Stanowisko do oświadczenia Senatora Rafała Muchackiego złożonego podczas 71. posiedzenia Senatu RP w dniu 5 marca 2015 r. (pismo Marszałka Senatu RP z dnia 11 marca 2015 r. BSP/043-71-3048-KRRP/15).
Radc.2015.3.30
Akt nieocenianySTANOWISKO
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 30 marca 2015 r.
do oświadczenia Senatora Rafała Muchackiego złożonego podczas 71. posiedzenia Senatu RP w dniu 5 marca 2015 r. (pismo Marszałka Senatu RP z dnia 11 marca 2015 r. BSP/043-71-3048-KRRP/15)
Jak trafnie wskazano w oświadczeniu senatorskim, rozporządzenie nie dywersyfikuje przyznawanych zastępowanej przez profesjonalnego pełnomocnika stronie stawek kosztów zastępstwa procesowego w zależności od trybu w jakim toczy się postępowanie. W konsekwencji zarówno w sprawie prawomocnie zakończonej wydanym na posiedzeniu niejawnym nakazem zapłaty jak i takiej, w której odbyło się kilka lub kilkanaście terminów rozpraw najczęściej koszty zastępstwa procesowego są przyznawane w stawce minimalnej.
Zasądzenie opłaty za czynności radcy prawnego z tytułu zastępstwa prawnego poniżej stawki minimalnej w przypadku, gdy sprawa toczy się w trybie upominawczym bądź nakazowym jest na gruncie przepisów rozporządzenia niedopuszczalne albowiem w tych przypadkach musi ona zostać przyznana co najmniej w stawce minimalnej. Natomiast konieczność uzasadniania decyzji sędziowskich w sytuacji przyznawania opłat stanowiących krotność stawek minimalnych, opartego o przesłanki wskazane w § 2 ust. 1 rozporządzenia, tj. w zależności od charakteru sprawy i wkładu pracy pełnomocnika w przyczynienie się do jej wyjaśnienia i rozstrzygnięcia powoduje niechęć do ich różnicowania zwłaszcza, że orzeczenia te podlegają kontroli instancyjnej. Nawet zatem, gdy istnieją ku temu uzasadnione podstawy w praktyce orzeczniczej przyjmuje się, iż zasądzenie opłaty za czynności w stawce minimalnej jest wystarczające jako spełniające wymogi przewidziane w rozporządzeniu.
Z tych właśnie, wskazanych powyżej, względów problem poruszony w oświadczeniu senatorskim jest aktualny, a potrzeba jego legislacyjnego rozwiązania jest od dawna sygnalizowana przez samorząd radców prawnych.
Skonkretyzowanym wynikiem podejmowanych na tej płaszczyźnie przez samorząd radcowski działań jest opracowanie projektu rozporządzenia w sprawie opłat za czynności radców prawnych, który wraz z szerokim uzasadnieniem potrzeby wprowadzenia zmian w tym zakresie, przekazany został Ministrowi Sprawiedliwości w lipcu 2014 r. przez Prezesa Krajowej Rady Radców Prawnych.
Wydaje się, iż stanowi on właściwy merytoryczny materiał do podjęcia w resorcie dynamicznych prac nad jego wprowadzeniem w życie.
Jest to o tyle istotne, że aktualnie obowiązujące rozporządzenie wykonuje dwie delegacje ustawowe (yide art. 223 ust. 2 oraz art. 225 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych) dotyczące w znacznej mierze odmiennych materii, co nie jest uzasadnione, zwłaszcza wobec faktu szczątkowej regulacji obecnie zagadnień dotyczących ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego z urzędu oraz braku realizacji delegacji ustawowej w tym zakresie.
Projekt rozporządzenia wraz z uzasadnieniem stanowi załącznik do niniejszego stanowiska. Powołana w nim argumentacja uwidacznia potrzebę wprowadzenia nowej regulacji w tej materii, nie tylko z przyczyn, o których mowa w oświadczeniu senatorskim.
Oprócz rozbudowania oraz skonkretyzowania w przedłożonym projekcie rozporządzenia katalogu ocennych kryteriów zasądzania kosztów zastępstwa procesowego, wymagających konkretyzacji w poszczególnych sprawach, projekt przenosi do przepisów ogólnych rozwiązanie przewidujące zwiększenie stawek minimalnych o 20% w przypadku wyznaczania przez sądy kolejnych posiedzeń, z wyłączeniem posiedzeń niejawnych. Mechanizm ten pozbawiony jest dyskrecjonalnej oceny sądu, która może być stosowana w przypadku kryteriów, a jednocześnie powinien sprzyjać koncentracji materiału dowodowego i pośrednio wpływać na niezbędną minimalizację ilości wyznaczanych w sprawie posiedzeń z udziałem pełnomocnika.
Wydaje się, iż wychodzi to również naprzeciw zmianom postulowanym w oświadczeniu senatorskim, które miałby zracjonalizować i urealnić wysokość kosztów zastępstwa procesowego w stosunku do nakładu pracy niezbędnego do prawidłowego prowadzenia sprawy przez profesjonalnego pełnomocnika.