezydium Komisji,
3)
przedstawia Prezesowi Rady Ministrów oraz jednostkom organizacyjnym sprawozdania z działalności Komisji, o których mowa w art. 36 Ustawy,
4)
przewodniczy na posiedzeniach plenarnych Komisji oraz na posiedzeniach Prezydium Komisji,
5)
nadzoruje działalność i określa zasady postępowania w sprawach związanych z budżetem Komisji,
6)
ogłasza uchwały Komisji, gdy ogłoszenia tego wymagają obowiązujące przepisy,
7)
wykonuje inne zadania i kompetencje przewidziane w niniejszym Statucie.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego, jego zadania i kompetencje wykonuje, wyznaczony przez przewodniczącego Komisji, zastępca przewodniczącego Komisji.
§  8.
Prezydium Komisji:
1)
zatwierdza uchwały sekcji w sprawach:
a)
nadawania jednostkom organizacyjnym uprawnień do nadawania stopni naukowych,
b)
ograniczania, zawieszania i pozbawiania uprawnień do nadawania stopni naukowych,
c)
wskazania jednostek organizacyjnych właściwych do zakończenia przewodów doktorskich i habilitacyjnych zgodnie z art. 9 ust. 3 Ustawy, d) o których mowa art. 6 ust. 5 Ustawy,
2)
zatwierdza uchwały sekcji w sprawach:
a)
nadawania stopni naukowych i tytułu naukowego, z zastrzeżeniem § 27,
b)
wskazania rady właściwej jednostki organizacyjnej oraz uzupełnienia jej składu zgodnie z art. 10 Ustawy,
c)
dopuszczenia do wszczęcia postępowania o nadanie tytułu profesora zgodnie z art. 26 ust. 2 Ustawy,
d)
wyrażania opinii o zatrudnieniu na stanowisku profesora nadzwyczajnego albo profesora wizytującego osoby niespełniającej wymagań określonych w art. 114 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) - na zasadach określonych w art. 115 ust. 1 tej ustawy, 3) wydaje postanowienia o wznowieniu postępowania w sprawach nadania tytułu profesora albo stopnia naukowego;
4)
wydaje decyzje o stwierdzeniu nieważności postępowania w sprawie nadania tytułu albo stopnia naukowego - w zakresie kompetencji Komisji, o których mowa w art. 29 a Ustawy;
5)
powołuje sekcje doraźne i ich przewodniczących;
6)
uchwala roczne programy okresowej oceny poziomu działalności naukowej lub artystycznej, o których mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy;
7)
wykonuje inne zdania i kompetencje przewidziane w niniejszym Statucie;
8)
wykonuje inne zdania i kompetencje Komisji nieprzyznane innym organom Komisji.
§  9.
1.
Do zadań sekcji należy:
1)
wybór przewodniczącego sekcji i jego zastępcy;
2)
prowadzenie postępowania, o którym mowa w § 18 - 24 i podejmowanie uchwał w wyniku przeprowadzenia tego postępowania;
3)
opiniowanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Komisję oraz innych aktów przedstawianych przez Prezydium Komisji;
4)
uchwalenie, w ramach rocznego programu, o którym mowa w § 8 pkt 6, i w zakresie działania Komisji, z uwzględnieniem § 18 ust. 1, rocznego planu oceny poziomu działalności naukowej lub artystycznej jednostek organizacyjnych posiadających uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora lub stopnia naukowego doktora habilitowanego, jak również dokonywanie takiej oceny w wykonaniu rocznego programu lub w związku z rozpatrywaniem wniosków o nadanie uprawnień;
5)
wykonywanie innych zadań i kompetencji przewidzianych w Statucie.
2.
Do zadań sekcji doraźnej należy rozpatrywanie określonych spraw, zleconych przez Prezydium Komisji spośród spraw, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.

