Stanowisko w sprawie zasad finansowania zakupu baz danych piśmiennictwa naukowego.

Akty korporacyjne

KRPUT.2009.9.29

Akt nieoceniany
Wersja od: 29 września 2009 r.

STANOWISKO Nr 3/2008/2012
KONFERENCJI REKTORÓW POLSKICH UCZELNI TECHNICZNYCH
z dnia 29 września 2009 r.
w sprawie zasad finansowania zakupu baz danych piśmiennictwa naukowego Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych wyraża zaniepokojenie brakiem stabilności obecnego poziomu dostępu do najważniejszych zasobów piśmiennictwa naukowego tworzących Bibliotekę Wirtualną Nauki oraz brakiem warunków jej stałego rozwoju.

Stosowanie dotychczasowego modelu finansowania Biblioteki Wirtualnej Nauki z maksymalnie 50% dofinansowaniem zakupu baz przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wobec długotrwałych skutków światowego kryzysu ekonomicznego sprawił, że wiele polskich szkół wyższych może od 2010 roku stracić dostęp do najważniejszych źródeł informacji i piśmiennictwa naukowego. Zagrożenie to jest szczególnie duże dla uczelni technicznych, które korzystają z wielu baz specjalistycznych, ponosząc z tego tytułu znaczne koszty.
Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych w pełni popiera Stanowisko Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich z dnia 23 września 2009 r. w sprawie zasad finansowania Biblioteki Wirtualnej Nauki i zwraca się do Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich o ponowne wystąpienie do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmiany modelu finansowania dostępu do elektronicznych źródeł informacji (Uchwała Prezydium KRASP z dnia 17 kwietnia 2009).

Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych wyraża przekonanie, że nowy model finansowania zakupu baz piśmiennictwa naukowego powinien zapewnić równomierny dostęp do podstawowych zasobów naukowych dla całego środowiska naukowego, a jednocześnie powinien stworzyć zainteresowanym jednostkom warunki zakupu źródeł specjalistycznych.

Decyzje w sprawie zmiany modelu powinny być podjęte w pierwszej dekadzie października 2009, tak aby szkoły wyższe mogły odpowiednio zaplanować swój udział w konsorcyjnym zakupie baz specjalistycznych.