Stanowisko rzecznika prasowego Krajowej Rady Notarialnej w sprawie sposobu funkcjonowania kancelarii notarialnych po ogłoszeniu rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 marca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii przygotowane w odpowiedzi na zapytanie dziennika Rzeczpospolita

Akty korporacyjne

Notar.2020.3.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 marca 2020 r.

STANOWISKO
KRAJOWA RADA NOTARIALNA
Warszawa, dnia 28.03.2020 r.
Stanowisko rzecznika prasowego Krajowej Rady Notarialnej w sprawie sposobu funkcjonowania kancelarii notarialnych po ogłoszeniu rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 marca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii przygotowane w odpowiedzi na zapytanie dziennika Rzeczpospolita

Obowiązujące od dnia 25.03.2020 r. przepisy nowelizujące rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii w sposób istotny ograniczają możliwość przemieszczania się obywateli oraz organizowania zgromadzeń, imprez i wszelkiego rodzaju zebrań. W rozporządzeniu nie wyłączono jednak możliwości funkcjonowania kancelarii notarialnych i dokonywania przez notariuszy czynności notarialnych. Zwrócić też trzeba uwagę na nowy § 11a ust. 2 rozporządzenia, który określa wyjątki od zakazu organizowania zgromadzeń stanowiąc, że nie stosuje się ich "do spotkań i zebrań związanych z wykonywaniem czynności zawodowych lub zadań służbowych lub pozarolniczej działalności gospodarczej". Przyjąć zatem należy, że zakazy te nie dotyczą czynności notarialnych.

Natomiast każdy z naszych klientów musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy dokonanie czynności notarialnej jest w konkretnym czasie czynnością, która zgodnie z regulacjami wymienionego wyżej rozporządzenia pozwala mu na opuszczenie miejsca zamieszkania i udanie się do kancelarii notarialnej.

Aktualny pozostaje pogląd wyrażony w stanowisku KRN z dnia 16.03.2020 r., zgodnie z którym decyzje o ograniczeniu funkcjonowania kancelarii notarialnych podejmować mogą wyłącznie notariusze, w sposób samodzielny i suwerenny, przy pełnej świadomości skutków ekonomicznych takich decyzji oraz przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia dostępu do czynności notarialnych o charakterze niezbędnym, zwłaszcza w sprawach niecierpiących zwłoki. W szczególności decyzje o ograniczeniu funkcjonowania kancelarii mogą być podjęte przez notariuszy z uwagi na konkretną sytuację epidemiczną w określonym miejscu (na określonym obszarze), jak również z uwagi na:

a)
sytuację organizacyjną kancelarii (np. brak pracowników administracyjnych kancelarii czy utrudnienia związanych z dostępem do lokalu kancelarii),

lub

b)
sytuację rodzinną notariusza,

lub

c)
poczucie zagrożenia epidemicznego notariusza,

lub

d)
inne ważne okoliczności związane z zagrożeniem epidemicznym, w tym wiążące opinie organów inspekcji sanitarnych lub innych właściwych organów administracji państwowej lub samorządowej na konkretnym obszarze kraju.

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez KRN część kancelarii notarialnych działa w pełnym zakresie tzn. przyjmuje klientów przy zachowaniu możliwych środków ochrony, zaś część ograniczyła działalność w usprawiedliwionych przypadkach związanych z zagrożeniami epidemicznymi.

W obecnym stanie prawnym nie można dokonywać czynności notarialnych bez osobistego udziału stron. Jest to regulacja przemyślana i kluczowa dla bezpieczeństwa uczestników czynności notarialnych i ich majątków. Obecna sytuacja epidemiczna wywołuje, co w pełni zrozumiałe, różnego rodzaju silne emocje, które nie służą podejmowaniu racjonalnych decyzji, w których stawką jest bezpieczeństwo obrotu prawnego w Polsce. Nie ma natomiast przeszkód, żeby wszystkie czynności przygotowawcze do czynności notarialnych, tzn. umówienie terminu, dostarczenie dokumentów oraz udzielenie wstępnych wyjaśnień i informacji odbywało się bez konieczności przychodzenia do kancelarii. Można i należy wykorzystywać w tym zakresie telefony oraz środki komunikacji cyfrowej (maile, skany dokumentów) i takie zachowanie Krajowa Rada Notarialna zdecydowanie rekomenduje, gdyż służy ono bezpieczeństwu naszych klientów, notariuszy i pracowników kancelarii.