Rozdział  III

Sposób wyboru Prezydium Komisji

§  10.
1.
Wybór kandydatów na przewodniczącego Komisji oraz wybór zastępców przewodniczącego Komisji i sekretarza Komisji odbywa się na pierwszym posiedzeniu plenarnym Komisji nowej kadencji.
2.
Czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim członkom Komisji.
3.
Każdy członek Komisji ma prawo do zgłaszania kandydatów, nie więcej niż jednego na jedną funkcję. Bierne prawo wyborcze przysługuje wszystkim członkom Komisji. Głosowanie odbywa się na zgłoszonych kandydatów, którzy wyrazili zgodę na kandydowanie i objęcie danej funkcji w razie wyboru.
4.
Głosowanie jest ważne, jeżeli bierze w nim udział co najmniej połowa członków Komisji.
5.
Głosowanie jest tajne. Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy na daną funkcję uzyskali kolejno największą liczbę głosów, lecz nie mniej niż połowę ważnie oddanych głosów.
6.
Wybory przeprowadza trzyosobowa Komisja Wyborcza, powołana zwykłą większością głosów przez Komisję spośród jej członków, na tym posiedzeniu plenarnym, na którym przeprowadza się wybory - przed przystąpieniem do zgłaszania kandydatów.
7.
Komisja na posiedzeniu plenarnym stwierdza dokonanie wyboru po stwierdzeniu ważności wyboru przez trzyosobową Komisję Mandatową. Postanowienie ust. 6 stosuje się odpowiednio.
§  11.
1.
Pierwsze w kadencji posiedzenie sekcji zwołuje sekretarz Komisji.
2.
.Postanowienia § 10 ust. 1 - 6 stosuje się odpowiednio do wyboru przewodniczącego sekcji i jego zastępcy.
§  12.
1.
W razie trwałego zaprzestania sprawowania funkcji przewodniczącego Komisji w trakcie kadencji, Prezydium Komisji wybiera ze swojego grona osobę pełniącą tę funkcję i zwołuje posiedzenie plenarne Komisji celem dokonania wyboru kandydatów przedstawianych Prezesowi Rady Ministrów. Posiedzenie plenarne powinno odbyć się w terminie trzech miesięcy od wyboru osoby pełniącej funkcję przewodniczącego. Posiedzenia plenarnego nie zwołuje się, jeżeli do końca kadencji pozostaje mniej niż sześć miesięcy.
2.
W razie trwałego zaprzestania sprawowania funkcji przez zastępcę przewodniczącego lub sekretarza Komisji w trakcie kadencji, Prezydium Komisji wybiera spośród członków Komisji osobę pełniącą daną funkcję i zwołuje posiedzenie plenarne Komisji celem dokonania wyboru na tę funkcję. Posiedzenie plenarne powinno odbyć się w terminie sześciu miesięcy od wyboru osoby pełniącej funkcję zastępcy przewodniczącego lub sekretarza Komisji. Posiedzenia plenarnego nie zwołuje się, jeżeli do końca kadencji pozostaje mniej niż dziewięć miesięcy.
3.
W przypadkach określonych w ust. 1 i 2, stosuje się postanowienia § 10 ust. 2 - 5.
§  13.
1.
W razie trwałego zaprzestania sprawowania funkcji przez przewodniczącego sekcji, sekretarz Komisji zwołuje niezwłocznie posiedzenie sekcji celem dokonania wyboru przewodniczącego sekcji.
2.
W razie trwałego zaprzestania sprawowania funkcji przez zastępcę przewodniczącego sekcji, sekcja dokonuje wyboru na tę funkcję.

Rozdział  IV

Organizacja i tryb działania Komisji

§  14.
1.
Posiedzenie plenarne zwołuje w miarę potrzeb przewodniczący Komisji z własnej inicjatywy, na wniosek Prezydium Komisji albo na wniosek 1/3 ogólnej liczby członków Komisji, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.
2.
Uchwały Komisji na posiedzeniu plenarnym podejmowane są bezwzględną większością oddanych głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Komisji.
3.
Uchwały Komisji podjęte na posiedzeniu plenarnym podpisuje przewodniczący Komisji, z wyjątkiem uchwał podjętych na pierwszym plenarnym posiedzeniu Komisji nowej kadencji, które podpisuje przewodniczący tego posiedzenia.
§  15.
1.
Uchwały Prezydium Komisji zapadają bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków.
2.
Uchwały w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 2 - 4, zapadają w głosowaniu tajnym.
3.
Uchwałę Prezydium Komisji podpisują wszyscy członkowie, którzy brali udział w jej powzięciu, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1.
§  16.
1.
Każdy z członków Komisji działa w jednej sekcji stałej.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek zainteresowanego członka Komisji, Prezydium Komisji może przenieść go do innej sekcji, za zgodą przewodniczących obu sekcji.
§  17.
Postanowienia § 15 stosuje się odpowiednio do uchwał sekcji Komisji, z tym że:
1)
w głosowaniu tajnym zapadają także uchwały w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 1 lit. a i b;
2)
uchwały sekcji zapisywane są w protokole z posiedzenia sekcji, który podpisuje przewodniczący posiedzenia sekcji, na którym podjęto daną uchwałę.
§  18.
1.
Postępowanie w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 1 i 2 w związku z § 9 ust. 1 pkt 2, zwane dalej "postępowaniem opiniodawczym", prowadzone jest w tej sekcji stałej, której kompetencje najbliższe są specjalności, której dotyczy dorobek naukowy lub artystyczny ocenianego kandydata lub kierunków działalności naukowej jednostki, której uprawnień sprawa dotyczy.
2.
Właściwą sekcję dla danej sprawy, o której mowa w ust. 1, wskazuje przewodniczący Komisji, albo z jego upoważnienia sekretarz Komisji.
3.
Prezydium Komisji, z własnej inicjatywy lub na wniosek sekcji stałej, może zmienić decyzję przewodniczącego albo sekretarza Komisji w sprawie wskazania sekcji właściwej dla danej sprawy albo przekazać sprawę powołanej w tym celu sekcji doraźnej.
§  19.
1.
W postępowaniu opiniodawczym powołuje się co najmniej jednego recenzenta spośród osób mających tytuł naukowy. Recenzentem może być członek Komisji.
2.
W sprawach dotyczących nadawania stopni naukowych recenzentem może być również osoba ze stopniem naukowym doktora habilitowanego.
3.
Decyzja Komisji odmawiająca poparcia wniosku o nadanie tytułu naukowego albo odmawiająca zatwierdzenia uchwały o nadaniu stopnia naukowego zapada po zasięgnięciu opinii co najmniej dwóch recenzentów, z zastrzeżeniem ust. 6.
4.
W postępowaniu opiniodawczym sekcji, po otrzymaniu negatywnej opinii recenzenta, powołuje się recenzenta dodatkowego, przy czym, jeżeli recenzentem jest członek Komisji, recenzentem dodatkowym może być jedynie osoba, o której mowa w ust. 1 i 2, niebędąca członkiem Komisji. Ust. 6 stosuje się odpowiednio.
5.
Sekcja powołuje dodatkowych recenzentów lub wnioskuje o ich powołanie przed powzięciem uchwały w danej sprawie.
6.
Jeżeli w postępowaniu w sprawach, o których mowa w ust. 3, Prezydium Komisji stwierdzi, że uchwała rady jednostki organizacyjnej, przedstawiona Komisji, zapadła z istotnym naruszeniem prawa, może wydać, na wniosek Sekcji lub z własnej inicjatywy, decyzję w sprawie, po zasięgnięciu opinii co najmniej jednego recenzenta.
§  20.
1.
Recenzentów w postępowaniu opiniodawczym powołuje przewodniczący właściwej sekcji.
2.
Prawo powoływania dodatkowych recenzentów przysługuje także sekcji, Prezydium Komisji oraz przewodniczącemu Komisji.
§  21.
1.
Recenzent przedstawia swą opinię na piśmie i referuje ją na posiedzeniu właściwej sekcji oraz uczestniczy w dyskusji poświęconej opiniowanej sprawie.
2.
Sekcja może rozpatrzyć daną sprawę bez osobistego udziału recenzenta w posiedzeniu. W tym przypadku, otrzymaną opinię recenzenta referuje przewodniczący sekcji lub upoważniony przez niego członek Komisji.
§  22.
1.
Uchwałę sekcji, podjętą po przeprowadzeniu postępowania opiniodawczego, referuje na posiedzeniu Prezydium Komisji przewodniczący sekcji, a w razie jego nieobecności - zastępca przewodniczącego sekcji, któremu równocześnie przysługują na tym posiedzeniu, we wszystkich rozpatrywanych sprawach, uprawnienia członka Prezydium.
2.
Prezydium Komisji, po zapoznaniu się z uchwałą sekcji, podejmuje uchwałę w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
3.
Przed powzięciem uchwały, Prezydium Komisji może zasięgnąć opinii dodatkowego recenzenta i po jej uzyskaniu rozstrzygnąć sprawę albo zwrócić sprawę sekcji do ponownego rozpatrzenia z wykorzystaniem tej dodatkowej opinii.
4.
W razie odmowy zatwierdzenia uchwały sekcji, Prezydium Komisji zwraca sekcji sprawę do ponownego rozpatrzenia.
§  23.
1.
Postępowanie Komisji do chwili powzięcia uchwały przez Prezydium Komisji ma charakter niejawny.
2.
W przypadku, o którym mowa w § 22 ust. 4, postępowanie ma charakter niejawny do chwili podjęcia przez Prezydium Komisji uchwały zgodnej z uchwałą sekcji.
§  24.
Postanowienia § 18 - 23 stosuje się odpowiednio do postępowania prowadzonego przez Komisję na podstawie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
§  25.
1.
W postępowaniu w sprawach, o których mowa w § 8 pkt 3 i 4, stosuje się odpowiednio postanowienia § 19, § 20 ust. 1, § 21 i § 22.
2.
Do dokonywania oceny działalności naukowej lub artystycznej, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 4, stosuje się odpowiednio postanowienia § 18 - 21. Jeżeli ocena następuje w związku z rozpatrywaniem wniosku jednostki organizacyjnej o nadanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego, dokonuje się jej w postępowaniu wszczętym przez złożenie tego wniosku.
§  26.
Uchwały Prezydium Komisji przekazuje na piśmie właściwym organom lub jednostkom organizacyjnym przewodniczący Komisji albo z jego upoważnienia zastępca przewodniczącego Komisji lub sekretarz Komisji.

Rozdział  V

Sposób powoływania przez Komisję recenzentów

w przewodach habilitacyjnych i w postępowaniach o nadanie tytułu naukowego
§  27.
Recenzentów w przewodach habilitacyjnych i w postępowaniach o nadanie tytułu naukowego, powołanie których należy z mocy Ustawy do Komisji, powołuje właściwa sekcja Komisji na wniosek jej przewodniczącego. Postanowienia § 15, § 17 ust. 2 oraz § 26 stosuje się odpowiednio.

Statut przyjęty na posiedzeniu plenarnym Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów w dniu 15 października 2007 r. z uwzględnieniem zmian do Statutu przyjętych w drodze uchwały na posiedzeniu plenarnym Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów w dniu 10 grudnia 2008 r., które zgodnie z tą uchwałą wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.